Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Mikael_1980: Trevlig idé, vilken spänning har du?

9 volt batteri brandvarnare batteri..
3,2 volt varm vit fram × 2st & 2,2 volt röda bak ×2st

Har du nån stenkoll vilka motstånd det krävs så inte dioderna smäller på stört ???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mikael_1980:

behöver hjälp ...
bygger modell bilar i skala 1:24 och tänkte koppla 2 x varm vita 3,2 volts 20 ma 13000mcd som framljus och 2 x 2,2 volts 20 ma 5000 mcd röda bakljus men försår inte vad behöver jag ha för ett motstånd till dessa ??

om de ska drivas med en typ batteribank eller liknande 5V källa

Framljus
5V - 3.2V= 1.8V som ska "tas bort" med resistorn.

R=U/I
1.8V/0.020A = 90 Ohm

så på varje diod i"framlyktorna" bör du ha en 90 Ohm resistor

Baklykta

5V - 2.2V = 2.8V

R=U/I
2.8V/0.020A = 140 Ohm

Men tänkte du driva dem med t.ex ett 9V batteri

Framljus

Framljus
9V - 3.2V= 5.8V som ska "tas bort" med resistorn.

R=U/I
5.8V/0.020A = 290 Ohm

Baklykta

9V - 2.2V = 6.8V

R=U/I
6.8V/0.020A = 340 Ohm

som du ser i mina exempel så måste vi veta vad du tänkte mata dioderna med då resistorn som behövs varierar beroende på vilken drivspänning vi pratar om.

tänk på att i min räkning ska varje diod + dess resistor sitta paralellt på batteriet blir andra värden om du vill seriekoppla flera dioder men fördelen är att du behöver färre resistorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_1980:

9 volt batteri brandvarnare batteri..
3,2 volt varm vit fram × 2st & 2,2 volt röda bak ×2st

Har du nån stenkoll vilka motstånd det krävs så inte dioderna smäller på stört ???

Skickades från m.sweclockers.com

3.2+3.2+2.2+2.2=10.8, dvs vi kan börja med att konstatera att du inte kan hänga dina LEDs på serie i en krets och övervinna framspänningsfallet med ett 9-voltsbatteri.

Förslagsvis gör du två separata kretsar bestående av en strömbegränsningsresistor och endera sortens LEDs på serie. I och med att både röda och vita vill ha lika stor ström, så är det egentligen hugget som stucket hur du blandar, men kanske smart att hålla isär sorterna om du skulle tycka den ena sorten var för klen/stark/etc och vill ändra kretsen. Räknar på de vita åt dig, så får du reda ut de röda själv:

Du kommer ha 3.2*2=6.4V framspänningsfall över dina vita LEDs på serie. Du matar med 9V. Kvar är 9-6.4=3.6V att handskas med.

Önskad ström i kretsen är 20 mA = 0.02A.

Ohms lag ger:

R=U/I=3.6/0.02=180 ohm

Nu har vi sådan tur att 180 ohm råkar vara en E12-storlek, och därmed lätt att få tag på. Skulle man inte prickat in detta, så kan man välja närmaste högre värde, vilket i detta fall skulle bli 220 ohm, och skulle resultera i lite svagare ljus.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!