Permalänk
Medlem

Byta "färgschema" i en bild?

Jag håller på att skriva en funktion (i Delphi, men det är en generell lösning jag hoppas på) som möjliggör användaren att byta färgnyans på programmets GUI genom att välja en enda färg. Programmet ska baserat på denna färg rita om bakgrundsbilden, m.m..

Windows Live Messanger har en sådan funktion, för er som vet hur det fungerar.

Färgversionen till vänster är den kallad "default", men genom att bara välja en brun färg ritar programmet om bilden med en brunton.

Vet inte alls vad denna procedur kallas eller vad som sker med bildens färgkanaler, så jag hoppas på lite tips. Jag funderar också på hur default-bilden bör se ut, för att ge bäst resultat.

Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oft: jag vill veta hur du byter färg på huvudfönstret?

EDIT: Hittade det.

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Om du gör om färgerna från RGB till HSV så kan du ändra H lika mycket för alla för att få en annan nyans på samtliga färger men behålla ljushet och mättnad (eller vad det nu kallas) på de olika färgerna.

Sedan hur du programmerar detta vet jag inte på rak arm.

Gamla kära Audion till Mac OS använde en liknande teknik. Det finns en liten film här: http://panic.com/audion/ Under Features: Face Hue Shifting.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Det måste ju vara gjort med en semitransparent PNG som bakgrund till programmet. Sedan byter man helt enkelt bara abkgrundsfärgen under bilden.
Hoppas det blir enklare att fixa semitransparens för program än vad det är för webben:)

Lycka till.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. AggeMannens idé tänkte jag faktiskt inte på, det vore nog enkelt att utföra.
Får prova mig fram och se vad som ger trevligast resultat.

Visa signatur