Intel köper Nvidia?

Permalänk
Melding Plague

Intel köper Nvidia?

Handeln med Nvidias aktie har ökat stort sedan det har börjat ryktats om att halvledarjätten Intel är intresserad av att köpa Nvidia.

Läs nyheten: Intel köper Nvidia?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Rykten är ju bara rykten, men det blir helt klart intressant att se vad som händer!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hmm... då kanske vi äntligen får officiellt stöd för sli på intelchipset.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Det äriofs förståligt.. Intel vill inte vara sämre än Amd.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Gillar inte det. Nvidia säljer otroligt mycket till AMD plattformar. Undrar om det skulle löna sig att sälja. Personligen så tycker jag att Nvidia har funkat bäst med AMD.

Permalänk
Medlem

blä... mindre valmöjligheter... enligt mej är amds uppköp av ati o följderna d sämsta som hänt i år för oss konsumenter.
men som sagt... rykten, vaför skulle intel vilja köpa nvidia? dom har redan en stor del av grafikkorts marknaden. sure inte för entusiaster men ja vill tro att om intel vill göra grafikkort för spel/3d så kan dom lika gärna göra det själva. vaför köpa nvidia för 10miljarder?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Det här känns inte bra men jag tror inte riktigt på det heller.
Köpa upp Nvidia för att få produkter som konkurrera med ens egna och massa tillverkning av produkter till "fienden". Kan någon egentligen motivera det här?

Permalänk
Medlem

hahaha

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det här känns inte bra men jag tror inte riktigt på det heller.
Köpa upp Nvidia för att få produkter som konkurrera med ens egna och massa tillverkning av produkter till "fienden". Kan någon egentligen motivera det här?

nope... kan inte motivera ett uppköp av nvidia från intels sida. verkar helt absurt. ser faktiskt inte hur dom på något vi skulle kunna vinna på att göra en sådan affär. men varför nvidia gått upp på börsen kan man ju spekulera i...
tror ju knappast att deras kommande lansering av G80 kan få en sådan effekt

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Vore bara korkat att köpa upp nVidia. Mycket pengar, även för en jätte som Intel.

Permalänk
Medlem

Skälet att AMD köpte ATi sa man ju var att AMD inte hade GPU-tekniken, nåt man behövde integration av GPUn i flerkärniga CPUn i framtiden. Intel har ju inte det problemet, tvärtom är man störst på området ...

Det kanske bara är nvidia som är väldigt benägna att bli sålda med tanke på hur framtiden kommer se ut ...

Permalänk
Medlem

Det är synd att Kalufsen är avstängd, vi hade ju här en man på insidan av företagen som kunnat kommentera detta.

Permalänk
Medlem

Betvivlar starkt om ryktena är sanna. Begripper inte hur Intel ska få igenom affären för att konkurrensmyndigheterna skulle godkänna den. De skulle få en total marknadsdel på runda 70-75%.

Permalänk

Uppköp tror jag inte på för 5cent. Däremot kan både Intel och Nvidia tänkas utropa nån sorts allians med mer/bättre sammarbete. Mera troligt är dock att aktiemarknaden har en av sina nycker och ingenting händer. Men jag har ju haft fel förr...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Uppköp tror jag inte på för 5cent. Däremot kan både Intel och Nvidia tänkas utropa nån sorts allians med mer/bättre sammarbete. Mera troligt är dock att aktiemarknaden har en av sina nycker och ingenting händer. Men jag har ju haft fel förr...

Tror du har rätt.

Finns dock en rolig artikel på TheInq av Fuad Abazovic i ämnet. Han skriver följande:

Citat:

Intel operates as a virtual monopoly anyhow, argues rival AMD. The contender would certainly cry 'foul' should Intel move for Nvidia. But since it now owns ATI, this argument hardly has a leg to stand on.

American company, AMD, acquired the Canadian company ATI and got away with it. And so Intel will come to the all the governing boards and say AMD now has the high-end graphic and we don’t, so that’s why we need a high-end graphic firm such as Nvidia.

Se http://theinquirer.net/default.aspx?article=34876 för hela artiklen.

Permalänk
Medlem

Hur kan Nvidia vara värda mer pengar än Ati?
Jag trodde det var Ati som sålde flest Grafikkort (OEM Lösningar)

PS.
Av Nvidia och ATi dvs
DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Skälet att AMD köpte ATi sa man ju var att AMD inte hade GPU-tekniken, nåt man behövde integration av GPUn i flerkärniga CPUn i framtiden. Intel har ju inte det problemet, tvärtom är man störst på området ...

Det kanske bara är nvidia som är väldigt benägna att bli sålda med tanke på hur framtiden kommer se ut ...

Jag har tänkt på det med. AMD köper ju upp ATI för att det skulle ta dem för lång tid att anställa och få tag i tusentals ingenjörer med "top notch" grafikchipskompetens.

Intel har dock horder av duktiga ingenjörer även inom grafikdelen.
Men det enda som inte känns självklart är vad nvidia skall hitta på om grafikdelarna kommer leta sig in i Multikärniga CPUs på ett effektivt sätt om 5-6år.
Nvidia bör ju inte kunna konkurrera med AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

fan att man inte köpte aktier då >_>

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Låter bra, sammarbete ger ju ofta snabbare utveckling av krestar så, tummen upp.

AMD ATI vs. Intel Nvidia! Get ready to rumble!

Permalänk
Avstängd

Gör inte mig mycket, gillar varken nVIDIA eller Intel... men ingen avsky för det.

Jag förstår mig inte på nVIDIA kort överhuvudtaget, grafiken är sämre på min nVIDIA 7800 kort mot gamla sketna ATI 9800PRO.
Folk skriver att grafiken i F.E.A.R är snyggt, ful som fan för mig, Snowblind? fy fan, Deus Ex har snyggare grafik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Hur kan Nvidia vara värda mer pengar än Ati?
Jag trodde det var Ati som sålde flest Grafikkort (OEM Lösningar)

Att man säljer många grafikkort till OEM markanden betyder inte att man kännar mycket. ATI och nVidia kännar sina stora pengar från grafikkort från medel och topp segmenten. Och sedan 2004 har nVidia såld väldigt bra inom medel och topp segmenten. Plus så har nVidia en väldigt lönsam chip-tillverkning, nForce.

nVidias produkt/företags strategi är helt enkelt bättre och smartare än ATI's.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

detta får inte hända!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att man säljer många grafikkort till OEM markanden betyder inte att man kännar mycket. ATI och nVidia kännar sina stora pengar från grafikkort från medel och topp segmenten. Och sedan 2004 har nVidia såld väldigt bra inom medel och topp segmenten. Plus så har nVidia en väldigt lönsam chip-tillverkning, nForce.

nVidias produkt/företags strategi är helt enkelt bättre och smartare än ATI's.

Om du menar att man tjänar pengar på toppsegmentet genom publiciteten man får genom sina high end-kort så..
Rent pengamässigt är det dock mid end man drar in störst slantar på, och då mestadels genom OEM. OEM innebär även en hel del större säkra slantar genom massförsäljningen till dessa.
High end däremot är i vinstsyfte att betrakta som en droppe i havet p.g.a den smala kundkretsen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Låter dåligt. Tänk om det blir så att ATI funkar bara på AMD och NVIDIA bara På INTEL. Blir problem om man vill ha AMD och Nvidia eller INTEL och ATI.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Låter dåligt. Tänk om det blir så att ATI funkar bara på AMD och NVIDIA bara På INTEL. Blir problem om man vill ha AMD och Nvidia eller INTEL och ATI.

Som det borde vara, om nu inte AMD hade köpt ATi förstås

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör det, så ni AMD + nvidia fan boys, vet hur det känns, när AMD köpte ATI.

Det var AMD som började att sabba, för mej & andra, så dom är onda enligt mej.

Jag vill inte att AMD ska få fina chip från både ATI & Nvidia, så Intel får det Crap som blir över.

Hade hällre sätt Intel + ATI, men det e ju kört :o(

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om du menar att man tjänar pengar på toppsegmentet genom publiciteten man får genom sina high end-kort så..
Rent pengamässigt är det dock mid end man drar in störst slantar på, och då mestadels genom OEM. OEM innebär även en hel del större säkra slantar genom massförsäljningen till dessa.
High end däremot är i vinstsyfte att betrakta som en droppe i havet p.g.a den smala kundkretsen.

Droppe i havet? "Performance & Enthusiast" stod för 74% av inkomsterna andra kvartalet i år.

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4862

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

alla dessa uppköp...kommer det sluta med att microsoft köper allt? ^^
jag tycker att det ska vara amd och nvidia..och intel , ati

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

nvida o intel är fint,gillar dom mycket

men att dom ska gå ihop känns lite lustigt,tror inte det är så bra att alla går ihop för snart är det väl bara intel vs amd

jaja hoppas det gynnar konsumenterna det här då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Droppe i havet? "Performance & Enthusiast" stod för 74% av inkomsterna andra kvartalet i år.

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4862

Det där är antagligen siffror där man räknat i t.ex ATI's 9600-serie och nVidias 6600-serie som "Performance".

Som high end-kort i min mening är det top of the line jag åsyftar.. T.ex ATI's XTX och nVidias GTX, dvs kort med 256-512MB RAM och högprestandakärna..Typ kort för över 3500:-
Kika lite HÄR, räkna och begrunda från vilka kort det trillar in mest cash.
28 656 nVidia 7800 a' 3500:-/styck eller 78 439 nVidia 6600 a' 1500:-/stycket, bara som ett räkneexempel. Lägg därtill alla andra mid end-kort från nVidia.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?