Min dator dog, grafikkortet? Sapphire X1900XT

Permalänk

Min dator dog, grafikkortet? Sapphire X1900XT

Tjenare!

Bootade om datorn förut idag, bara det att burkhelvetet aldrig bootade upp igen. Jag valde att ifrån Windows starta om datorn, datorn stängde av sig själv, och sedan startade den upp igen, fläktar och hårddiskar satte igång och snurra, men jag får ej fram någon bild på skärmen längre.

Vad kan ha hänt?

Resten av datorn är (om det nu skulle hjälpa)

Antec P180 SPCR
Cooltek CT600
Asus P5W Deluxe
Core 2 Duo E6600
2x1024 MB Team Extreem 800 MHz 4-4-4-10

och ett Sapphire X1900XT på 256 MB som jag misstänker är boven (eftersom att fläktar och hårddiskar sätter igång)

Datorn har fungerat fint i ungefär en vecka.
Jag har ingen polare som kör PCI Express än så länge, så jag har ej möjlighet att testa kortet hos någon annan. Vill bara vara säker på att det är kortet innan jag returnerar kortet

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Reseta bios om ingen bild/bios kommer up, skulle inte tro att ett grafik kort gått sönder på grund av en omstart.

Permalänk
Medlem

Plocka ut ett minne i taget och testa båda 2 separat i olika slots, kan också vara en bov i dramat.

Många gör fel och tror att allting beror på grafikkortet bara för att man inte får en bild, visst är det lätt att koppla det så, men du får heller ingen bild om cpu/minnen/nätagg är trasigt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är grafikkortet. Om minnena är trasiga så brukar moderkortet ha vett till att säga ifrån och man brukar få bild också i och med att datorn letar upp grafikkortet först och sen minnena.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

Har pillat lite med burken men ej inget resultat.
Det känns inte som om det är minnena eftersom att jag då borde ha upplevt datorn som ostabil innan. Tycker det är jäkligt skumt dock att maskinen dog just vid en reboot.

Tack för alla tips än så länge iaf, fortsätter att pilla lite

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
Jag skulle tro att det är grafikkortet. Om minnena är trasiga så brukar moderkortet ha vett till att säga ifrån och man brukar få bild också i och med att datorn letar upp grafikkortet först och sen minnena.

Mina förra Corsair la av helt, kunde inte boota, ingen bild, ingenting, tog ut ena minnet och burken botade efter en clear cmos, nya burken kom för 2v sedan, plockade ihop allt och ingen boot, plockade ut ena minnet och fick bild, har alltså haft 2st uppsättningar med minnen på 2 datorer där ingen av dom sagt ifrån eller visat tendenser utan bara lagt av.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Mina förra Corsair la av helt, kunde inte boota, ingen bild, ingenting, tog ut ena minnet och burken botade efter en clear cmos, nya burken kom för 2v sedan, plockade ihop allt och ingen boot, plockade ut ena minnet och fick bild, har alltså haft 2st uppsättningar med minnen på 2 datorer där ingen av dom sagt ifrån eller visat tendenser utan bara lagt av.

Tack för hjälpen, clearade CMOS, och visst fan bootade burkhelvetet efter det. Så nu är jag väldigt fundersam på vad det var som orsakade att datorn inte villa boota upp igår.

Förresten, nu när CMOS är rensat så har jag fått oerhört dålig prestanda på min gamla PATA-Disk (som jag kör än så länge då jag inte hade råd med nya SATA-Diskar förra månaden). Vad kan detta bero på? Vad är det jag ska pilla på i BIOS för att få upp prestandan? (som var alldeles fin innan jag rensade BIOS)

Muspekaren hackar också numera, en MX500 på USB-Porten, det skall den inte göra, men jag misstänker att det kan ha att göra med den långsamma hårddisken

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Tack för hjälpen, clearade CMOS, och visst fan bootade burkhelvetet efter det. Så nu är jag väldigt fundersam på vad det var som orsakade att datorn inte villa boota upp igår.

Förresten, nu när CMOS är rensat så har jag fått oerhört dålig prestanda på min gamla PATA-Disk (som jag kör än så länge då jag inte hade råd med nya SATA-Diskar förra månaden). Vad kan detta bero på? Vad är det jag ska pilla på i BIOS för att få upp prestandan? (som var alldeles fin innan jag rensade BIOS)

Muspekaren hackar också numera, en MX500 på USB-Porten, det skall den inte göra, men jag misstänker att det kan ha att göra med den långsamma hårddisken

Försök boota datorn med båda minnena för sig, testa med det ena först sedan det andra, testa sedan båda i Memtest, de gånger det bråkat för mig så har jag fått konstiga fel och allmänt dålig prestanda.

Brukar visa sig på memtest, tror du nog kan köra hela vägen till test 5 och se, kör dom dock i stock hastigheter, alltså ingen klock och inga tighta timings, utan helt orginal, får du fel då så är det RMA nästa.

Visa signatur
Permalänk

Skall köra memtest!
stock speed är PC6400 med 4-4-4-10 timings, så jag kör på det i testet.

Ser dock att min hårddisk körs i PIO-Mode, vilket är helfel, den vill inte gå över till DMA

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
[B]Skall köra memtest!
stock speed är PC6400 med 4-4-4-10 timings, så jag kör på det i testet.

Ser dock att min hårddisk körs i PIO-Mode, vilket är helfel, den vill inte gå över till DMA

Har du provat flasha/uppdatera bios?

Kan hända att du fick nått fel i boot/bios som ställer till det.

Kollat alla inställningar i bios så det stämmer? (Tänkte på hdd´n)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Skall köra memtest!
stock speed är PC6400 med 4-4-4-10 timings, så jag kör på det i testet.

Ser dock att min hårddisk körs i PIO-Mode, vilket är helfel, den vill inte gå över till DMA

Först, grattis till att det funkar nu :), hade du klockat cpu osv innan när den inte bootade?

gällande PIO så kan det kanske hjälpa om du går in genom felsäkert läge och ändrar det, eller så kan du testa med att avinstallera drivrutinerna till DMA i enhetshanteraren så installerar windows om dem automatiskt när du startat om och bör sätta diskarna till DMA om de klarar av det.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

Inställningarna i BIOS verkar stämma, både på dvd-spelarn och hårddisken, de är inställda på UltraDMA5 på båda, vilket jag tror är ATA100 och det verkar vettigt.

I Windows har jag nu testat allt möjligt, gått in i felsäkert, tagit bort det mesta som har med hårddiskarna att göra i enhetshanteraren, så som "Primary IDE Channel", "Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF", plockat bort min hårddisk under "Disk drives", men efter reboot installeras det jag tar bort, och bårde hårddisk och DVD-Spelare körs i PIO-Mode. Irreterande som fan! Kunde inte systemet hållt sig i två veckor till, till efter jag köpt mina SATA-Diskar? Gahhh

Minnena verkar för övrigt vara stabila när jag körde memtest
med memtest förresten, är det detta program ni syftar på?
http://hcidesign.com/memtest/

hade programmet igång ett par timmar utan errors.

Ang. klock så hade jag klockat upp min E6600 till blygsamma 3.0 GHz och det har varit stabilt i stort sett sen jag fick hem hela datorn för 2 veckor sedan.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Du kan gå in i enhetshanteraren och välja view -> resources by type. Där ska det finnas en gren som heter DMA och under den tror jag disken ska finnas. Den ska du isf avinstallera sen starta om datorn.
kanske är en dum fråga men du har inte disken och dvdn/brännaren på samma IDE-kabel väl?

kan vara bra att nämna om du klockat datorn i felbeskrivningen då det hjälper till att lokalisera felet :). Det är inte helt ovanligt att datorn inte bootar ibland om man klockat och då hjälper det att resetta BIOS, även om den varit stabil ett tag.

Btw: jag tror att Amstaff menar memtest86, http://www.memtest.org/

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

Jag tog bort båda två som fanns där utan resultat:

Jag får väl formattera om skiten då, jag har ändå sluppit att skicka in någon komponent pga att den var trasig vilket jag trodde att jag skulle få göra när jag startade tråden, så det har ju sparat mig lite tid åtminstånde

Och jo, både den gamla dvd-spelarn och den gamla hårddisken sitter på samma IDE, visst, lite prestandaförlust mot om de hade en dedikerad ATA-kabel kanske, men om ca 2 veckor kommer nästa lön som sagt, och då åker allt ut ändå, så blir det 1x160GB Raptor + 2x320GB Seagate 7200.10 samt en Samsung SATA-brännare, så då slipper jag PATA-kablarna ändå. Fan ta diskarna om de jobbar sig med PIO då

Edit: Har nu formatterat om datorn och fortfarande PIO! Riktigt jävla jobbigt

Forts:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=688...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS