Nya processorer från AMD nästa år

Permalänk

Angående mjukvara(i mitt fall, spel) som ska stödja fler kärnor så håller Valve på att uppdatera Source-motorn(för er som inte vet, motorn som används i Half-Life 2, Dark messiah etc) för att stödja detta.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Hela AMDs program ser ju totalt menlöst ut innan Agena. Jag är så less på att se den här idiotsatsningen på quadcore. 4x4 är rena skämtet, och att man satsar på olika socklar är rena örfilen på alla som satsat sina slantar på AM2. Så mycket för vissa forumkändisars skrikande om AM2s fördelar.
Jag står helt perplex inför dumheten i att inte satsa på att få ut Agena nu, och sedan raskt på quadcore K8L.

Agena är quadcore K8L. Och dom satsar allt dom har på att få ut dom kvickt. Men det är liksom inte så enkelt för dom att utföra som det är för dig att säga hemma framför datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad är det för jobbiga namn på stjärnor?
Kunde väl tagit lite roligare som man kände till tidigare?
Rigel, Betelgeuse, Vega, Fomalhaut och Antares.

Exakt! Kuma... Va fan är det för stjärna?

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Avbokat mitt 775 moderkort nu, hoppas det kommer mer "FASTÄLD" info om am2

Permalänk

Jag håppas verkligen att dom släpper en processor till 939, som ger bra prestanda. Det skulle passa mig bra iaf.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Hela AMDs program ser ju totalt menlöst ut innan Agena. Jag är så less på att se den här idiotsatsningen på quadcore. 4x4 är rena skämtet, och att man satsar på olika socklar är rena örfilen på alla som satsat sina slantar på AM2. Så mycket för vissa forumkändisars skrikande om AM2s fördelar.

Men Agena och alla de andra processorerna (exklusive FX-varianterna) skall ju av allt att döma gå att köra på befintliga AM2-kort. Har svårt för att se vad det är för problem du syftar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag står helt perplex inför dumheten i att inte satsa på att få ut Agena nu, och sedan raskt på quadcore K8L.

Agena är ju K8L quad core (och som sagt med största sannolikhet även kompatibel med befintliga AM2-kort)! Kuma är dual core K8L och Rana/Spica är single core-varianterna.

EDIT: Måste dock säga att det är en mindre skandal att det kommer att ha tagit över fyra år från releasen av den första K8-processorn tills dess att den första riktiga uppdateringen kommer. AMD måste ha missbedömt hur bra Core 2 skulle bli, eller så har de haft stora problem under utvecklingen av "K8L".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Måste dock säga att det är en mindre skandal att det kommer att ha tagit över fyra år från releasen av den första K8-processorn tills dess att den första riktiga uppdateringen kommer. AMD måste ha missbedömt hur bra Core 2 skulle bli, eller så har de haft stora problem under utvecklingen av "K8L".

Måste säga att jag är besviken över AMDs utevklingstider. K8 tog ju evigheter längre innan den kom ut på marknaden än vad dom sa.
AMD har väl inte varit i tid med något sedans Thunderbird släpptes. Palomino skulle komma med SOI, men det blev uppskjutet och palomino blev sen. 0.13µ blev kraftigt uppskjutet och det var mer en beta dom släppte innan t-bred b kom. K8 kom 2 år senare än ursprungliga planer och 0.09 var väldigt sen den med.
Sommaren 2005 sa AMD att dom arbetat för att komma ikapp intel med processövergångarna och numera skulle ligga lika. Det halvåret det var kvar till 0.065µ då har ändrats till 1.5 - 2 år. 3-4 gånger längre tid än vad dom sa då.
I normala fall går ett företag under om utvecklingstiden för deras i princip enda prdoukt förlängs med det 4-dubbla.

Nu har dom kastat flera år i sjön på att arbeta med K9 och K10 och sen gå tillbaka till en uppdaterad K8. Hade AMD hållt vad dom lovat hade dom haft K8 ute 2001. Och dom hade i princip aldrig varit hotade av intel.
AMD har gjort mycket bra. Men det är ofta mycket snack och liten verkstad.

Permalänk
Medlem

Men det är väl fan ingen som tvingar er som tycker det är en dålig ideeé
att köpa 4x4? Eller hur?
Det är väl bara bra att man kommer med nya saker och ideér?
Själv tror jag det kommer bli riktigt nice kanske inte om man är gamer men vem vet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

vad var 4x4 nu igen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En liten detalj till gällande skillnaderna mellan AMD och Intel arkitekturen:
- Intel har gjort framsteg och fått ner förbrukningen...
- ... däremot blir jämförelserna mellan processorer lätt missvisande.

AMD använder sig av integrerad minnes kontroller medan Intel fortfarande (jag skulle dock tro att de snart måste finna en annan lösning på detta) låter det skötas av en extern chipset. Detta gör beräkningen mer komplicerad: en Intel processor drar kanske mindre men slutsumman av systemet blir inte nödvändigtvis mindre än AMD's. En direkt jämförelse mellan endast AMD och Intel processorer blir därför mycket missvisande.

Den här problematiken är väl främst intressant för servermarknaden. Däremot är det en bra vink om att vi användare inte kan sluka marknadsföring med hull och hår; sanningen är inte alltid så enkel som den först kan tyckas.

Det har ryktats en hel del och enligt viss information som publicerats verkar det som om Intel kommer implementera Common Systems Interconnect (CSI) på hela sin serie processorer. Det börjar möjligen med Tukwila i slutet av nästa år/början på 2008 och kommer troligen 2009. En rätt avlägsen framtid i skrivande stund men det är nog mer eller mindre oundvikligt för Intel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Agena är quadcore K8L. Och dom satsar allt dom har på att få ut dom kvickt. Men det är liksom inte så enkelt för dom att utföra som det är för dig att säga hemma framför datorn.

Sorry, mitt humör som förmörkade mitt sinne. Det gör iofs mig inte mindre irriterad. De kunde masat ut en vettig uppdatering på Dual-Core istället för 4x4, som jag ser som något totalt värdelöst. Rent skrytbygge, utan solid förankring i marknadsbehovet.

Angående AM2-sockeln, så ser jag det som ett rejält problem med att man gör 1207 till huvudsockeln. AM2+ kan kanske vara trevlig, men det gör inte min AM2 bättre. Skall man kunna utnyttja K8L, så blir det till att köpa ett nytt moderkort, inte mer med det. Och när de väl får tummarna ur, så är det säkert dax att köpa nya minnen också.

Som Boris skriver, så är AMD förbannat snabba med att lova ut nya uppgraderingar, och samtidigt hävdar de framtidsäkerhet. AM2 blir på mindre än ett halvår föråldrad, om man skall kunna ligga i toppskicktet, och ingen vet idag om det kommer att bli så att 1207 kommer att bli high-end-sockeln, eller om det bara är ett tillfälligt mellanspel innan AM2+. I vilket fall som helst anser jag att de har satsat totalt fel det senaste året.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

Hellt rätt!
Teknologin ligger så långt fram, men OS, och Programen till datorerna ligger så långt bak i tekninken...

Detta är bara början...idag 2x och 4x om 5 år så har vi 8x och 16x som standard
men ingen av dom kommer att köra 5GHz men 16x 4GHz kommer att gå undan...

Jag gissar att med WinVista så kommer alla program och spel tillverkare ha stöd för minst 4x... men det kommer att dyka upp andra skaker som är flaskhals typ dagen LCD skärmar suger i upplösning! CRT 22" äger fortfarande!
Och 2048 x 1536 upplösning borde vara standard på LCD idag tycker jag.
men...men...dom ligger ochså efter... :/

Visa signatur

:D

Permalänk

Hehe det är därför SED-TV, laserprojektion och kanske även OLED kommer knäcka CRT nästa år så vi blir av med den gamla avdankade elektonkanonen i CRT:)...usch och fyyyy att den finns fortfarande:)...

Visa signatur

[P5B Deluxe/wifi] [E6600@2.9Ghz] [Sapphire X1950XTX] [Corsair XMS2 6400C4 2GB] [WD Raptor 150GB SATA] [Hiper 580W] [Coolermaster Prateorian 732] [Zalman reserator 1 plus med WB4 block] [X-FI Fatality] [mCubed BigNG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Angående AM2-sockeln, så ser jag det som ett rejält problem med att man gör 1207 till huvudsockeln.

Det stämmer inte. Socket 1207 kommer enbart vara för FX-system och enbart för system med två socklar. Alla andra maskiner kommer fortfarande använda AM2 (eller AM2+, som är samma sockel men med chipset som stöder HT 3.0). Sockel 1207 är alltså begränsat till mer eller mindre extrem high-end, vilket som bekant är en försvinnande liten del av marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
AM2+ kan kanske vara trevlig, men det gör inte min AM2 bättre. Skall man kunna utnyttja K8L, så blir det till att köpa ett nytt moderkort, inte mer med det.

Varför? K8L kommer ju av allt att döma fungera fint i AM2-kort. Det enda som du egentligen vinner på ett nytt kort är stöd för HT 3.0. Med tanke på hur lite HT-bussens frekvens gör för nuvarande AMD-system, så är det ju inte en allt för vågad gissning att HT 3.0 kommer att ha begränsad inverkan på prestanda på enkelsocket K8L-system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
AM2 blir på mindre än ett halvår föråldrad, om man skall kunna ligga i toppskicktet, och ingen vet idag om det kommer att bli så att 1207 kommer att bli high-end-sockeln, eller om det bara är ett tillfälligt mellanspel innan AM2+.

Jag var på en presentation av 4x4 för några veckor sedan och AMD bedyrade att 4x4 är en långsiktig satsning. Sedan om de håller det löftet är ju en annan sak. Det är ju dock värt att nämna att 4x4 och S1207 är av begränsat intresse för 99% av marknaden då det ändå är single socket som kommer fortsätta vara den gällande standarden framöver för nästan alla maskiner. Det är ju då socket AM2/AM2+ som gäller och inget annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
Quadcore blir skitbra för oss som redigerar film

Kan bara instämma, tänker speciellt på renderingen. Dessutom så finns det en massa program som stödjer quad core...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

Finns ingen skillnad mellan 2 och 4 trådar. Så fort vi snackar mer en ett tråd kommer både 2, 4 och även 8 kärniga CPUer kunna dra nytta av det.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Bara detta ger oss konsumenter bra & billiga proppar.. bara det blir jämnvikt mellan tillverkarna... ja jisses... Snart har vi sådan processorkraft så antingen tittar vi på filmen eller så spelar vi filmen som ett spel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det stämmer inte. Socket 1207 kommer enbart vara för FX-system och enbart för system med två socklar. Alla andra maskiner kommer fortfarande använda AM2 (eller AM2+, som är samma sockel men med chipset som stöder HT 3.0). Sockel 1207 är alltså begränsat till mer eller mindre extrem high-end, vilket som bekant är en försvinnande liten del av marknaden.

Av någon anledning har jag börjat ta den sortens uttalanden från AMD med dubbla nypor salt. Skulle de få för sig att en viss sockel är bra till något annat än vad de trodde från början, så lär de inte bry sig ett dugg om att de sade att den "bara" skulle vara för FX och dual.

Citat:

Varför? K8L kommer ju av allt att döma fungera fint i AM2-kort. Det enda som du egentligen vinner på ett nytt kort är stöd för HT 3.0. Med tanke på hur lite HT-bussens frekvens gör för nuvarande AMD-system, så är det ju inte en allt för vågad gissning att HT 3.0 kommer att ha begränsad inverkan på prestanda på enkelsocket K8L-system.

Fungera fint är säkert en sanning med modifikation. Jag hoppas du har rätt, men det skulle inte förvåna mig ett dugg, om det kommer hinder i vägen.

Citat:

Jag var på en presentation av 4x4 för några veckor sedan och AMD bedyrade att 4x4 är en långsiktig satsning. Sedan om de håller det löftet är ju en annan sak. Det är ju dock värt att nämna att 4x4 och S1207 är av begränsat intresse för 99% av marknaden då det ändå är single socket som kommer fortsätta vara den gällande standarden framöver för nästan alla maskiner. Det är ju då socket AM2/AM2+ som gäller och inget annat.

Jovisst. Så då skall man alltså strunta i de andra 99%, bara för att nå bra prestanda för 1%? Är det inte bättre att fortsätta på det sättet man gjorde med både socket A och 939? Att låsa en sockel enbart för entusiaster är ju rena dårskapen. Hur bra gick det t.ex. med 754/940? 940 och dual-channel skall ju "bara vara för entusiaster och serverbyggare"? Jojo, och sen dök 939 upp som gubben ur lådan, och man hade minsann inget emot att göra Opterons på 939 heller. Sånt känns dåligt vid inköpstillfället, och dåligt för andrahandsvärdet.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Hur bra gick det t.ex. med 754/940? 940 och dual-channel skall ju "bara vara för entusiaster och serverbyggare"? Jojo, och sen dök 939 upp som gubben ur lådan, och man hade minsann inget emot att göra Opterons på 939 heller. Sånt känns dåligt vid inköpstillfället, och dåligt för andrahandsvärdet.

Du kan inte jämföra 939 eller 940.

Du hittar inte server moderkort med 939 sockel. 940 är tänkt till just servrar och inte gaming, opteron processorerna som finns till 939 och 940 fungerar inte heller på samma sätt.

Kan dock hålla med om en del som att det är en orolig framtid för amd.

Det jag reagerat på mest är att efter K7 (Socket A/462) så kom 754. Sen knappt ett år efter dök 939 upp och då delade amd upp så att det mer eller mindre fanns bara sempron prollar till 754 och amd64 prollar till 939.

Nu när am2 kom (inte nu men för ett tag sedan) så verkade det vettigt då det finns både sempron och amd64 till samma sockel men sen är frågan hur pass länge detta håller. Hoppas ju verkligen på att dom kommande processorna också (AM2+) också passar på "vanliga AM2" moderkort.

Vad vi behöver är en standard. En standard på sockel till moderkort, en rejält tilltagen grafik plats som inte blir gammal på bra tag (pci express ska få en uppföljare), en standard på minne, osv osv.

Köper man en ny dator idag och vill göra en smärre uppgradering om ca ett år så får man så gott som byta moderkort och kanske även minne då ddr3 är på intåg. Kostsam och omständig framtid säger jag bara!!

Permalänk

Folding@home-folket kommer tälta utanför butikerna för att köpa de första Octo-core när de kommer Resten lär hamna i servrar och arbetsstationer (och kanske, kanske inte speldatorer).

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MUPP]Animal
Hehe det är därför SED-TV, laserprojektion och kanske även OLED kommer knäcka CRT nästa år så vi blir av med den gamla avdankade elektonkanonen i CRT:)...usch och fyyyy att den finns fortfarande:)...

För villken kostnad?
Jag har 4 st 22" Sony från år 2002 där jag betalade 600:- st förra året?
SED-TV, laserprojektion och OLED kommer inte att kosta 600:- st....minst 6000:- st kanske om man har tur...

Visa signatur

:D

Permalänk

Jupp jupp är kostnaden en fråga så visst...men CRT är påväg ut så är det bara...men det är väl tur det, den börjar bli tjatigare än de tvådiminsionella lagringsmedier som används idag...:)

Visa signatur

[P5B Deluxe/wifi] [E6600@2.9Ghz] [Sapphire X1950XTX] [Corsair XMS2 6400C4 2GB] [WD Raptor 150GB SATA] [Hiper 580W] [Coolermaster Prateorian 732] [Zalman reserator 1 plus med WB4 block] [X-FI Fatality] [mCubed BigNG]

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga...låt vargarna ta sitt....jag köper nyheter alltid efter 1 år...
Visst...CRT är gammalt...men den är inte föråldrad enu...2-3 år till...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

De verkar ha skrotat Deerhound (Rev. G Quad-core, utan HT3), bra det. Fast jag räknar inte med Quad-core K8L fören 3Q07-1Q08 iaf. Ett år efter Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

Flertrådat har man kodat i många år, och de har haft stöd för 4-way system långt före x86 dual-core ens kunde betänkas seriöst. SMP är inget nytt och inget som är begränsat till 2 trådar. SMP mjukvaror tog nytta av 4 kärnor långt före det fanns dual-core. Sen att icke proffs (workstation) och icke Server mjukvaror har dåligt eller icke existerande SMP stöd säger sig självt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Du har dock inte fattat så mkt...

De flesta Amd 90nm drar fortfarande mindre i idle än vad C2D gör och då 90% av användandet av en dator är i idle eller lättanvändande så ger Amd lägre energikostnad och "total ägandekostnad" än vad Intel gör. En sån Amd X2 35wattere på 65nm som kommer drar mindre på load än vad en E6300 på 65nm gör i idle. Det finns nämligen redan 35wattare men HP och Dell har tagit de flesta. Även Amd 65 och 89wattarna drar betydligt mindre än Intel. Min gissning är att Amd är en cpu med IMC mm vilket inte Intel har där MCn inte klockas ner med proppen i Eist. C2D är dock utmärkt för oss entusiaster som gillar att överklocka då den inte drar betydligt mindre än en Amd 90nm på load.

Amd har haft "energikronan" sen K8 kom ut och har fortfarande inte förlorat den. Vi ser bara hur Intel efterapar Amd nu. Amd ville göra chip som gav mervärde till kunden medans Intel försökte lura folk att Clock=prestanda. Vilket många tyvärr gick på och fortfarande tror. Många tror att deras äckliga Prescott fortfarande är snabbast.

35 watts Sempron på 90nm finns i handeln nu om man letar lite.

Men själv så börjar jag luta mer och mer mot Intel nu när jag börjar lura på andra operativsystem. Amd är ju dåligt representerat vad gäller drivisar på *nix.

Det vore trevligt med lite källor till detta inlägg, jag skulle gärna vilja tro det du säger då jag gillar AMD, men resonemanget känns lite ihåligt. Lite frågor angående ditt inlägg:

"90% av användandet av en dator är i idle eller lättanvändande" - För vem? Enligt vem?
"En sån Amd X2 35wattere på 65nm som kommer drar mindre på load än vad en E6300 på 65nm gör i idle" - Källor?
"Min gissning är att Amd är en cpu med IMC mm vilket inte Intel har där MCn inte klockas ner med proppen i Eist" - Är meningen skriven för att förvirra/inte betyda något?
"Amd är ju dåligt representerat vad gäller drivisar på *nix." - Vad menar du med detta? AMD har utmärkt stöd hos UNIX-kloner? Enda jag skulle kunna tänka på är strömsparfunktioner vilket fungerar utmärkt i Linux iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Du kan inte jämföra 939 eller 940.

Klart man kan jämföra. FX:en kom först till 940, vilket jag smärtsamt kommer ihåg. I det läget sa AMD att det minsann räkte med en dual-channel-sockel. Sen tog det väl inte 6 månader innan 939 kom.
Jag skulle inte förvånas ett ögonblick, om vi till sommaren bara har 1207, eller kanske 1211, som då kommer att vara en spinoff från Socket F.
Cyniskt kanske, men jag ger inte längre vitten för processortillverkarnas utsagor när det gäller "framtidssäkerhet".

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det var en programmerare som hade sagt att det är mycket svårare att göra spel för processorer med flera kärnor än en kraftfull med bara en kärna. Det lär väl bli ännu värre med två quad processorer. Som jag sa i ett annat forum, processorena ligger långt före mjukvaran just nu speciellt om man spelar spel. Jag får ju stänga av en kärna på vissa ganska nya spel(trots fixar) medans många gamla spel funkar bra.

Det stora (jobbigaste steget) är att gå från enkeltrådat till flertrådat (se till att den delen av koden som körs samtidigt är thread-safe). Men sen beror det på vad för uppgifter man kan tilldela till varje tråd så kan det vara mer eller mindre svårt att gå från 2 till 4 trådar. Talar givetvis om trådar som gör riktigt arbete. Men det verkar ju som utvecklare är på gång att klara av detta ocskå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Finns ingen skillnad mellan 2 och 4 trådar. Så fort vi snackar mer en ett tråd kommer både 2, 4 och även 8 kärniga CPUer kunna dra nytta av det.

NEJ!
Programmeraren väljer själv hur många trådar man skapar. Om algoritmen för problemet skalar fint för n st trådar så är det rätt (om man tillåter exekvering av så många trådar om behövs).
Ex. matrismultiplikation av någon stor matris. Detta problem är väldigt enkelt att flertråda.

Men ett spel är annorlunda och i sin struktur mer linjärt. Här lyckas programmarna dela upp det i olika delar, t.ex. AI, grafik och fysik som exempel. Men det betyder inte att de kan dela upp det hur som helst till ännu fler trådar.
Så jo det är möjligen svårare att koda för fler ännu fler trådar.

Nu vet jag inte och säger inte att programmerarna av flertrådade spel(motorer) sitter och säger att de inte kommer på fler sätt att dela upp koden till ännu fler trådar. Där är vi inte ännu. Men det kommer bli svårare och svårare eller prestandavinsten av ännu fler trådar i spel blir mindre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Det finns en sak ni missat med 4x4.

Quad-SLI med 4 stycken portar till grafik har en fördel.
Dom där maskinerna är workstations. Och ni kan inte föreställa er vad 2 K8L kärnor med 4 R600 Stream kort kan göra. Där har du en superdator på ett skrivbord. Många företag skulle gladeligen punga ut 100000:- för en dator med en sån prestanda som var fantasi att ha i en burk bara för ett år sedan.

4x4 har en otrolig potential som arbetsstation. Samtidigt som den kan slå en del prestandarekord på spel. Spelutvecklare fnyser nog inte åt kraften dom får i en sån burk.

Permalänk

Hur länge till kommer AMD tillverka 754 och 939 då?
Är de redan på utfasning för AM2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det finns en sak ni missat med 4x4.

Quad-SLI med 4 stycken portar till grafik har en fördel.
Dom där maskinerna är workstations. Och ni kan inte föreställa er vad 2 K8L kärnor med 4 R600 Stream kort kan göra. Där har du en superdator på ett skrivbord. Många företag skulle gladeligen punga ut 100000:- för en dator med en sån prestanda som var fantasi att ha i en burk bara för ett år sedan.

4x4 har en otrolig potential som arbetsstation. Samtidigt som den kan slå en del prestandarekord på spel. Spelutvecklare fnyser nog inte åt kraften dom får i en sån burk.

Fast du kommer aldrig att få in 4 r600 på något av de korten jag har sett.
Med tanke på att alla prestandakort idag har stora kylare, så lär det bli hyffsat omöjligt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....