Mac är pensionärsdator

Permalänk
Melding Plague

Mac är pensionärsdator

Apple marknadsför gärna sina produkter som flashiga och ungdomliga. Men enligt en ny undersökning är nästan hälften av alla Mac-användare 55 år eller äldre.

Läs nyheten: Mac är pensionärsdator

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att priserna är en bidragande orsak till det.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Klart det är mest som är äldre, för det är just priserna som gör det.
Hade det varit lika bra pris som en pc med liknande konfiguration så hade det varit fler som varit Mac användare

Permalänk
Medlem

När skall prismyten dö ut egentligen?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
När skall prismyten dö ut egentligen?

Aldrig, om det fortsätter i den här takten

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
När skall prismyten dö ut egentligen?

Det är ingen myt det är sanning

Permalänk
Medlem

men det är ungdomliga pensionärer givetvis! (fast snart får Apple vända på sin "Im a Mac"-reklam..)

men fan va gött med Mac ändå, sen jag lurade på farsan en har jag bara behövt aggera support en enda gång. (mostsvarande för samma tidsperiod med Windows orkar jag knappt räkna på..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

är mac så himla mkt dyrare i dagsläget då?
tycker mac pro är faktiskt ganska prisvärd, och då får man os och lite program med, jag kommer allefall kolla på en sådan för min nästa workstation.
gjorde en liknande dator på dustin och den låg på ungf samma pris som macen på ett ungefär, och då räknade jag med mac's grafikkortpriser då de verkade vara specialgjorda för mac eller?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
är mac så himla mkt dyrare i dagsläget då?
tycker mac pro är faktiskt ganska prisvärd, och då får man os och lite program med, jag kommer allefall kolla på en sådan för min nästa workstation.
gjorde en liknande dator på dustin och den låg på ungf samma pris som macen på ett ungefär, och då räknade jag med mac's grafikkortpriser då de verkade vara specialgjorda för mac eller?

De var specialtillverkade innan Apple bytte arkitektur till x86 (på PPC-tiden). Nu är det precis samma delar i en mac som i en pc, som dessutom är (tycker jag) prisvärda.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

HAHA

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag kan också tycka att Mac Pro är prisvärd, man får mycket för pengarna. Men när den billigaste konfigurationen kostar 20,555:- så är det fortfarande mycket pengar det handlar om. Och då är det utan skärm.

Det är som andra sagt...Det är priserna som är orsaken till att inte fler yngre personer skaffar sej en Mac. De flesta har inte råd/vill inte lägga ut så mycket pengra på en dator. Och föräldrarna vill ju heller inte (oftast) köpa en så dyr dator till sitt/sina barn.

Det är först när man jobbat och skaffat sej en stabil ekonomi som man köper sej lite dyrare produkter, tex. Mac och en ny fin bil.

Permalänk
Medlem

Precis. De kan vara hur prisvärda som helst, men dyra är de ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bah, man har en stabil ekonomi för att man inte köper överprissatta produkter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ignore-Painless
Jag kan också tycka att Mac Pro är prisvärd, man får mycket för pengarna. Men när den billigaste konfigurationen kostar 20,555:- så är det fortfarande mycket pengar det handlar om. Och då är det utan skärm.

Det är som andra sagt...Det är priserna som är orsaken till att inte fler yngre personer skaffar sej en Mac. De flesta har inte råd/vill inte lägga ut så mycket pengra på en dator. Och föräldrarna vill ju heller inte (oftast) köpa en så dyr dator till sitt/sina barn.

Det är först när man jobbat och skaffat sej en stabil ekonomi som man köper sej lite dyrare produkter, tex. Mac och en ny fin bil.

Dock är inte MacPro avsedd att vara en vanlig familjedator utan en arbetsstation vilka som bekant är dyra. Så ingångspriset tycker inte jag är jättedyrt.

Macbooken ligger riktigt bra till i pris, ofta lite lägre än motsvarande PC-datorer (imho).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Dock är inte MacPro avsedd att vara en vanlig familjedator utan en arbetsstation vilka som bekant är dyra. Så ingångspriset tycker inte jag är jättedyrt.

Macbooken ligger riktigt bra till i pris, ofta lite lägre än motsvarande PC-datorer (imho).

Fast man når ju inte den stora massan genom att sälja billiga bärbara och workstations tyvärr.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd

Skulle pensionärer ha mer pengar än unga, det tror inte jag i alla fall. Men mycket är väl att det inte finns så mycket spel och nyttoprogram som MS Office

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

om det stämmer är det faktiskt ganska lustigt, old and gay.
Har dom fortfarande en musknapp bara ?
Är ju lättare för dementa att hålla reda på bara en musknapp.

Förklarar också varför så få spel görs till det.
fast nyare Macar är väl egentligen numera en PC med Apples senare operativ.

Permalänk

Japp precis så är det. Mac är en gubb maskin, gammal å dum köper skiten.

Permalänk
Medlem

Klart det är bara 55+are som använder MAC, dessa började använda MAC på 80-talet och eftersom Mac inte har attraherat nya kunder sen dess utan tappat så är det inga andra suckers kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
om det stämmer är det faktiskt ganska lustigt, old and gay.
Har dom fortfarande en musknapp bara ?
Är ju lättare för dementa att hålla reda på bara en musknapp.

Förklarar också varför så få spel görs till det.
fast nyare Macar är väl egentligen numera en PC med Apples senare operativ.

nej, 4 knappar är standard numera..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle pensionärer ha mer pengar än unga, det tror inte jag i alla fall. Men mycket är väl att det inte finns så mycket spel och nyttoprogram som MS Office

Ja, cab är ju också gubbigt, t.ex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Fast man når ju inte den stora massan genom att sälja billiga bärbara

Skämtar du? Fler och fler bärbara datorer säljs, och den stora massan är väldigt intresserad av bärbara datorer. Jag skulle tro att 99% av de typiska svensson hade valt en bärbar framför en stationär, om de fick någon av dem gratis.
Jag skulle inte bli förvånad om den bärbara marknaden går om den stationära inom 15 år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Skämtar du? Fler och fler bärbara datorer säljs, och den stora massan är väldigt intresserad av bärbara datorer. Jag skulle tro att 99% av de typiska svensson hade valt en bärbar framför en stationär, om de fick någon av dem gratis.
Jag skulle inte bli förvånad om den bärbara marknaden går om den stationära inom 15 år.

Jo, men den stora massan vill ju ha monstren med 17" TFT och 100 gb hdd. Och där spelar inte macbooken.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. De kan vara hur prisvärda som helst, men dyra är de ändå.

Macbook och iMac är inte dyrarare än en vanlig Dell, mer prisvärda är dom ju iaf.

Och har ni tänkt på att Apple kanske inte vill ha 100% av marknaden? Som Stevie J sa nån gång, hellre datorvärldens BWM eller Mercedes än Hyundai/Ford/Opel/Whatever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Macbook och iMac är inte dyrarare än en vanlig Dell, mer prisvärda är dom ju iaf.

Och har ni tänkt på att Apple kanske inte vill ha 100% av marknaden? Som Stevie J sa nån gång, hellre datorvärldens BWM eller Mercedes än Hyundai/Ford/Opel/Whatever.

Steve J kan få tycka vad han vill. Så länge Apple är ett börsnoterat företag så är det skyldigt att maximera aktieägarnas vinst.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Steve J kan få tycka vad han vill. Så länge Apple är ett börsnoterat företag så är det skyldigt att maximera aktieägarnas vinst.

Vad är det som säger att aktieägarnas vinst blir större vid högre marknadsandel?

Permalänk
Medlem

Apple- nördens 50 års kris?

Permalänk
Medlem

Själv gjorde man en switch för inte länge sedan och jag är förvånad av hur trevligt det är och hur det fungerar, enkelhet. Inte en massa krussiduller om vad man skall installera program, vart konfigurationsfilerna lägger sig eller liknande. Alla dessa smådetaljer sköts automatiskt, och logiskt.

Program som erbjuds är inte många men på något sett så känns Mac-marknaden mer seriös och produkterna mer utvecklade i användbarhet och enkelhet än till Windows.

Visst finns det punkter jag reagerar på och det kommer nog fler men, under under dom >10 år jag har använt Windows så har jag aldrig fått det att fungera så lätt och smidigt som Mac OS X var direkt ur lådan.

--

Jag är inte förvånad att Mac är populärt bland äldre personer pga jag ofta får agera support för denna folkgrupp.

Permalänk
Medlem

Jag kommer säkert få mycket "skit" för det här men jag kan säga att Mac'ar i stora hela är sjukt mycket billigare än pc.

För 3 år sedan köpte jag en Dual Opteron ifrån ett företag i usa som heter boxxtech. Den datorn är fortfarande ett monster när det kommer till rendering och dylikt. Jag gav 70 för den. För bara några månader sen tänkte jag uppgradera till "motsvarande" fast dagens modeller och priset uppgår till 70+. Jag arbetar som grafiker, allt ifrån 2d till 3d till post och dvd-authoring - rubbet. Jag började på ett nytt företag precis 2 månader sedan och där arbetar jag uteslutet med mac'ar med "proffs" program.

För att komma till saken. Skulle jag köpa en pc som har mer eller mindre identiska komponenter som min nya MacPro har så skulle jag få betala betydligt mer än vad jag betalade. Och för att "bevisa" att Mac ÄR billigare i längden...Titta på priserna på programvaror. Mitt Redigeringsprogram för Pc kostade mig 5ggr så mycket som Final Cut Studio 5.1 kostade, och jag kan säga att Final Cut studio innehåller betydligt mer än bara redigeringsprogramvara. Dvd authoring, lättare compning, ljudpåläggning. Win XP kostar i runda slingor 3k+, OS X: 1500kr. Skulle kunna skriva en A4 sida om detta men det känns lite meningslöst.
Pc i all ära, jag är en "pc nisse" men "allt" bara funkar på Mac, vilket det oftast inte gör på pc.
Tar tillbaka mitt påstående ovan om en person som enbart arbetat med OS 9 läser det...Det OS'et var inge roligt...

Och för att förklara lite närmre, man har kunnat använda andra möss än de som apple sålt i flera år.
Anledningen till att Apples kunder är "äldre" är...Kan nästan sätta pengar på det...Att det inte finns samma utbud av spel...

Och nej, jag är inte 50 taggare. Jag är 24...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad är det som säger att aktieägarnas vinst blir större vid högre marknadsandel?

Det faktum att vinsten korrelerar direkt med antalet sålda ex.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.