Mac är pensionärsdator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det faktum att vinsten korrelerar direkt med antalet sålda ex.

Eh… du har verkligen koll du
Hade du sagt 'antalet sålda ex' x 'vinst per ex' - 'kostander för att säla ett antal ex' = total vinst
Det du missat är a/ 'vinst per ex' och b/ 'kostnaden att sälja' - för dessa är inte oförändrade när siffran för 'antalet sålda ex.' ändrar sig.
Anser du att man kan skita i sådant så okey för ditt resonemang - men…

Som Steve sa en gång när deras marknadsandelar var riktigt små (~2000):
Pretty much, Apple and Dell are the only ones in this industry making money.
They make it by being Wal-Mart. We make it by innovation.
Man undrar ju varför HP, Gateway, IBM m.fl. inte lyckades göra pengar när de hade större 'antal sålda ex.'

Detta om detta från min sida

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Eh… du har verkligen koll du
Hade du sagt 'antalet sålda ex' x 'vinst per ex' - 'kostander för att säla ett antal ex' = total vinst
Det du missat är a/ 'vinst per ex' och b/ 'kostnaden att sälja' - för dessa är inte oförändrade när siffran för 'antalet sålda ex.' ändrar sig.
Anser du att man kan skita i sådant så okey för ditt resonemang - men…

Som Steve sa en gång när deras marknadsandelar var riktigt små (~2000):
Pretty much, Apple and Dell are the only ones in this industry making money.
They make it by being Wal-Mart. We make it by innovation.
Man undrar ju varför HP, Gateway, IBM m.fl. inte lyckades göra pengar när de hade större 'antal sålda ex.'

Detta om detta från min sida

På tal om att inte veta vad man pratar om. Vinsten = försäljningspriset - kostnaden för företaget - eventuella försäljarpålägg. Skulle vi plötsligt få ickelinjära fenomen i den här relationen vid stora volymer menar du?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle pensionärer ha mer pengar än unga, det tror inte jag i alla fall. Men mycket är väl att det inte finns så mycket spel och nyttoprogram som MS Office

Vänta lite nu, hur låg det till med Microsoft Office igentligen...

Citat:

Från Wikipedia
Meanwhile, Microsoft began introducing its most prominent office products. Microsoft Works, an integrated office program which combined features typically found in a word processor, spreadsheet, database and other office applications, saw its first release as an application for the Apple Macintosh towards the end of 1986.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Microsoft

Och:

Citat:

Från Wikipedia
Office made its first appearance in 1989 on the Macintosh, with a version for Windows following it in 1990

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office

Microsoft Office har funnits längre till Mac än vad det har funnits till Windows.
Angående spel håller jag med dig, det finns itne så många spel till Macen. Än.
Men vill man spela är det ju bara att boota upp i Windows istället för Mac OS X och börja lira.
Så jag förstår inte resonemanget.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det faktum att vinsten korrelerar direkt med antalet sålda ex.

Med tanke på att Apple är värt mer än Dell på börsen så ...

Och det är inte konstigt att det är en stor andel "äldre" som äger Mac. Vishet kommer med åldern. ...och köpkraft.

Det där med MS Office är då fan märkligt, likaså enknappsmöss... Det är nästan dumförklaring på det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Med tanke på att Apple är värt mer än Dell på börsen så ...

Och det är inte konstigt att det är en stor andel "äldre" som äger Mac. Vishet kommer med åldern. ...och köpkraft.

Det där med MS Office är då fan märkligt, likaså enknappsmöss... Det är nästan dumförklaring på det vid det här laget.

Ja, det lärde vi oss under ITbubblan, börsvärde korrelerar direkt med hur bra företaget mår.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Jaro, den enda som har Mac i min familj är morfor, mormor kör pc ... men då är iofs morfar äldre

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle pensionärer ha mer pengar än unga, det tror inte jag i alla fall. Men mycket är väl att det inte finns så mycket spel och nyttoprogram som MS Office

Det är den sanning som råder i sverige idag,yngre pensionärer(49-69) är den folkgrupp som har den bästa ekonomin någonsin i sverige i dessa dagar förutom dom yngre grupper som skaffat sig en VD-post med miljardfallskärm:(

Du tror väl inte att dom slet skiten ur sig på 40-50-60talet för att försörja dig som inte vet någonting om historien??

Det är synd att ingen här eller någon annanstans verkar se den hela stora skillnaden:(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ja, det lärde vi oss under ITbubblan, börsvärde korrelerar direkt med hur bra företaget mår.

Men Haffe, lägg ned nu.

Om Apple kan sälja hundra Macar med en marginal på 100 spänn så tjänar man 10.000;-. Om de sänker priset så vinsten per såld dator blir 30 kronor och säljer dubbelt så många maskiner så tjänar man 6.000:-

Ergo, antalet sålda enheter är inte det enda som gäller, eller hur?

Det var snack om Jobs biltillverkarcitat tidigare. Fundera på vem som säljer mest av GM och BMW och vilket företag som redovisar störst vinst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Men Haffe, lägg ned nu.

Om Apple kan sälja hundra Macar med en marginal på 100 spänn så tjänar man 10.000;-. Om de sänker priset så vinsten per såld dator blir 30 kronor och säljer dubbelt så många maskiner så tjänar man 6.000:-

Ergo, antalet sålda enheter är inte det enda som gäller, eller hur?

Det var snack om Jobs biltillverkarcitat tidigare. Fundera på vem som säljer mest av GM och BMW och vilket företag som redovisar störst vinst.

Ja? Det jag har sagt hela tiden. Skyldighet att maximera vinsten.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

- vinstdelning (vilket är en variabel variabel sås..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ja, det lärde vi oss under ITbubblan, börsvärde korrelerar direkt med hur bra företaget mår.

Ja, IT-bubbla och Apple har ju verkligen gått hand i hand...

De har ju stadigt ökat sedan Jobs kom tillbaks. Och det är nog ingen aktieägare som klagar idag skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Det är synd att vi som vanligt inte får se rapporten eller vad undersökningen bygger på. Är det i USA? Hur genomfördes den och hur pålitlig anser de själva att den är?

Sen att äldre gillar Mac är väl knappast konstigt, eller en förolämpning. Apple gör datorer som är lätta att ha att göra med. Inga spyware och inga virus att oroa sig för samt ofantligt mycket bättre "out of the box" än Dell och liknande kan erbjuda. Själv kör jag däremot bägge men till allt annat än spel föredrar jag Mac och OSX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Klart det är bara 55+are som använder MAC, dessa började använda MAC på 80-talet och eftersom Mac inte har attraherat nya kunder sen dess utan tappat så är det inga andra suckers kvar.

Missat att mac går uppåt? Räcker med att studera på högskola för att se det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jo, men den stora massan vill ju ha monstren med 17" TFT och 100 gb hdd. Och där spelar inte macbooken.

Återigen, skämtar du?
Jag vågar nog säga att minst 70% av alla bärbara som säljs till svenssons som hemdatorer (dvs inte jobbdatorer och liknande) kostar under 10.000:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återigen, skämtar du?
Jag vågar nog säga att minst 70% av alla bärbara som säljs till svenssons som hemdatorer (dvs inte jobbdatorer och liknande) kostar under 10.000:-

Kolla vad de datorer som säljs till Svenssons innehåller istället.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Nu har jag fått det bekräftat igen att jag är gubbe...

Är bara 22 år tänker köpa Mac när det ska köpas nytt om ca 1 år...

Tycker det är bättre att sitta hemma en Lördagkväll med familjen än att festa...

Kör bil som en gubbe...

Listan kan göras väldigt lång men men...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Nu har jag fått det bekräftat igen att jag är gubbe...

Är bara 22 år tänker köpa Mac när det ska köpas nytt om ca 1 år...

Tycker det är bättre att sitta hemma en Lördagkväll med familjen än att festa...

Kör bil som en gubbe...

Listan kan göras väldigt lång men men...

Slappna av. På LiU är det massvis av folk som springer omkring med vita macbooks. Inte speciellt många är 20+.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Den här diskussionen bevisar att Mac (Apple) fortfarande omges av fördomar och myter.

Over and out.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
om det stämmer är det faktiskt ganska lustigt, old and gay.
Har dom fortfarande en musknapp bara ?
Är ju lättare för dementa att hålla reda på bara en musknapp.

Apples standardmus har fyra knappar och fyrvägsscroll men det är ju bara att koppla i vilken mus man vill om apples egna inte duger.

De bärbara har en muslösning som är vida överlägsen det som pc-tillverkarna erbjuder imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Skämtar du? Fler och fler bärbara datorer säljs, och den stora massan är väldigt intresserad av bärbara datorer. Jag skulle tro att 99% av de typiska svensson hade valt en bärbar framför en stationär, om de fick någon av dem gratis.
Jag skulle inte bli förvånad om den bärbara marknaden går om den stationära inom 15 år.

Den bärbara marknaden har nästan gått om den stationära redan, nästan 45% av datorerna som säljs i Sverige är bärbara, och Sverige har en låg andel om man jämför med andra länder i norden.

Apples största problem är nog om dom skulle bli omoderna/ute. Just nu är ju iPod, iMac osv jätteinne, men sånt kan svänga fort. Modefolket kanske tröttnar när många har maccar och man inte sticker ut lika mycket och därför byter till något annat märke med annan design.

Permalänk
Medlem

nu får nu ursäkta att jag går lite halv-off... men angående Apples bärbara, vilken av dom är det som är kungen av batteritid?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Är inte helt förvånad. Såg en 70-åring i en office/apple-butik för ett tag sedan. Tyckte mig höra honom säga att han hade en lite äldre Mac sedan tidigare.

Just nu sitter jag med en MacPro på jobbet, som inte går av för hackor.

MacPro Dual Core2Duo 2,66 GHz (4 kärnor), 5 GB RAM

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Macforum i Göteborg i butik och jobbar på ett annan återförsäljare för Mac som teknikkonsult och har upplevt användarna av Mac som väldigt varierande. Allt ifrån 10 till 85 år. Min mamma som inte är så datorlagd fixar sin Mac mycket bättre än PC:n på jobbet och för min egen del som är en "power user" och arbetar med det pro så är det grymt med macen. Summan av kardemumman är att Mac:en är lätt att använda och har samtidigt ett ruggigt djupt som ingen annan kan mätas med - det tycker jag. Att Mac:en har gammal publik är väl nästan bara positivt tycker jag. Jag lyssnar hellre på en äldre erfaren doktor än en som är 24 och precis tagit examen. De flesta i världen är fortfarande gröna när det gäller datorer och i regel ganska "dåliga" - då är ju det perfekt med mac och för mig och andra "tyngre" användare ger mac:en alla möligheter - delvis beroende på unix-grunden. Jag tycker det är ledsamt med alla fördomar, kika lite på mac:en och ge den en timmes användande innan man drar ur sig massor av felaktiga uppgifter. Macen har utvecklats väldigt mycket de senaste åren - mycket med än PC:n.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Nu vart apple fansen lite ägda.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det har en relativt hög ålder på sina kunder. Det är helt enkelt de de rikartar in sig på. Deras bärbara har riktigt bra grejer och är prisvärda. Men:

Ta din vanliga Svensson, Var köper han sin dator. Jo Siba Onoff osv. Och den vanliga Svensson vill ha en ganska billig dator, det blir någon dator för under 10k som oftast. Apple därimot säljer knappt några bärbara datorer under 10k. Och macbook intresserar inte den vanliga kunden på grund utav sin skärm. Svenssons vill ha stora skärmar även om de sitter en celeron under huven. Och sedan har vi det hela med spel. Barnfamiljer skulle i 9/ fall utav 10 aldrig köpa en mac, pågrund utav att det inte finns spel till OSX (jag vet att det går att dual boota nu men det är en ny företeelse)

Så vilka köper mac? Apple's kundkrets består utav dem som vet vad de vill ha och kan betala för det. Det är äldre personer som har haft mac förut och som aldrig skulle vilja sätta sig vid en instabil pc(nu är de ju inte det längre men men). Sen har grafiker-scenen som stenhårt håller fast vid att mac'en är den bästa redigerings plattformen som finns. Och sist har vi ipod-generationen. De köper en mac för att apple är inneföretaget och det är coolt att äga en mac. Det är de som är apple's ny grund.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Jag är varken mac- eller pcförespråkare.
Kan det inte ha att göra med att unga är mer influerade av att mac är/var dyrt och okompatibelt.
Sen att när man varit i en miljö mycket(windows) är man lite för bekväm för att byta.
Sen när en 55+ som vi snackar om antagligen den köpstarkasta ålders gruppen i sammhället (har gjort alla stora utgifter eller iaf fått kontroll på dom), ska köpa dator då går dom på:
1. Användra vänlighet
2. Vad säljaren säger
3. Och det gör inget för att den är lite dyrare då den råkar va lite bättre(hänvisar till punk 2 nu)

Sen kan man ju säga så här om dom som jobbar med mycket bild och film. Va glada nu när mac marknadför sig sen kommer det antagligen va lika dyrt för alla mac eller ej.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att nästan bara rika 40-talister har råd att köpa Mac. Jag är en av otroligt många datoranvändare som mer än gärna skulle vilja ha en Mac, men tyvärr är det bara inte ett realistiskt alternativ. Ni s.k. Mac-talibaner lever i en låtsasvärld.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Akta er för att köpa ipod med andra ord

Jag tycker faktiskt inte att Mac är mer användarvänligt än PC men det beror nog på att jag personligen är så inkörd på PC. Jag är kraftigt lost när mina föräldrar får datorproblem med sin mac och ber om hjälp.

Självfallet är det ofta en bra strategi för nästan vilket företag som helst att marknadsföra sig som ungdomligt. (Både för att de förhoppningsvis får långvariga kunder på det viset och för att övriga åldersgrupper ofta tilltalas av det i och med att idealet är att vara ungdomlig.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Skulle vi plötsligt få ickelinjära fenomen i den här relationen vid stora volymer menar du?

Tror nog att jag skrev precis det i inlägget du svarade på.
Varför inte läsa innan du börjar gnabba?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tror nog att jag skrev precis det i inlägget du svarade på.
Varför inte läsa innan du börjar gnabba?

Vad tror du att jag frågade om? Du ska kanske ta och läsa lite själv innan du börjar idiotförklara folk.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.