Permalänk
Medlem

Touch sensor och plexi

Jag har försökt gräva runt lite för att hitta info om att bygga en touch sensor. Eftersom jag inte hittat vidare bra information och det verkar finnas många kompetenta här på forument tänkte jag fråga er.

Jag bygger ett eget chassi och jag vill kunna mata ut en skiva ur en slot-load dvd genom att lägga fingret på en plexiglasskiva. Jag har beställt denna dvd-brännare med vilken det följer med en knapp som matar ut skivan. Denna knapp vill jag nu ta bort eller byta ut mot en touch sensor.

Jag har hittat en sensorkrets som kallas "touch sensor" på Elfa:
B6TS04LT000 Touch sensor, Artnr: 73-220-50

Den verkar fungera med plast och andra material. Vilka fler delar behöver man för att få detta att fungera?

Permalänk
Medlem

Databladet:

http://www.elfa.se/pdf/73/732/07322050.pdf

Skummade igenom lite och vad jag förstod så måste du ha en mikrokontroller för att kunna läsa av förändringar.

Och eftersom du bara behöver en vanlig on/off-funktion, så känns det lite overkill.
Det finns absolut enklare lösningar att tillgå.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar, har du några exempel? Eller tips på vad man i så fall kan använda?

Permalänk
Medlem

slakta gammal knapp som du kopplar till slot-in DVD:n, sen knappen som du har lägger du bakom plexiskivan så när du trycker på skivan så trycks knappen in. Det BORDE fungera, men vågar inte garantera det.

//olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

vad du ska leta efter är en kapacitiv givare. De känner av om någonting kommer i närheten av dem och då byter de läge. Så du bara behöver vifta med handen framför den typ.

Det finns hundratals i industisektorn men de flesta är 24v. Om du söker så kan du nog hitta för andra spänningar oxå.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, verkar tufft att hitta en enkel lösning... Jag får försöka i alla fall

Permalänk
Inaktiv

Skulle man inte kunna använda nån fotodiod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wipal001
Skulle man inte kunna använda nån fotodiod?

Plexiglasskivan kommer att vara målad på undersidan dock så det kommer inte att vara genomskinligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Här är en annan, http://www.e.kth.se/~pontusf/touchsensor.html

Den involverar en uC som kräver programmering, kanske inte direkt den bästa lösningen..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wipal001
Skulle man inte kunna använda nån fotodiod?

Fotodioden kommer att reagera när man släcker och tänder ljuset i rummet, vilket inte är så bra.

Permalänk

kan kan ju använda en fotodiod men då behöver han något lock eller så framför

´tror det är bättre du gör en doldstartknapp eller så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!