Smygrelease av Opera v. 9.10 (b8679)

Permalänk
Hedersmedlem

Smygrelease av Opera v. 9.10 (b8679)

Opera v. 9.10 har sen igår börjat distribuerats till mirrors på nätet.
Officiell release lär bli imorgon, om nu inget allvarligt problem med denna build upptäckts innan. Changelog kommer först i samband med release.

Många problem har rättats till i v. 9.10, men tyvärr återstår också väldigt många gamla buggar som aldrig verkar fixas.

Engelska installers -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/910/en/
Internationell -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/910/int/Opera_9.10_Internat...

SUNET är ännu inte lagt ut programmet, men filerna kommer dyka upp där -> http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/910/

Info ang uppgradering -> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=625

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Stort tack.
Fraud Protection funktionen verkar ju riktigt bra, och sweclockers kommer tydligen inte sno mitt visanummer. ^^

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk

Re: Smygrelease av Opera v. 9.10 (b8679)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Opera v. 9.10 har sen igår börjat distribuerats till mirrors på nätet.
Officiell release lär bli imorgon, om nu inget allvarligt problem med denna build upptäckts innan. Changelog kommer först i samband med release.

Många problem har rättats till i v. 9.10, men tyvärr återstår också väldigt många gamla buggar som aldrig verkar fixas.

Engelska installers -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/910/en/
Internationell -> ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/910/int/Opera_9.10_Internat...

SUNET är ännu inte lagt ut programmet, men filerna kommer dyka upp där -> http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/910/

Info ang uppgradering -> http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=625

Vad är det för gamla buggar som finns kvar då?
Är det bra den nya versionen?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Smygrelease av Opera v. 9.10 (b8679)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad är det för gamla buggar som finns kvar då?

De finns inom alla områden: Flash (ser du TV-schemat?), caching, CSS & rendering, bilder osv. Fortfarande fungerar inte heller Wand på alla sidor, eller väldigt dåligt. Browsern är också väldigt seg vid uppstart med många tabbar och vid avslut.
Jag hittar dock inget bättre alternativ och det mesta fungerar fantastiskt bra i Opera.

Edit: Av en händelse hittade jag nu ett user-CSS som fixar TV-listningen @ Eurosport:

#lyr1, #lyr2, #lyr3 { z-index: 0 !important; } .slider { opacity: 0.7; }

Permalänk

Varför inte köra Firefox 2.0 då? Inga problem alls där! Dessutom supersnabb med Firetune tillägget!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Varför inte köra Firefox 2.0 då? Inga problem alls där! Dessutom supersnabb med Firetune tillägget!

Därför att man kan jämföra Mac och Windows.
Opera är Mac och Firefox är Windows.
Onödigt inlägg mot onödig fråga

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

WTF?!?
jag hoppas att du skojar...
Opera = Win32, *NIX och OSX.
FireFox = Win32 *NIX och OSX.

IE = bajs...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
WTF?!?
jag hoppas att du skojar...
Opera = Win32, *NIX och OSX.
FireFox = Win32 *NIX och OSX.

IE = bajs...

Jag antar att tjarven menar att man kan likna diskussionen Fx vs Opera med den Windows vs OSX. Fx är mainstream, precis som Windows.
Nog med OT-snacket nu.

Permalänk
Medlem

Var en massa gnällande har tycker jag.
Har kört med Opera i flera år. Förutom ett uppehåll på ~1 år då jag prövade FF men snabbt gick tillbaka till Opera.
Men har aldrig upplevt något större problem med Opera, men å andra sidan så använder jag Opera till att surfa med bara.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

9.10 verkar fungera bättre med greasemonkeyskript. Det är väldigt positivt.

Permalänk

Vad är greasemonkey script?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad är greasemonkey script?

Skript som körs för att få en snyggare webbsida. Här finns en hel del: http://userscripts.org . Det finns även ett skript till Sweclockers.com på den sidan.

Jag rekommenderar er som läser på flashback.info att dra ner onemans skript till Flashback. Det tar bort all reklam.

Glöm inte att döpa skripten till %namn%.user.js . Annars hanterar Opera skripten felaktigt.

Permalänk

Hur är det med minneshanteringen då?

Har den blivit bättre, för i alla fall Firefox verkar sluka mycket minne, ifall man kör många tabbar eller fönster öppna.

Kör med Firefox 2 nu och efter att ha surfat på Aftonbladet, Expressen.se och här, så drar det runt 80 meg.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Hur är det med minneshanteringen då?

Har den blivit bättre, för i alla fall Firefox verkar sluka mycket minne, ifall man kör många tabbar eller fönster öppna.

Kör med Firefox 2 nu och efter att ha surfat på Aftonbladet, Expressen.se och här, så drar det runt 80 meg.

Sitter nu och surfar sedan en timme tillbaka på 8 olika sidor, expressen, deviantart m.m och Opera tar nu 67 MB minne.
Har aldrig upplevt något problem att Opera skulle sluka minne.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan få "pluppen" på hitta.se att fungera?

Idag när man söker en adress så får man upp kartan men den blåa markeringen på kartan visas inte.

Slutade fungera för några månader sedan.

Permalänk
Medlem

har tröttnat på opera nu.. version 8 funkade bra. men alla version 9 har inte varit bra.. firefox 2.01 är bra mycket skönare nu..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Så nya Opera 9.10 är inget att rekommendera?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Så, kan man mellanklicka på bokmärken som ligger i en länkrad för att de ska öppnas i en ny flik eller fungerar det fortfarande inte?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Så, kan man mellanklicka på bokmärken som ligger i en länkrad för att de ska öppnas i en ny flik eller fungerar det fortfarande inte?

Ja dom som ligger i din personal bar kan du mellanklicka på som du säger.
Har väl fungerat så länge jag minns allfall.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag menar alltså inte personal bar, utan om man har ett bokmärkesfält under adressfältet (i stil med Fx och IE) med individuella mappar, om det går att mellanklicka på länkar där. Funkade inte i 9.0. Jag (och många andra användare) har haft bokmärkena på det sättet sedan IE4 och NN4 och jag kan inte surfa på något annat sätt nu för tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Så nya Opera 9.10 är inget att rekommendera?

Opera rekommenderas alla dagar i veckan.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem

Build 8692 -> http://my.opera.com/desktopteam/blog/show.dml/681582
Med fixar för bl a progressbaren på YouTube.
Notera att Java inte fungerar alls med denna weekly/beta samt vissa regressions med Flash.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Build 8692 -> http://my.opera.com/desktopteam/blog/show.dml/681582

Tackar.
Förhoppningsvis så fixar den nya builden problemet med start/pause knappen på apple.com/trailers och gametrailers.com

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Nån som vet hur det är med Opera på swedbanks hemsida? Det kommer bara upp en text att Opera inte stöder Swedbank's sida. Är det nån fara att köra ändå?

Sen undrar jag varför Opera inte sparar lösenord på ex. Hotmail om man har valt att den ska spara det!? Nästa gång jag startar opera webbläsaren så kommer den inte ihåg lösenordet och samma ruta kommer upp igen om jag vill spara det igen.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nån som vet hur det är med Opera på swedbanks hemsida? Det kommer bara upp en text att Opera inte stöder Swedbank's sida. Är det nån fara att köra ändå?

Sen undrar jag varför Opera inte sparar lösenord på ex. Hotmail om man har valt att den ska spara det!? Nästa gång jag startar opera webbläsaren så kommer den inte ihåg lösenordet och samma ruta kommer upp igen om jag vill spara det igen.

Jag har inte märkt några problem på Swedbanks sida förrutom att den klagar i början. När man väl loggat in har det alltid funkat finfint.

Angående hotmail vet jag inte varför du får så, funkar för mig där.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Alltid denna jämförelse mellan webbläsare ;P

Använder..
IE7 när jag behöver det.. MS grejer etc.
Firefox när jag önskar korrekt tolkning av sidor..
Opera när jag ska surfa oerhört snabbt och ha 200flikar uppe samtidigt.. typ vid porrsurfning ;D

Man kan aldrig surfa så snabbt som den som kan behärska Opera. Grännsnittet är genialt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nån som vet hur det är med Opera på swedbanks hemsida? Det kommer bara upp en text att Opera inte stöder Swedbank's sida. Är det nån fara att köra ändå?

Sen undrar jag varför Opera inte sparar lösenord på ex. Hotmail om man har valt att den ska spara det!? Nästa gång jag startar opera webbläsaren så kommer den inte ihåg lösenordet och samma ruta kommer upp igen om jag vill spara det igen.

Andvänder alltid Opera till Swebank och har inte märkt något. Antar att Swebank nu inte fullt uttestat Opera och därmed vill reservera sig för fel med Opera. Trots allt släpps nya versioner hela tiden av läsaren som kanske inte det görs med iexplorer och kan vara svårare att garantera stödet.
Tror personligen att sidan stöds 100% det jag sett allfall.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oxn
Alltid denna jämförelse mellan webbläsare ;P

Använder..
IE7 när jag behöver det.. MS grejer etc.
Firefox när jag önskar korrekt tolkning av sidor..
Opera när jag ska surfa oerhört snabbt och ha 200flikar uppe samtidigt.. typ vid porrsurfning ;D

Man kan aldrig surfa så snabbt som den som kan behärska Opera. Grännsnittet är genialt!

Hahaha, men jag tyckte att Opera var segare att vissa många bilder snabbt än firefox med firetune är! Stor skillnad! Där vinner Firefox stort mot Opera!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD