Permalänk
Medlem

Värmeproblem, tips tack!

Tja,
Jag har ett Gainward GeForce 7900GT 256MB och den har legat på 50-65C grader på viloläge och när jag spelat gått upp till ca 80-90C max. Men så provade jag på ett BETA spel (supreme commander) och då hängde sig allt och jag började få lite prickar här och där som när man överklockar för mycket.

Jag avinstallerade spelet och drivrutinerna från början. Tog ut grafikkortet också. Allt funka bra tills jag började spela andra spel sen. Då fick jag igen prickar efter ca 4-5 min spelande och när jag taba ur så var tempen på ca 96-108C :S vilket aldrig hänt förut. Jag har kollat alla värden och dom står kvar som för (klockfrekvenserna)... så jag antar det enda lösningen är att köpa en riktigt bra kylfläckt till grafikkortet men min fråga är då vilken är bäst och vilken passar till just Gainward GeForce 7900GT 256MB?

Har iofs garanti kvar på kortet så jag kan ju skicka in det men jag gör det bara om ni tycker det verkligen ser illa ut...

Inge kul att behöva typ pausa i spelen för att tempen ska lungna sig...

Grafikkortet: ( http://www.gainward.net/products/product.php?products_id=54 )

MvH: Adde

Visa signatur

[Qosmio x770-11N] >> | Intel® Core™ i7-2630QM @ 2,00/2,90 Turbo GHz , 8192 MB DDR3 1333MHz , 17,3-tums @ 1600 x 900 LED , NVIDIA® GeForce® GTX 560M |

Permalänk

Har du kollat att originalfläkten fungerar?

Tänk också på att hur bra fläkt du än monterar på grafikkortet så måste det finnas luftgenomströmning i chassit. Annars så är det ju bara varmluft som skyfflas runt i lådan.
Vad har du för chassi och var sitter fläktarna?

De flesta chassin har en fläkt som suger in kall luft i fronten och en som blåser ut varm luft baktill. Hur ser det ut hos dig?

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Orginalfläkten fungerar bra.. iaf verkar så. Har ett öppet chassi så jag har inga extra fläkctar och inga PCI slots är tagna så det är mycket plats för luftström =/ frågan är om grafikkortet blivit skadat :S

Visa signatur

[Qosmio x770-11N] >> | Intel® Core™ i7-2630QM @ 2,00/2,90 Turbo GHz , 8192 MB DDR3 1333MHz , 17,3-tums @ 1600 x 900 LED , NVIDIA® GeForce® GTX 560M |

Permalänk

Då är det nog tyvärr fel på kortet.

Mitt 7900GTX går aldrig över 50 grader med originalfläkt.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Njaa.. skulle inte kasta kortet direkt.

Utan köp en "billig" kylning.

Kanske en zalman ?

Dom brukar funka väldans bra, och är lätta och montera på alla kort.

Skulle tro att det är värt och lägga 250kr för att rädda ditt kort

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

Nä hade inte tänkt slänga kortet ska bara skicka det tillbaka för jag har märkt att även om jag fick ner tempen så kommer dom gröna prickarna fram ändå... så kortet är skadat plus mitt kort ligger på 62-66C i idle vilket tydligen är hög temp =/

Som sagt skickar tillbaka det till komplett så får dom fixa det eller så skickar dom bara ett nytt. Ska då köpa en kylning till kortet

Men tack för tipsen

Visa signatur

[Qosmio x770-11N] >> | Intel® Core™ i7-2630QM @ 2,00/2,90 Turbo GHz , 8192 MB DDR3 1333MHz , 17,3-tums @ 1600 x 900 LED , NVIDIA® GeForce® GTX 560M |