Permalänk
Medlem

problem med m0n0wall och wan/lan

Vet inte om jag la tråden rätt, kanske ska ligga under UNIX.

Min m0n0wall fungerar utmärkt med mina två budget realtek kort.

LAN är inställt som rl0 och WAN som rl1.

Nu till problemet, varke gång jag startar om den eller att datorn stängs av så ändras LAN och WAN till sis0 och sis1 istället för rl0/rl1 vilket medför att internet inte kommer igång (no shit?) och man måste ta ner burken och dra in ett grafikkort, fram med en gammal skärm och tangetbord och ställa om så att det blir rl igen.

Vad beror detta på? lite halvjobbigt att hålla på böka så fort en propp går (vilket händer nästan 1gång i veckan pga överbelastning på en lina, jobbar på problemet )

/simon

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Kör du via cdrom? Isåfall måste du ha en diskettenhet eller usbsticka där den kan spara alla inställningar. Kör du installerat på hårddisk eller flashkort så ska det dock inte behövas.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

kör detta med floppy och det fungerar utmärkt när det väl kommer igång, dvs att spara inställningar på floppyn

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10