Drm-skydd för Hd-dvd och Blu-Ray knäckt?

Permalänk
Melding Plague

Drm-skydd för Hd-dvd och Blu-Ray knäckt?

Det har i dagarna dykt upp ett program som kan avkryptera Drm-skyddet som Hd-dvd och Blu-Ray använder. Det heter "BackupHDDVD" och skall kunna kopiera Hd-dvd-filmer till hårddisken, trots att de flesta filmer innehåller Drm-skyddet Advanced Access Content System (AACS).

Läs nyheten: Drm-skydd för Hd-dvd och Blu-Ray knäckt?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer de nya formaten slå igenom.

Permalänk

låg inte detta i froumet innan ??

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
låg inte detta i froumet innan ??

Jo det gör det :). Det finns nog ett allmänt nyhetsvärde som informationen innehar vilket gör den värdig att skrivas i sektionen "Nyheter" hos SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Äntligen kommer de nya formaten slå igenom.

Ja nu är det helt plötsligt intressant

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

dooohh.. jag som hoppades på att bluray skulle knäckas först, det betyder att Billie the kid kanske förlorar en del stora Studio stöd i hollywood..

Sedan är det ju som vanligt, att hdvd kan uppdatera nya skivor att inte kunna bli kopierade? eller vad det endast blueray som kan göra detta?

Permalänk
Medlem

Detta var ju bra gjort!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
låg inte detta i froumet innan ??

Jag gjorde en tråd om det. Jag har dock inget att göra med redaktionen, jag skriver mina trådar, dom skriver nyheter på framsidan.

Riktigt kul nyhet för övrigt, bättre med AVI på TPB än DRM på DVD

wasabi: Ja, dom kan tillverka nya filmer med nya nycklar så att osäkra spelare/mjukvaror inte kan spela upp dom. men alla filmer som redan tillverkats går nu att kopiera och ingen kan göra ett skit åt det. Antagligen patchar dom snabbt mjukvaran och byter nycklar på nya filmer men historien kommer upprepa sig och till slut slutar dom bry sig om det

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

betyder det att gamla program inte kommer att kunna kolla på nya filmer??
det är ju också lite jobbigt..

säg att jag köper en HD spelare som någon hackar, kan de helt plötsligt utesluta alla de människorna med framtida filmer??

De kan ju inte be folk att ladda ny firmware varje vecka så att säga, eller updatera sin programvara?

I slutändan, så länge producenterna inte vet VILKET program, spelare etc. kan hackas så vet de ju inte VARIFRÅN nycklarna läcker? eller??

Rätta mig gärna, detta är ju lite teori..

Permalänk

Ska kolla på källkoden och se om man kan fixa en GUI till det. Jag har dock inga hddvd-filer så jag kan inte testa.

Edit: Fan skiten är ju skrivet i Java. Jag som bara kodar i C++. :/

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
dooohh.. jag som hoppades på att bluray skulle knäckas först, det betyder att Billie the kid kanske förlorar en del stora Studio stöd i hollywood..

Sedan är det ju som vanligt, att hdvd kan uppdatera nya skivor att inte kunna bli kopierade? eller vad det endast blueray som kan göra detta?

både HDDVD och Blueray använder AACS, så det borde inte ta lång tid att implementera på Blueray

Permalänk
Medlem

hehe läste på om det, bluray och HDDVD använder båda AACS (fattar inte alls att två stora företag gör något sådant, är det kanske för att det inte finns något bättre??)
vilket fall som helst, nu gäller det bara att hitta nycklar..

förresten, måste dubbel kolla, filmen blir alltså helt DRM strippad eller måste man ha nycklar hela tiden???

Permalänk
Medlem

Altså det handlar ju inte om en crack, det är ju bara en implementering av AACS genom java som skriver filerna..

Han skickar ju inte med nycklarna så han kan ju inte direkt bli stämd för det..

Och titeln i tråden är ju rätt missvisande då det inte är helt knäckt ( som DVD är ).

Så nu handlar det egentligen om att extrahera nycklarna till filmerna.
Dock är det väl inget som hindrar hollywood från att ta bort powerdvds nyckel från nyare filmer så sett.

Permalänk

Det intressanta här är huruvida företagen tjänar på att utveckla drm-skydd för enorma summor. I princip ingen på sweclockers är väl särskilt förvånad över att skyddet är knäckt och många kommer säkerligen att kopiera filmer i hdtv-format. Frågan är om inte detta är en mycket liten andel av filmtittarna och att det kanske kostar bolagen mer att utveckla skydd än vad de "förlorar" på pirater.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

Bra! känns skönt att höra att sakerna blir mer användarvänliga.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Framtiden är säkrad, igen.. ett tag

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Lönt att dem ens lägger enrgi på att göra säkra grejer, det är värkligen inte lönt. Vi har nu uppnått en tid där det inte längre är lönt för dem stora företagen att ens fösöka göra ngt dunder säkert för det kmr ändå att knäckas av dagens smarta hackare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UQK
Lönt att dem ens lägger enrgi på att göra säkra grejer, det är värkligen inte lönt. Vi har nu uppnått en tid där det inte längre är lönt för dem stora företagen att ens fösöka göra ngt dunder säkert för det kmr ändå att knäckas av dagens smarta hackare!

precis. nåja, jag tycker det är skönt att det finns smarta hackare så man får bort skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är så roligt
Jag har nästan tårar i ögonen av skratt, gud så kul jag har.
Jag ser det framför mig, Marknaden kommer springande till kunderna hållandes sin nya fina docka "titta titta, visst är hon fin" och fram kliver piraterna och sätter eld på den. Och de gör det bara om och om igen. Nu vet jag att det kanske är lite elakt, men som det brukar sägas, skadeglädjen är den enda sanna glädjen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

bästa julklappen

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är så roligt
Jag har nästan tårar i ögonen av skratt, gud så kul jag har.
Jag ser det framför mig, Marknaden kommer springande till kunderna hållandes sin nya fina docka "titta titta, visst är hon fin" och fram kliver piraterna och sätter eld på den. Och de gör det bara om och om igen. Nu vet jag att det kanske är lite elakt, men som det brukar sägas, skadeglädjen är den enda sanna glädjen.

Tycker inte alls det är elakt..
mer som att titta titta en ny fin docka!! men du får inte göra vad du vill med den och ramlar ena armen av måste du köpa en heeelt ny.. och förresten om du inte har det ena och det andra kommer inte ens dockan att fungera.. etc..

Klart som fan att någon tänder på en sådan docka..
J!"#¤vla Snobbiga SKANK bitch Barbie som inte spelar om man inte har en HDCP grafikkort..

Permalänk
Medlem

GG

Såja, när detta fungerar smidigare måste varenda kotte på detta jordklot banne mig fatta att HDCP aldrig bör användas.

Permalänk
Medlem

Den här med att spärra nycklar hela tiden kommer inte funka i längden.. om man nu köper en HD-DVD Spelare för låt oss säga 5000 och sedan spärras den nyckeln som den använder så kan du slänga den spelare i väggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
betyder det att gamla program inte kommer att kunna kolla på nya filmer??
det är ju också lite jobbigt..

säg att jag köper en HD spelare som någon hackar, kan de helt plötsligt utesluta alla de människorna med framtida filmer??

De kan ju inte be folk att ladda ny firmware varje vecka så att säga, eller updatera sin programvara?

I slutändan, så länge producenterna inte vet VILKET program, spelare etc. kan hackas så vet de ju inte VARIFRÅN nycklarna läcker? eller??

Rätta mig gärna, detta är ju lite teori..

Du kommer ju kunna ladda ner senaste versionen av mjukvaruspelaren där säkerhetshålen är fixade osv.

Ja det kan dom men eftersom det är helt orimligt att tvinga folk att uppdatera firmware hela tiden eller köpa en ny spelare så kan dom inte göra så i längden.

Nej men om hacket är allmänt tillgängligt så kan dom såklart bara läsa readme'n. Om hacket däremot innehas av en ensam hacker kan dom självklart inte veta varifrån det kommer och kan därför inte göra något åt det (förutom att förbjuda ALLA spelare )

Efter man användt detta program så blir filen/filerna 100% fria från all DRM skit, precis som .vob filerna när du rippat en DVD. skillnaden är att det inte finns något sätt att spela upp filen/filerna annat än att bränna in på en ny skiva (som dock kan skapas utan DRM) men eftersom filen/filerna inte funnits tillgängliga tidigare så har ingen utvecklat mjukvara som stödjer dom men det lär ändras nu

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det var väl bara en tidsfråga

Permalänk
Medlem

men detta rensar ju inte bort HDCP-skyddet, utan enbart förbigår AAC. så filen kommer ändå inte visas i högre upplösning. elleR?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

det var det som var meningen att helt ta bort alla restriktioner, som ligger just i DRM infot?

Permalänk
Medlem

Industrin får inse att det är lönlöst med alla skydd då alla skydd kommer att knäckas förr eller senare på det ena eller det andra sättet. De gör det bara lite jobbigare för kopiering inledningsvis. De kan istället försöka få folk till att köpa originalfilmer av andra anledningar. På senare tid har de med lappar i dvd-fodralen försökt be filmköpare att inte piratkopiera med motivering att mycket pengar går tillbaka i nya filmprojekt vilket verkar vara ett slag i luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
det var det som var meningen att helt ta bort alla restriktioner, som ligger just i DRM infot?

ja, jag bara undrar jag.. fick intrycket att de ligger liksom oberoende invävda i varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
På senare tid har de med lappar i dvd-fodralen försökt be filmköpare att inte piratkopiera med motivering att mycket pengar går tillbaka i nya filmprojekt vilket verkar vara ett slag i luften.

haha, ja har man redan köpt filmen så blir man ju bara irriterad av sånt. ungefär som det där idiottilltaget på vissa köpe-DVD som har en antipiratreklam (som givetvis inte går att vare sig spola förbi eller hopp till menyn ifrån) bara den är en bra anledninga att välja piratvarianten av filmen där man slipper den skiten.

ibland skulle man allt vilja vara med och observera hur hjärntrusten på vissa bolag resonerade inför sina eminenta påfund..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så länge det finns någon som är såpass bra att göra ett jättebra skydd så finns det alltid folk som kommer knäcka skydden. Det handlar ju bara om tid:P Finns inga ointagliga skydd.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b