Permalänk

7900GTX = 75 grader! Hjälp please

Jag har faktiskt fått ett problem som jag INTE kan lösa själv och ber därför om hjälp här av alla kunniga personer.

Jag har ett 7900GTX som jag brukar klocka upp till 700/900 lite då och då.

När jag spelar lättare spel (Halo, 1600x1200) blir kortet upp till 75C!
Jag vågar inte längre köra tyngre grejer som Obelivion eller F.E.A.R med klockat kort.

Problemet:
Nu när jag har övergått till Windows XP Pro 64-bit fungerar inte längre fläktstyrning på grafikkortsfläkten varken i Ntune (Startar inte alls) eller RivaTuner.

Fläkten snurrar för långsamt vilket gör att det blir en för hög temperatur.

Finns det något annat program för fläktstyrning av grafikkortsfläkten?
Alltså inte Ntune eller RivaTuner.

Annars skulle jag kanske försöka att modda om strömkontakten till fläkten och sätta den på moderkortet?

Hjälp please!

/Sonic

Permalänk

men 75grader är ingen fara alls på ett sånt grafikkort

Permalänk

xD - Men jag vill ändå få upp fläkthstigheten... Känner mig ganska rädd att sitta och köra minnena i 900Mhz (800Mhz stock) men en fläkt som snurrar 25%.

Permalänk
Medlem

när du börjar krypa upp mot hundra kan du va orolig, om knappt då

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Fläkten kan man reglera i t.ex. Rivatuner

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Men hallå? Det var ju exakt det programmet som jag skrev att ni INTE skulle ge förslag på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
Men hallå? Det var ju exakt det programmet som jag skrev att ni INTE skulle ge förslag på.

men hallå? vad är felet på rivatuner då

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Avstängd

@:kissemisse haha du kanske skulle leta upp dina glasögon o sedan äsa vad han skriver innan du svarar

Nibitior ska fungera o sen kan du ändra hastigheten o flasha till vad du nu vill ha.

Permalänk

xD Nu har jag testat NiBiTor och det ser riktigt okej ut. Men hur ska jag få tag på ett BIOS att leka med?

Permalänk
Medlem

temp är ok, du kan bli orolig om tempen börjar komma upp i 100-130c i LOAD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ain´t I Right
xD Nu har jag testat NiBiTor och det ser riktigt okej ut. Men hur ska jag få tag på ett BIOS att leka med?

hmm... va sägs om bioset du redan har i ditt grafikkort?

Permalänk

Joo tack, men... Man måste visst ladda ett BIOS att ändra ifrån. Hur hittar jag det?

EDIT_1: Fan va dum jag är... Ska kolla i programmet lite mer nästa gång. xD men detta verkar VÄLDIGT farligt att ändra saker. Alltså ett litet fel = Totaldött grafikkort?

Dessutom står alla fläkthastigheter redan på 100% här...

EDIT_2:

Jag ser här att man kan ändra volten xD

Nej, jag vågar inte ändra något i det här programmet.

Permalänk
Avstängd

ne det är inget farligt o ändra sakerna där.
om man gör fel så kommer korte inte fungera men då får man ju skylla sig själv

ett lätt sätt är annars att skarva fläktkabeln o köra den på aggets 12v lina men så kanske den låter för mycket?

Permalänk
Avstängd

sök på rivatuner? ja som finns till 64 bitars så klart då! kolla med dina andra program om dom finns till 64 bitars!

Permalänk

Svar till "gabriel15":

Inte farligt att ändra där? Det ser ju ut som värsta dödsfällan samt på varje sidan står det:

"You do all modifications at your own risk!"

Svar till "heezflash"

- Men snälla, jag har ju skrivit typ 50ggr att RivaTuner inte fungerar!

Permalänk
Medlem

mitt 7900GTO klockat till GTX har en idle temp på 34 grader och en load temp på aldrig mer än 55grader enligt Nvidias egna temp mätare och Rivatuner säger samma sak...

...

Permalänk

Jag har löst problemet nu, ligger på 720/908Mhz just nu och lirar... / Sonic