Permalänk
Medlem

Kombinera minnen....

Hej.
Jag har just beställt nya minnen.
Går från 1024 till 2048.
Min tanke var att plocka bort min 2st 512 och ersätta dom med 2st 1024.
Nu funderar jag på om jag kan ha kvar mina 2 st 512 minnen + att jag trycker dit
mina nya 2 st 1024 ????

Minnena jag använder idag och de jag har beställt är exakt samma förutom storleken.

Mina nuvarande:Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Kit w/two matched Value Select 512MB

De nya minnen jag beställt:Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB

Har 4st platser för minnen.

Går det att genomföra och hur i sådana fall?

Min Dator i övrigt: AMD Athlon 64 3800+
MSI K8N NEO4-F nForce4 socket-939 ATX RAID
Ljud 4xSATA GbLan PCI-ex 16

Permalänk
Medlem

Går att kombinera minnena men isf försvinner nog möjligheterna till dual channel.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

OK. Förlåt men vad är dual channel lite mer exakt?
Är det bättre att bara köra med 2048 då eller?

Permalänk

dual channel kör minnena som ett har du tex 2x512mb corsair sen 2058 twinmos så försvinner dual channel

asmt att just mitt ex kan skapa kompabilitets problem men av samma fabrikat så bör det nog gå bra

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen tror jag fattar.
Så jag kan använda samtliga minnen då?
Vilket är det bästa valet att göra då?
Ske de sättas i en speciell ordning?
Ska jag sätta de nya minnena där de gamla sitter nu och sätta dom gamla på de två resterande platserna?

Permalänk
Medlem

Tryck i de nya minnena i de lediga slotarna. Förmodligen fungerar det alldeles utmärkt.
Det är inte heller något problem att köra dual channel med olika minnesstorlekar så länge varje par har samma uppbyggnad/storlek.
Kontrollera med CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php) att minnena körs i dual channel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok ska kika på det.
Behöver jag öka strömstyrkan eller ska jag bara ha det på auto eller vad?
Vill också passa på att ge alla er som tar er tid att hjälpa och ge råd ett jätte TACK!!!

Permalänk
Medlem

strömstyrkan ska du inte behöva öka, alla minnen kommer ju få lika mycket ström.
Ha det på auto du.

Permalänk
Medlem

Tackar!!

Permalänk

jag beställde OCZ gold minnen 2gig pc3200 har sedan tidigare 2x512mb twinmos i Dual Channel

jag vet att jag med största sannolikhet förlorar dual channel men kan jag köra med två olika fabrikat?

har för mig det inte är bra men om det går varför inte 3gig då men frågan är om det blir 3gig eller bara strul?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|