Ny TFT, minst 20" och IPS Panel

Permalänk
Medlem

Ny TFT, minst 20" och IPS Panel

Har tröttnat på CRT skärmen nu och vill ha en TFT, kraven är minst 20" och IPS panel.

Tipsa mig!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Dell 2007WFP (Om du får S-IPS) utan tvekan Underbar skärm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen rabatt på den längre, samt att jag orkar inte med lotteriet. Hade köpt den utan tvekan om IPS var garanterat =/

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nästa gång Komplett kör kampanj på: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

... så ska man nog passa på och handla en. De körde kampanj på den för någon månad sedan för 2995:-... Synd att man inte var snabb nog den gången.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

LG L2000C, om du föredrar 4:3, bra skärm till ett väldigt bra pris.
NEC MULTISYNC 20WGX2 (PRO) om du hällre vill ha 16:10, sägs vara extremt bra hade nog köpt den istället för LG'n om det inte vart en WS

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Tack för de tipsen, vet inte om det blev så mycket lättare dock

För 3k hade jag köpt Sony skärmen direkt, men just nu står det nog mellan LG'n och NEC'n. Vill nog helst ha WS faktiskt men 5k känns lite mycket för en datorskärm...

Jag hatar valmöjligheter

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har precis fått min NEC 20WGX2 Pro skärm och som jag sa i en annan tråd med liknande ämne så är grymt nöjd med den! Det är inget lotteri med NECs skärmar i vad du får för panel som det är med Dells. Den har också AS-IPS som är snäppet bättre än det Dells bra skärmar har som är en vanlig S-IPS om jag inte har fel. Är så om man skall tro det här allafall http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

Fäger, svärta är toppklass och inte upplevt nån ghosting. Kostar ju lite mer än de flesta <24" skärmar men det är verkligen en toppenskärm rakt igenom måste jag säga.

Nåt den har fått lite klagomål på är att den har klansig yta. För mig är det bara ett plus, ger nåt extra tycker jag, men vissa stör sig på det. Har man ett fönster precis bakom sig eller många starka lampor kanske det är ett problem.

Kan starkt rekommendera den!

Permalänk
Medlem

Har en wgx2 och är supernöjd.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk

Får jag fråga: Vad är skillnaden mellan 20WGX2 och 20WGX2 Pro?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Får jag fråga: Vad är skillnaden mellan 20WGX2 och 20WGX2 Pro?

Så vitt jag vet skiljer inget utom just namnet. Det handlar om att den nya GX2 serien heter Pro på slutet. Läste i nåt forum att någon av de andra skärmarna i serien hade fått någon förbätting så de ville förmodligen visa det med en namnändring och valde att döpa om hela serien (ren gissning).

När jag skulle beställa var dustin var det enda ställe jag kunde hitta GX2 (non-pro), hos webhallen stod det att modellen hade utgått, så jag beslutade mig för att vänta på Pro modellen. Även om det på pappret inte är någon teknisk skillnad kändes det bättre att köpa en nyare modell (pro), man vet aldrig om de gjort nån förbätting som inte hamnar i teknik-spec:en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Även om det på pappret inte är någon teknisk skillnad kändes det bättre att köpa en nyare modell (pro), man vet aldrig om de gjort nån förbätting som inte hamnar i teknik-spec:en.

Hehe. Klart det känns bäst! Är vansinnigt sugen på 20WGX2 Pro. Köpte väldigt nyligen en Samsung SyncMaster 970p för 4000:- på det billigaste stället i landet, men är vansinnigt missnöjd med den. Råkade kika på en 20WGX2 här om dagen, och är nu helt såld på den.

Vad tror du jag kan få för en 970p i perfekt nyskick? Som sagt nypris på webhallen (billigaste stället i sverige på 970p) är 4000:-.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden är att man kan ansluta högtalare till Pro modellen (som köps separat), iaf så vitt jag vet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår angående skärmar, men är lite osäker på en sak: skalning. Om man har ATI-kort är det som bekant kört att skala upp 4:3 och 5:4-upplösningar bara på höjden, dvs utan att tänja ut bilden åt sidorna. Det går ju att komma runt (även om det säkert är bättre att göra det i kortet) genom att låta monitorn skala. Dell 2007WFP klarar detta har jag hört, men hur är det med Nec 20WGX2 tro?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

NEC 20WGX2 utan tvekan skulle jag valt. Förmodligen den bästa 20t skärmen som finns på marknaden idag.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Jag är inne på samma spår angående skärmar, men är lite osäker på en sak: skalning. Om man har ATI-kort är det som bekant kört att skala upp 4:3 och 5:4-upplösningar bara på höjden, dvs utan att tänja ut bilden åt sidorna. Det går ju att komma runt (även om det säkert är bättre att göra det i kortet) genom att låta monitorn skala. Dell 2007WFP klarar detta har jag hört, men hur är det med Nec 20WGX2 tro?

Ja, skärmen har en innbyggd "scaling function".

Här är en länk till ett bra forum för widescreenskärmar.
Där kan du jämnföra alla skärmar. Där står det också om skärmen har innbyggd scaling function eller inte.

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=Cat...

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk

I looove my NEC.....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Tack för de tipsen, vet inte om det blev så mycket lättare dock

För 3k hade jag köpt Sony skärmen direkt, men just nu står det nog mellan LG'n och NEC'n. Vill nog helst ha WS faktiskt men 5k känns lite mycket för en datorskärm...

Jag hatar valmöjligheter

Inte 3000:-, men 3200:- är ju inte så pjåkigt heller nu när den blivit veckans vara igen. Men det är ju ingen gamer skärm direkt...

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Nästa gång Komplett kör kampanj på: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

... så ska man nog passa på och handla en. De körde kampanj på den för någon månad sedan för 2995:-... Synd att man inte var snabb nog den gången.

Se på fan, nu är det kampanj på den igen

Permalänk
Medlem

Vackert, då tar vi och beställer då

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat hur bra sonyn är för att visa upp snabba filmer? med tanke på den långa responstiden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hmmm 3,2..... synd att jag inte har bestämt mig angående om det ska vara WS eller inte...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Synd att det är en 16 ms skärm bara!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat att man inte ser någon skillnad på den och NEC skärmen som har 6ms... men så har jag inte testat båda bredvid varandra heller.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Jag sitter på en ViewSonic VX922 2ms så jag skulle nog märka skillnad! http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=VSVX922

Så det är synd iaf ang. 16ms annars skulle jag köpt den.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Synd att det är en 16 ms skärm bara!

Det är en IPS-panel i skärmen och då brukar man ange svarstiden black-to-black och inte grey-to-grey som man gör med TN-paneler. Så vad 16ms btb motsvarar i gtg får någon expert svara på... men det är betydligt lägre än 16ms iaf.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

"Jag sitter på en ViewSonic VX922 2ms så jag skulle nog märka skillnad!"

Ja,hur är den på filmvisning,bilder mm?Bra färger?Vinklel?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu med min tredje 20wgx2 pro DoA och har helt tappat förtroendet för NEC. Bortsett från de fel jag fått på mina (bilden inbränd och den nuvarande med helt kass panel) så är det en helt perfekt skärm, men eftersom jag bara haft skärmar med fel på ser jag det som ett lika stort lotteri som att beställa en Dell och hoppas på s-ips panelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kmet
Jag sitter just nu med min tredje 20wgx2 pro DoA och har helt tappat förtroendet för NEC. Bortsett från de fel jag fått på mina (bilden inbränd och den nuvarande med helt kass panel) så är det en helt perfekt skärm, men eftersom jag bara haft skärmar med fel på ser jag det som ett lika stort lotteri som att beställa en Dell och hoppas på s-ips panelen.

Verkar som du har haft extrem otur. Inte sett nåt om struliga 20wgx2 skärmar i nåt annat forum. Jag har inga problem med min, det bästa köp i datorväg på länge måste jag säga, hur nöjd som helst.

Vad gäller lotteri så har du ju allafall anledningar till att få byta skärm. Att byta en bara för att den inte har den panelen som du hoppades på som i dells fall lär ju vara betydligt jobbigare.

Vartifrån har du köpt dina skärmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Verkar som du har haft extrem otur. Inte sett nåt om struliga 20wgx2 skärmar i nåt annat forum. Jag har inga problem med min, det bästa köp i datorväg på länge måste jag säga, hur nöjd som helst.

Vad gäller lotteri så har du ju allafall anledningar till att få byta skärm. Att byta en bara för att den inte har den panelen som du hoppades på som i dells fall lär ju vara betydligt jobbigare.

Vartifrån har du köpt dina skärmar?

Jo, det har du rätt i.
Den första skärmen beställde jag på Datalätt i Eslöv, en liten lokal butik. Dem andra skärmarna har jag fått hemlevererade med Box Delivery via Anovo. Jag känner andra som har samma skärm som mig men utan några problem så jag antar att det är som du säger, att jag haft extrem otur.
Men som jag skrev innan så bortsett från de felen är det den bästa skärmen jag testat i den prisklassen.