Adtron 160 gigabyte ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Adtron 160 gigabyte ssd-hårddisk

Tillverkaren Adtron tillkännagav nyligen en ny serie solid state-hårddiskar (ssd) i 2,5-tumsformat som har en lagringskapacitet på upp till 160 gigabyte med imponerande läs- och skriv-prestanda.

Läs nyheten: Adtron 160 gigabyte ssd-hårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske man äntligen slipper ett högfrekvent ljud från lappen när man sitter på flyget..
Nice thing, sådan ska inhandlas när priset blivit av med åtminstonne en nolla på slutet.

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

vad tusan ska militären med 160 stötsäkra GB till, semesterfilmer mot uttråkning (eller för uttorkning) i tanksen?

men betalar man ändå inte själv kan man motivera det mesta antar jag.. (gimme!)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

pris???

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad tusan ska militären med 160 stötsäkra GB till, semesterfilmer mot uttråkning (eller för uttorkning) i tanksen?

men betalar man ändå inte själv kan man motivera det mesta antar jag.. (gimme!)

Ja tex om man är ute i fält. Kan man ha en stötssäker laptop (kanske cammogrön rent av). Nästan allt annat kan ju göras stötsäkert.

Priset är jag oxå extremt sugen på att höra. Vore ju guld om det är så pass lågt att konkurrensen kan driva ner det till "vår" nivå snart.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad tusan ska militären med 160 stötsäkra GB till, semesterfilmer mot uttråkning (eller för uttorkning) i tanksen?

men betalar man ändå inte själv kan man motivera det mesta antar jag.. (gimme!)

Dom kanske gör hårdiskarna skottsäkra lite bulletproof matrial runt.

Permalänk
Medlem

Detta är en väldigt bra nyhet! När det släpps större modeller så betyder det att priset på de mindre diskarna går ner.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Discokungen

Ge mig en thoughbook med denna hårddisken! <3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Pris ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
pris???

Jag mailade några försäljningsansvariga och frågade på priser på samtliga hårddiskar.
Undra om man kommer att få något svar överhuvudtaget

Permalänk

kan ju alltid hoppas

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det finns ju 16GB CompactFlash minneskort, sätt ihop 4st. i ett 3.5" eller 2.5" chassi så blir det 4 x 16GB = 64GB. Prestandan borde överträffa dagens hårddiskar.

En kostar ca 2800, 4 x 2800 = 11.200...

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem

sån skulle man inte banga på att ha i laptopen som sagt

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaKo
Det finns ju 16GB CompactFlash minneskort, sätt ihop 4st. i ett 3.5" eller 2.5" chassi så blir det 4 x 16GB = 64GB. Prestandan borde överträffa dagens hårddiskar.

En kostar ca 2800, 4 x 2800 = 11.200...

tyvärr inte ...
det finns ju ett "chassi" för 4st SSD minnen var som nyhet här för ett tag sedan ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgtspiff
Ja tex om man är ute i fält. Kan man ha en stötssäker laptop (kanske cammogrön rent av). Nästan allt annat kan ju göras stötsäkert.

Priset är jag oxå extremt sugen på att höra. Vore ju guld om det är så pass lågt att konkurrensen kan driva ner det till "vår" nivå snart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Dom kanske gör hårdiskarna skottsäkra lite bulletproof matrial runt.

Alltså, jag tror inte han undrade varför militären ska ha stötsäkra hårddiskar utan snarare vad militären kan behöva 160 gigabyte lagringsutrymme till, speciellt när det är så snordyrt.

Tänk er själva, hur mycket lagringsutrymme hade ni behövt om ni hade ett operativsystem utan massa bloatad grafik och endast de nödvändigaste funktionerna; inga filmer, spel eller stora musikfiler? 160 GB är ju i princip omöjligt att fylla då.

Detaljerade flygbilder och kartor kan jag tänka mig tar en hel del plats, så där kan kanske 160 GB komma till användning. Sen kanske soldatpojkarna vill ha något att göra när de inte krigar så då kanske de kör lite wardriving och laddar hem filmer genom lokalbefolkningens trådlösa nätverk.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
tyvärr inte ...
det finns ju ett "chassi" för 4st SSD minnen var som nyhet här för ett tag sedan ...

Borde inte vara så svårt att göra en likadan för CF.

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaKo
Borde inte vara så svårt att göra en likadan för CF.

Det finns, probelmet är bara att CF-kort inte är gjorda för att användas som hårddisk och kommer inte att vara så långlivade som en sådan. I alla fall inte om man ska köra sitt OS från en den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Alltså, jag tror inte han undrade varför militären ska ha stötsäkra hårddiskar utan snarare vad militären kan behöva 160 gigabyte lagringsutrymme till, speciellt när det är så snordyrt.

Tänk er själva, hur mycket lagringsutrymme hade ni behövt om ni hade ett operativsystem utan massa bloatad grafik och endast de nödvändigaste funktionerna; inga filmer, spel eller stora musikfiler? 160 GB är ju i princip omöjligt att fylla då.

Detaljerade flygbilder och kartor kan jag tänka mig tar en hel del plats, så där kan kanske 160 GB komma till användning. Sen kanske soldatpojkarna vill ha något att göra när de inte krigar så då kanske de kör lite wardriving och laddar hem filmer genom lokalbefolkningens trådlösa nätverk.

jo just. jag menar, kan man knöka in kartor och röstguider plus bilder på sevärdheter och info om dem för halva Europa på en DVD så borde ju inte mer krävas för en hel Sverigekarta med vägar och topografi samt extra strategiska punkter som vattenleder, el, tele, förråd etc på en idag normal standardflashdrive. förresten är la inte dagens fordon så stötiga att en mekanisk inte funkat ändå, eller är njurbälte fortfarande att rekommendera tro..?

sen kan jag allt undra om det vore bättre att inte ha med information om sånt i varje enhet i vilket fall..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo just. jag menar, kan man knöka in kartor och röstguider plus bilder på sevärdheter och info om dem för halva Europa på en DVD så borde ju inte mer krävas för en hel Sverigekarta med vägar och topografi samt extra strategiska punkter som vattenleder, el, tele, förråd etc på en idag normal standardflashdrive. förresten är la inte dagens fordon så stötiga att en mekanisk inte funkat ändå, eller är njurbälte fortfarande att rekommendera tro..?

sen kan jag allt undra om det vore bättre att inte ha med information om sånt i varje enhet i vilket fall..

Jo, jag är på din sida vad gällande det enorma lagringsutrymmet. Fast jag tycker egentligen att det är svårt att uttrycka sig om hur onödigt så stora utrymmen är med tanke på att vi inte vet hur detaljerade uppgifter militären har eller kommer att få i framtiden.

Jag skulle vilja veta hur stor plats satellit- och flygbilderna över Sverige som har poppat upp på internet de senaste åren tar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Finns säkert många applikationer en 160 gbs hårddisk kan användas till inom militären. Testa du ta super högupplösta bilder från 10000 meters höjd o se hur stora de blir. Kamrorna i vissa av höghöjds flygplan USA använder tar bilder på 1gb stycket.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo just. jag menar, kan man knöka in kartor och röstguider plus bilder på sevärdheter och info om dem för halva Europa på en DVD så borde ju inte mer krävas för en hel Sverigekarta med vägar och topografi samt extra strategiska punkter som vattenleder, el, tele, förråd etc på en idag normal standardflashdrive. förresten är la inte dagens fordon så stötiga att en mekanisk inte funkat ändå, eller är njurbälte fortfarande att rekommendera tro..?

sen kan jag allt undra om det vore bättre att inte ha med information om sånt i varje enhet i vilket fall..

Vi kan ju omöjligtvis veta hur mycket plats deras detaljerade kartor och strategier mm.mm. tar, så vill dom ha 160GB så ska dom väll få ha det, det är ju bra för oss med

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Och hur mycket står det på prislappen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Finns säkert många applikationer en 160 gbs hårddisk kan användas till inom militären. Testa du ta super högupplösta bilder från 10000 meters höjd o se hur stora de blir. Kamrorna i vissa av höghöjds flygplan USA använder tar bilder på 1gb stycket.

Altituden har väldigt mycket att göra med filstorleken vill jag minnas.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Altituden har väldigt mycket att göra med filstorleken vill jag minnas.

Så trög att du inte förstod vad jag menade ?
Ska förklara för dig
Nyckelordet -> Superhögupplösta
Mening för att sätta in det i ett scenario -> 10,000 meters höjd

Sa jag att höjden var en faktor som spelade in i filstorleken?
Lek smart nån annanstans

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

en 16GB 2.5" "industri" SSD disk kostar idag ca 10.000 så en bit över 100.000 skulle jag tippa man får ge för en 160GB SSD disk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Så trög att du inte förstod vad jag menade ?
Ska förklara för dig
Nyckelordet -> Superhögupplösta
Mening för att sätta in det i ett scenario -> 10,000 meters höjd

Sa jag att höjden var en faktor som spelade in i filstorleken?
Lek smart nån annanstans

10,0 meter är inte så högt, tänk Lockheeds U-2 med operationshöjd på över 20,0 kilometer, d.v.s. 2000 gånger högre. Då måste ju bilderna bli jättestora!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

auto focus?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
10,0 meter är inte så högt, tänk Lockheeds U-2 med operationshöjd på över 20,0 kilometer, d.v.s. 2000 gånger högre. Då måste ju bilderna bli jättestora!

Dryg arsle han kanske missade punkten. Skippa irrelevanta inlägg. Att fylla 160gb är inte svårt, en ubåts datorsystem brukar ligga på över 100Gb T.ex.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Altituden har väldigt mycket att göra med filstorleken vill jag minnas.

jo det är klart om man i militären använder windows och paint att det inte tar någån plats, och om man ine skulle använda några som helst avancerade program överhuvudtaget, som om man skulle va tekniskt utslagen mot sina fiender

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
pris???

Läsde denna nyhet på Engadget för ca 4 dagar sedan och då pratades de om ca $80-$115 per GB...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Dryg arsle han kanske missade punkten. Skippa irrelevanta inlägg. Att fylla 160gb är inte svårt, en ubåts datorsystem brukar ligga på över 100Gb T.ex.

Men om det ligger på 100 gigabit så är det ju fortfarande väldigt långt kvar till 160 gigabyte. Vad gör man med de resterande 147 gigabytena?

jonaktiv: Jag förstår inte alls vad du menar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.