Överklocka Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 {+} lite hjälp med ett par grejer.

Permalänk
Medlem

Överklocka Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 {+} lite hjälp med ett par grejer.

Hej!

Skall få hem ett nytt uppgraderings -packet. Och det innehåller:

Moderkort: ABIT NF-M2 nView, nForce430+GeForce 6150 ,Socket-AM2,m-ATX,GbLAN, Firew, PCI-Ex16, 4 s-ata m.m.

Processor: AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/fläkt

Kylare: Arctic Cooling Freezer 64 Pro PWM, CPU-Fläkt Socket 754/939/AM2

OCZ Platinum 2GB 2048MB DDR2 800 minne PC6400 CL4

Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM

Chassi: Chieftec (vet ej modell) http://www.pcabusers.com/reviews/cases/ax-01bld/frontx.jpg
+ nättag på 360W.

+ andra småsaker såsom, en fläktcontroller o.s.v

Jag har ett par frågor som jag vill ha svar på.

1: Kommer ett nättag på 360W räcka till min uppgradering? Om ej, passar/räcker det med en
NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan ?
Står ATX på nättaget men mitt moderkort är microATX. Det skall väll ändå funka?

2: Kommer minnen funka? (vill bli bombsäker först ).

3: Går det att överklocka processorn?

4: Tycker ni det är ett bra packet jag har satsat på? ( jag arbetar mest, men spelar lite spel såsom NFS, Cs när jag tar paus )

Tack för alla svar. Har inte alla frågorna i huvudet men det kommer säkert mer lite senare

// MATWB

Visa signatur

// MATWB

Permalänk

4. Om du ska spela...borde du inte inkludera ett grafikkort i paketet?

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Det moderkortet överklockar man inte på ostraffat.
Har suttit på ett moderkort med nforce 430 + 6150 fast socket 939.
Det fanns inga roliga inställningar alls där.

Permalänk
Vila i frid

Har du tur kan du FSB'a i Clockgen till 2400MHz med default vcore som CPUns VID anger. Sänk då HTT CPU-NB från 5x till 4x eller 4x till 3x.

Permalänk
Medlem

EH ni vet inte vad ni yrar om kan jag säga, så sluta gissa!

Nf-M2 Nview är en hejjare på överclockning. Sitter själv på ett sådant moderkort med en x2 3600+ och 2gb OCZ gold pc6400. Har som mest varit uppe i 350Mhz fsb men ligger nu lite lägre. 1.325v och orginalkylare ger hitils:
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=177952
Ett problem är att tempavläsaren inte fungerar i denna kombo moderkort+cpu så man får köra på känn

Permalänk
Medlem

Pruppas, tack du fick mig bli glad.. så jag kan från 1,9ghx få upp den till 2,8 ? BTW: Du menar att den inte har stöd för temraturavläsare? Kan man på nått sätt använda en controller eller det är same shit ?:)

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Medlem

Modekortet kan inte läsa av temperaturdioden i processorn korrekt så den raporterar lite vad den vill. Det enda som kan hjälpa mot detta är en biosuppdatering. Jag håller på att maila med en snubbe på abit om bland annat detta problem så man får väll se vad som händer.

Överklockningen är ju inte garanterad men 2.8Ghz borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Svar på de andra frågorna?

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Medlem

Jag har ett 400w nätagg från clasohlson och den har inga problem alls att driva datorn. Minnet vette fan, jag har samma fast GOLD och de funkar.

Permalänk
Medlem

pruppas låter bra... tack. Vilket chassi använder du föresten? BTW: länk till nättag (+chassi)?

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Medlem

Chassit är ett http://www.yeongyang.com/yy-0221.htm och nätagget är som jag skrev nått no-name 400w från clasOhlson.

Permalänk
Medlem

pruppas, Ok :=)
BTW: Hur överklockade du din processor? Via Biosen eller?
----

Vad tycker ni om detta?
Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104288

Istället för att köpa ett nättag för 4-500:- så köper man ett chassi + nättag för 425:- .

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MATWB
Istället för att köpa ett nättag för 4-500:- så köper man ett chassi + nättag för 425:- .

Man får vad man betalar för. Det finns en anledning till att det är billigt. Oljud är billigt. Se till att ha plåster hemma när du monterar lådan.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades nästan pajja ett chassi för 400kr genom att luta mig mot den. Nästan hela chassit slog sig och blev sne. Bra grejjer, ett chassi ska man ju kunna sitta på!.

Permalänk
Medlem

hasenfrasen och pruppas, jag håller med... skall använda min chieftec matrix. de håller

Visa signatur

// MATWB