S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
varför använda directx 8.x när spel idag kräver directx 9?

Kanske för att man har ett sunkigt grafikkort som inte stöder directx9?

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
Hmm, någon som har en aning om varför quickload inte fungerar för mig? Nån annan som har det problemet?

Såg en möjlig fix idag på ett annat forum, har dock inte testat den själv fast jag haft samma problem.

Citat:

Btw during googling, came upon this quicksave fix for vista
"Add the two lines below into your user.ltx file in the [C:\Documents and so on\All Users\...\]STALKER-SHOC folder and you'll be able to use quicksave and quickload without any problems.

bind_console save mysave kF10
bind_console load mysave kF11

This re-maps the quicksave key to F10 and the quickload key to F11"

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
varför använda directx 8.x när spel idag kräver directx 9?

Tack för ditt givande inlägg.....
Försöker få igång det på farsans maskin. Han blev så tagen när han testade det hemma hos mig men har inte riktigt grafikkort för att spela det..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Tack för ditt givande inlägg.....
Försöker få igång det på farsans maskin. Han blev så tagen när han testade det hemma hos mig men har inte riktigt grafikkort för att spela det..

Väljer du static lighting så är det DX8, står i manualen.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Någon som vet hur man startar spelet i DX8 mode?
Hittade denna raden i config filen: renderer renderer_r2
Kan renderer "renderer_r1" stå för DX8 måntro?

Det bör stämma, annars så skall det räcka ställa in "static lightning" för spelet ska falla tillbaka till DX8.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Prima, hade för mig att jag läst det men var inte säkert.
Tackar så mycket.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Inaktiv

fick mitt idag bara en vecka försenad sen när jag testa att köra start eller setup så får jag fram "Access violation at address 0409806. Write of address 0041000" nån som har fått samma eller vet hur man löser det här????

PS fixa det!!!!

Permalänk
Musikälskare

Blev mycket besviken, tröttnade direkt

Alla kan inte tycka om det ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Blev mycket besviken, tröttnade direkt

Alla kan inte tycka om det ^^

tyckte likadant om doom 3,quake 4 och prey!

dock inte stalker underbart spel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Visst har spelet vissa brister men på många punkter är det det i särklass bästa spel som gjorts. Tex grafik och stämning/inlevelse.

Ni som inte fastnat för spelet, kör på! Blir bara bättre & bätte!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk

Jag har gjort ett uppdrag (kommer inte ihåg vilket nu) och ska hämta belöningen. Dock så måste jag gå igenom en grind som vaktas av massa stalkers och dessa släpper inte in mej utan säger att de bara släpper in folk som har nåt viktigt att säga deras ledare. Om jag skjuter ner alla så öppnas grinden men då blir de min fiende och det vill jag inte. Jag tror den där baren som ni pratar om ligger inne på det området. Hur tar jag mej förbi utan våld eller är det meningen?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Red Beaver: Sno Military Documents så släpper de förbi dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Red Beaver: Sno Military Documents så släpper de förbi dig.

ligger dom i en byggnad som är bevakade av massa soldater? väldigt svårt och komma upp till tredje våningen utan bli upptäckt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

tackar

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
ligger dom i en byggnad som är bevakade av massa soldater? väldigt svårt och komma upp till tredje våningen utan bli upptäckt!

På natten är det mindre vakter. Testa då!

Permalänk
Avstängd
Citat:

okej tack! får väl sätta mig i ett hörn i huset o vänta på mörkret!

Visa signatur

Permalänk

På "Find The Military’s Documents"/ "Find a Way Out Of The Underground" uppdraget, ska man bara ta dokumenterna och sedan klättra ner i kloakerna igen eller ska man döda alla militärer? Det jag gjorde var att jag tog dokumenterna och usb minnet och sprang tillbaka samma väg som jag kom ifrån. Find a stash+Find information about Strelok in the stash är ifylld medan Find a way out of the underground inte är det, trots att jag är ute. Kan det vara så att jag måste döda alla soldater i basen?

Mvh

Permalänk
Medlem

stämningen är helt underbar.
Men vart hittar man Doc?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tack Kapten Haddock för lösningen med quickload-problemet, uppskattar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoohoomoo
På "Find The Military’s Documents"/ "Find a Way Out Of The Underground" uppdraget, ska man bara ta dokumenterna och sedan klättra ner i kloakerna igen eller ska man döda alla militärer? Det jag gjorde var att jag tog dokumenterna och usb minnet och sprang tillbaka samma väg som jag kom ifrån. Find a stash+Find information about Strelok in the stash är ifylld medan Find a way out of the underground inte är det, trots att jag är ute. Kan det vara så att jag måste döda alla soldater i basen?

Mvh

Hade samma problem, så jag fick ge mig ner där igen, dödade lite till soldater och tog mig upp på ett annat ställe istället så fylldes boxen i...

Spelet är halvkul, men i korta omgångar, alldeles för enformigt, alldeles för mycket ett och samma, skjuta en massa soldater typ. För mycket Delta Force/ Call of Duty, för lite Deus Ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoohoomoo

Mvh

Du behöver inte "Find a way out of the Underground", och det är förövrigt ett helt annat uppdrag än "Find the Military's Documents". Oroa dig inte.

Permalänk
Citat:

Hade samma problem, så jag fick ge mig ner där igen, dödade lite till soldater och tog mig upp på ett annat ställe istället så fylldes boxen i...

Spelet är halvkul, men i korta omgångar, alldeles för enformigt, alldeles för mycket ett och samma, skjuta en massa soldater typ. För mycket Delta Force/ Call of Duty, för lite Deus Ex.

Kan någon förklara lite mer detaljerat vilket väg man ska ta och hur?

Mvh

Permalänk
Medlem

tycker det är lite mkt springa över stora ytor

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

ja till och med halvdassiga boiling point hade ju bilar att luffa runt i

Permalänk
Medlem

Jag tror att tanken med detta var att man inte skulle ta sig direkt från punkt A till B, utan man ska falla in på A 1,2,3 innan man kommer till B. Så den som har bråttom till nästa uppdrag missar väldigt mycket, att snoka runt lite skapar mer stämning och atmosfär.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan även rekommendera att leta rätt på den deserterade soldaten som sitter i en buss i träsket norr om militärbasen. Då får du bra med info om hur du lättast tar dig in.

Sen ni som saknar bilar:
Det behövs verkligen inte som det ser ut nu, Områdena är för små för att motivera fordon och det känns som det skulle pajja mer än det gav. Sen har man nästan alltid en stash att titta till, ett överfall att slå ner, en stalker att rädda vart än man är påväg. Och om man har nåra artifakts och ingen övervikt kan man springa jääääkligt långt.

Permalänk
Medlem

Fordon hade nog tagit bort en stor del av atmosfären i spelet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag hade dock inte saknat en lite sovjetisk monkey bike som gör typ 20 km i timmen.

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Hmm, någon som har en aning om varför quickload inte fungerar för mig? Nån annan som har det problemet?
--------------------------------------------------------------------------------

Såg en möjlig fix idag på ett annat forum, har dock inte testat den själv fast jag haft samma problem.

citat:
Btw during googling, came upon this quicksave fix for vista
"Add the two lines below into your user.ltx file in the [C:\Documents and so on\All Users\...\]STALKER-SHOC folder and you'll be able to use quicksave and quickload without any problems.

bind_console save mysave kF10
bind_console load mysave kF11

This re-maps the quicksave key to F10 and the quickload key to F11"

Det fungerar utmärkt, går även att ta F5, F9 t.ex.
Meckigt förut att gå in i menyn varje gång.
PS. Hajar inte hur man citerar riktigt, får sätta mig in i det nästa gång.

Permalänk
Medlem

En rostig cykel hade varit klockrent, alltså en vanlig trampcykel

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Du behöver inte "Find a way out of the Underground", och det är förövrigt ett helt annat uppdrag än "Find the Military's Documents". Oroa dig inte.

Har även tagit USB minnet, uppdraget kommer väl inte slutföras förens den uppgiften är kryssad?

Då menar jag inte militär uppdraget.