Permalänk

Krångel som vanligt!!!!!!!!

alla mina datorer kråglar som vanligt. hjälp kan inte skada vid dessa konstiga burkar

Dator 1. min bruksdator till internet samt skrivarbeten, programering, filmskapande, och lite spel.
amd athlon xp2400+ socket a
1.5 gig ram pc3200 1x1024 1x512
ide diskar. 80wd splitt 20/60, 200 segate portabel egenbyggd
moderkort något ovanligt
300w silent agg
xp prof. sp1
geforce 5800 256 mb
värme har alltid barit runt 45 grader (9 fläktar ett mäkta imponerande sound, likt en v8:a som står på fullvarv)

problemet är att skiten är slö, trots ominstallationer, optimeringar,defrag, få virusskydd(firewall hårdvara inget program i datorn) den är slö jämfört med dator 2, samt att varje gång man ska gå in på min dator via en annan så blockar den allt, trots bortkoppling av allt som ska blocka. installerar man om xp så funkar det vissa gånger och andra inte.

Dator 2. speldator
amd athlon xp2400+ socket a
abit nf7
350w agg
1gig pc3200 ram 2x512
40 gig ide-disk
geforce2 ti 64mb
ligger runt 40 grader (2 fläktar)

Trots mindre ram, mindre påkostad dator så går den snabbare i alla procedurer som görs, till och med spel.
problemet är att ramet vill bara ligga på 333mhz i bios. kör man reset på biosen löser sig problemet tills den vill kolla om allt stämmer, då ändrar den tillbaka till 333mhz oundvikligt.

Visa signatur

Livet är fyllt av projekt. En bil, en gitarr, en kamin, en dator och en enpetare

Permalänk
Medlem

duuäägggger

Visa signatur

Sugen på nått spännande?

Permalänk
Medlem

dator 2 har nForce2 vilket är ett chipset med dual channel minneskontroller. nF2 ger bäst prestanda med minnet synkat med FSB, och de flesta moderkort väljer därför DDR333 för processorer med 166MHZ FSB. XP2400 hade i de flesta fall 12 x 166MHz i klockning.

Använd tex everest för att plocka fram mer information om moderkortet i dator 1 och återkom.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara