X1950PRO - NÅGON som har löst sina problem?

Permalänk
Medlem

X1950PRO - NÅGON som har löst sina problem?

Jag beställde Powercolor X1950PRO AGP från komplett. Guess what? Mitt kort krånglar också. Jag spenderade hela dagen igår med att försöka få det att fungera - utan resultat. Spelet hänger sig efter 2 minuter (aldrig längre än 2) i FlatOut 2. Andra spel har jag inte provat så mycket.

Jag har provat flera olika drivers:
De nyaste från ati:s hemsida. De ger mig bluescreen.
Omega Drivers. De hänger sig direkt i 3D Mark05.
Dessa: http://support.ati.com/ics/sup...ask=knowledge&questionID=235...
Ovan drivrutiner är bäst (eller minst dåliga rättare sagt). De hänger sig bara 80% av gångerna när jag kör 3D Mark05 och då alltid i slutet av testet. Dock hänger sig FlatOut 2 efter 2 minuters spelande.

Är det NÅGON som har fixat sina problem med X1950PRO?! Berätta i såna fall hur du löste det. Det enda som jag hittade i alla trådar på det här forumet var folk som hade gett upp.

Vad tror ni om extra kylning på voltregulatorerna? Är det värt att försöka? Jag har ett relativt svalt chassi efter jag öppnade det. Men baksidan på kortet känns lite väl varm. Även voltregulatorerna.

Som sagt... om du har löst det här: så mata in din lösning i den här tråden.

Tack på förhand.

*EDIT*
Jahapp... nu hängde sig WoW efter 5 minuters spelande! Det verkar som att alla spel, oavsett hur gamla dom är, hänger sig. Skärmen tappar signalen till grafikkortet och blir alldeles svart. Lampan till skärmen blinkar ibland.

*EDIT2*
Nu är problemet löst genom att jag:
1. Köpte några kylflänsar och satte dom på heta platser på kortet.
2. Dragit ner speeden till AGP 4x istället för 8x. Jag får bara 30 poäng mindre i 3DMark05 av det.

Lycka till ni andra som har problem med Powercolor X1950PRO!

Permalänk
Medlem

Formaterat / Installerat om Windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett Gecube 1950PRO AGP och inte haft några problem med det. Fläkten drar igång och är relativt högljudd vid grafikintensivt spelande som t ex Stalker men bara att höja volymen då. Om du prövat ovan utan frmagång så kan det ju vara temperaturproblem...

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Formaterat / Installerat om Windows?

Nej. Men jag har använt program som tar bort varenda litet spår av drivrutiner innan jag installerar nya.

*EDIT*
Jag avaktiverade "Fast Skriv", "AGP Skriv" och "AGP Läs" i "SMARTGART" och nu har Titan Quest rullat på 1 timme utan problem och WoW 10 minuter. Men när jag ska starta FlatOut 2 står det "Fatal Error!". :/

*EDIT2*
Nu får jag dock bara 5383 poäng i 3D Mark05. När jag hade de där effekterna aktiverade fick jag 7415 poäng. :/ Hmm... måste jag offra så mycket prestanda för att få kortet att fungera?!

Permalänk
Medlem

TEsta dra ner AGP porten till 4x istälelt för 8x.
Skaffa dessutom bättre kylning på voltregulatorerna. Dessa är oftast anledningen till att korten fungerar dåligt. Sätt dit kylflänsar med "limpasta", alltså kylpasta som är lim. Sätt även, om du kan, en fläkt som blåser mot kortet så man får bort ltie mer värme från voltregulatorerna.

Permalänk
Medlem

ja kyl kortet litegrann med en fläkt och sätt dit ett par flänsar, testa sedan alla klassiska agp fixxar, så som fastwrite off vilket du redan testat och agp 4x istället för 8x osv.

tror inte fastwrite tar bort över 2k av dina 3dmark poäng?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte ett exakt likadant kort ifrån komplett o har aldrig haft några bekymmer med det.

Jag resettade BIOS när jag installerade det o sedan körde jag in dom senaste drivrutinerna 7.3 funkar klockrent. Blir inte heller specielt varmt. Ca 37 Idle o 50 i heavy load.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja kyl kortet litegrann med en fläkt och sätt dit ett par flänsar, testa sedan alla klassiska agp fixxar, så som fastwrite off vilket du redan testat och agp 4x istället för 8x osv.

tror inte fastwrite tar bort över 2k av dina 3dmark poäng?

Samma problem (ingen signal, hängning) uppstod när jag bara stängde av fastwrite. När jag stängde av de andra två (under) "Fast Skriv" (som det står på svenska ) så började spel fungera, förutom FlatOut 2 som inte ens startar nu.

Jag ska prova med kylning på voltregulatorn.

Tack för svaren.

*EDIT*
Vilka minneskylare är bra då? De här?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306464
En kille där var ju inte nöjd med dom.

Behöver man nåt extra när man har köpt minneskylarna? Eller följer allt nödvändigt med i minneskylar-paketet?

Permalänk
Medlem

fungerar säkert bra.....jag har dom (följer med vf700) obs.....du kan sätta fast dom med kylpasta fungerar bättre då.....

mvh bäveer(svensk stavning...som "fast skriv)

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara skicka tillbaks kortet?

Jag tycker det e rätt sjukt man ska behöva ghettomodda sitt nya kort med extra kylning för att det ska fungera.
Ati borde aldrig släppt detta kort.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

jag andvände sådana på mitt 7900gt för att kyla regulatorerna, fast mina kom med vf 700cu kylaren fasty dessa verkar vara snarlika, han som röstade dåligt måste ha missat något, min kyltejp sitter väldigt hårt på grejjerna så taka du ta bort dom någon gång så var försiktig annars kan regulatorn slitas av.

vet inte vad du mer kan behöva, tejpen sitter redan på flänsarna bara ta bort skydsplasten och trycka dit dom, glöm inte att rengöra regulatorerna först så tejpen fäster bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kontakta Arctic cooling och kolla om du kan köpa kylning för regulatorerna. Har för mig att ver.2 av AC2 ska ha med kylning även för voltregulatorerna.
Kikade lite på Arctic´s hemsida och hittade den här sidan:

http://www.arctic-cooling.com/where_to.php

Här har du mer kött på benen:

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90&data=3&disc=

Hoppas att de kan hjälpa er att lösa problemen.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306464 och de fungerar utmärkt! (Jag drog också upp fläkten på mitt grafikkort till 95%)

Mitt kort har inte tappat signalen till skärmen eller laggat ihop på hela kvällen.

Tack för all hjälp. ;D

*EDIT*
Man ska tydligen aldrig ropa hej. :/ Nyss tappade kortet kontakt med skärmen i FarCry.

Hur ställer man ner till 4x? Det kan man inte göra med ATIs program. Och inte heller med något annat (typ Omega drivers) heller. :S

Permalänk

bios

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_H
Nu har jag köpt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306464 och de fungerar utmärkt! (Jag drog också upp fläkten på mitt grafikkort till 95%)

Mitt kort har inte tappat signalen till skärmen eller laggat ihop på hela kvällen.

Tack för all hjälp. ;D

*EDIT*
Man ska tydligen aldrig ropa hej. :/ Nyss tappade kortet kontakt med skärmen i FarCry.

Hur ställer man ner till 4x? Det kan man inte göra med ATIs program. Och inte heller med något annat (typ Omega drivers) heller. :S

Men det är ju synd om dig killen.. om du köper ett sånt fint grafikkort så ska de fan fungera med.. skicka in det och be dem fixa de eller be om ett nytt som fungerar.. bara gör de !

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

har du ati catalyst fullt fungerande? för om kortet bara går i 2D läge kan jag förstå att det crashar, måste ha NET Framework version 1.0 eller2.0 kommer inte ihåg

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Jag har ställt ned till 4x nu och alla spel har fungerat i ett par timmar. Men jag ska inte ropa hej än.

Får förresten bara 30 poäng mindre i 3D Mark05 nu. Och det är ju överkomligt.

Permalänk
Medlem

klocka upp cpu'n 10-20mhz så får du tillbaka de 30 poängen kanske...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Varför inte bara skicka tillbaks kortet?

Jag tycker det e rätt sjukt man ska behöva ghettomodda sitt nya kort med extra kylning för att det ska fungera.
Ati borde aldrig släppt detta kort.

Vad? Det är Powercolor som bär ansvaret, inte ATI.

Mitt Sapphire x1950pro kostade 100kr mer, men de är också ett bättre märke. Funkar klockrent i alla spel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

mit powercolor funkar bra har inte behövt dra ner nåt, kör det i 600/735mhz men mit nätagg orkar knappt längre, fläktarna har börjat blinka och dom snurrar snabbare i idle än i load

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Du har redan betalat för ditt grafikkort, och då ska det ju funka. Du ska inte behöva köpa något extra eller köra kortet i 4x (det gör inget, men ändå ).
Du borde ha lämnat tillbaka kortet och fått ett nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Du har redan betalat för ditt grafikkort, och då ska det ju funka. Du ska inte behöva köpa något extra eller köra kortet i 4x (det gör inget, men ändå ).
Du borde ha lämnat tillbaka kortet och fått ett nytt.

Jag orkar inte tjafsa.

Permalänk
Musikälskare

Får mitt Powercolor X1950PRO AGP i morgon eller över morgon, återkommer med resultat då... Börjar med Drivers från ATI's hemsida och ser om dom funkar. Installerar om windows först så klart

Håll tummarna för mig!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Håll tummarna för mig!

Will do!

Permalänk
Musikälskare

Så!

Problem från start när jag fick det men efter mycket meck fungerar det perfekt och jag får ca 2000p mer i 3D mark 06! WoW <3 <3

Nöjd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

hur mkt får du då?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Musikälskare

4000p

3700+@2.5Ghz

2 Gig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

ok, jag får 3900 med en p4 2.8 1g ram powercolor x1950pro

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_H
Jag orkar inte tjafsa.

Bara du inte sätter på någon extra kylning för då kan du aldrig lämna in det om det skulle gå sönder.

Permalänk

joho om man är försiktig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo