Permalänk
Avstängd

Kommer Unix att dö ut?

Det var någon här som trodde att Unix inte skulle finnas kvar om 10 år (tror det var tråden om att Linux är omoget och instabilt), eftersom Unix har rötter från 1960 talet och således är så omodernt så det är kört. Personligen tror jag att Unix kommer bara bli starkare och starkare (i minst 10 år till). Det är en beprövad arkitektur med barnsjukdomarna borta.

Vad tror ni? Kommer Unix försvinna? Vilken typ av OS skulle ta över då?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kommer att dö ut men antar att det finns olika UNIX där ute.
OS X bygger på UNIX grund stomme bland annat.
Tveksam att det kommer dö ut men minska i viss grad kanske.
http://www.apple.com/se/macosx/features/unix/

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

jag tror inte att unix kommer att dö. det kommer nog finnas i samma läge som det finns nu. Det senaste som jag tycker var rätt intressant som hände på Unix fronten är Suns filsystem ZFS. det verkar vara riktigt bra. Sitter och väntar tills FreeBSD får det till stable. Pawel Jakub Dawidek (pjd) har gjort ett bra arbete som har fixat det till -CURRENT. det kommer nog fler trevliga saker till Unix. Den som lever får se

Visa signatur
Permalänk

Det finns väl inte så många "rena" UNIX system kvar.

Solaris, AIX och HP-UX är nog de som fortvarande används.

Rätta om jag glömt något...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

UNIX har väl redan dött och återuppstått i massa olika färger och former, och så lär det nog fortsätta i framtiden också.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Unix är dött (pga av att det är ett varumärkesnamn och inte står för något), men iden är odödlig :). Fast det tråkigt när man hör folk beskriva unix som ett gammalt OS som ingen egentligen vill använda :(.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

De principer som UNIX fastlade för hur ett OS ska fungera har fortsatt att gälla de senaste 40-50 åren...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Att tro på hela UNIX världen som ett rent akademiskt existerande är ju minst sagt trångsynt. Och vem som nu än skrev "omodernt" borde nog inte kommentera så mycket mer, eller så har han eller hon inte hängt med unix-folk och upplevt communityn. Det handlar inte om det utan om hurvida det fyller sitt mål eller inte, men det är ju lätt att glömma sånt ibland widgetar och övrig eyecandy som man oftast lägger ner sån energi på. Det är föga en slump att operativsystemet funnits kvar och fått släktingar sedan 60-talet.

*smiley så ni inte tror jag sitter här och är förbannad*

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Det finns väl inte så många "rena" UNIX system kvar.

Solaris, AIX och HP-UX är nog de som fortvarande används.

Rätta om jag glömt något...

Snart har du glömt någon kanske...
"Apple Computer have stated that they will be submitting Mac OS X 10.5 and Mac OS 10.5 Server to The Open Group for certification as a UNIX® 03 system"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Snart har du glömt någon kanske...
"Apple Computer have stated that they will be submitting Mac OS X 10.5 and Mac OS 10.5 Server to The Open Group for certification as a UNIX® 03 system"

Innehåller inte OS X ganska mycket BSD licencerad kod?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

De klassiska komersiella UNIX systemet kommer försvinna tror jag, de flesta företag har mer eller mindre helt gått över till Windows idag i de flesta områden. Där UNIX fortfarande behövs så har Linux tagit över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Innehåller inte OS X ganska mycket BSD licencerad kod?

Jo...
OS X är NeXTStep med med ett annat grafiskt system och sådant. De har till och med behållt versionnumret på kärnan från NeXTStep.

OS X kärna XNU är Mach med ett BSD-subsystem. Samt att OS X har kör ett BSD-userenvironment. De flesta verktygen är från *BSD istället för GNU. Men GCC finns såklart.

Tidigare har det bara varit klassat som *nix, likt Linux och *BSD. Men nu har tagit steget längre och tänker certificera systemet så det ska klassas som UNIX, likt Solaris, AIX, Apples egna A/UX osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De klassiska komersiella UNIX systemet kommer försvinna tror jag, de flesta företag har mer eller mindre helt gått över till Windows idag i de flesta områden. Där UNIX fortfarande behövs så har Linux tagit över.

Sun hoppas att Solaris ska ta över Linux roll, eftersom Sun släppt Solaris fritt. Antagligen kommer det släppas under GPL snart, to ease the transition...

Permalänk
Citat:

OS X kärna XNU är Mach

Kärnan i OSX, XNU, innehåller för övrigt också stora delar kod som härstammar från FreeBSD's VFS och nätverksstack.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Kärnan i OSX, XNU, innehåller för övrigt också stora delar kod som härstammar från FreeBSD's VFS och nätverksstack.

Ja... "OS X kärna XNU är Mach med ett BSD-subsystem"
Det BSD-subsystemet har stora delar från FreeBSD.

Permalänk
Medlem

UNIX-liknande system kommer nog att leva kvar. OSX är starkare än någonsin, Linux är en stor spelare och Solaris kanske gör en comeback med DTrace och ZFS?
Om de kallas UNIX, Linux, OSX, FreeBSD eller något annat spelar mig inte någon större roll. Grundidéerna tjänar sitt syfte oavsett vad diverse företag väljer att kalla sina system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Sun hoppas att Solaris ska ta över Linux roll, eftersom Sun släppt Solaris fritt. Antagligen kommer det släppas under GPL snart, to ease the transition...

Det är mycket möjligt det blir så, är det fritt med så kan det konkurrerera. Det ligger bättre till iaf. med tanke på det är lite mer "standard" än hypiga utspridda Linux.

Men faktum är att Windows kommer vinna ännu mer mark nu med tanke på Vista/Longhorn. Inga IT-chefter kan motstå snygga WYSIWYG applikationer i .NET och integrerat med Sharepoint Office 2007 BizTalk b.la b.la etc. etc., de blir helt våta av sånt.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att Vista markerar MS nedgång. Det verkar inte som många personer gillar Vista? Alla recensioner jämför med OS X och sågar Vista i jämförelse. Det brukar sluta något i stil med "hyfsad OS X kopia, men kör hellre originalet" eller nåt sånt. Kommer Vista bli stort? Kanske pga alla datorsäljare bundlar med Vista i alla nya datorer. Dock har Dell börjat erbjuda Linux istället.

Permalänk
Citat:

Ja... "OS X kärna XNU är Mach med ett BSD-subsystem"
Det BSD-subsystemet har stora delar från FreeBSD.

Din beskrivning var så vag, så jag tog mig friheten att fylla i med mer detaljerade uppgifter. Ett "subsystem" kan i princip vara vad som helst.

Anyway, nog om det. Jag är nöjd bara jag får slå hål på myten om att endast userland i OSX härstammar från FreeBSD.

Citat:

Men faktum är att Windows kommer vinna ännu mer mark nu med tanke på Vista/Longhorn. Inga IT-chefter kan motstå snygga WYSIWYG applikationer i .NET och integrerat med Sharepoint Office 2007 BizTalk b.la b.la etc. etc., de blir helt våta av sånt.

Det är därför jag ska bli beslutsfattare. Någon behöver styra upp i hönsgårdarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Kommer Vista bli stort? Kanske pga alla datorsäljare bundlar med Vista i alla nya datorer. Dock har Dell börjat erbjuda Linux istället.

Många hemmaanvändare svär över det, med tanke på alla nya krav och reglement. Vet inte om det kommer bli stort där, men det kommer iaf. levereras med nya datorer i framtiden.

Däremot lovprisar många "IT-experter" det idag för dess säkehetsfunktioner, samt mer utvecklings och integrationmöjligheter. Office Live Communications Server kommer att sparka ut telefonväxlarna från företagen säger MS själva. (tänk dej symbios mellan Office-paktet, LDAP och Skype, samt något smart dokumenthaterings-system med SQL backend, sen en server som håller reda på allt)

Och det som står på företagens skrivbord, letar sig garanterat in i hemmet.

Citat:

Det är därför jag ska bli beslutsfattare. Någon behöver styra upp i hönsgårdarn

Kent-Mustafa for president!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och det som står på företagens skrivbord, letar sig garanterat in i hemmet.

Det lustiga är att jag läste en artikel på idg.se igår(?) där det stod tvärtom, att det som står i hemmen, kommer leta sig in på företagen. Numera är det så. Opensource blir bara större och större och de letar sig in på företagen, via hemmen. Om programmeraren hemma är van vid att köra Open Source och det funkar bra (vilket det ofta gör) så kommer de in på företagsmarknaden.

Företagsprogrammen kommer styras av hemmen, snart.

Motsägelse. Vem har rätt? Båda? Korsbefruktning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
jag tror inte att unix kommer att dö. det kommer nog finnas i samma läge som det finns nu. Det senaste som jag tycker var rätt intressant som hände på Unix fronten är Suns filsystem ZFS. det verkar vara riktigt bra. Sitter och väntar tills FreeBSD får det till stable. Pawel Jakub Dawidek (pjd) har gjort ett bra arbete som har fixat det till -CURRENT. det kommer nog fler trevliga saker till Unix. Den som lever får se

Pratas ju om att Leopard kommer med ZFS.. Det vore sjukt grymt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jayboy
Pratas ju om att Leopard kommer med ZFS.. Det vore sjukt grymt.

Pratas och pratas. Det finns där redan i beta-versionerna sedan November.

Permalänk

ZFS finns sedan idag i FreeBSD 7. Mycket intressant.

Visa signatur

Permalänk

Angående "Unix" vara eller icke vara så tror jag inte att det behövs något annat system i dagsläget. Däremot kommer det i framtiden behövas system som knyter ihop alla quad-core processorer, grafikkort, fysikkort och kanske till och med n-kärninga cell-procesorer, där n kan vara allt från 8 till 10000. För att inte tala om gigantiska lagringsmedia och nätverksströmmar.

Om "Unix"-systemen kan byggas ut för att utnyttja detta optimalt eller om man måste designa nya system helt från grunden återstår att se. Microsofts Singularity är ett exempel på hur ett operativsystem skulle kunna se ut om det skrevs om from scratch idag.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

ZFS finns sedan idag i FreeBSD 7. Mycket intressant.

Kommer vi se en stabil version utav -CURRENT i år? när då isf?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Kommer vi se en stabil version utav -CURRENT i år? när då isf?

7.0 beräknas komma ut i höst, om allt går väl. Det är fortfarande väldigt mycket som ska in i CVS innan dess, så inga datum är satta.

Visa signatur

Permalänk

Som flera andra redan sagt så tror jag inte att Unix kommer att dö inom en snar framtid, men av de klassiska distrubitionerna så finns som redan sagt bara Solaris och AIX kvar, HPUX finns också, men verkar inte utvecklas i någon nämnvärd grad.

Själv jobbar jag mycket ute hos stora föratag där Unix fortfarande har ett starkt fäste, den används system till att ersätta eller interfaca mot mainframe. Det som körs på Unix är idag det företagen inte kan leva utan, kritiska databaser, affärsystem, applikationsservrar etc. Saker som inte får gå ned eller smittas med virus

Visst används det mycket Windows ute på företagen idag och det finns ju en bra grund till det, för användarna är det en miljö som de känner igen, det överlägset flest desktop applikationer för windows och användarvänligheten i Unixvärldens GUI har ju inte varit de bästa även om det blivit bättre. Sedan är det nog ofta enklara och billigare att få tag på någon som kan Windows än någon som kan Unix.

1. Tillgänglighet, Unix har traditionellt en stabilare grund och utvecklas idag främst med tanke på enterprise-markanden.

2. Säkerhet, det finns många system där det inte är acceptabelt att få in virus på.

3. Automatisering/management, så gott som allt går enkelt att installera och hantera automatiskt eller via en textkonsol, även om OS:et har nere.

4. Personalen, här tycker jag mig se en skillnad, om jag får generalisera lite så har folk jag träffat som arbetar med drift/utveckling av platformen för windows haft en moderat datorvana, kanske i form av spelande hemma eller några kurser. Den personal jag arbetat med i relation till olika Unixsystem kan både OS:et och hårdvaran mer djupgående, de kan debugga sina applikationer, skriva egna, vet vilka processer som skriver till vilka filer, vilket systemanrop som gick fel etc, att det var L2-cachen som var flaskhalsen.

Självklart finns det säkert många sådana på Windowssidan, och jag vill inte på något sätt starta ett krig, bara framföra varför jag tror att den här marknaden kommer att vara med oss ett bra tag till...

Vill man inte vänta på att BSD eller Linux har integrerat Dtrace/ZFS så går det bra att tanka ned Solaris 10 eller Solaris Nevada redan idag och leka med på sin PC

Permalänk

Vad krävs för att ett operativsystem ska klassas som "Unix" ?
Krävs det att det finns kod från AT&T eller bara att man betalar en licensavgift?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Källa: http://www.everything2.com/index.pl?node_id=470567&lastnode_i...

Citat:

The definitive response on what makes a UNIX® system a UNIX system can be found straight from the proverbial horse's mouth at http://www.unix-systems.org . To be a UNIX system, an operating system must have these qualities:

* The hardware requirements must be specific and correct.
* The system must conform to the Single UNIX Specification (http://www.unix-systems.org/online.html), a superset of POSIX.
* The system's publisher must spend big bucks in trademark royalties (read more: http://www.opengroup.org/registration/Brandfees.htm
), pricing free software out of the market. (Sorry, Linus. Sorry, RMS.)

En till quote.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Unix

Citat:

Sometimes a representation like "Un*x", "*NIX", or "*N?X" is used to indicate all operating systems similar to Unix. This comes from the use of the "*" and "?" characters as "wildcard" characters in many utilities. This notation is also used to describe other Unix-like systems, e.g. Linux, Mac OS X, FreeBSD, etc., that have not met the requirements for UNIX® branding from the Open Group.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --