ATI R600 Ready to Ship

Permalänk

ATI R600 Ready to Ship

läste på techpowerup nyss ati's R600 släpps idag

http://www.techpowerup.com/?28756

vet inte om ja förstod de rätt men kommer de att släppas idag?

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk

Fan vad kul! Då väntar man på recensioner då!

Permalänk
Medlem

Nej, de skeppar då övriga modeller är klara. X2600Pro, X2300 osv. Personligen tror jag detta är skitsnack! Något annat ligger bakom detta.

1. Problem med tillverkning i 65nm Verkar bli 80nm ändå?
2. Vill inte att alla toppsystem ska prestera bäst med X2900XTX och Conroe? Vill således vänta i nya AMD-cpun?
3. Kortet presterade dåligt jämfört med 8800GTX, behövde mer tid på sig att "tweaka" till det så att det slår 8800GTX.

Hur mkt pengar och prestige förlorar inte DAAMIT varje dag? 8800GTX/GTS säljer som glass i solsken.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
8800GTX/GTS säljer som glass i solsken.

Jo, men det verkar sjukt dumt att köpa ett 8800-kort nu när 2900XTX/XTX2 och 8900GTX/8950GX2 är så nära.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Yes äntligen!
Inte för att jag ska köpa ett men det är kul att se recentioner, bilder osv. Är också lite mer på ATi's sida om jag ska vara ärlig så de ska bli kul att se hur detta står sig mot 8800GTX, samt hur överklocksvänliga dem är.

Vad jag har förstått är inte 8800GTX särsillt klockvänlig eller har jag fel?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Yes äntligen!
Inte för att jag ska köpa ett men det är kul att se recentioner, bilder osv. Är också lite mer på ATi's sida om jag ska vara ärlig så de ska bli kul att se hur detta står sig mot 8800GTX, samt hur överklocksvänliga dem är.

Vad jag har förstått är inte 8800GTX särsillt klockvänlig eller har jag fel?

Där har du fel, 8800-korten klockar väldigt fint. Dock behöver man inte klocka de eftersom de oftast är begränsade av cpun.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Avstängd

Hoppas bara att ati släpper bättre drivers nu oxå _)

Permalänk
Hedersmedlem

Men ff nu får de ta och släppa det så vi får se om fanboysens deglande efter kortet är värt saliven.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

va tros detta monster kosta ???

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

~6000 ? har jag för mig

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

Ja tror absolut inte att man ska tycka sitt 8800GTS,8800GTX var ett dåligt köp med tanke på att x2900 inte visat sig vara någon riktigt ordentlig värsting som många av oss hade förväntat oss först. GTX'n kommer nog vara hack i häl med R600 ett bra tag framöver.
Men förutom poäng i 3Dmark så verkar de ju som om att kortet kommer hålla väldigt god prestanda med dess nyare tekniker osv.

Ser ialla fall fram emot klockning på denna beast.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ja tror absolut inte att man ska tycka sitt 8800GTS,8800GTX var ett dåligt köp med tanke på att x2900 inte visat sig vara någon riktigt ordentlig värsting som många av oss hade förväntat oss först.
Men förutom poäng i 3Dmark så verkar de ju som om att kortet kommer hålla väldigt god prestanda med dess lite nyare teknik osv.

Ser ialla fall fram emot klockning på denna beast.

Och vad exakt vet du om x2900, jo inte någonting. Så sluta säg saker när du inte har en aning om hur det ligger till. Kortet är ju inte änns släppt än ffs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Och vad exakt vet du om x2900, jo inte någonting. Så sluta säg saker när du inte har en aning om hur det ligger till. Kortet är ju inte änns släppt än ffs.

Nej! Ja vet inte mycket alls om x2900, ja har bara läst allt eftersom vad som presenterats. Ja är väl medveten om att de inte är släppt, men utifrån vad som framförts i tester som gjorts så blev många fundersama över just de att de inte krossade 8800gtx. Eller har ja fel? Ja har själv tänkt köpa gddr4 versionen.

Så de är alltså fel att ja påståt att R600 verkar slå 8800gtx med liten marginal, eller?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Nej! Ja vet inte mycket alls om x2900, ja har bara läst allt eftersom vad som presenterats. Ja är väl medveten om att de inte är släppt, men utifrån vad som framförts i tester som gjorts så blev många fundersama över just de att de inte krossade 8800gtx. Eller har ja fel? Ja har själv tänkt köpa gddr4 versionen.

Så de är alltså fel att ja påståt att R600 verkar slå 8800gtx med liten marginal, eller?

Ja det är fel. Varför? Jo för att det inte finns några realistiska tester på kortet än. Visst får du va insatt på att köpa kortet. Men försök inte inbilla andra massa saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Ja det är fel. Varför? Jo för att det inte finns några realistiska tester på kortet än. Visst får du va insatt på att köpa kortet. Men försök inte inbilla andra massa saker.

Ja förstår att de kan kännas fel att uttrycka sig över något som inte är släppt och ja får väl be om ursäkt om de är lite väl vågat att börja diskutera över det, men många typer av uttryck som just detta tas upp i flertalet forum (bara att nämna xtremesystems som ett bra ex).

Men återigen. Men i och med att ja bygger de hela på en sorts halv-färdig info så är de väl bäst att tona ner på de helt enkelt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Ja det är fel. Varför? Jo för att det inte finns några realistiska tester på kortet än. Visst får du va insatt på att köpa kortet. Men försök inte inbilla andra massa saker.

så testerna som finns nu är teoretiska tester? är det det du vill komma fram till?

sigh

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

Vi får se om detta stategi med att lansera hela familjen på en gång kommer löna sig. Men jag har svårt att tro att DAAMIT kommer kunna få tillbaka pengar och kunder som de har förlorat till nVidias 8800-serie. Det handlar inte om en eller två månader, utan nästan hela 6 månader.

Personligen tror jag inte att kortet kommer prestera som det har hypats om. Och då blir många människor tysta av sig, kan garantera.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

bara för att korten inte skeppas nu så behöver det inte betyda att inga sidor inte kan få ett test exenplar av dom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Instämmer. Var f-n är korten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
så testerna som finns nu är teoretiska tester? är det det du vill komma fram till?

sigh

Spekulationer för att vara mer precis.

Må ATI brinna
HAIL GeForce

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1,8Ghz @ 3.4Ghz || Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet || Asus P5N-E SLI || XFX GeForce 7900GS 600M 256MB @ 630/1870 || Corsair PC5300 DDR2 2048MB 667 MHz || Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM + Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM || Tagan TurboJet 1100W || Samsung 24" LCD Widescreen

Permalänk
Medlem

hoppas ATI's kort blir konkurens kraftigt annars riskerar ati att falla bakom och bli det eviga budget valet och det betyder att geforce dominerar hi-end marknaden vilket innebär att priserna kan bli skyhöga...tänk på det alla ati hatare!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ta mitt inlägg lite små ironiskt bara!
det är ju bra om GF ligger på topp men ATI hack i häl så priserna sjunker.
det som händer nu är ju toppen.

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1,8Ghz @ 3.4Ghz || Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet || Asus P5N-E SLI || XFX GeForce 7900GS 600M 256MB @ 630/1870 || Corsair PC5300 DDR2 2048MB 667 MHz || Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM + Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM || Tagan TurboJet 1100W || Samsung 24" LCD Widescreen

Permalänk
Medlem

Nja, skulle inte en jämn fight mellan ATI och nvidia ge oss konsumenter ännu bättre pris än att tex nvidia alltid ligger lite före ATI?
Då måste ju båda kämpa som bara fan för att just deras kort ska sticka ut och vara bättre

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Testet som gjordes för någon vecka sedan var ju i 3DMark06 med ett 8800GTX och och ett X2900XTX som där visade att ett x2900XTX var snabbare än 8800GTX där. Testet hade gjorts i 1600x1200 och det skiljde 300p har jag för mig. De poängterade att det var med betadrivisar testet hade gjorts med så vi får väl de hur mycket drivrutinerna gör när nästa testomgång kommer. Vad som händer med DX10 får vi ju se...

http://www.vr-zone.com/?i=4830

Det testet var ju i 3DMark och det säger ju inte så mycket iofs men med tanke på hur det brukar vara på grafikkortsfronten så lär ett X2900XTX vara 5-10% bättre än ett 8800GTX och sen kommer 8800Ultra eller vad det nu ska heta och sen var dom lika igen. Som det har varit på sista tiden. Sen kommer väl båda ut med dual-varianter av sina kort som inte kan utnytjas fullt ut förrän dom har grejat riktigta drivare, som alltid. Sen måste stödet för flera cpu-kärnor grejas till i spel också annars lär processorn bromsa upp ordentligt för grafiken.

Det intressanta blir hur pass bra dx10 kommer att bli. Om det blir en besvikelse prestandamässigt eller inte.

Som alltid är det hyperintressant vad som händer i den här världen i alla fall. Längtar längtar efter de nya korten... Lite skryt: Lirar lite Motorstorm på min PS3 så länge :D.....såååå kul!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

hoppas det blir bra iallafall, för oss konsumenter såklart, ett 8800gtx för en 5 hundring vore inte helt fel...fast det blir nog om sisådär 5år eller något? nån som väntar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

äh, tar ju sån tid för 88 korten e grymma, ska de inte hängas av folket så måste de ha ett riktigt grymmekort

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Testet som gjordes för någon vecka sedan var ju i 3DMark06 med ett 8800GTX och och ett X2900XTX som där visade att ett x2900XTX var snabbare än 8800GTX där. Testet hade gjorts i 1600x1200 och det skiljde 300p har jag för mig. De poängterade att det var med betadrivisar testet hade gjorts med så vi får väl de hur mycket drivrutinerna gör när nästa testomgång kommer. Vad som händer med DX10 får vi ju se...

http://www.vr-zone.com/?i=4830

Det testet var ju i 3DMark och det säger ju inte så mycket iofs men med tanke på hur det brukar vara på grafikkortsfronten så lär ett X2900XTX vara 5-10% bättre än ett 8800GTX och sen kommer 8800Ultra eller vad det nu ska heta och sen var dom lika igen. Som det har varit på sista tiden. Sen kommer väl båda ut med dual-varianter av sina kort som inte kan utnytjas fullt ut förrän dom har grejat riktigta drivare, som alltid. Sen måste stödet för flera cpu-kärnor grejas till i spel också annars lär processorn bromsa upp ordentligt för grafiken.

Det intressanta blir hur pass bra dx10 kommer att bli. Om det blir en besvikelse prestandamässigt eller inte.

Som alltid är det hyperintressant vad som händer i den här världen i alla fall. Längtar längtar efter de nya korten... Lite skryt: Lirar lite Motorstorm på min PS3 så länge :D.....såååå kul!

Iofs så står det också att "we got hold of some preliminary benchmarks figures of the R600 XTX card with core clock at 800MHz vs a GeForce 8800 GTX card. "
Vilka gav de de siffrorna? Kan det ha varit AMD/ATI?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Iofs så står det också att "we got hold of some preliminary benchmarks figures of the R600 XTX card with core clock at 800MHz vs a GeForce 8800 GTX card. "
Vilka gav de de siffrorna? Kan det ha varit AMD/ATI?

Su du påstår att tillverkaren skulle lämna ut fullständiga lögner i avseende till eventuella tester som utförts?

De gör likadant vid alla releaser, den ena tillverkaren släpper preliminära benchmarks utan direkta drivrutinstweakningar och de brukar stämma rätt bra i förhållande till slutresultatet. Har du varit med länge nog så bör du veta detta. 7800 Serien/X1800 serien kom även de med preliminära siffror och de stämde förhållandevis bra, samma gäller 7900/1900 serien. 8800 seriens snack om 10-12k gränsen i 3dmark06 för GTX och 8-9k gränsen för GTS tycker jag även det stämde ganska bra.

Tillverkarna brukar inte ge ut så felaktiga siffror. Däremot fakesidor som helt plötsligt kommer upp från tomma intet med en recension som säkert flera här har sett exempel på ett r600 test i vintras, dessa ska man vara extra skeptisk emot.

Diskussioner har kommit upp om att R600 inte kommer bli det monster som sagts gentemot 8800gtx. Det kommer säkert prestera de 10-12% bättre men det är inte tillräckligt enligt min mening för att motivera ett r600 köp när förhoppningsvis 8800-serien kommer sjunka i pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0

Diskussioner har kommit upp om att R600 inte kommer bli det monster som sagts gentemot 8800gtx. Det kommer säkert prestera de 10-12% bättre men det är inte tillräckligt enligt min mening för att motivera ett r600 köp när förhoppningsvis 8800-serien kommer sjunka i pris.

Det räcker om kortet är likvärdigt något bättre då två saker påverkar,
klockvänlighet samt stabilitet.

Snabbhet spelar ingen större roll då det är mer frustrerande att ha ett bra kort som strular mycket dvs Nvidias 8800 serie.
Om ati lyckas med det så är deras kort att föredra.
Klockar dessutom ati korten bra med vattenkylning så är de bara ett givet val.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)