Inget mer Windows XP efter 2007

Permalänk
Melding Plague

Inget mer Windows XP efter 2007

I början av nästa år går Microsofts kontrakt ut med datortillverkare och de tvingas då sluta sälja datorer med Windows XP och istället endast sälja datorer med Windows Vista. Detta trots det faktum att efterfrågan på Windows XP fortfarande är stor hos konsumenterna.

Läs nyheten: Inget mer Windows XP efter 2007

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra... nej alltså inte igentligen.. borde fortfarande pågå några år... det är ju inte säkert alla vill ha Vista.

Permalänk
Medlem

så länge vista är så kasst som det är nu så är det inte bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir nog linux när vista tar över.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Tycker Vista funkar bra

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
blir nog linux när vista tar över.

Hur många sådana inlägg har man inte sett? hahah jag VET att du kommer installera vista varesig du vill eller inte.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Trist, jag tycker fortfarande XP är bättre än Vista, men då har jag ju inte testat vista sen betan ^^

Kan någon PMa mig när jag ska skaffa Vista?
Btw, komplett säljer inte XP licenser längre

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

när kommer sp-1 till vista igentligen?

OT: äckligt att ms tar till sådana metoder bara för att dom inte kan göra ett ordentligt os. så då tvingar dom mer eller mindre på konsumenterna en halvfärdig product.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Nästan så man borde skicka en namnlista ^^

Permalänk
Medlem

jaja, vid 2009 kommer jag absolut inte köra ett operativ system skapat av microsoft så jag känner mig ganska framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Nu när vista säljs och xp är typ 6år gammalt?! (jätte lång tid i data branchen) så borde väll ändå inte xp kunna kosta mer än 10kr nu?

Permalänk
Avstängd

Vill ha SP3 till XP.

Kommer nog inte att gå över till Vista...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

kommer nog inget sp3 till xp...

Permalänk

Jag byter till vista när jag behöver.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att Microsoft ska sluta helt med XP när dom fortfarande drar in pengar på det. Det kostar ju dom nästan inget och dom drar endå in pengar på de så jag ser ingen mening med at lägga ner

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Warez duh

Permalänk

Inte förvånnad, Windows XP home är ju redan bort blåst så vill man ha XP är det PRO som gäller.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på home och pro egentligen? det enda jag vet är att home är billigare.

Permalänk
Medlem

Men vilket jäkla fjanteri från många.
Vista funkar minst lika bra nu som XP gjorde när det kom ut.
Det är väl klart som f*n att det blir visst krångel i början och att inte alla program och spel funkar som de ska. Jag undrar hur många som sitter med WinXP som sa att de aldrig skulle använda det när det var nytt, störtlöjligt är det.

Jag skulle vilja ha in namn och personnummer på alla som har skrivit att de inte kommer att installera Vista så man fick se sen hur många som bara snackar skit.

Det känns som att många trissar upp många andra att dissa Microsoft och just nu Vista bara för att det är inne att göra det. Vad är det som är så jäkla hemskt med Vista då? Ja det funkar inte jättebra med alla spel än i Vista och alla program funkar inte heller än men sen då, vad är det sen som gör att så många ALDRIG alltså ALDRIG kommer att installera Vista. Jag lovar att till nyår kommer Vista funka bra till nästan allt man kan tänkas vilja ha på en PC och om ännu ett år vill nästan alla ha Vista istället för XP.

Jag ber om ursäkt men jag kan inte låta bli att bli less och förbannad på dessa fjantiga fjortisfasoner eller vad man nu ska kalla det.

Ja XP funkar bra idag men Vista kommer att ta över och de flesta kommer att byta till det istället i sinom tid!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag kör Vista på min bärbara HP dator och det fungerar riktigt bra, Spelar även lite spel med det kassa intrigerade grafikkortet och det fungerar riktigt bra.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till XP, Den nya sökfunktionen klarar jag mig inte utan och de andra mindre uppdateringarna som kom med Vista.

Men men man borde ju iaf kunna få välja om man vill ha med XP eller Vista under det första året ett nytt OS lanseras så är ju det problemet löst, Tar ju som sakt va ett tag innan de programmen som inte fungerar i Vista kommer i nya versioner.

jaja det jag tycker iaf.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

är med blade00

Permalänk
Medlem

Gillar inte Vista nu, men kanske inom kort när allt funkar på vista?

Visa signatur

// MATWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Ser ingen mening med att Microsoft ska sluta helt med XP när dom fortfarande drar in pengar på det. Det kostar ju dom nästan inget och dom drar endå in pengar på de så jag ser ingen mening med at lägga ner

De måste börja tjäna pengar på nästa stora produkt istället. Annars hade de kunnat avskeda alla tusentals programmerare som jobbat med Vista och bara behållit dem som jobbat med patchar till XP.

Är inte speciellt förvånad över taktiken. Det verkar i dagsläget vara ungefär lika smärtsamt att migrera från XP till Vista som från XP till Linux.

Om Microsoft skulle göra övergången enklare skulle Vista vara en given hit. Nu måste de istället förlita sig på färdiginstallerade versioner och domedagshot om XP för att skrämma över användare till Vista.

Dålig stil men inte direkt förvånande.

(Angående mitt uttalande 'ungefär lika smärtsamt att migrera': Har ganska nyligen dragit in Linux hemma, och ägnade delar av påsken åt morsans gubbes dator med Vista - ingetdera gick hypersmidigt. Vista gav dock mest VAFAN!-utrop. Dels för att det var såpass annorlunda (kunde inte stänga av allt junk direkt), och dels för att man väntar sig att saker som kostar (mycket) pengar ska funka (mycket) bättre än saker som är gratis.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

samma som med xp alla hatade det första året sen var alla lyckliga när det fungerade!

att folk blir arga och försvarar dittan o dattan...vem bryr sig? jag bryr mig inte om pelle45 hatar xp, jahapp ok får han väll göra det då, gör inte mig något, kommer inte kräva han på hans namn och personnummer för det hahaha!

EDIT: ojdå glömde visst bort begreppet fanboys!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade win 98. Bytte till ME ville inte byta till xp då det var jobbigt och dåligt(tyckte jag). Vill inte byta till Vista nu. Men det kommer nog att funka jättebra. Och när 2007 är slut så vore det extremt konstigt om det inte finns bra drivrutiner till Vista och då är det inga seriösa företag som inte har drivrutiner.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Ser ingen mening med att Microsoft ska sluta helt med XP när dom fortfarande drar in pengar på det. Det kostar ju dom nästan inget och dom drar endå in pengar på de så jag ser ingen mening med at lägga ner

Problemet är att de måste fortsätta med support i 5år efter att det slutat sälja eller vad det är? Du måste hålla personalen uppdaterad på flera olika operativsystem och risken att de blandihop dem är kanske stor.

Det tar tid och tid är pengar så jag förstår att de slutar sälja det nästan år.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag känner själv att det finns ingen anledningen för mig att gå över till Vista. Det är inte speciellt många nya funktioner som finns, man får annan grafik, inte så mycket mer. Däremot är det en hel del buggar man får ta del av. När jag köper ett DX10 kort kommer jag byta till Vista, vilket blir om ett år eller så.

Permalänk
Inaktiv

Alla ni som säger att det är många buggar i Vista....har ni provat? Jag har kört Vista Ultimate i nån månad nu och jag kan inte säga att det är buggfritt, men man får tusan vara petig om man nu ska räkna upp dom! Det fungerar ganska tillfredsställande, det enda som man kan klaga på är alla andra mjukvaruföretag som inte fixar bra drivrutiner och liknande, det är ju bara det som krånglar, för mig iaf...resten funkar skitperry. Och man blir ju helt lyrisk varje gång man tabbar;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad är det för skillnad på home och pro egentligen? det enda jag vet är att home är billigare.

För mycket buggar i Home, många påstår att det är samma men det är 100% skitsnack..

Företagen kör alltid PRO, PRO ger mer pengar till M$ och då gör ju M$ PRO skarpare... simpel logik.

För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

vi blir ju så illa tvungna att gå över..

det ända problemet är att det inte funkar såå himla bra än.. plus att det faktists är lite jobbigt att lära sig var allt sitter på Vista.. tog sådan himla tid att bara hitta lite nätverksanslutningar etc. men man fick upp diagram menyer etc. så nu börjar jag tänka att XP är ju fan ganska rent och fint.

Och förresten, nej, jag klagande INTE när 98, ME eller andra versioner kom ut eftersom 3.11 inte var någon vidare höjdare.. men frågan är HUR mycket mer frågor etc. man behöver varje gång man öppnar ett program etc.?
Och visst det finns lite fina animerade rutiner, ingen ful hund när man söker, men fan.. kunde inte MS sälja en "Menu, Upgrade Pack" med native justeringar i miljön, där man kan ändra lite på hur det ser ut i explorer när det kopierar, söker etc. Jag vet att man kan göra detta själv om man ändrar varenda fil, etc. men tyvärr har XP en förmåga att glömma eller blanda ihop ikoner etc. så man blir lite rädd. DÄRFÖR, MS, Släpp ett Visual CANDY package (som PLUS, fast utan screen savers utan en Customization Wizard där du kan bestämma 30-40 händelser och hur det skall se ut.. det går ju att välja ljud etc, borde gå att markant förbättra XP looken.)

Självklart finns det en bus enkelt sätt att ändra det mesta, får ni gärna säga till, själv kan jag rekomendera Style XP, för det enklaste sätter utan större problem..