Permalänk
Melding Plague

Vad är tdp?

De senaste åren har entusiastmarknaden förändrats från att ha varit koncentrerad på prestanda till andra saker, exempelvis utseende och ljudnivå. På de senaste processorerna har frekvens, cache-minne och systembussfrekvens varit värden som entusiaster varit intresserade av, men "tdp"-värdet har nästan varit lika viktigt. Vad är tdp? På vilket sätt används det?

Läs nyheten: Vad är tdp?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Va?
Är jag först nu när jag hade ett riktigt bra svar?
BAAHHH....

OT:intressant läsning för dom som tjatat om TDP ratings dom senaste 10 åren eller så.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Intel har iaf bättre värden än AMD o det är det som räknas

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl också detta som lett till att de lättöverklockade C2D processorerna sällan kan pressas så högt som många förväntat om nu inte mer avancerad kylning används.

Än om TDP specifikationen för Intel och AMD varit känd länge, så är det bra att ni la upp en kort artikel om det pga. den allmänna förvirringen.

Permalänk
Avstängd

Bra artikel.

Jo, en standard vore bra så man kunde göra en rättvis jämförelse.

Tycker att TDP är väldigt viktigt vid val av processor.

Tycker Intel och AMD bör lägga ner mer R&D på att ta fram energi effektiva lösningar.

Tycker även att recensioner bör gå in mer på energi effektivitet och TDP, än hur många FPS man får i CS...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

En av de absolut viktigaste skillnaderna som jag ser det, är att AMD gillar att specifiera för en hel serie, medan Intel gärna gör individuella specifikationer. Detta kanske beror på att Intel gillar att göra allt på en gång, när de byter arkitektur, medan AMD ofta ändrar saker kontinuerligt under tiden en kärna produceras. Detta leder till att samma typ av processor kan ha olika "riktigt" TDP beroende på när den tillverkats. På grund av detta sätter AMD också TDP rätt högt därför.

Just nu leder dock intel rejält. FX-74 är så långt i från strömsnål som man kan komma, den drar verkligen runt 125W. Två sådana på en 4x4-plattform ger en "quadcore" på 250W, långt över Core 2 Extreme QX6700 som är Intels värsta quadcore.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och intressant artikel! Önskar att det fanns fler sådana här välskrivna artiklar. Önskar bara att det fanns folk som inser detta och många andra problem som möjligen behöver en standard för att det ska vara lättare för oss konsumenter att kunna jämföra.

Permalänk
Medlem

För dom intresserade finns en intressant jämförelse på silentpcreview av två stycken datorer från HP som är i stort sett identiska i övrigt, men där den ena har en AMD processor och den andra en Intel. Där mäts bl.a. energiförbrukning och ger en intressant bild av effektiviteten av Cool and Quiet jämfört med Speedstep. Artikeln finns att läsa här: http://www.silentpcreview.com/article735-page1.html

Kortversionen: Den Intelbaserade datorn drar mindre under "full load" men betydligt mer "idle"

Permalänk
Medlem

Det kan också vara rätt kul att se hur olika processorer förhåller sig mellan av tillverkaren angett TDP och uppmätt förbrukning.

http://www.silentpcreview.com/article313-page5.html

Testet är rätt gammalt och utdaterat, men det är fortfarande intressant. Venice 3000+, 32W full load vs Intel P4 Prescott 670, 129W!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

En Gert Fylking - "Äntligen".

För en vettigt artikel om TDP-värden - strömförbrukningsangivelser hos Intel och AMD, en nog så viktig aspekt att tänka på när man nu talar om den globala negativa miljöpåverkan som råder och överutnyttjande av naturresurser. Det är vi som konsumerar bl.a. datorteknik som är delvis med och bestämmer för tillverkarna när vi väljer att köpa olika produkter vilken miljöpåverkan den kan ge under sin tilltänkta livslängd. Är vi tillräckligt aktiva konsumenter vid valet av produktinköpen med eller utan lämnade synpunkter direkt eller indirekt till företagen vilket kan ske via t.ex. massmedia eller via datorforums, blir företagen till slut tvingande att skapa produkter som ger nöjda konsumenter och gör miljön på vår moder Jord gladare av. Något som även har uppmärsammats hos våra folkvalda politiker på senare tid runt om i världen att nuvarande livsstil etc. inte håller i längden. Det blir till slut en överlevnads fråga för företagen och är de inte med på "noterna" så får de lägga ned verksamheten eller bli uppköpta av något annat företag eller rörelse. Miljöfrågorna kommer att genomsyra samhällsdebatten allt mera i största allmänhet i den kommade framtiden vare sig vi gillar det eller inte.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man översätta

"Thermal Design Power: A power dissipation target based on worst-case applications. Thermal solutions should be designed to dissipate the thermal design power."

till:

Intels definition lyder alltså något i stil med att det är ett värde som presenterar den ungefärliga effekten som en processor utvecklar under hård belastning av ett program.

?

Tycker snarare de säger att det är det absolut värsta (worst case) som processorn kan avge i riktiga applikationer.

Permalänk
Medlem

Varför har ni här på SweC så svårt för att skriva förkortningar med stora bokstäver?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Hur lyckas man översätta

"Thermal Design Power: A power dissipation target based on worst-case applications. Thermal solutions should be designed to dissipate the thermal design power."

till:

Intels definition lyder alltså något i stil med att det är ett värde som presenterar den ungefärliga effekten som en processor utvecklar under hård belastning av ett program.

?

Tycker snarare de säger att det är det absolut värsta (worst case) som processorn kan avge i riktiga applikationer.

Citat ifrån Intels egen hemsida (denna notering finner du på ett flertal ställen i Intels egna specifikationer):

"Thermal Design Power (TDP) should be used for processor thermal solution design targets. The TDP is not the maximum power that the processor can dissipate"

Även om artikeln här på Sweclockers inte tog med hela förklaringen ifrån Intel, så är deras kommentar mycket nära innebörden. I klartext sägs det att TDP "inte är maximum förbrukning". "Worst-case" blir därför en subjektiv bedömning baserad på vilken typ av program som Intel anser vara just "worst-case".

Permalänk
Medlem

Underbart !

Äntligen en vettig artikel ang värme/energi ( och indirekt ljudnivå ) här på SweC.
Det är inte ENBART klocknings/prestandan som är viktig, tror jag många som hållit på ett tag håller med om....

Mera sånt här....och jättetack till Herman/staff.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

ska värdet vara högt eler lågt?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Med en optimal processor är värdet 0 = all strömförbrukning i processorn går åt till rena beräkningar och inget till värme. Det är förstås totalt omöjligt, om man inte uppfinner en processor som består till hundra procent av supraledande material eller som fungerar enligt någon ny sorts okänd kvantmekanisk princip.

Enligt den okända kvantmekaniska principen kunde man tänkas få den att inte heller dra någon energi, förutom att inte generera värme. Det vore coolt, för då har man uppfunnit en evighetsmaskin

Tillsvidare får vi nöja oss med att processorn drar "si-och-så" mycket ström och att "ditt-och-datt" av det omvandlas till värme istället för till beräkningskraft. Vi vill ha det så lågt som möjligt såklart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vill man göra ett energisnålt val så kan man inte enbart se till processorn. Det finns en chipsettillverkare som övertagit rollen att tillverka bastuaggregat efter intels netburst-processorer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vill man göra ett energisnålt val så kan man inte enbart se till processorn. Det finns en chipsettillverkare som övertagit rollen att tillverka bastuaggregat efter intels netburst-processorer.

Ha, ha, ja du ett 680i + 8800GTX SLI under högtryck + förhoppningsvis 85 % effektivt 1000W (vilket knappt räcker) PSU = miljöbov

Framstegen till trots så är väl dessa system lika miljövänliga som Hummer Humvee körd på traditionellt bränsle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ha, ha, ja du ett 680i + 8800GTX SLI under högtryck + förhoppningsvis 85 % effektivt 1000W (vilket knappt räcker) PSU = miljöbov

Framstegen till trots så är väl dessa system lika miljövänliga som Hummer Humvee körd på traditionellt bränsle.

Siffrorna ovan är från ett system med moderkortet som omnämns, plus ett 8800GTX och en QX6700.

Så jag förstår inte riktigt varför ett nätagg på 1kW inte skulle räcka? Snarare är det vulgärt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Med en optimal processor är värdet 0 = all strömförbrukning i processorn går åt till rena beräkningar och inget till värme. Det är förstås totalt omöjligt, om man inte uppfinner en processor som består till hundra procent av supraledande material eller som fungerar enligt någon ny sorts okänd kvantmekanisk princip.

Beräkningar förbrukar inte ström. Om TDP-värdet vore 0 så skulle strömförbrukningen vara 0.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Siffrorna ovan är från ett system med moderkortet som omnämns, plus ett 8800GTX och en QX6700.

Så jag förstår inte riktigt varför ett nätagg på 1kW inte skulle räcka? Snarare är det vulgärt överdrivet.

Vulgärt? Jag får ingen association mellan hårdvara och vulgäritet.

En PSU på 1kW kan mycket väl räcka och räcker gott och väl för ett normalsystem med nämnda konfiguration, ja förutsatt att enheten är av god kvalitet. Ja t.o.m. 750W kan klara belastningen. Ingen argumentation nödvändig om detta.

Å andra sidan är 1kW ingen garanti ifall alla delar av systemet är överklockade. Två 8800GTX kan ensamma äta upp 700W och mer.

Dessutom tror jag nog att du egentligen förstod att jag inte skrev någon nogrann specifikation; vissa hyperboler och lättsamma kommentarer tillåts. Kanske bäst att lägga till lite och :)!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vulgärt? Jag får ingen association mellan hårdvara och vulgäritet.

En PSU på 1kW kan mycket väl räcka och räcker gott och väl för ett normalsystem med nämnda konfiguration, ja förutsatt att enheten är av god kvalitet. Ja t.o.m. 750W kan klara belastningen. Ingen argumentation nödvändig om detta.

Å andra sidan är 1kW ingen garanti ifall alla delar av systemet är överklockade. Två 8800GTX kan ensamma äta upp 700W och mer.

Dessutom tror jag nog att du egentligen förstod att jag inte skrev någon nogrann specifikation; vissa hyperboler och lättsamma kommentarer tillåts. Kanske bäst att lägga till lite och :)!!!

Svammel.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=8800&page=4&co...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Svammel.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=8800&page=4&co...

Jag sa att det går ifall överklockade (naturligtvis med ganska häftig utrustning för kylning). Hursom får du gärna kalla det svammel, men än hur du vrider på det hamnar du omkring 500W eller i vissa fall t.o.m. över, även enligt din länk.

Sedan finns det en och annan som publicerat uppgifter att du kan driva sådana system med endast 500W, men det ger jag inte mycket för, för det är helt ointressant huruvida ett nätaggregat klara ett par dagars hård belastning; det ska klara belastningen åtminstånde något år.

Jag slänger väl in en till, för det verkar behövas.

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt initiativ.
Mer sånna här små artiklar tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Med en optimal processor är värdet 0 = all strömförbrukning i processorn går åt till rena beräkningar och inget till värme. Det är förstås totalt omöjligt, om man inte uppfinner en processor som består till hundra procent av supraledande material eller som fungerar enligt någon ny sorts okänd kvantmekanisk princip.

Enligt den okända kvantmekaniska principen kunde man tänkas få den att inte heller dra någon energi, förutom att inte generera värme. Det vore coolt, för då har man uppfunnit en evighetsmaskin

Tillsvidare får vi nöja oss med att processorn drar "si-och-så" mycket ström och att "ditt-och-datt" av det omvandlas till värme istället för till beräkningskraft. Vi vill ha det så lågt som möjligt såklart.

Problem med energiprincipen?
Ingen ström kan bli beräkningar. All ström blir värme. Möjligtvis att någon liten del kan bli annan strålning också.
En optimal elektrisk processor måste dra ström. Då den är gjord av halvledare. Och halvledare drar alltid ström. Annars kan den inte fungera. Drar det inte ström så har det inte några halvledande egenskaper heller. Och transistorn blir därmed en omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag sa att det går ifall överklockade (naturligtvis med ganska häftig utrustning för kylning). Hursom får du gärna kalla det svammel, men än hur du vrider på det hamnar du omkring 500W eller i vissa fall t.o.m. över, även enligt din länk.

Sedan finns det en och annan som publicerat uppgifter att du kan driva sådana system med endast 500W, men det ger jag inte mycket för, för det är helt ointressant huruvida ett nätaggregat klara ett par dagars hård belastning; det ska klara belastningen åtminstånde något år.

Jag slänger väl in en till, för det verkar behövas.

Försök att hålla dig till fakta istället för att slänga ur dig smileysar och påståenden utan bäring.

Nu har du gått ifrån att ett 1000W nätagg knappt skulle räcka till 500W ..
I de siffrorna ingår ett fullt system.

Kan vi inte försöka hålla en NÅGOT högre nivå på denna diskussion ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Trevlig artikel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Försök att hålla dig till fakta istället för att slänga ur dig smileysar och påståenden utan bäring.

Nu har du gått ifrån att ett 1000W nätagg knappt skulle räcka till 500W ..
I de siffrorna ingår ett fullt system.

Kan vi inte försöka hålla en NÅGOT högre nivå på denna diskussion ?

"Ha, ha, ja du ett 680i + 8800GTX SLI under högtryck + förhoppningsvis 85 % effektivt 1000W (vilket knappt räcker) PSU = miljöbov"

Högtryck: tolka som du vill

"Ja t.o.m. 750W kan klara belastningen. Ingen argumentation nödvändig om detta."

750W: kolla upp Nvidias egna rekommendationer.

"Sedan finns det en och annan som publicerat uppgifter att du kan driva sådana system med endast 500W, men det ger jag inte mycket för..."

Jag säger att 500W INTE RÄCKER för ett stabilt system. Varför skriver du då att jag nu påstår att det räcker.

Men du missar trots allt hela poängen i och med att du helt uteslutit följande:
"Dessutom tror jag nog att du egentligen förstod att jag inte skrev någon nogrann specifikation; vissa hyperboler och lättsamma kommentarer tillåts."

Men om du anser att jag och alla andra måste vara professionellt allvarliga ständigt och jämt, så får jag väl hålla mig till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vulgärt? Jag får ingen association mellan hårdvara och vulgäritet.

En PSU på 1kW kan mycket väl räcka och räcker gott och väl för ett normalsystem med nämnda konfiguration, ja förutsatt att enheten är av god kvalitet. Ja t.o.m. 750W kan klara belastningen. Ingen argumentation nödvändig om detta.

Å andra sidan är 1kW ingen garanti ifall alla delar av systemet är överklockade. Två 8800GTX kan ensamma äta upp 700W och mer.

Dessutom tror jag nog att du egentligen förstod att jag inte skrev någon nogrann specifikation; vissa hyperboler och lättsamma kommentarer tillåts. Kanske bäst att lägga till lite och :)!!!

Det är inte alltid man har orken att göra en distinktion mellan den vanliga nätaggstalibanen och underfundiga sarkasmer.

Permalänk

"Det kanske är dags för en bred industri-organisation som kan introducera ett standardvärde som visar strömförbrukning för datorkomponenter?"

Ahha,haa,aa.. Så in i H****TE

Jag har alldrig förstått hur dom mäter TDP för än nu. (Är det max, min eller medel bellastning på processorn? vad har dom för spänning på processorn? överklockad eller inte? vad mäter dom TDP värdet med?) Det är nog lika bra det.. för ju bättre en processor är.. desto högre TDP har den.
Enkel förklaring: dålig processor=låg TDP, bra processor=hög TDP, bra processor med låg energiförbrukning=absolut inte lägre TDP än en dålig processor.

Om en sempron 3000+ har 38W TDP max med default settings, då måste ju en athlon 64 x2 6000+ ha 130W+ med default settings? (påhittade DTP data, men det är så det ligger till)

Ett j****gt bra tipps till ALLA, är att skita i TDP värdet och tänka logiskt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett j****gt bra tipps till ALLA, är att skita i TDP värdet och tänka logiskt!

Mmm, men en del vill ha en sval, tyst och energisnål dator = låg TDP är bäst för dem.

Går det dessutom att kombinera med hög prestanda(inte "högst" såklart") så desto bättre = bäst processor

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||