Datorbutiken.com och deras nya snabba leveranser?

Permalänk
Medlem

Beställde en Dominator Airflow Fan från datorbutiken den 28 Maj kl: 15:00 - 16:00 tiden och "Levererad 2007-05-28 15:51:10"

30 maj kl 17:16 Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren
30 maj kl 14:58 Råslätt Minilivs, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
30 maj kl 12:59 SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren
30 maj kl 12:17 Brevbärarkontor Norrahammar, Försändelsen har passerat Postens Företagscenter för vidare transport till mottagarens Serviceställe
30 maj kl 00:39 Jönköping, Försändelsen har sorterats
29 maj kl 17:34 Malmö, Försändelsen har sorterats

Jämfört med min beställning hos Dustinhome förr ett tag sen den 21 Maj kl: 07:00

22 maj kl 18:59 Råslätt Minilivs, Mottagaren har hämtat försändelsen
22 maj kl 15:14 Råslätt Minilivs, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
22 maj kl 01:45 Jönköping, Försändelsen har sorterats
21 maj kl 14:31 Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats

Det jag undrar är vad för skillnad är det mellan datorbutiken eavisering och dustinhomes?
Hos Dustinhomes, får jag alltid eavin samma dag som paketen kom och kunde hämta ut det senare hos mitt serviceställe när paketen levererades dit på eftermiddan.

Men hos datorbutiken godssökning (se ovan), så har mitt paket kommit till mitt serviceställe kl 14:58 och eaviseringen skickades efteråt vid kl: 17:16?

Har aldrig bråttom hämta ut mina paket, är bara nyfiken på skillnad mellan db och Dustinhomes eBrevavisering.

edit:
eBrevaviseringen och AVIn trillade precis ner i min brevlåda. Skyller väl på Postens fel, att dom inte kan sköta sitt jobb och meningen med eavin ska komma före avin.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Ingen då det är Posten som sköter det? =S

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Beställde en Dominator Airflow Fan från datorbutiken den 28 Maj kl: 15:00 - 16:00 tiden och "Levererad 2007-05-28 15:51:10"

30 maj kl 17:16 Posten, eBrevsavisering har skickats till mottagaren
30 maj kl 14:58 Råslätt Minilivs, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
30 maj kl 12:59 SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren
30 maj kl 12:17 Brevbärarkontor Norrahammar, Försändelsen har passerat Postens Företagscenter för vidare transport till mottagarens Serviceställe
30 maj kl 00:39 Jönköping, Försändelsen har sorterats
29 maj kl 17:34 Malmö, Försändelsen har sorterats

Jämfört med min beställning hos Dustinhome förr ett tag sen den 21 Maj kl: 07:00

22 maj kl 18:59 Råslätt Minilivs, Mottagaren har hämtat försändelsen
22 maj kl 15:14 Råslätt Minilivs, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
22 maj kl 01:45 Jönköping, Försändelsen har sorterats
21 maj kl 14:31 Stockholm Södra, Försändelsen har sorterats

Det jag undrar är vad för skillnad är det mellan datorbutiken eavisering och dustinhomes?
Hos Dustinhomes, får jag alltid eavin samma dag som paketen kom och kunde hämta ut det senare hos mitt serviceställe när paketen levererades dit på eftermiddan.

Men hos datorbutiken godssökning (se ovan), så har mitt paket kommit till mitt serviceställe kl 14:58 och eaviseringen skickades efteråt vid kl: 17:16?

Har aldrig bråttom hämta ut mina paket, är bara nyfiken på skillnad mellan db och Dustinhomes eBrevavisering.

edit:
eBrevaviseringen och AVIn trillade precis ner i min brevlåda. Skyller väl på Postens fel, att dom inte kan sköta sitt jobb och meningen med eavin ska komma före avin.

har alltid fårr eavin och avin samma dag..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Woland - Scythe uppe:
https://www.datorbutiken.com/home/?Manufacturer=60842676
Produktansvarig tog tillfället i akt att slänga ut några inaktuella Zalman samtidigt.

Coolt, jag tar naturligtvis all cred för detta

Permalänk

Jag beställde i söndags, fick eavin på tisdag då jag även hämtade paketet, den vanliga kom dagen efter...

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att datorbutiken skickar sina kollin som Företagspaket 16.00. Detta kommer innebära problem för privatkunder som jag själv fick erfara igår. Det är nämligen så att numera i Helsingborg så sorteras paketen inte på Postcenter längre utan kommer nästan färdigsorterade direkt från Paketterminalen i Malmö. Resten som inte är sorterat sorteras av chaufförerna. Ser de att det är ett Företagspaket som är adresserat till en privatperson kommer den att felscannas och skickas tillbaks till Malmö där de får göra om kollit till Postpaket och sen skicka till mottagaren. Så detta innebär för mig nu att jag inte fick mina saker igår utan får vänta tills måndag tidigast. Hur jag vet allt detta, jag jobbar på Poståkeriet.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Ja konstig sortering av posten har jag rejäl erfarenhet av på jobbet. Och all de konstiga rutiner, märklig sortering och förbryllande paketslag som posten har är ju knappast DBs fel

Ta bara ett sånt härligt exempel som att man inte kan skicka ett postpaket till en boxadress (kan man kanske förstå om det faktiskt är en box, men när det är ett universitets boxadress som får all post till boxadress utkörd är det lite märkligare) om det inte kommer från utlandet, då går det utmärkt, att posten inte inte har koll nog att skicka med postpaketen med företagspaketen som vi får utkörda varje dag till oss.

Sen kan man kanske förvånas av att en massa människor fortfarande har ett sånt förtroende för posten att dom tror att alla paket kommer fram på 1 dygn.

Att dom sen gnäller på dom stackars företag de beställt hos och inte på posten fattar jag bara inte.

Permalänk
Medlem

Det jag ville komma fram till är att DB får se om sina rutiner också. Detta kommer att förlänga leveranstiden för alla då de flesta Poståkerier kommer tillämpa detta.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk

teXmeX - Maila mig och berätta vad du menar vi skall se över, du verkar ha bra koll på läget..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Mail är skickat till dig nu.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk

teXmeX - Vi tar tag i detta direkt efter helgen, tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

hmm.. jag fick mail från db.com om att mitt paket packades i torsdags (7/6) kl 16.
Fredag morgon stämplades det under "mitt konto" som levererat kl 08.

Jag har inte ens fått ett kolli-id (eller uppdaterade bonuspoäng) så jag har inte den blekaste var mitt paket kan tänkas vara. Men pengar är dragna iaf.
Mailade kundtjänst redan på fredag fm med en kort fråga om mitt kolli-id. Inget svar.

Jag är inte jätteimpad av leveransgarantin (fram till posten alltså). Sådant här brukar ju bara fungera och man hämtar ut grejorna dagen efter..?

/m

Permalänk

maxxess - Maila mig ordernummer så kollar jag på det direkt måndag morgon. Att info jag har tyder på att vi klarar vår leveransgaranti 14:00..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Ringde kundtjänst, och som förstagångskund är jag fortf inte imponerad.

Beställde i tisdags 5/6, 1 vara restad (av totalt 9) och resten skulle inkomma dagen efter den 6/6 (==helgdag)
Den 7/6 kom varan in och jag fick mail kl 15.57 att min order packades. Då tog man även betalt på mitt Mastercard....

Den 8/6 hände absolut ingenting.

11/6 strax innan kl 09: Medans jag sitter i telefon med kundtjänst dyker koll-id upp. Paketet har ej lämnat db.com ännu.

Frågade kundtjänst om inte leveransgarantin gällde, min order packades ju på torsdagen och man hade även hela fredagen på sig utan att lyckas få iväg paketet vilket verkar lite halvslappt.

Leveransgarantin gäller enbart om allt finns i lager *när ordern läggs* enligt kundtjänst. Så om något är restat vid ordertillfälle verkar det som om leveranser mycket väl kan ta ett par dagar extra efter det att allting kommit in till db.com.

Vi får väl se om paketet dyker upp mha Posten imorgon den 12/6.

/m

Permalänk
Medlem

så här står det på min leveransbekräftelse.
Sändningsnummer skickas till dig så snart ordern packats, så du själv kan bevaka din leverans

alltså kan man bara anta att ordern har skickats iväg när man fått sändningsnumret vilket det då inte bör stå levererad på orderstatusen på ordern.
Ifall nu db använder pacsoft online vilket jag jag antar att de gör så får de ju sändningsnumret direkt o kan ange det till kunden innan paketet har lämnat db.
min nuvarande order gick från order till leveransklar på kort tid o efter jag fått leveransbekräftelsen var den levererad, dock utan sändningsnummer kommit till mig på över en timme.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Svar till maxxess:
Det stämmer att om inte alla varor finns i lager vid ordertillfället så omfattas inte ordern av leveransgaranti. Mycket riktigt var onsdagen en helgdag vilket påverkade leveranserna under torsdag-fredag.

Svar till DjCad:
Det är helt rätt att anta att sålänge sändningsnummer ej framgår har varorna inte länat lager. Vi nyttjar ej Pacsoft Online utan tilldelar sändningsnummer utifrån en egen nummerserie, dock lämnar paketen som regel lager samma dag som sändningsnummer tilldelats på ordern.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Varför får orden statusen levererad då den står kvar på ert lager? vore det inte bättre att ha den som leveransklar o blir levererad då den har lämnat er. Det förvillar ju folk i onödan, då de antar att den har blivit skickad o ringer om sändningsnummer.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Svar till DjCad:

Helt klart en tanke, dock är det inte alla som skall skickas då vissa går via hämtlager. Vi ändrar på något lämpligt vis, tack! Maila mig..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

man kan ju tänkas tex. dessa statusar.

Order: ordern är lagd o bekräftad
Packad eller packas: inte så svårt att förstå
Leveransklar: att den är packad o inväntar hämtning av fraktbolaget.
Levereras: hämtad av fraktbolaget
Levererad: kund har löst ut paketet
hämtlager: varan finns färdig att hämta på hämtlagret.

Hur vida dessa statusar ändras beror väl på egentligen också vilken återkoppling man har mot kollina externt. Sen är det ju också beroende på hur själva flödet fungerar på lagret. Vet att på vissa företag så scannas produkten varje gång den passerar delstationer. Hur det fungerar på db vet du ju bäst.

I tex. tillverkningsindustrin med snabba leveranser är ju oftast leveransen bokad innan produkten är tillverkad o där är ju statusen på produkten i flödet väldigt viktigt då en avbokad leverans kan kosta pengar.
Har själv jobbat i sista ledet i sådan industri o vet att jaga detaljer utan nån som helst rätt status i flödet tar mycket tid av dagen för att försöka få den på lastbilen utan dröjesmål

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Vi kommer att ta en titt på dessa statusar inom det nämaste för att undvika oklarheter/missförstånd, och tar till oss av dina goda idéer kring detta!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

inga problem. företag behöver all feedback o ideer från sina kunder fastän en del har svårt o lyssna.

Som för mig nu så har ju min order legat i samma status sedan 13.04 o inget sändningsnummer än, så hade det varit nån annan hade den ju legat på telefon direkt. Men nu vet jag inte hur det funkar med hempaket.

Eftersom den är leverad o inget nummer kommit till min mail än så antar jag att den fortfarande ligger hos er. eller så är det andra bollar för hempaket eller är posten sega.

liten hint, är nog inte många som beställt Cooltek 3000 black chassin av er nyligen, så du kanske vet vilken order nu då vi mailat en gång tidigare.

Edit: såg visst att sändningsnummer ploppat fram på ordern. väntar med spänning på prylarna

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

DjCad - hoppas du inte menar att vi har svårt att lyssna, för hade så varit fallet hade jag nog fått se mig om efter nytt jobb

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

haha, nejdå. det är bara ett stort + att du hänger här o deltar.
man har ju haft kontakt med vissa företag som man börjar fundera på om de ens har en framtid pga oförskämda anstötningar o sura miner

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Phew - vad glad jag blir att du säger så..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

ju mer kommunikation man har med kunder ju lättare är det ju o rätta till saker som inte funkar bra

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjCad
ju mer kommunikation man har med kunder ju lättare är det ju o rätta till saker som inte funkar bra

Ändå finns det företag som inte har begripit det bara att ta en titt på www.fairshopping.se för att se det.

Permalänk
Medlem

ne, tvärr finns det ju företag som aldrig kommer begripa nåt utan de är insnöade på sitt "race"

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk

Jag skickade en retur på ett trasigt grafikkort till DB, använde returpacksedeln som jag fick från dom på posten. Bara bra då jag slipper frakt och att det är DPD 16:00 innebär att det ska komma fram snabbt.

Men när posten inte hade gjort något på två dagar kontaktade jag dom och undrade varför inget händer. Svaret jag fick var att paketet var adresserat till ett postnummer som har lantbrevbärare, därför tar leveransen minst två dagar... Nu har jag aldrig varit i Staffanstorp men det är väl inte så litet?
Är det posten som har klantat sig eller vet nån om det ska vara så?

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Hur skall man tolka det här.
11 jun kl 19:56
SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

alltså har db inte skickat iväg det.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

Nej det är väl att paketet är redo för avhämtning av posten, alltså icke hämtat än.