Diskmedel för diskmaskin som får bort te/kaffe/potatisgratäng och annat besvärligt

Permalänk
Hedersmedlem

Diskmedel för diskmaskin som får bort te/kaffe/potatisgratäng och annat besvärligt

Finns det något sånt diskmedel numera?

Använde Skona tidigare men nu har de tydligt mesat till det rejält så nu blir inte temuggarna rena längre och silen till tekannan är helt brun av te-rester.

Så.. vad ska man mata diskmaskinen med för att få disken ren igen?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker coop extra diskmaskinstabletter funkar bra och de är prisvärda också. Nu brukar vi inte diska tekannor så ofta men annat brukar bli rent. Kolla även inställningarna, är det besvärlig disk så kan man kanske aktivera spolning samt högre temperatur. Men om du ökar temperaturen finns risk att vissa plastsaker som man vill diska inte tål denna högre temperatur och de smälter sönder...

Hmmm, den här tråden påminner mig lite om 1:a April...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag tycker coop extra diskmaskinstabletter funkar bra och de är prisvärda också. Nu brukar vi inte diska tekannor så ofta men annat brukar bli rent. Kolla även inställningarna, är det besvärlig disk så kan man kanske aktivera spolning samt högre temperatur. Men om du ökar temperaturen finns risk att vissa plastsaker som man vill diska inte tål denna högre temperatur och de smälter sönder...

Hmmm, den här tråden påminner mig lite om 1:a April...

Nja, första april är det inte

Diskmaskinen har alltid körts på samma program och sen två förpackningar tillbaka så blir inte disken lika ren längre. Brytpunkten är precis när den gamla förpackningen tog slut och vi började på en ny så jag är rätt säker på att det är diskmedlet.

Köpte ett paket Yes powercaps nu, får se om det funkar bättre.

Coop har vi tyvärr inte kvar i Åtvid längre så deras diskmedel blir inte lätt att handla...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Coca Cola fungerar faktiskt jäkligt bra till att lösa upp smuts. Kanske kan vara svårare med just "vatten produkter" som Te och kaffe, men potatisgratäng borde de kunna lösa upp. Well, det kan vara värt ett försök iallafall

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Hedersmedlem

Fast nu ska det ju vara diskmedel som man använder varje dag i diskmaskinen.

Jäkla miljövänligt skräp de säljer...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Diskmedlet är förbannat bra,

http://www.tvattex.com/produkt.asp?ID=7

Räcker dessutom länge

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Hur väl bakterie dödande är en diskmaskin? Ponera att det är 55*C samt nån av de bättre tabletterna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Hittills har inget kommit levande ur våran diskmaskin i tillräckligt stor mängd för att nån ska må dåligt av det så någorlunda effektivt är det nog.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag använder Yes Powerdrops och tycker att det blir rent. Men jag kom på att jag nog inte ätit potatisgratäng sedan jag skaffade diskmaskinen...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Vi kör med 4 in 1, du vet med plast på som skal vara kvar när man lägger i tabletten. Vi kör även på snabbaste Express disk o blir alltid rent, prova dem.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Allt blir rent i vår maskin och vi kör med Yes Powerdrops. Lite dyrare men fan va bra de funkar.

Permalänk
Medlem

Provat att rensa silen i botten på diskmaskinen?
När våran diskmaskin börjar "fuska" så brukar det 9 av 10 fall bero på att silen är full med skräp och matrester.
Prova att rensa ur den samt att ni försöker att blöta bort det värsta av tex potatisgratäng innan ni sätter in formen i diskmaskinen, en annan lösning är ju också att stoppa i två doser av diskmedel och seom det fungerar.

Permalänk

lägg all disk iblöt så torkar inte skiten in sen om du inte är tok slö så kan man ju skölja av grejjerna lite oxå direkt efter man ätit/druckit!

vi andvänder nog yes power drops tror jag, fungerar bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Provat att rensa silen i botten på diskmaskinen?
När våran diskmaskin börjar "fuska" så brukar det 9 av 10 fall bero på att silen är full med skräp och matrester.
Prova att rensa ur den samt att ni försöker att blöta bort det värsta av tex potatisgratäng innan ni sätter in formen i diskmaskinen, en annan lösning är ju också att stoppa i två doser av diskmedel och seom det fungerar.

Den är nyrensad.

Bytte till euroshopper ultracrap deluxe diskmedel... och nu blir disken ren igen.

Potatisgratäng vet jag är extremt.. men temuggar som inte blir rena är det som har varit största problemet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du kanske kan påpeka detta problem för Skona så blir dom nog tacksamma. De kanske tycker de förbättrat produkten för den blivit skonsammare men man vill ju att det ska bli rent också...

Permalänk
Medlem

Problemet är att hårdare miljökrav på diskmedlen gör att vissa saker kommer att vara lite missfärgade i framtiden. Vi använder bara två muggar till te och finner oss i att de inte blir lika fina längre.

Dock har jag aldrig haft problem med "fuskdisk" i disken annat än med min gamla diskmaskin. Den nya är ett fabrikat av toppklass och den diskar fantastiskt bra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller