Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd

Polarbröd och mjukost nu när jag är sjuk. Annars så blir det ägg och keso.

Skrivet av Zack_Ersa:

Pannkakor Speciale.

Något speciellt recept du använder till dina speciale?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Drar ner på vetemjölet och slänger i havregryn/vassle istället.

Är också sjuk nu, tråkigt när man just flyttat och kommit igång igen. Lite vila, sen blir det full fart med högvolymen igen.

Hur går det för er?

Visa signatur
Permalänk

Många trevliga tips! Man kanske skulle ta och slänga ihop lite hemmagjord müsli och så lite fil till det

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Många trevliga tips! Man kanske skulle ta och slänga ihop lite hemmagjord müsli och så lite fil till det

Jag brukar göra det! är svingott så det rekommenderas starkt

Dags att dra igång en mindre deff känner jag.. ätit som två hästar ett tag nu och fick en chock när jag hoppade upp på vågen idag.. upp 3.5 kg sen förra veckan och det känns på magen, det är inte okej xD

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har börjat gymma och är inne på min 2:a vecka och kör för tillfället utan schema!
Jag känner att jag behöver ett därför vänder jag mig till er kära med forumiter!

Jag är cirkus 192 cm lång och väger cirka 80 kilo. Det jag vill få ut av min träning är helt enkelt en mer vältränad kropp än vad jag har idag.
Kommer träna Måndag, Onsdag samt fredag alt. någon söndag då och då, för de tre dagarna passar bäst in på skolan osv.

Hoppas ni kommer med smaskiga förslag och det är bara och fråga om jag glömt något

Permalänk
Medlem

Testade idag vassle naturell (inga tillsatser) från GV blandat med vatten, den smakade sådär (rätt äcklig..)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Träpuben:

Tjenare!

Har börjat gymma och är inne på min 2:a vecka och kör för tillfället utan schema!
Jag känner att jag behöver ett därför vänder jag mig till er kära med forumiter!

Jag är cirkus 192 cm lång och väger cirka 80 kilo. Det jag vill få ut av min träning är helt enkelt en mer vältränad kropp än vad jag har idag.
Kommer träna Måndag, Onsdag samt fredag alt. någon söndag då och då, för de tre dagarna passar bäst in på skolan osv.

Hoppas ni kommer med smaskiga förslag och det är bara och fråga om jag glömt något

Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2 - Kolozzeum forum

Kör det tills du har blivit van med att träna på gymmet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrc:

Testade idag vassle naturell (inga tillsatser) från GV blandat med vatten, den smakade sådär (rätt äcklig..)

Jag har i ärlighetens namn aldrig smakat på ett proteinpulver som inte är äckligt. Är för kräsen...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har i ärlighetens namn aldrig smakat på ett proteinpulver som inte är äckligt. Är för kräsen...

Testa gymvaruhusets Whey FX med mocha cream-smak, sinnessjukt god! Ska förövrigt börja periodisera min träning lite vettigare. Från att på senare tid kört runt max varje pass så kommer jag köra treveckorsperiodisering, vecka 1 = lätt, vecka 2 = mellan, vecka 3 = tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Testa gymvaruhusets Whey FX med mocha cream-smak, sinnessjukt god! Ska förövrigt börja periodisera min träning lite vettigare. Från att på senare tid kört runt max varje pass så kommer jag köra treveckorsperiodisering, vecka 1 = lätt, vecka 2 = mellan, vecka 3 = tungt.

jag hade inte kört så korta intervall, minst 4 veckor på varje. med lätt, mellan, tung antar jag du menar reps antalet osv?

Muskeln hinner aldrig vänja sig/komma under fund med hur den ska växa med så korta intervall.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

jag hade inte kört så korta intervall, minst 4 veckor på varje. med lätt, mellan, tung antar jag du menar reps antalet osv?

Muskeln hinner aldrig vänja sig/komma under fund med hur den ska växa med så korta intervall.

Personen jag tar detta råd från har styrketränat i cirka 20år (ren), knäböjer över 300kg, bänkpressar över 200kg samt marklyfter strax under 300kg, allt detta raw. Han är även utbildad sjukgymnast Jag kommer ge hans träningssätt en chans ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Personen jag tar detta råd från har styrketränat i cirka 20år (ren), knäböjer över 300kg, bänkpressar över 200kg samt marklyfter strax under 300kg, allt detta raw. Han är även utbildad sjukgymnast Jag kommer ge hans träningssätt en chans ett tag framöver.

Allt som funkar för han är inte säkert det funkar för dig inte riktigt lika imponerande stats av den personen jag fick tipsen av att köra längre perioder men helt klart kunnig inom ämnet. Det funkar bra som fan för mig med längre perioder.

Testar man inget så får man ingenting veta! så kör bara

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Avstängd

Mocha cream säger du. Låter som någon blaskig kaffesmak.

Att köra "lätt*/medel/tung" fungerar säkert ypperligt. Fokus på att höja vikterna hela tiden bara.

* Hur fan kan "lätt" vara högrep? Gå och gör 50 rep knäböj och kom till mig å säg att det var lätt!!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Allt som funkar för han är inte säkert det funkar för dig inte riktigt lika imponerande stats av den personen jag fick tipsen av att köra längre perioder men helt klart kunnig inom ämnet. Det funkar bra som fan för mig med längre perioder.

Testar man inget så får man ingenting veta! så kör bara

Absolut! Periodisering verkar vara nyckeln till framgång förövrigt. Jag har stått relativt still ett tag nu efter jag avslutade min 5x5-period. Hoppas bara på att mitt nyckelben ska läka ordentligt snart så man kan smiska igång bänkpressen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Absolut! Periodisering verkar vara nyckeln till framgång förövrigt. Jag har stått relativt still ett tag nu efter jag avslutade min 5x5-period. Hoppas bara på att mitt nyckelben ska läka ordentligt snart så man kan smiska igång bänkpressen lite.

stog också stilla ett tag men gjorde helt nytt schema och la till 4 reps per set och nu händer det grejer igen. Blir ett par veckor till med 12or sen ner till 8 eller 6 reps ett tag osv. Skriv gärna hur det går senare när du kommit in i det mer, vore intressant att höra hur det funkar för dig!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har i ärlighetens namn aldrig smakat på ett proteinpulver som inte är äckligt. Är för kräsen...

Jag är inte kräsen direkt, har testat alla smaker hos GV både på EAA och Whey, inget problem där. Men naturell var min gräns... ska testa med mjölk.

Rasperry Milk är en personlig favorit, försöker dock att minimera intaget av sötningsmedel.

Permalänk
Skrivet av mrc:

Testade idag vassle naturell (inga tillsatser) från GV blandat med vatten, den smakade sådär (rätt äcklig..)

Det var det jag drack de första två åren av min träningskarriär. Smakar pappersmassa...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

EAA har jag lyckats få i mig. Körde på EAA FX, var någon bärsmak dom hade. Det var ju inte gott men man fick ju offra sig. Ungefär som med vin.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har i ärlighetens namn aldrig smakat på ett proteinpulver som inte är äckligt. Är för kräsen...

Nu har lyftarshopen slutat med All the whey men det kan jag sätta pengarna på att du hade gillat. De hade en massa olika smaker, Tutti Frutti t.e.x. En skopa sådant i keso burken och du fick en "Taste of heaven".

Men de har som sagt slutat med det =/

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Ungefär som med vin.

???

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vin är knappast gott men ibland får man offra sig (fulvin är en basdryck som student).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag är mycket nöjd med att jag hoppade av mina studier! Mer tid till träning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fyfan, bulkandet går lite väl bra, 72,5->80kg i morgonvikt på drygt två månader. Märker att chinsen blir tyngre

Permalänk

Hejjo!
Jag har tränat sedan ungefär 5 månader tillbaka(8 veckor gick dock bort på semester+en hel del slarv o lathet), och det känns riktigt skönt, jag märker ganska stora skillnader på kroppen. Men jag har undrat en sak rätt mycket på sistone; om jag tränar hårt tills årskortet tar slut, och lyckas bygga upp en respektabel kropp(inte bodybuildingish, utan mer väldefinierad och stor)..vad händer då? Jag kan väl inte bara sluta? Utan jag måste hålla mig i form, resten av livet?

Någon som kan förklara lite hur det ligger till? Min fråga är alltså om jag måste hålla musklerna i trim (mao alltid ha tillgång till gym, vilket är dyrt!) så länge jag inte vill få hängig kropp. Jag är 17 år, väger ca 75kg. Uppskattar svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Hejjo!
Jag har tränat sedan ungefär 5 månader tillbaka(8 veckor gick dock bort på semester+en hel del slarv o lathet), och det känns riktigt skönt, jag märker ganska stora skillnader på kroppen. Men jag har undrat en sak rätt mycket på sistone; om jag tränar hårt tills årskortet tar slut, och lyckas bygga upp en respektabel kropp(inte bodybuildingish, utan mer väldefinierad och stor)..vad händer då? Jag kan väl inte bara sluta? Utan jag måste hålla mig i form, resten av livet?

Någon som kan förklara lite hur det ligger till? Min fråga är alltså om jag måste hålla musklerna i trim (mao alltid ha tillgång till gym, vilket är dyrt!) så länge jag inte vill få hängig kropp. Jag är 17 år, väger ca 75kg. Uppskattar svar!

Ja. Dessutom kommer musklerna ombildas till fett ifall du inte styrketränar samtidigt som du fortsätter att ligga på samma vikt. Styrketräning är en livsstil.

Edit: Förövrigt måste du träna bra många år för att få en respektabel kropp (inge discobygge).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zack_Ersa:

Jag är mycket nöjd med att jag hoppade av mina studier! Mer tid till träning!

Studier är katabolt.

Skrivet av HMB:

Ja. Dessutom kommer musklerna ombildas till fett ifall du inte styrketränar samtidigt som du fortsätter att ligga på samma vikt. Styrketräning är en livsstil.

Edit: Förövrigt måste du träna bra många år för att få en respektabel kropp (inge discobygge).

Nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej!

Muskler kan inte bli fett, och fett kan inte bli muskler. Punkt slut.

Nu vet jag inte hur googlenisse här menar med respektabel kropp, men sålänge man äter en del protein, inte ligger på kcal +, samt inte är konstant sängliggande (läs 15 årig slö tonåring) så kommer inte märkvärt med muskler att försvinna på ett bra tag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Studier är katabolt.

Nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej!

Muskler kan inte bli fett, och fett kan inte bli muskler. Punkt slut.

Nu vet jag inte hur googlenisse här menar med respektabel kropp, men sålänge man äter en del protein, inte ligger på kcal +, samt inte är konstant sängliggande (läs 15 årig slö tonåring) så kommer inte märkvärt med muskler att försvinna på ett bra tag.

Jag måste ha formulerat mig dåligt, om Googolplex tränar upp en "respektabel" kropp och sedan slutar styrketräna så kommer muskelvolymen minska, om han på det fortsätter att ligga på samma vikt så kommer kroppsammansättningen ändras till följd att fetthalten ökar. Inget konstigt med det. Det räcker inte att käka lite extra proteinpulver samt promenera lite för att hålla kvar "respektabla" muskler.

Permalänk

Med respektabel kropp menar jag något i den här stilen:
http://surgeryhelp.org/userfiles/Image/man_body_shot_height30...
http://3.bp.blogspot.com/_rDNyQdDXib8/SK4fBzIDW1I/AAAAAAAADHw...
Mer "shtekig" kropp än tävlingskropp i bodybuilding.

När jag slutat träna så kommer jag såklart fortfarande hålla mig i form, genom att tex jogga, spela fotboll och sånt.
Som jag förstått så försvinner musklerna bara(om man håller sig i form), och blir inte hängiga. Låter skönt Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Med respektabel kropp menar jag något i den här stilen:
http://surgeryhelp.org/userfiles/Image/man_body_shot_height30...
http://3.bp.blogspot.com/_rDNyQdDXib8/SK4fBzIDW1I/AAAAAAAADHw...
Mer "shtekig" kropp än tävlingskropp i bodybuilding.

När jag slutat träna så kommer jag såklart fortfarande hålla mig i form, genom att tex jogga, spela fotboll och sånt.
Som jag förstått så försvinner musklerna bara(om man håller sig i form), och blir inte hängiga. Låter skönt Tack för svaren.

Räkna med kanske 3-5 års seriös träning för att få kroppen till höger, och den kommer definitivt kräva bra underhåll om du vill ha kvar muskelmassan.

Edit: Du kommer inte behålla den muskelmassan genom att jogga/spela fotboll och sånt. All konditionsträning kommer BRYTA ner musklerna.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Räkna med kanske 3-5 års seriös träning för att få kroppen till höger, och den kommer definitivt kräva bra underhåll om du vill ha kvar muskelmassan.

Edit: Du kommer inte behålla den muskelmassan genom att jogga/spela fotboll och sånt. All konditionsträning kommer BRYTA ner musklerna.

Tror helt ärligt inte att det tar så lång tid, just nu är jag inte långt ifrån kropp nr 1. Bara att köra hårdare på armar och axlar.

Hur som helst så ska jag köra hårt tills årskortet tar slut, sen får jag se vad jag gör. Kanske fortsätter på ett billigt gym bara för att hålla igång musklerna.