Permalänk

Nya Vs. Gamla Spel

Vilka Nya Spel Är Värda Att Testa?
Och Vilka Gamla Spel Är Värda Att Testa?

Är De Samma Kännsla I Dom Nya Spelen Som I Dom Gamla?

Vilka Nya Spel Ska Man Inte Testa!?
Vilka Gamla Spel Ska Man Inte Testa?

En Tråd Om Allt Som Har Med Gamla Vs. Nya Spel att Göra!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Dessa spel SKA du spela

Gamla spel:
Quake
Doom
Duke Nukem 3D
Half-life

Nya spel:
Half-life2
Doom3
Far cry
prey

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk

Testat alla utom Prey! ska göra de nu!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Du måste även testa och verkligen komma in i valfritt (nått av de bättre) MMORPG, det är en spelupplevelse utöver det vanliga

Permalänk
Musikälskare

De var roligare att spela förr, vet inte om spelen i sig är roligare än dagens dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Starcraft är ett strategispel som håller än.
Rekommenderas.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Baldursgate 1, HELT annat spel än tvåan.
Mycket mer utmaning.

Dukenukem som nån sa.
Dezent
Första tombraider spelen

Permalänk

Re: Nya Vs. Gamla Spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungjocke

Är De Samma Kännsla I Dom Nya Spelen Som I Dom Gamla?

ohhh,touchy subject.
finns inget konstanterande att det ÄR så,det hela är en smaksak.
jag personligen tycker att det var bättre förr.

gammla spel som jag kan rekomendera är:

SWOS
hired guns
monkey island 1/2
north&south
simon the sorcerer
super cars 1/2
SWIW
colonization

nya spel:
rome total war
hearts of iron 2
SWAT

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv

Gamla spel:
Quake 2
Diablo 2 + Exp
Warcraft 3 + Exp
Age of Empires 2 + Exp
Unreal

Om du letar gamla klassiker;
Quake
Doom 1+2
Terminal Velocity (om du får det att funka )
Wolfenstein 3D
Duke Nukem 3D

Känns som det går räkna upp en hel massa

Nyare spel:
Oblivion
FEAR
Half-Life 2
Quake 4
Need For Speed: Carbon (fast det som roade mig mest var dock Underground 2)
Titan Quest + Exp
Trackmania Sunrise

Permalänk

Odödliga titlar:

Tomb Raider (1-3 är de absolut bästa!)

Settlers (3-4)

Starcraft

Visa signatur

Intel 2500K + Antec Kühler 620, Asrock Z68 Xtreme4 gen 3, Gaiward GTX 570, 8GB DDR3 1600MHz, Zalman 600W, Fractal Design R2.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nya Vs. Gamla Spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
ohhh,touchy subject.
finns inget konstanterande att det ÄR så,det hela är en smaksak.
jag personligen tycker att det var bättre förr.

Att känslan var bättre förr säger man väl bara för att spelutvecklingen har vart
så banbrytande hela tiden. Så fort det kommer något nytt i grafikväg eller
spelsätt så vart man helt såld. Dagens spel är ju i helhet väldigt grafiskt snygga,
ofta avancerade och med många olika spelmöjligheter. Så att säga att känslan
var bättre förr är antagligen ren nostalgikärlek.

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem

Gamla spel:
Deus Ex 1
Sin
Warcraft 2+3
Starcraft
Half-Life + Blue shift
Ground Control 1+2

Nya spel:
WoW
Stalker
HL2
Unreal Tournament
KotOR
Splinter Cell 1-4

Tja...

EDIT:

Just det ja... gamla spel satsade oftast på att göra roliga spel som höll länge. Nuförtiden släpps de flesta spel för att vara snygga och ge lite underhållning ett tag, ungefär som att se på en film. Och vi blir ofta besvikna för att spelen är innehållslösa, bara ett snyggt bländverk. Det är min stående åsikt.

Permalänk

Om man kollar på konsoll spelen så har spelen blivit bättre tycker jag. Djupare story, bättre upplägg.
Men PC-spelen är inte lika bra som innan. T.ex. Diablo 2, Quake1 o 2, GTA1, + massa andra som jag har glömt.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Oj, när ni pratar om gamla spel så är det ofta vad jag tycker vara nyare saker

Tips för (riktigt) gamla spel är:
Masters of Orion
X-Com (även kallat UFO)
Jagged Alliance
Transport Tycoon Deluxe
+ de flesta av LucasGames äventyrsspel (SCUMM)

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
Om man kollar på konsoll spelen så har spelen blivit bättre tycker jag. Djupare story, bättre upplägg.
Men PC-spelen är inte lika bra som innan. T.ex. Diablo 2, Quake1 o 2, GTA1, + massa andra som jag har glömt.

Tycker precis tvärtom, konsolspelen var betydligt bättre förr, när rollspelen var i 2D och inte bestod av filmsekvenser, actionspelen inte handikappades av läskiga analoga spakar, och det var en tydlig skillnad mellan konsolspel och PC-spel.

Dagens PC-Light titlar och obligatoriska tredjepersons vy i lika obligatorisk 3D värld ger jag inte mycket för...

PC-spelen däremot ser likadana ut som dom alltid gjort, bara med mera avancerad grafik, som det skall vara.

Bra på konsol: Phantasy Star 1-4, Shining Force 1&2, Guardian heroes, Toejam & Earl, Streets of Rage, NHL-95 mfl.

Bra på Dator: Hired Guns (AMIGA), Morrowind, Battlefield 1942, Rainbow six (alla innan lockdown!), Supercars 1-2 (AMIGA), STALKER, Strife, Legend of Kyrandia 1-3 och Oblivion mfl.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Re: Re: Re: Nya Vs. Gamla Spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
Att känslan var bättre förr säger man väl bara för att spelutvecklingen har vart
så banbrytande hela tiden. Så fort det kommer något nytt i grafikväg eller
spelsätt så vart man helt såld. Dagens spel är ju i helhet väldigt grafiskt snygga,
ofta avancerade och med många olika spelmöjligheter. Så att säga att känslan
var bättre förr är antagligen ren nostalgikärlek.

som sagt,touchy subject och vill inte blåsa upp nån onödig diskussion.
men nej,för mej är det inte ren nostalgikänsla.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Gammla spel:
Galma SNES Spel så klart! Inget knäcker dem!
C&C serien, man måste fan älska nått av de spelen för att kalla sig RTS fantast!
Baldurs gate 1, klart skönaste RPG't jag lirat, håller än.
Half-Life, tror att det räcker att säga att det är världen bästa spel än så länge.
UT Classic, ska man lira snabbt FPS så är det UT som gäller.
Dungeon Siege, klart roligast att lira det i Co-op.
Diablo 2, pappan till alla hack n' slash.
Civ serien, för de mer fredliga personerna.
Sims, är faktist kul när man leker runt.
Sim City, svårt som fan att få sin stad att funka, men det är värt det.
TES III: Morrowind, om orginal inte är nog så finns det några tusen moddar till det (om inte fler).
Serious Sam, mer Co-op till folket!
Neverwinter Nights, snyggt RPG med bra story.

Nya spel:
C&C3, äntligen en uppföljare!
Half-Life 2, en värdig uppförjare på ettan.
UT2004, roligheterna fortsätter!
Dungeon siege 2, klart lika rolig som ettan!
Civ 4, nu med mer funktioner och faktioner!
Sim City 4, älskar att förstöra det man byggt då de börjar gnälla för mycket!
TES IV: Oblivion, fysik ftw!
Serious sam 2, nu ännu sjukare!
Neverwinter NIghts 2, lika bra som ettan, fast bättre.
WoW (plus expansionen), har aldrig fastnat så för ett spel förut!
Jade Empire, klart värt att spela.
Civ City: Rome, kul att få sin by att bli en storstad.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Medlem

SUPER MARIO 1an!

finns till och med att spela gratis här:
http://gamebrew.com/play-super-mario-bros

Permalänk
Medlem

Codename Eagle - löjligt kul i multiplayer.
Worms 1-2
Outcast
Age of Empires
Alien vs. Predator
Resident Evil
Monkey Island
Preacher
Halo
Return to castle Wolfenstein
Thief

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

jag tycker iaf de gamla spelen hade bättre känsla men att återskapa samma känsla med samma spel idag går inte. förr var en mindre värld, alltså blir något bra mycket större och det känns som kreativiteten i spel förr var mycket högre, det handlar mycket om pengar idag. fast vissa av dagens titlar hade förstås skapat samma känsla förr.

Det mesta är uppräknat.. lägger till
Theme Park
Syndicate
Red alert

Permalänk

Jag säger som jag alltid gör i dem här frågorna. Spelen var inte bättre förr, visst det släpptes många guldkorn det gör det än idag. Men glöm inte bort alla skit-spel som släpptes förr. ET, Dr Jekyll & Mr Hyde, Bebe's Kids osv. Det släpps mycket kasst idag också, men nu finns det ordentliga-utgivare som filtrerar bort bottenskrapet. Sen är det ju uppenbart att man inte kan göra spel till samma målgrupp jämt. Om så var fallet skulle det bara finnas The Sims i spelhyllan.

Får väl göra som alla andra och säga några bra nya och gamla spel

Nya:
Call of Juarez
Psychonauts
Dawn of War
Sam & Max säsong1
Vampire the Masquerade: Bloodlines
Hitman: Blood Money
Thief: Deadly Shadows

gamla
Deus Ex
Fallot 1 & 2
Max Payne
Outlaws
Lucas Arts gamla äventyrsspel

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nya Vs. Gamla Spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
Att känslan var bättre förr säger man väl bara för att spelutvecklingen har vart
så banbrytande hela tiden. Så fort det kommer något nytt i grafikväg eller
spelsätt så vart man helt såld. Dagens spel är ju i helhet väldigt grafiskt snygga,
ofta avancerade och med många olika spelmöjligheter. Så att säga att känslan
var bättre förr är antagligen ren nostalgikärlek.

Inte helt sant, det är mer en budget fråga en en nostalgi fråga just nu. Speciellt när det gäller PC spel.

Just nu kostar det grymt mycket, bara ett riktigt få antal bolag som riktigt tjänar på att sälja spel på grund av sina stor titlar oxo. Och utöver det så finns det massor av andra låg budget spel.

men först för att ett spel ska säljas idag så krävs grym grafik för det mesta, och här försvinner större delen av budgeten, själva 'gameplay' är det som blir över när budgeten svider oftast. Finns väldigt många spel i den här kategorin.

Problemet är inte riktigt lika stort på konsol, utan oftast bara när nya konsoler kommer ut på marknaden, aka de behöver skriva om hela sina nya system från början och kostar multum för dem. Efter ett tag så kostar det inte alls lika mycket för dem att pressa ut bra grafik, och de kan fokusera på bättre spel generellt sätt.

Samt vist detta gäller inte alla spel, vissa företag är bra på att blanda sin budget och få ut riktigt bra spel.

Ska själv inte gå in på vad som är bra, dåligt o.s.v eftersom det oftast är en ganska stor smak sak. Men en sak kan jag säga, de flesta spel har riktig kass gameplay och bara snygg grafik, men allt annat är tomt.

Du ska nog få se ifall ett företag hade oändlig budget så skulle nog spelet komma att bli grymt bra i slut ändan, dock detta lär nog aldrig bli möjligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
Jag säger som jag alltid gör i dem här frågorna. Spelen var inte bättre förr, visst det släpptes många guldkorn det gör det än idag. Men glöm inte bort alla skit-spel som släpptes förr. ET, Dr Jekyll & Mr Hyde, Bebe's Kids osv. Det släpps mycket kasst idag också, men nu finns det ordentliga-utgivare som filtrerar bort bottenskrapet. Sen är det ju uppenbart att man inte kan göra spel till samma målgrupp jämt. Om så var fallet skulle det bara finnas The Sims i spelhyllan.

du glömde "jag tycker";)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Gamla godingar:
Diablo 1/2
Warcraft 2
Starcraft
Simcity 2000
Final Fantasy 7 (PS1)
Zelda Ocarina of Time (N64)
Rock N Roll Racing (SNES)
Command & Conquer
Baldurs Gate 2
Fallout 2
Half-Life
Duke Nukem 3d
Civilization 2 (!)
Settlers 2
Morrowind

Nya Spel:
Half-Life 2
Quake 4
Civilization 4
Oblivion

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Va kul att de blev lite fart i tråden! tråkigt att de inte fanns en sån här tråd innan! men ska testa alla era spel ni rekommenderar, så fortsätt så! tack för bra respons och bra tips! fortsätt tipsa och fortsätt spela!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Om du gillar RPG så är Fallout 1 och 2 definitivt för dig. Finns också ett lite nyare Fallout-spel som heter Brotherhood of Steel, men det är bara fokus på strid i det spelet och inte mycket handling. Blir väldigt enformigt i längden.

Annars kan jag, som många andra, rekommendera StarCraft-spelen.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Battlefield 1942
Company of Heroes

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

tack så mkt! forsätt rekommendera spel! detta är ju trots allt inte enbart för mig så! men har testat dom flesta ni rekommenderat! och kan helt klart säga att jag rekommenderar dom med till dom som inte spelat dom!

tack för bra respons återigen! fortsätt tipsa för fulla muggar! och glöm inte, Fortsätt spela för sjutton gubbar! haha!

har ni tips på spel med snygga världar gamla som nya så kan ni ju göra er hörda här!

Ett måste-testa-spel som är på g, är ju Crysis! ;P längtar!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.