Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vem sover sämst inatt? Leclerc eller Hamilton?

Ricciardo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ricciardo

Jag tror att många börjar förstå hur pass bra Norris faktiskt är, i början av säsongen sa han att han skulle ta mer av en ledarroll i teamet och många skrattade och sa att Riccardo skulle dominera efter två race men Norris kör riktigt bra och smart. Om Mclaren hade haft kvar Sainz tror jag att dom hade haft stora chanser att säkra tredjeplatsen väldigt tidigt.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Ricciardo

hahahaha du fick mig

Permalänk
Medlem

Kul att se (eller höra) Hamilton som vanligt kanalisera sin inre 3 åring när det inte går som han vill.
Skyller sin dåliga prestation på teamet som gett han 6 förartitlar.
Jag står fast vid att om Ham inte vinner förartiteln i år så slutar han.

Och jag sörjer med Bottas.
Hoppas verkligen att det är slut på hans otur för denna säsongen.

Men det bästa är väl att Ocon återigen visar oss hur otroligt överskattad divan Alonso har varit.

Kul för Ferrari och Sainz med ett podium.
Men som vanligt inom F1 måste man ju ta på konspirationshatten när det gäller Ferrari och deras avhopp med LeClerc.
Att deras extremt duktiga tekniker inte skulle hittat ett såpass allvarligt fel låter ju osannolikt.
Cynikern i mig säger att FIA hittat bevis på att krashen i kvalet inte var en olycka och Ferrari skulle bli diskade, men gavs chansen att dra sig ur utan att förlora ansiktet.

Dold text
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Noob I am:

Jag fattar absolut inte varför de ska ge clowner och andra ”kändisar” tid i tv-rutan. Jag tror absolut ingen är intresserad av det.
Tycker det är dags för F1 att ta ett beslut, gör bilarna mindre eller ta bort Monaco från kalendern. Hoppas verkligen att de väljer det första.

Bilarna blir väl något mindre med nästa års reglemente om jag inte minns helt fel. Tveksamt om det kommer räcka för just Monaco dock.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Svensktiger:

Kul att se (eller höra) Hamilton som vanligt kanalisera sin inre 3 åring när det inte går som han vill.
Skyller sin dåliga prestation på teamet som gett han 6 förartitlar.
Jag står fast vid att om Ham inte vinner förartiteln i år så slutar han.

Och jag sörjer med Bottas.
Hoppas verkligen att det är slut på hans otur för denna säsongen.

Men det bästa är väl att Ocon återigen visar oss hur otroligt överskattad divan Alonso har varit.

Kul för Ferrari och Sainz med ett podium.
Men som vanligt inom F1 måste man ju ta på konspirationshatten när det gäller Ferrari och deras avhopp med LeClerc.
Att deras extremt duktiga tekniker inte skulle hittat ett såpass allvarligt fel låter ju osannolikt.
Cynikern i mig säger att FIA hittat bevis på att krashen i kvalet inte var en olycka och Ferrari skulle bli diskade, men gavs chansen att dra sig ur utan att förlora ansiktet.

Dold text

Tycker Hamilton och Verstappen är väldigt lika där att när det inte går som planerat blir det väldigt mycket gnäll. Hamilton brukar mest ta ut det över radion medan Verstappen gör mer "tillbaka kaka" om någon förare råkade blocka honom eller liknande.

Visst att Ferrari har orsakat en gulflagg under ett kval förut men ta sönder halva bilen för att hålla kvar sin pole låter bara för långdraget. Skulle det finnas en minimal chans att Ferrari hade orsakat det med flit och FIA hittade det tror jag det bara skulle handla om tidsbestraffning, något som Leclerc fortfarande kunde plocka några poäng ifrån.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ironisk nu när du blev imponerad av stroll? Vettel gjorde ju ett bättre jobb. Nu sov jag igenom delar av racet dock.

Ham tyckte tydligen det var svårt sätta upp bilen så det talar ju lite emot.

F1 hör inte hemma på Monaco har växt ur det. Går inte göra så mycket åt

Ser ut som om du borde sovit hela racet.....Stroll tog ju fler platser än Vettel även om Vettel kom längre upp i resultatlistan. Det är ju som känt halvjobbigt att komma förbi andra bilar på den banan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bilarna blir väl något mindre med nästa års reglemente om jag inte minns helt fel. Tveksamt om det kommer räcka för just Monaco dock.

Jag tror inte det kommer bli någon skillnad i bredd kanske de blir lite kortare. Men framförallt kommer de bli tyngre 775kg är den nya gränsen.

Merceds w11 är 5.7 meter lång, 2 meter bred och väger 746 kg jämför det mot F2004 som var 4.5 lång 1.8 bred och 600kg. Tycker F1 är roligt, men bilarna blir bara tråkigare och tråkigare. Skulle nog vara roligare att se kalendern byta till Caterham 620r

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

F1:s teknologi är vad som håller det tillbaks. Samtidigt är det vad som drar så duktigt moment 22 här...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag tror inte det kommer bli någon skillnad i bredd kanske de blir lite kortare. Men framförallt kommer de bli tyngre 775kg är den nya gränsen.

Merceds w11 är 5.7 meter lång, 2 meter bred och väger 746 kg jämför det mot F2004 som var 4.5 lång 1.8 bred och 600kg. Tycker F1 är roligt, men bilarna blir bara tråkigare och tråkigare. Skulle nog vara roligare att se kalendern byta till Caterham 620r

Nej. Jag vill inte ha en homologiserad serie. Hela poängen med F1 försvinner då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej. Jag vill inte ha en homologiserad serie. Hela poängen med F1 försvinner då.

Inte jag heller, men från och med 2022 kommer bilarna mer eller mindre vara det. Massor med standardkomponenter, detaljstyrning av fjädring osv. Ratten kommer till och med vara standardkomponent från och med 2023.

Om jag själv hade fått bestämma skulle det endast existerar två begränsningarna utöver bestämmelser om säkerhet. Den första skulle vara kostnadstak. Den andra, att bilen måste vara mindre än en viss längd och bredd.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt miserabelt tråkigt race men skoj att Ferarri är tillbaka, iallafall på lite långsammare banor. Samt kul at VM lever men synd att Ricciardo och Alonso är uppe och beblandar sig. Nåväl säsongen är lång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kul att se (eller höra) Hamilton som vanligt kanalisera sin inre 3 åring när det inte går som han vill.
Skyller sin dåliga prestation på teamet som gett han 6 förartitlar.
Jag står fast vid att om Ham inte vinner förartiteln i år så slutar han.

Dold text

Det är väl inte särskilt konstigt att han var less på Teamet eftersom att:

Setupen
Hamilton ville ha en viss setup och Mercedes ändrade den, mot hans vilja, i FP3.
Sedan körde han på setupen i kvalet och han gillade inte hur bilen kändes. Dessutom var han runt 0.3s bakom pole när han backade av med 2 kurvor kvar. Det hade åtminstone gett honom platsen bakom Norris.

Undercut
Väldigt oklart varför Mercedes valde att ta in Hamilton först när undercut är värdelöst på Monaco. Vettel gjorde en liten overcut och fick 2 platser samtidigt som Perez gjorde en rejäl overcut och slutade 4:a. Inte så konstigt Hamilton ifrågasätter strategin från teamet när han bara förlorade platser och han själv tyckte att de skulle göra en overcut.

Inte särskilt kul att köra 78 varv på en bana det inte går att köra om på och samtidigt förlora 2 platser pga. strategin när du fightas om titeln. Tänk bara hur Max skulle uttryckt sig.

Teamet har väl inte gett honom 6 förartitlar? Som alltid är det en kombination.

Permalänk
Medlem

Lite formuladank för mina grabbar här i tråden. Varning för dank.

Permalänk
Medlem

Baku practice 2 resultat. Lovande för Red Bull och Ferrari, mer osäkert för Mercedes. Men upp till bevis imorgon förstås.
https://www.formula1.com/en/results.html/2021/races/1068/azer...

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju också ett kval... Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Permalänk
Skrivet av Danielkm:

Ja, det var ju också ett kval... Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Det hade varit ett spännande race med alla dessa rödflaggor... Dock fattade jag inte vad Sainz höll på med? Visst han vill ju köra sitt varv men borde inte det ingå för hans ingenjör att säga till att bilen framför har kraschat? Då hade han lätt kunnat åka in i avåkningszon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det hade varit ett spännande race med alla dessa rödflaggor... Dock fattade jag inte vad Sainz höll på med? Visst han vill ju köra sitt varv men borde inte det ingå för hans ingenjör att säga till att bilen framför har kraschat? Då hade han lätt kunnat åka in i avåkningszon?

Sainz låg precis bakom Alpha Tauri bilen, han hade bara någon sekund på sig att reagera. Man ser ju ifrån hans kamera när bilen framför kraschar i kurvan.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Inte jag heller, men från och med 2022 kommer bilarna mer eller mindre vara det. Massor med standardkomponenter, detaljstyrning av fjädring osv. Ratten kommer till och med vara standardkomponent från och med 2023.

Om jag själv hade fått bestämma skulle det endast existerar två begränsningarna utöver bestämmelser om säkerhet. Den första skulle vara kostnadstak. Den andra, att bilen måste vara mindre än en viss längd och bredd.

Det vore skithäftigt för tekniken men värdelöst för racingen.

Permalänk
Skrivet av M89:

Sainz låg precis bakom Alpha Tauri bilen, han hade bara någon sekund på sig att reagera. Man ser ju ifrån hans kamera när bilen framför kraschar i kurvan.

Jo men tänker hur lyckas han låsa hjulen när han vet att Tsunoda låste hjulen framför honom? Hade han gått på bromsen i rätt tidpunkt så hade han definitivt kunnat ta avåkningszon? Dvs jag tror att Sainz hade gjort samma krasch som Tsunoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jo men tänker hur lyckas han låsa hjulen när han vet att Tsunoda låste hjulen framför honom? Hade han gått på bromsen i rätt tidpunkt så hade han definitivt kunnat ta avåkningszon? Dvs jag tror att Sainz hade gjort samma krasch som Tsunoda.

Det är väldigt lätt att bli distraherad när bilen framför en inte gör det förväntade. Hans fokus var nog på att sätta ett snabbt varv inte på att Tsunoda nog kraschar i nästa kurva. Folk lyckades ju krascha där helt av sig självt så att det är en bökig inbromsning är ju uppenbart oavsett kraschande Tsunoda eller ej.

Men ja lite kyla och han hade kunnat ta avåkningszonen utan några som helst problem men problemet var nog att han var i kvalmode så den insikten kom lite för sent. I racet tror jag han lyckats lösa det bättre

Riktigt kul kval blev det ju av dem och några överraskningar i startfältet. LeClerk lär ju bli omdraftad illa kvickt men kul ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Idag tror jag alla team räknar med safety car när de sätter upp strategin.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu borde de ärligt talat avbryta loppet när 2 bilar haft däck som försvunnit helt och orsakat olyckor...

Dold text
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Var ju snällt av Hamliton att inte ta poäng i solidaritet med Verstappen...

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Var ju snällt av Hamliton att inte ta poäng i solidaritet med Verstappen...

Dold text

Håller verkligen med

jag var riktigt bitter efter verstappens kracsh, jag hade varit gladare om han vunnit då han drygat ut ledningen m n får väl nöja mig med detta med...

Dold text
Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Dank

Hamilton: Jag leder omstarten, jag leder! Hoppsan man behövde visst bromsa innan kurvan.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Dank

Hamilton: Jag leder omstarten, jag leder! Hoppsan man behövde visst bromsa innan kurvan.

Dold text

Tydligen har han råkat slå på "magic" som är något system Mercedes använder sig för att värma upp bromsarna inför omstart vid safety car. Och därför överhettade bromsarna och så gick det som det gjorde.

Dold text
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Riktigt blandat race men kul och bra för VM. Skulle gärna se att man tvingar teamen att köra på de två mjukaste här. De hårda gör att teamen går för 1 stop. Man hade lätt kunnat få in 2-3 depåstopp med de mjukare däcken.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Även om det alltid var nära mellan Verstappen, Perez och Hamilton blev det lite segt där i mitten av racet.
Efter att Verstappen crashade hände det sjukt mycket på kort tid när racet väl kom igång, inte konstigt när det bara var två varv det handlade om där. Baku levererar igen.

Dold text
Permalänk

Får vi se teamorder på Perez denna säsongen?