Permalänk
Medlem

TC ryker nästa år ja. Skönt med lite race igen.

Permalänk
Medlem

Den där gubben har inte alla indianer i tipin.

Snart är det antagligen skottkärror som gäller, bara för att det ska bli mer "den indivudelles" förmåga och inte bilen som avgör om denne vinner eller ej...

Tycker det är helt sjukt med årets däckregler, hade inte haft nåt emot att ha 3 eller tom 4 olika leverantörer i gamet.

Permalänk
Medlem

Det kan bli ett intressant lopp i helgen. Kvalet är mycket viktigt i Monaco och pressa fram en snabb tid på gatubanan är inte det lättaste. Lägg till en stor chans för regn på lördagen så är det bäddat för överraskningar.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
MadMax hittar på nytt. Nu vill han ha 2.2 Liter Turbo V6 begränsade till 10k rpm, bio-fuel, Fyrhjulsdrift, TC, Powerboost och lite annat 2011.

Dags för honom att försvinna från FIA.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/58892
http://f1.gpupdate.net/en/news/2007/05/18/formula_1_could_run...

Det där är nog mest för att dra igång en diskussion med alla inblandade, sen blir det något helt annat som förs in i slutänden när alla fått säga sitt.

Liknande förslag har kommit tidigare år, men i verkligheten har det införs något mindre drastiskt.

FIA största uppgift är idag att bromsa konstandsökningen inom F1, som är det största hotet mot dess överlevnad. Lyckas de inte fortsätta att dra ner kostnaderna så komme nog många stall hoppa av sina F1-satsningar och satsa på annan motorsport.

Det tråkigaste i dagens F1 tycker jag är att det saknas personlighet hos förarna. Det var mycket roligare förr när förarna vågade säga vad de verkligen tyckte och visade lite känslor, istället för dagen politiskt korreka dravel. Motorsport ska innehålla mycket känslor, men dagens F1 förare tycker jag verkar kunna passa bättre i ett pojkband än bakom ratten i en racerbil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebu
Det kan bli ett intressant lopp i helgen. Kvalet är mycket viktigt i Monaco och pressa fram en snabb tid på gatubanan är inte det lättaste. Lägg till en stor chans för regn på lördagen så är det bäddat för överraskningar.

Personligen tycker jag det vore kul inför resten av säsongen om Räikkönen kunde ta igen lite av försprånget direkt efter förra racets haveri direkt.

Det spekuleras ju dock i att det kanske är nackdel Ferrari på den trånga banan...
http://www.formula1.com/race/news/6129/774.html

Sen är ju Monaco en minst sagt en speciell bana, så det kan ju hända lite vad som helst, men som du säger är ju kvalet otroligt viktigt. Kanske att vi får se BMW kliva fram ett steg...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Min kompis ska till Monaco i helgen och se på racet, snacka om att man blir avis...
Man kan undra om Räikkönen har världens otur, när han kör med Mclaren så e bilen pajj för det mesta, och nu är när han kör för ferrari har Mclarenbilen helt plötsligt blivit grym...

Permalänk

Hur går det för den där svensken som skulle provköra för nåt f1-stall? Minns inte vilket, men jag läste om det nånstans. Nån som vet hur det gick?

Rambos: eller för att räikkönen är en sopa.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Min kompis ska till Monaco i helgen och se på racet, snacka om att man blir avis...
Man kan undra om Räikkönen har världens otur, när han kör med Mclaren så e bilen pajj för det mesta, och nu är när han kör för ferrari har Mclarenbilen helt plötsligt blivit grym...

Ja, lite knäckande måste det ju vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Hur går det för den där svensken som skulle provköra för nåt f1-stall? Minns inte vilket, men jag läste om det nånstans. Nån som vet hur det gick?

Rambos: eller för att räikkönen är en sopa.

Alx Danielsson? Han provkörde för Renault nyligen...
Se t.ex. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=651490

Och man får förstås tycka vad man vill, men jag skulle inte säga att Räikkönen är en sopa även om jag hade tyckt illa om honom... Hade han varit en sopa så skulle han inte hänga med i toppen ens med en bra bil.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ifall det blir regn på lördagen så tror jag Webber eller Coulthard dvs. Red Bull kan överraska. Ifjol körde Webber mycket bra, låg två när han bröt tror jag. Coulthard blev trea i loppet. Lite Adrian Newey i soppen så vet man aldrig... 1996 var det konstigaste Monaco jag minns, regn ställer allting upp och ner där.

Ferrari, McLaren och BMW är garanterat starka, men jag hoppas t.ex. Trulli/Webber/DC kan lägga in ett snabbt varv i kvalet.

Räikkönen/Alonso/Kubica verkar vara de som har haft svårt att anpassa sig till Bridgestone, vilket i jämförelse fått Massa/Hamilton/Heidfelt att se "överraskande" bra ut. Mitten och särskilt slutet av säsongen kan bli ännu tajtare. Synd bara att de gällande reglerna gör det så svårt att köra om, ifall det inte regnar i år igen kommer Ungern att vara ett fantastikt tråkigt lopp.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Inte många dagar kvar, ser fram emot Monaco's Grand Prix. Det är en relativt svår bana enligt mig, och ska bli nice att se hur de klarar sig på den

Visa signatur

rragon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Hur går det för den där svensken som skulle provköra för nåt f1-stall? Minns inte vilket, men jag läste om det nånstans. Nån som vet hur det gick?

Rambos: eller för att räikkönen är en sopa.

Räikkonen är ju den bästa föraren i formel 1 ;).
När allt går bra så är det svårt att vinna över honom, men tyvärr gör det oftast inte det...

Permalänk
Medlem

Jag tror Räikkönen är jinxad. När han är med Mclaren har han tekniska problem ch när han är med ferrari så får han också tekniska problem

Hoppas det blir ett bra lopp, harar bär man får känslan av att man slängt bort några timmar när loppet är dött...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tror Räikkönen är jinxad. När han är med Mclaren har han tekniska problem ch när han är med ferrari så får han också tekniska problem

Hoppas det blir ett bra lopp, harar bär man får känslan av att man slängt bort några timmar när loppet är dött...

Räikkönen lär ju tappa en del ytterligare poäng mot topptrion nu i det här loppet, han startar i åttonde led efter att ha kvaddat hjulupphängningen i kvalet.

Mycket tyder ju på att det blir McLaren som tar hem det där nu med Alonso och Hamilton i första led, men eftersom det verkar som att det ska bli regn så kan ju lite vad som helst hända.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då var loppet över. Rätt tråkig i min mening, inte mycket som hände...

Men McLaren fick en riktigt välförtjänt seger, de körde som inoljade bajskorvar!

Permalänk
Medlem

Nej, det blev ju inte så spännande... McLaren helt överlägsna och en bana där det i princip inte blir några omkörningar (annat än till följd av depåstopp).

Alla utom Massa blev ju varvade av McLaren-bilarna, hade loppet bara varit lite längre hade Massa också blivit varvad...

(Räikkönen lyckades knipa en poäng, vilket väl var ungefär vad man kunde vänta sig utifrån hans startposition.)

Men lite fränt är det ju att få se Formel 1 bilar med bredställ i kurvorna när de laddar på ordentligt på en så trång bana.... Men det var väl nästan det bästa också

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Men lite fränt är det ju att få se Formel 1 bilar med bredställ i kurvorna när de laddar på ordentligt på en så trång bana.... Men det var väl nästan det bästa också

Det drog i smilbandet när de fick bredställ ja

Permalänk

Har bara en grej att säga. Alex danielsson är min granne Fick reda på det häromdan, hans porsche står parkerad vid våran nästan. Så nu vet ni det.

Edit: inte vår porsche tyvärr dock..

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Detta var nog det tråkigaste F1-lopp jag har sett. McLaren körde på, ingen hotade dem, inget annat hände typ på banan. Resultatet gjrode inte VM något mer spännande heller.

Får hoppas att nästa lopp i Kanada blir bättre.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Detta var nog det tråkigaste F1-lopp jag har sett. McLaren körde på, ingen hotade dem, inget annat hände typ på banan. Resultatet gjrode inte VM något mer spännande heller.

Får hoppas att nästa lopp i Kanada blir bättre.

Monaco är ju en bana som är väldigt speciell och där det finns noll ställen där man kan köra om, vilket ju lätt leder till ovanstående.

Montreal blir ett nytt race och McLaren kommer inte vara lika överlägsna.
Och även om det kan bli tråkigt i täten så kommer det i alla fall att finnas dueller och ske omkörningar längre bak i fältet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket härligt race!

Bland de bättre jag sett, dvs mest händelserika jag sett på länge

Jag hängde inte med, men hur kommer det sig att alonso & Co fick sttraff och svartflagg?

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka summera de utdelade straffen:

Det har med reglerna angående depåstopp osv i samband med säkerhetsbil på banan.
Jag har inte riktigt de nya reglerna helt klara för mig, men principen är att man inte får passa på att gå i depå och tanka hur som helst när säkerhetsbilen kommit ut på banan.

Alonso och Rosberg gick i depå alldeles efter att säkerhetsbilen kom ut på banan...
De båda fick ett "stop and go"-straff för sina felaktiga depåstopp. Jag är inte helt säker på vad exakt som var fel med deras stopp, dock.

Massa och Fisichella straffades också på grund av depåstopp med säkerhetsbilen ute. De hade dock "rött" i utgången av pitlane, men körde ut ändå. De båda diskvalificerades.

(Jag antar att skillnaden i straff beror på att Alonso och Rosberg inte brutit mot en lika allvarlig regel... Var alltså inte rött där då.)

Kubicas krasch var inte att leka med. Är ju rena miraklet att det inte gick värre.

Jo, det var ett minst sagt händelserikt race!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag ska försöka summera de utdelade straffen:

Det har med reglerna angående depåstopp osv i samband med säkerhetsbil på banan.
Jag har inte riktigt de nya reglerna helt klara för mig, men principen är att man inte får passa på att gå i depå och tanka hur som helst när säkerhetsbilen kommit ut på banan.

Alonso och Rosberg gick i depå alldeles efter att säkerhetsbilen kom ut på banan...
De båda fick ett "stop and go"-straff för sina felaktiga depåstopp. Jag är inte helt säker på vad exakt som var fel med deras stopp, dock.

Massa och Fisichella straffades också på grund av depåstopp med säkerhetsbilen ute. De hade dock "rött" i utgången av pitlane, men körde ut ändå. De båda diskvalificerades.

(Jag antar att skillnaden i straff beror på att Alonso och Rosberg inte brutit mot en lika allvarlig regel... Var alltså inte rött där då.)

Kubicas krasch var inte att leka med. Är ju rena miraklet att det inte gick värre.

Jo, det var ett minst sagt händelserikt race!

Jo har för mig det var nåt sånt, men kommentatorerna snackade ju om ett jättelitet förnster då det var tillåtet att gå in och tanka när SC var på väg ut, var det som förvirrade mig lite...

Angående Kubica tyckte jag att det såg riktigt läskigt ut när man ser hur han far och flyger, speciellt hur hans huvud slår från sida till sida för att sen liggahatl avtuppat när billen stannat.

Men ett brutet ben var nog riktigt tur ändå för honom...

Permalänk
Medlem

Grejen är att man måste vänta med att gå in i depån tills fältet är samlat. Annars så racar folk in i depån så fort säkerhetsbilen åker ut.

Det där jättelilla fönstret som det pratades om var innan det blev rött för att köra in i depån. Man får inte heller lämna depån när den är stängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Grejen är att man måste vänta med att gå in i depån tills fältet är samlat. Annars så racar folk in i depån så fort säkerhetsbilen åker ut.

Det där jättelilla fönstret som det pratades om var innan det blev rött för att köra in i depån. Man får inte heller lämna depån när den är stängd.

Så det betyder att om man kör in i depån inan den slår om till rött så sitter man där till SC åkt ut?
Bra sätt att hamna efter i varv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Angående Kubica tyckte jag att det såg riktigt läskigt ut när man ser hur han far och flyger, speciellt hur hans huvud slår från sida till sida för att sen liggahatl avtuppat när billen stannat.

Men ett brutet ben var nog riktigt tur ändå för honom...

I rapporter efter racet låter det ju dock som att han inte brutit några ben, så det är ju i så fall ännu mer tur. (Men att han ändå förmodligen inte är med så snart som nästa vecka i Indianapolis.)

Se t.ex.:
http://uk.eurosport.yahoo.com/11062007/13/kubica-set-leave-ho...
http://home.skysports.com/list.aspx?hlid=471233&CPID=583&clid...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så det betyder att om man kör in i depån inan den slår om till rött så sitter man där till SC åkt ut?
Bra sätt att hamna efter i varv

Alltså, man får ju inte köra i en stängd depå. Massa körde ju ut när det var rött och blev således diskad. (Det blir ju rött när SC åker ut). Jag vet inte riktigt hur förarna ska göra, men det är väl det som gör att teamen också inte riktigt vet hur de ska göra(att reglerna är lite oklara alltså eller snarare inte oklara, speciella kanske man ska säga).

Permalänk
Medlem

Alonso/McLaren bröt medvetet mod reglerna och tog in Alonso fast SC var ute. Alonso hade nästan slut på bränsle och hade annars tvingats stanna. Rosberg var i liknande situation. De körde dock inte ut mot rött ljus.

Massa och Fisichella körde ut ur depon medan det var rött ljus och därmed strängt förbjudet. Båda körde samtidigt förbi Kubica som snällt stod och väntade på grönt ljus. När SC passerat depon blev det grönt ljus och Kubica joinade kön bakom SC.

Händelserikt lopp! Minns inte något liknande där det inte regnat.

Kubica har inte brutit något. Hjärnskakning och stukad vrist. Ganska otroligt med tanke på hur det såg ut. På flera bilder ser man hur Kubicas fötter syns dingla runt inne i den söndriga monokocken. Tack till HANS, räddade troligtvis Kubica.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Ett händelserikt lopp, men tråkigt att det var fel typ av händelser som gjorde det. Ett lopp som halva sträckan körs bakom säkerhetsbilen kan knappast gå till historien som ett bra lopp. Det syns också rätt tydligt på eftersnacket, knappast någon diskuterar Hamiltons första historiska seger.

Permalänk

Såg på Hockenheim Grand Prix 2004. Satt inne i motodromen, så det var ju på den publikvänliga delen. För en vuxen kostade biljetten 190 €, för mig som var 12 då så kostade biljetten 100 €, ett program kostade 10 €. Svindyrt med andra ord. Helt värdelöst för man kunde verkligen inte höra något, man fattade aldrig vem som ledde för att man för långt ifrån storbildsskärmarna, högtalarna hördes inte + att dom bara pratade tyska. Men det var kul bara för att ha gjort det.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk

Förjävla sköna omkörningar Sato gjore på slutet.

Och man måste ju bara vara gruvligt imponerad av Hamilton, sicken talang!