Datro som vägrar starta, okänt fel!

Permalänk
Medlem

Datro som vägrar starta, okänt fel!

Hej! Är så här att min stationära dator hängde sig när jag satt och spelade hitman häromdagen. Vilket är ganska ovanligt då min dator är mycket stabil annars. Jag tänkte väl inte mer på det utan startade om, nyfiken som jag är och aldrig kan hålla fingrarna i styr gick jag i i BIOS för att kika lite, allt verkade lugnt. Men så såg jag att man kunde ju kasnke testa o klocka datorn lite. Processorn hade en hastighet på 2000, ska ju inte ta i för mycket så ändrade den till 2300.
Startade om datorn och skulle köra. Nu kommer problemet. Den startar inte längre. Om man tittar på datorklockan som sitter på moderkortet så fastnar den på "FF" vilket enligt manualen är ett "boot atempt". Nu kna man komma så långt att man kommer förbi där man ska väljha om man vill in i BIOS eller inte, men sen låser sig datorn. Ska sägas att i BIOS kan man inte hitta någon hårddisk alls.

Lämnade in den på en datorfirma eftersom jag inte hade en aning om vad felet kunde vara, de hörde av sig igår och sa att de inte hade en aning om vart felet ligger. Han hade testat med min hdd i sin burk och sina hdd i min burk och testat att boota med alla möjliga metoder.

Nån som känner igen felet?

Beskrivning av dator system:
Processor: AMD 64 3200+
Ram: 2x512 corsair vs
HDD: 200gb Sata
Grafik: ASUS Ati x1650Pro
agg: antec 380W (tror jag)
andra komponenter okänt.

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Underklocka datorn! Om du inte kommer in i BIOS så koppla ur hårddisken/diskarna, CD/DVD och testa igen!

Pilla inte på saker du inte kan ngt om!

Permalänk
Medlem

Clear CMOS, och kolla sen i lite överklocknings F.A.Q innan du provar igen

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Underklocka datorn! Om du inte kommer in i BIOS så koppla ur hårddisken/diskarna, CD/DVD och testa igen!

Pilla inte på saker du inte kan ngt om!

Håller med om vad str8forthakill säger. Dra ut dom och pröva igen

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk
Medlem

gjort och gjort... allt verkar funka bra men hårddisken går inte att hitta, testade med en IDE disk, det verkar funka. Antar att Sata controlern har brunnit eller någe...

Någon gång måste vara den första?

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Sata controllern sitter väl i sydbryggan? Då måste du ha ställt till det väldigt mycket!
Byt SATA-kontakt på datorn (koppla till en annan bara), ändra jumpern på hårddisken så den kör i tvingat SATA läge, inte SATA2!