Permalänk

På ön Islay, Skottland drack jag (förrutom massor med god whisky) en lokalproducerad öl som heter Islay Ales Finlaggan Ale. Den är på blott 3,7%, men riktigt god ihop med mat.
Har inte sett någon som säljer den, men är rätt så säker på att den går att privatimportera på Systemet.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

vet inte om någon nämnt ölen för jag har inte läst alla sidorna men Innis Guinnes tror jag den heter är grymt god, väldigt mjuk och lättdrucken!. Finns på systemet så köp en flaska och testa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tattis
vet inte om någon nämnt ölen för jag har inte läst alla sidorna men Innis Guinnes tror jag den heter är grymt god, väldigt mjuk och lättdrucken!. Finns på systemet så köp en flaska och testa!

Tror att du syftar på Innis & Gunn, vilket bland annat jag redan har nämnt
Men det finns också öl som heter Guinnes, den är också god, både i burk och flaskan, men smackar bäst från flaskan

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

aa precis den, tur att det finns lite öl-experter här som kan rätta en. (:

Permalänk
Medlem

Heh faktiskt ett av de få öl jag känner till

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Någon mer än jag som brukar dricka Runöl? antar att de nästan bara är folk från Östergötland som dricker den men jag kanske har fel... http://www.runol.com/

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

1:Kung
2:Norrlands
3:Carlsberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Någon mer än jag som brukar dricka Runöl? antar att de nästan bara är folk från Östergötland som dricker den men jag kanske har fel... http://www.runol.com/

Har inte sett den på systemet här i Norrköping, och det ligger väl ganska mitt i Östergötland .... Får vara mer uppmärksam nästa gång

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Efter att i många år ha druckit Newcastle Brown Ale och diverse Tjeckiska varianter så har jag nu hittat min absoluta favorit.

Brewdog Punk IPA, microbryggd ljus ale, ruskigt besk, kaxigaste texten på flaskan och snordyr. Men ack så god!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Staropramen
Starobrno
Pilsner Urquell (eller hur det stavas)
(dom ljusa varianterna)

Det är fina grejer.

Positivt överraskad blev jag av thailändska Singha. Dock godast i just Thailand ;P

Permalänk
Medlem

Nyfunnen favorit är väl Ges Gesch (har nå långt namn också, rökig tysk "smokebeer". Smakar typ rökt skinka.

Annars är väl Zlaty Bazant en höjdare. Har dock ej funnit den i Sverige, men finns i stor utsträckning i Slovakien.

Annars är Gambrinus/Starobrno/Pilsner Urquell något jag gärna dricker.

Sofiero funkar dock som fylle-öl. Gäller att starta med något gott, sen när smaklökarna är borta fungerar det mesta.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Efter att i många år ha druckit Newcastle Brown Ale och diverse Tjeckiska varianter så har jag nu hittat min absoluta favorit.

Brewdog Punk IPA, microbryggd ljus ale, ruskigt besk, kaxigaste texten på flaskan och snordyr. Men ack så god!

Den är svinigt god ja.
Trodde den skulle smaka mer ungdomligt med tanke på etiketten och texten på flaskan, men där misstog jag mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Efter att i många år ha druckit Newcastle Brown Ale och diverse Tjeckiska varianter så har jag nu hittat min absoluta favorit.

Brewdog Punk IPA, microbryggd ljus ale, ruskigt besk, kaxigaste texten på flaskan och snordyr. Men ack så god!

Punk IPA är riktigt nice, men snordyr vet jag inte, typ samma pris som andra microbryggerier, tex Nils Oscar.

Edit: Drack förresten Brewdog Paradox Speyside härom veckan, den var lite dyrare, 10 dollar. Rätt speciell öl måste jag säga.

Permalänk
Medlem

1.Mariestad
2.Lapin Kulta
3.Sofiero
4.Hobgoblin

Då dom flesta vet hur dessa ser ut så orkar jag inte posta någon bild.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Efter att i många år ha druckit Newcastle Brown Ale och diverse Tjeckiska varianter så har jag nu hittat min absoluta favorit.

Brewdog Punk IPA, microbryggd ljus ale, ruskigt besk, kaxigaste texten på flaskan och snordyr. Men ack så god!

Är det ölen med etiketter av Fear & Loating-illustratören?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Punk IPA är riktigt nice, men snordyr vet jag inte, typ samma pris som andra microbryggerier, tex Nils Oscar.

Edit: Drack förresten Brewdog Paradox Speyside härom veckan, den var lite dyrare, 10 dollar. Rätt speciell öl måste jag säga.

Jag antar att det har något med det skotska distriktet Speyside att göra... har de hämtat vattnet från floden i fråga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Är det ölen med etiketter av Fear & Loating-illustratören?

Inte en susning, den ser ut såhär iallafall:

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Jag antar att det har något med det skotska distriktet Speyside att göra... har de hämtat vattnet från floden i fråga?

De har lagrat ölet på whiskyfat från Speyside i några månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Är det ölen med etiketter av Fear & Loating-illustratören?

Du tänker nog på Gonzo imperial porter från Flying Dog Brewerys:

http://www.flyingdogales.com/beer-specialty-gonzo.asp

edit:
Favorit ölar är nog:
1, Bells Expedition Stout - Bells Brewery - från 2006 eller äldre
2, Old Rasputin Russian Imperial Stout - North Coast Brewing Company, gärna lagrad men även 2008 går bra
3, Siberian Night Imperial Stout - Thirsty Dog Brewing Company
4, Cantillon Rosé de Gambrinus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
De har lagrat ölet på whiskyfat från Speyside i några månader.

Berätta gärna mer om smakupplevelsen. Jag såg btw att det fanns "Paradox Islay Cask" för ett tag sedan, men hann inte köpa i tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Berätta gärna mer om smakupplevelsen. Jag såg btw att det fanns "Paradox Islay Cask" för ett tag sedan, men hann inte köpa i tid.

Tyvärr så var det ett tag sen jag drack den nu och jag kan inte riktigt komma ihåg några detaljer
Borde skrivit ned lite direkt Men men, får väl åka och se om de har några ex kvar där jag köpte den. De hade 5 st totalt då.

Men det jag kommer ihåg var att den inte var en jättespeciell stout. Den var god men inte nåt alldeles utom sig. Den var rätt stark också, 10%. Men visst hade den smak av lagringen, inte så mycket som man kunde vänta sig dock.

Permalänk
Medlem

1. Carlsberg export
2. Heineken

De är de godaste hittils..
Äckligaste hittills är Kung och Spendrups.

Permalänk
Medlem

Heineken och norrlandsguld är dem enda som får komma in i min kyl xD

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem

Absoluta favoriten säljs inte längre

1. Kaiserdom

Sedan utan ranking: Carlsberg export Mariestads.

Synd är det när man drar ut på någon pub med många olika whiskeys och öler så blir man så förbajjat dragen för att komma ihåg de godaste :<

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta för mig hur kan "Dansk Fadøl" vara en svensk öl??? :S
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11404&B...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Kan någon berätta för mig hur kan "Dansk Fadøl" vara en svensk öl??? :S
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11404&B...

För att ett svenskt bryggeri gör den (Kopparberg/Sofiero).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ale Porter Stout kan dessa öler liknas med vin eller då de ligger i samma prisklass? De slog mig att jag inte vet ett skit om detta och de dyraste ölet jag köpt på bolaget antagligen gått på 15-16kr.

Så snälla utbilda mig, smått pinsamt att vara utbildad bartender och inte ha koll på detta Wikipedia stod de inte mycket mer än hur de tillverkas osv.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

1. Old Speckled Hen är de bästa ölet ja druckit än så länge! mums! Vacker nyans på bryggden som påminner om whisky som ni kan se:

2. Murphys och Guinness får dela en god plats på andraplats!

3. Åbro bryggmästaren mörk lager är inte helt fel heller!

finns mycket gott där ute, måste testa alla blir faktiskt en trevlig ölhelg nu så ja ska snart iväg o handla in lite nytt som skall avsmakas!

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att rangordna öl så här då alla öl har sin egna charm, och är goda till olika saker. Men vi kan ju försöka i alla fall.

1. Sierra Nevada Harvest - foms absolut inget bättre, tyvärr kostade därefter oxå
2. Delirium Tremens - Fin öl, samt fin flaska
3. Heineken, Westmalle Dubbel, Budvar, Staropramen, Erdinger m.m - Vill inte lämna massa öl utanför.

Har ju desutom oöppnade flaskor av Flying Dog Schwartz, XS Imperial youngster's special bitter som jag inte smakat på ännu. Eftersom dom kostade runt 150kr båda två så hoppas jag verkligen att dom skall vara riktigt goda.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Mitt senaste tillskott

Fullers ESb mycket god Ale med mycket smak.