Western Digital My Book Essential Edition

Permalänk
Melding Plague

Western Digital My Book Essential Edition

Western Digital My Book Essential Edition tillhör en av de billigaste externa hårddiskarna man kan köpa i dagsläget. En modell med 250 gigabyte lagringsutrymme kostar under 800 kronor och då får man en extern hårddisk med usb 2.0-gränssnitt och inte mycket mer. SweClockers har undersökt vad den här hårddisken går för.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har denna usb-hårdisk (320gb) och jag gillar den ej. Jag tycker det e uselt att man ej kan hitta något enkelt sätt att stänga av "sleep" funktionen. Jag rekommenderar starkt Samsung 500GB 16MB Cache USB 2.0 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=72375&view=1) som är MYCKET prisvärd.

Den är mycket tystare och kallare en Maxtor, och den går inte in i någon irriterande sleep mode så fort man inte använder disken.

Permalänk

Jag har 500gb versionen. Behöver aldrig röra den då den både startar och stänger av sig automatiskt när man startar/stänger av datorn. Annars är jag helnöjd, snabb som fan att kopiera till/från.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Har en hemma. Och på jobbet har vi 6 st.
Funkar parfekt!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

har mer problem med mina interna än den

Permalänk
Medlem

Kan ni kolla hur mycket ström hårddisken drar, dels när den är på i "idle" och sen när den är på, men man stänger av hårddisken så att den "somnar". Jag är intresserad av att se om den går in i något strömsparläge men fortfarande drar lite ström. Man kanske tjänar på att stänga av den ändå om man ska gå bort en längre stund.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har 2st 250GB, inga problem alls. Det ska dock sägas att ljudnivån lite lurig. Man tänker inte på den om datorn låter lite, men när jag ska gå å lägga mig, då är det en jävla skillnad om man stänger av båda 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jag har 500gb versionen. Behöver aldrig röra den då den både startar och stänger av sig automatiskt när man startar/stänger av datorn.

Samma här. Jag testade 2 st. 320 GB här på jobbet, och de startade och stängdes av tillsammans med datorn, så det måste ha varit något knas med er setup, Sweclockers.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Ska skaffa en sådan eller liknadne för backup. Brorsan har en och tycker den är helt ok. Lär nog köra den på AMD riggen eftersom D: disken paja nyligen och att lägga data på samma disk som windows är bara idiotiskt.

Permalänk

Blir nog 4 st för mig nu da efter testet

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att poängtera är att hårddisken inte startar automatiskt tillsammans med datorn utan den förblir avstängd tills man trycker på den manuellt eller ansluter den till en usb-port.

FEL! Den startar och stänger visst av sig med datorn.

Jag tycker ni bör se över er rekommendation en gång till. Har man hårddisken ikopplad till datorn konstant men inte använder den på runt 10minuter så stänger den av sig själv. Sedan om du öppnar Den här datorn, Firefox eller liknande får du ett totalt tvärstopp i maskineriet tills hårddisken snällt har varvat upp igen. Otroligt irriterande.

Detta fick mig att montera loss hårddisken från höljet (som för övrigt höll för att bli tappat i marken från 1,5m höjd.) och använda den internt.

Rekommenderar den EJ om man inte kan leva med detta.

P.s Den är fetare i verkligheten än vad den ser ut på bild enligt mitt tycke.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Blir också sugen på den här.
Sjukt smidig, snygg och allmänt bra att ha. Samt att jag inte får plats med mer i chassit

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Känns som om det blir mer och mer "svensson hårdvara" som recenseras på swec. Inte så mycket överklockar grejjer :S

ps. Jag menar, vilken överklockare tänker på att köpa en hårddisk inlindad i plast för utseendets/portabligheten skull?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Känns som om det blir mer och mer "svensson hårdvara" som recenseras på swec. Inte så mycket överklockar grejjer :S

ps. Jag menar, vilken överklockare tänker på att köpa en hårddisk inlindad i plast för utseendets/portabligheten skull?

Sluta hacka ner på testerna, gör egna tester och skicka in till Sweclockers om du nu är missnöjd!

Jag tycker det är bra om man recenserar så många produkter som möjligt... Givetvis är det bra man försöker hålla tester på produkter som är av "överklockningsmaterial" men det är löjligt om man skall börja rensa bort allt som inte är svindyrt och som ytterst få kommer att kunna använda i praktiken...

Bra jobb Björn Edström (recensionens skribent), tycker recensionen var ganska seriös, hade dock velat se att man jämförde mybooken med fler externa hårddiskar och kanske att testet skulle vara lite mer driftsäkerhetsinriktat!

Permalänk
Medlem

Jag känner 3st som har 500gb-varianten, och de verkar helnöjda! ( En av den kör bara USB 1.1, så han tycker den är lite långsam... :/ )
Det bästa jag ser med denna är att den får bra kylning till ett så lågt pris, samt att den är diskretare än de flesta andra externa diskar.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Känns som om det blir mer och mer "svensson hårdvara" som recenseras på swec. Inte så mycket överklockar grejjer :S

ps. Jag menar, vilken överklockare tänker på att köpa en hårddisk inlindad i plast för utseendets/portabligheten skull?

Vi har inte ändrat något förutom att utbudet ökat med tester på sistone, och det kanske känns som det är färre komponenttester. Tror dock de är ungefär lika många som innan, även om det naturligtvis går upp och ner ibland.

Att alla testare skall ha fullfjädrade testsystem för komponenttester är en omöjlighet, sen kan det vara trevligt med variation. Många som uppskattar olika saker, blir förhoppningsvis något du gillar senare

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Precis ett sånt här test jag letade efter för min lilla macbook, gissar dock att testaren inte provade disken till Mac OSX, så det är väl fortfarande lite gambling :/

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Precis ett sånt här test jag letade efter för min lilla macbook, gissar dock att testaren inte provade disken till Mac OSX, så det är väl fortfarande lite gambling :/

Jag köpte en mybook fast vit pro, med firewire 800. Den fungerar alldeles ypperligt i både mac och win. Man kan alltid formatera den till mac, och sen använda macdrive så den syns på win! Alla hd i Mybook serien funkar precis som man kan förvänta sig!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
....
P.s Den är fetare i verkligheten än vad den ser ut på bild enligt mitt tycke. [/B]

Jag håller helt klart med. Den var enorm. (Speciellt jämfört med en 2.5" western digital passport II)

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk

har 2st 500gb av denna sort, MKT bra diskar, dock har jag aldrig kört dom där proggen man får med disken ^^ formaterar direkt till NTFS, har funkat mkt bra hitils

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Buffalo Drivestation 320GB. Billig extern hårddisk, som startar upp och stängs av med datorn. Den går inte i något sleepmode och data kan flyttas hur som helst med en tillfredställd hastighet. De levereras med NTFS från början, vilket är ett plus för de som inte kan konvertera simpelt från FAT. Rekommenderas.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

WD Support

Jag har mycket bra erfarenhet av WD support.
Mitt nätagg till min externa hårddisk gick sönder och jag frågade dem om vilken strömstyrka som krävdes då jag tänkte köpa ett nytt nätagg. Istället så skickade de gratis ett nytt nätagg till mig, kom på posten 3 dagar senare.

Permalänk
Avstängd

Mycket bra test SweClockers!

Bra att ni testade den i flera olika operativ system. Konstigt att den inte fungerar så bra i FreeBSD och Solaris, den bör fungera i alla system, då jag antar att de är en vanlig hårddisk över en vanlig USB anslutning som använder sig av "USB mass storage device class".

Vore trevligt om den var solid-state, eller drog mindre ström, får då kunde man köra den via USB 5v, och inte behöva ha en separat ström-källa.

Har faktiskt funderat på att köpa en WD MyBook att ha för backup.

De borde göras USB 3.0 med snabbare dataöverföring.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Känns som om det blir mer och mer "svensson hårdvara" som recenseras på swec. Inte så mycket överklockar grejjer :S

ps. Jag menar, vilken överklockare tänker på att köpa en hårddisk inlindad i plast för utseendets/portabligheten skull?

Definiera överklockargrejer? Att bara testa kylflänsar och moderkort blir ganska tråkigt i längden kanske?

Och sen kan man ju fråga sig vad en överklockare köper om han ska ha en flyttbar hårddisk? Fulaste möjliga låda som sen ghettomoddas med svart eltejp? Skulle nog tro att de köper något i den här stilen precis som alla andra SÅ inskränkta är de nog inte så de inte klarar av att hårddisken är "inlindad i plast".

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

De borde göras USB 3.0 med snabbare dataöverföring.

Glöm inte att eSATA-II-portar med extern molexkontakt som är det senaste nu, troligen kommer det finnas på många P35-moderkort.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, mycket bra! Har bara en liten anmärkning, jag har 500GBs varianten och jag tror inte det så exklusivt gjort att bara den modellen startar upp med datorn vilket min gör...

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Glöm inte att eSATA-II-portar med extern molexkontakt som är det senaste nu, troligen kommer det finnas på många P35-moderkort.

Jo, eSATA är väl okej.
Men USB är ju för alla typer av enheter.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jo, eSATA är väl okej.
Men USB är ju för alla typer av enheter.

Jo och datorer också. Bästa är om enheterna klarar allt så man får både snabbhet och kompabilitet. Kan inte glömma en datorlärare/admin jag har haft som föredrog firewire, han ansåg att USB var MS påhitt och allt från MS var lika med djävulens påfund. Lite magstark attityd men han kanske hade en poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jo och datorer också. Bästa är om enheterna klarar allt så man får både snabbhet och kompabilitet. Kan inte glömma en datorlärare/admin jag har haft som föredrog firewire, han ansåg att USB var MS påhitt och allt från MS var lika med djävulens påfund. Lite magstark attityd men han kanske hade en poäng.

Min datalärare hatade också MS. Han visade exempel på sökfunktionen, han menade att det var jobbigt att söka på filer, t.ex. när man var tvungen att klicka lite för att komma till rätt "sökfält" för att kunna söka på vad man vill (alltså istället för att söka på "musik" så kan man söka på *.mp3). Ville som säga till han att man kan ställa in det på två-tre klick så att den söktjänst som känner igen från t.ex. win98 kommer upp automatiskt istället men jag orkade inte beta mig igenom det på engelska.

Iaf jag har också en My Book och är mycket nöjd. Köpte den av den anledningen att jag ville ha en som gick i vilo-läge, då den inte användes. Men den är inte tyst. Tystare än mina vänners usb-hdd men lever om som en tok jämnfört med min laptop som är ljudlös. Men man kan lägga ner den och lägga något mjukt tungt som inte är för stort på den så dödas lite av vibrationsljudet. Den blir "stum" då.

Edit: Jag gillar inte min meningsuppbyggnad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_gurka
Sluta hacka ner på testerna, gör egna tester och skicka in till Sweclockers om du nu är missnöjd!

Jag tycker det är bra om man recenserar så många produkter som möjligt... Givetvis är det bra man försöker hålla tester på produkter som är av "överklockningsmaterial" men det är löjligt om man skall börja rensa bort allt som inte är svindyrt och som ytterst få kommer att kunna använda i praktiken...

Bra jobb Björn Edström (recensionens skribent), tycker recensionen var ganska seriös, hade dock velat se att man jämförde mybooken med fler externa hårddiskar och kanske att testet skulle vara lite mer driftsäkerhetsinriktat!

Lite sant, det är klart bättre med en extra plastinlindad-hårddisk recension än ingen extra plastinlindad-hårddisk recension. Skadar ju inte att ha fler recensioner.

ps. Vet att folk smörar i skolan för bättre betyg, kan det förekomma på forum?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se