Permalänk
Avstängd

Blir människan fulare?

Om någon hade mindre bra gener förr så minskade möjligheterna att klara sig på grund av denna försvagning. De fick därmed inte samma möjligheter fortsätta sprida dåliga gener.
Fysiken var viktig då med, en fysiskt svag person klarade sig inte lika bra som en starkare.

Nu är det väl nästan tvärtom i den industrialiserade världen. Människor i lägre klasser föder mer barn och man klarar det på grund av sjukvården och bidragssystemen. Karriärpersoner har (eventuellt) mindre behov av att reproducera sig med tanke på deras yrkessituation.

Leder detta till fulare och mer sjuka eller kan teknologin inom sjukvården upptäcka de med problem så det går och "rensa" (ursäkta uttrycket) i tid?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Utseende har väl ändå ingen direkt koppling till utbildning och/eller ekonomisk standard?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Utseende har väl ändå ingen direkt koppling till utbildning och/eller ekonomisk standard?

Ta ett snitt på hur långa VD's är eller jag tror du skulle kunna se en stor skillnad på längd om du jämför chefer med normallängd.

Korta män lever inte lika länge som långa män.

Vad gäller män så tror jag naturens lag fortfarande har ett finger med.

Om utseende på annat sätt har en koppling vet jag inte, däremot påverkar det förmodligen personligheten en hel del. Idag spelar kanske utseende ingen större roll angående reproduktion, men det gjorde det förmodligen förr.
En människa som har osymetriskt ansikte är vi genetiskt programmerade att stöta bort för att ta ett exempel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Vet inte om det är relevant, men rent generellt tycker jag att alla blir snyggare.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Vet inte om det är relevant, men rent generellt tycker jag att alla blir snyggare.

Surfar man mycket på nätet så tror jag absolut man får den uppfattningen. Förr så trodde många som aldrig varit i USA att de i USA var skitsnygga. Sedan åkte de dit och märkte att det inte fanns en enda snygg. Filmen hade förmodligen förmedlat budskapet om hur man ser ut i USA.

Internet gör ju att världen krymper, den lilla världen (folk i ens närhet) får kanske mindre betydelse och istället lever man via nätet där det finns så mycket mer "roligt" även om man mest sitter och tittar på en skärm.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Vet inte om det är relevant, men rent generellt tycker jag att alla blir snyggare.

Beror nog på att din promille halt stiger

On T : Utseende är inte kopplat till klass.

Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Surfar man mycket på nätet så tror jag absolut man får den uppfattningen. Förr så trodde många som aldrig varit i USA att de i USA var skitsnygga. Sedan åkte de dit och märkte att det inte fanns en enda snygg. Filmen hade förmodligen förmedlat budskapet om hur man ser ut i USA.

Internet gör ju att världen krymper, den lilla världen (folk i ens närhet) får kanske mindre betydelse och istället lever man via nätet där det finns så mycket mer "roligt" även om man mest sitter och tittar på en skärm.

Mjo det är ju sant. Men jag får även den uppfattningen när jag går på stan liksom. Gäller främst brudar för dom är typ flockdjur och gör som alla andra gör, medan man tydligt kan se på en kille vad hans fritidsintresse är liksom Men speciellt tjejer tycker jag blir snyggare, finns ju orsaker till det också men ändå.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Att brudar kan tyckas bli snyggare har nog mycket med att de har mindre kläder på sig och att de lägger ner mer tid på att fixa till sig idag.

Annars så har jag också grunnat på hur framtidens människa kommer bli med dagens politik, främst för att karriärskvinnor skaffar mindre ungar. Förr i tiden var de flesta kvinnor hemmafruar, men nu med dagens politik så sollar vi bort dem som vill satsa på karriären.
Sjuka skaffade allt barn förut också, skillnaden är att de kan vara sjukare idag. Obs: att jag själv inte är helt frisk och därmed ingen perfekt "avelshingst" (om man nu skulle vilja ha en sådan politik)

Detta är mycket intressant och inte vidare P.K. att prata om. Men jag tror allt det kommer att ordna sig, då det finns mycket duktigt folk i resten av världen. (tänker främst på asien)

*edit* Det kan även bli så i framtiden att kvinnor via webbutiker kan välja ****** från olika män som man kan göra med tjurar idag.
http://www.semin.se/ShopTjurarPerRas.aspx?Ras=1&RasNamn=SRB
Tänk er den webbutiken men med människor istället. Där kvinnor kan välja intelligenta, starka och friska pappor till sina barn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Min genetiska arvmassa suger, dock är jag glad att det går att se till att ens barn inte ärver... vill helst att människosläktet ska hållas friskt.

(genetisk sjukdom)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Vet inte om det är relevant, men rent generellt tycker jag att alla blir snyggare.

Har nog en hel del att göra med utvecklingen av smink och sånt med

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Beror nog på att din promille halt stiger

On T : Utseende är inte kopplat till klass.

Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Du, bara för det tänker jag skaffa mig en blond och blåögd brud för att skaffa barn med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Du, bara för det tänker jag skaffa mig en blond och blåögd brud för att skaffa barn med

Låter som en riktigt bra plan

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Två fula personer kan få en snygg person. Så du ska nog inte oroa dig, gosh. Samt så utgår din hypotes ifrån att alla i lägre klasser är fulare? Sen när har sngyghet något med klass att göra?

Så nej, folk blir inte fulare. Folk stannar nog ungefär som dom är idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Du menar arier? Tur att vi härstammar från hunner & goter & annat uppblandat skrafs då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kommer nog ta ett tag (typ tusentals år) innan den fagra svenska blondheten är bortsuddad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Varför tror du det?

Har du också fallit för frestelsen att anta att recessiva anlag på något sätt "försvinner" vid "utblandning"? (detta är galet jävla vanligt bland neonazistiska folk)

Eller syftar du på att vi i västvärlden föder färre barn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar arier? Tur att vi härstammar från hunner & goter & annat uppblandat skrafs då?

La inga ras aspekter i det uttalandet, utan enbart ett konstaterande ang att generna för mörka ögon/hår både är dominanta och att mer människor har dessa gener att föra vidare...och det är inte min teori utan något jag läste för ett antal år sedan.
Btw: Tur att Arier kommer ifrån Indien då ? och att ingen vet var Goter kommer ifrån egentligen ? Ful comment skruvis.

Edit: Haricot: Du skrev visst samtidigt som detta inlägg.
Tro inte det värsta om folk per automatik...
Jag är dels alldeles för gammel och dels alldeles för utbildad/insatt i ämnet för att ens fundera på att vara/bli nasse.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
La inga ras aspekter i det uttalandet, utan enbart ett konstaterande ang att generna för mörka ögon/hår både är dominanta och att mer människor har dessa gener att föra vidare...och det är inte min teori utan något jag läste för ett antal år sedan.

Men... det är fel.

Det handlar bara om hurvida de ger uttryck i första generationen av "blandning".

Blandar vi oss "allihop" så kommer blåa ögon ploppa upp lite här och där, generation efter generation, och det kommer det att fortsätta att göra "i all evighet". (förutsatt att de med blåa ögon eller anlag för blåa ögon inte får färre barn än de övriga)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men... det är fel.

Det handlar bara om hurvida de ger uttryck i första generationen av "blandning".

Blandar vi oss "allihop" så kommer blåa ögon ploppa upp lite här och där, generation efter generation, och det kommer det att fortsätta att göra "i all evighet". (förutsatt att de med blåa ögon eller anlag för blåa ögon inte får färre barn än de övriga)

Om du (med blå ögon) gifter dig med en tjej med bruna ögon.

Ni får fyra barn, varav ett med blå ögon, resten bruna ögon.
Alla dina fyra barn gör exakt som du och gifter sig med en med bruna ögon och för sina gener vidare....kör detta exempel ett större antal geneationer, så kommer till slut blå ögon bara dyka upp som en slump.

Sorry att mitt exempel är dåligt och kortfattat, men det kom precis en film jag vill se

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Om du (med blå ögon) gifter dig med en tjej med bruna ögon.

Ni får fyra barn, varav ett med blå ögon, resten bruna ögon.
Alla dina fyra barn gör exakt som du och gifter sig med en med bruna ögon och för sina gener vidare....kör detta exempel ett större antal geneationer, så kommer till slut blå ögon bara dyka upp som en slump.

Sorry att mitt exempel är dåligt och kortfattat, men det kom precis en film jag vill se

Men det stämmer inte.

Om jag får barn med en "genuin brunöging" så kommer vi att enbart få barn med bruna ögon, men dessa kommer att dolt bära på en allel för blåa ögon.

Får mina barn därefter barn med en med blåa ögon så kommer hälften av dessa få blåa ögon.
Får de däremot barn med andra med bruna ögon men en "dold" blåögon-allel så kommer hälften få bruna ögon och en "blåögon"-allel (och alltså öka chansen att deras barn i sin tur får blåa ögon), en fjärdedel kommer få blåa ögon, en fjärdedel "genuint" bruna ögon.

Blåa ögon kan alltså ploppa upp från föräldrar (om båda dessa har blåa ögon i sin släkt, och bär på en allel från dessa) som inte hade blåa ögon, det blåa försvinner inte, det börjar bara visa sig mindre sällan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
La inga ras aspekter i det uttalandet, utan enbart ett konstaterande ang att generna för mörka ögon/hår både är dominanta och att mer människor har dessa gener att föra vidare...och det är inte min teori utan något jag läste för ett antal år sedan.

Jag vet, sorry.. kunde inte låta bli.. sorry.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Re: Blir människan fulare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om någon hade mindre bra gener förr så minskade möjligheterna att klara sig på grund av denna försvagning. De fick därmed inte samma möjligheter fortsätta sprida dåliga gener.
Fysiken var viktig då med, en fysiskt svag person klarade sig inte lika bra som en starkare.

Nu är det väl nästan tvärtom i den industrialiserade världen. Människor i lägre klasser föder mer barn och man klarar det på grund av sjukvården och bidragssystemen. Karriärpersoner har (eventuellt) mindre behov av att reproducera sig med tanke på deras yrkessituation.

Leder detta till fulare och mer sjuka eller kan teknologin inom sjukvården upptäcka de med problem så det går och "rensa" (ursäkta uttrycket) i tid?

Se filmen Idiocracy.

Whee, youtube!
^ Eller åtminstone introt. Helt underbart.

Handlar om det där, men mindre om utseendet och mer om hjärnan. Folk blir inte fulare - de blir dummare. Se introt ovan!

Edit: Länkade till en annan youtube-video som inte var klippt lika abrupt.

Edit2: Den där var visst lika dumt klippt, men wth.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, sorry.. kunde inte låta bli.. sorry.

No problem skruvis.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Se filmen Idiocracy.

Whee, youtube!
^ Eller åtminstone introt. Helt underbart.

Handlar om det där, men mindre om utseendet och mer om hjärnan. Folk blir inte fulare - de blir dummare. Se introt ovan!

Ett så klockrent intro så det inte är klokt, jag skall allt köpa den filmen. Visst är det rejält överdrivet i filmen, men det brukar det ju vara i filmer.

*edit* Tog bort text..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men... det är fel.

Det handlar bara om hurvida de ger uttryck i första generationen av "blandning".

Blandar vi oss "allihop" så kommer blåa ögon ploppa upp lite här och där, generation efter generation, och det kommer det att fortsätta att göra "i all evighet". (förutsatt att de med blåa ögon eller anlag för blåa ögon inte får färre barn än de övriga)

Jo, gällande blåögdhet ja, det är ju bara en gen som bestämmer ögonfärg.

Men med utseendet generellt skulle det vara kört med klassiska blonda svenska skönheter snart (ca 3-4 generationer), då det säkert är ett paket på ett 10-tal gener som bestämmer kriterierna för arketypen "nordisk blondin". Spräcker du paketet med bara ett par-tre st icke-kaukasiska gener som innehåller kod för t.ex korpnäsa, plattskalle och mycket hudpigment så har du längre inte en nordisk skönhet så som världen känner henne idag.

Statistiskt är det mycket få individer som kommer att kunna "poppa upp" och se ut som Vicky Silvstedt eller systrarna Graaf i en nordisk population som blandats ut med hälften semitisk, negroid eller gul ras.

Det fixar sig dock med framtida genmanipulation och god smak tror jag.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Beror nog på att din promille halt stiger

On T : Utseende är inte kopplat till klass.

Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Tur, då är jag unikt

*Flashar med sina blå ögon och blont hår*

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Däremot är ljushyade och blåögda snart utdöda.

Finns väl bara en sak att göra vid det här laget.. Segregation!

som tur är jag blond, och därför hamnar jag i ngt sorts "atlantis för blonda". Det perfekta samhället är vad det blir :D.

Permalänk

Jag var blond och blåögd när jag vart liten, dock inte nu längre.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Du, bara för det tänker jag skaffa mig en blond och blåögd brud för att skaffa barn med

Word

Vi måste föra genen vidare

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat på det också, blir människan genetisk sjukare idag än vad vi var när vi fick jaga födan och leva på survival of the fittest?
Tänk de med dåliga syn, fallen där det är rätt stort synfel. Var och varannan människa här i västvärlden bär ju glasögonen. Förr innan vi uppfann glasögon, hade folk bättre syn då? För ser man som en kratta, är själv och björnen är hungrig så...

Eller har jag gjort bort mig helt? Men dålig syn kan väl vara genetiskt?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG