Styra el-uttag från datorn

Permalänk
Medlem

Styra el-uttag från datorn

Jag letar efter något sätt att styra lite allt möjligt i mitt hem från datorn, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Visst finns reläkort och liknande att köpa till, men det känns lite overkill.

Har någon av er byggt kretsar för att styra annan elektrisk utrustning från datorn? Typ styra reläer från paralellporten eller så.

3-4 lampor (fasta och till vanliga uttag).
1-2 strömdosor med blandat skrot.

Tanken med det hela är att så fort datorn känner av att jag är i närheten (telefonen+bluetooth) så ska den tända upp lite och starta mina "digitala tavlor". Den delen är ganska enkel att fixa. Det är det där relägrejset jag inte kan med än.

Idéer?

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

Re: Styra el-uttag från datorn

Tja, för att iaf testa konceptet kan du ju skaffa ett par fjärrströmbytare med fjärrkontroll.

Ex dessa:
http://www.kjell.com/?item=50210
(Finns infällbara mottagare också)

Löd sen på sladdar över brytarna i fjärrkontrollen, som du kan koppla till ett relä.
Relät kan du sen trigga mha pulser från parallellporten på din burk.

Fulhack, men det går iaf att labba lite..

/T

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte riktigt vad du frågade efter men detta är det officiella sättet att styra el saker från en dator. Det finns andra språk men detta är det mest spridda.
http://www.eib.se/

En vän till mig körde en EIB light(ej rätt namn men ett system som ej uppfyller standarden fullt ut) i sitt hus för alla uttag och all belysning det vart både jävligt dyrt och tar stor plats men det är tufft att kunna tända och dimma belysningen i köket från bubbelkoppen. Han kan också om han bara orkar fixa så att fjärr styrning via valfri internet uppkoppling funkar.

Visa signatur

Mvh Picke
Ses på slagfältet.

Permalänk
Medlem

Har gjort lite leksaker mha av parallelporten, mycket simpelt. Skaffa lite transistorer och några reläer så är det nästan färdigt Kolla in på www.hardwaresecrets.com (de har någon tutorial för att bygga egna paralellports tillbyggnader)

Programeringen har jag gjort under GNU/Linux och använt parapin, mycket enkelt att programera så du behöver inte kunna särskilt mycket innan

Enklaste för att fjärrstyra skulle nog vara att köpa en liten radio sändare och mottagare och skicka in signaler till paralellporten och sedan läsa av dessa. Fast då får du ju såklart trycka på knappen på fjärren själv för att tända belysningen (håller på (ligger på is för tillfället) med liknande på en "robot" bil )

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vi har utvecklat ett sätt att styra Nexas moduler från datorn. Det hela görs med en usb-sändare. Kanske kan vara någonting för ditt projekt? Ta en titt på www.telldus.se

Permalänk
Medlem

Hur gick projektet?

Om man har en dator med blåtand som känner av att jag är hemma(dvs min telefon är i närheten) och en telldus med nexasunrise programvaran kopplad till lampor. Borde man inte kunna få till så att när jag är hemma, och och det är mörkt ute så tänder den automatiskt belysningen inne.

Hur coolt vore inte det?