Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk

fuskigt mycket krångel med dessa datorer må jag säga.. är nöjd att jag bytte till zepto:)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
fuskigt mycket krångel med dessa datorer må jag säga.. är nöjd att jag bytte till zepto:)

Måste säga det samma, dock bytte jag til en Sony Vaio....som funkar toppen! Inget CPU tjut eller annat strul!

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

tacka vet jag min m1330. fungerar superfint utan något som helst cpu-whine nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlzone
tacka vet jag min m1330. fungerar superfint utan något som helst cpu-whine nu

nu? har du fixat det på ngt vis?

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

jaha, prata med xps supporten om stötarna man får när sladden är ikopplad, dom kunde inte göra någonting åt det, blev tillsagd o ringa kundsupporten istället..

Och så nämnde jag oljudet, dom visste ingenting om detta heller, dem ville att jag skulle spela in ljudet och skicka filen till dem.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Är dessa stötar jättemärkbara?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

ja, man kan jämföra dem med stötar man kan få till med en tändare

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Jag måste ha fått ett väldigt bra ex...

Första dagarna inspekterade man ju självklart och tyckte sig höra saker eller något såg skumt ut..

Men jag kan inte säga att jag på en enda punkt är missnöjd med laptopen.
Inget cpu whine som stör eller låter, inget vibrerande eller annat.
Robust byggd och är som sagt helnöjd med allt hittils. Men jag vet att problemen mkt väl kan komma när jag skriver här och nu...

Men men jag får vara nöjd hittils iaf, fick Toshiba skärmen oxå. Mkt nöjd..

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Var det verkligen värt att byta ut en m1330 utan cpuwhine för ett smått buktat tangentbord? Känns ju som världens sämsta trade-off. Vad spelar ett buktat tangentbord för roll .. gick det inte att använda?

Permalänk
Medlem

CPU

Vad ska man göra med CPU-Whine? Ska man skicka tillbaka datorn eller kommer någon och hjälper än? hur har ni andra gjort?

Permalänk
Medlem

antingen skickar du tillbaka den eller lever med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
jaha, prata med xps supporten om stötarna man får när sladden är ikopplad,
dom kunde inte göra någonting åt det, blev tillsagd o ringa kundsupporten istället..

Och så nämnde jag oljudet, dom visste ingenting om detta heller, dem ville att jag
skulle spela in ljudet och skicka filen till dem.

Du måste haft otur vem du pratade med. Stötarna är ett kännt problem som beror
på att de skickar ut fel kabel med datorn. Det är bara att byta ut den.

CPU-whinet vet de också om att vissa har men det är inte så enormt mycket de kan
göra än byta cpu/mobo och hålla på med det. Är det högt ljud är det lättast returnera hela
datorn för när de väl bytt något får du inte byta ut hela datorn lika lätt.

När du ringer till XPS-supporten ring under svenska kontorstimmar. Då blir du kopplad
till Irland oftast där de är trevligast och lättast att ha att göra med. Annars kan man hamna
lite var som helst. USA är trevliga men kan inte göra något typ och Indien är Indien.

Permalänk

vad e fel med indiska supporten?:D

Permalänk
Medlem

Jag får inte filmer att flyta på min 1330. Inte ens 720p. Har T7500 så det borde funka. testat diverse olika mjukvarukonf. tex mpclassic, vlc, gomplayer mfl utan vidare resultat. Kört med olika codec också; ffdshow och cccp. Eftersom datorns huvudsakliga syfta var att visa högupplöst film känns det väldigt frustrerande.

Tacksam för alla svar och tips! (tror mig ha läst att iaf danne_jaha kört alla typer av filmer, mjukvara? inställningar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiss
Jag får inte filmer att flyta på min 1330. Inte ens 720p. Har T7500 så det borde funka. testat diverse olika mjukvarukonf. tex mpclassic, vlc, gomplayer mfl utan vidare resultat. Kört med olika codec också; ffdshow och cccp. Eftersom datorns huvudsakliga syfta var att visa högupplöst film känns det väldigt frustrerande.

Tacksam för alla svar och tips! (tror mig ha läst att iaf danne_jaha kört alla typer av filmer, mjukvara? inställningar)

720p kör jag med en CPU-användning på ca 40% här, T7250 med CCCP. Det skulle ju ge mer om du länkade till ett klipp som inte fungerar så bra för dig så andra kan testa det.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Har inte laddat ner filmerna själv så jag kan tyvärr inte länka. har i huvudsak testat två olika filer "3.10.To.Yuma.720p.Bluray.x264-SEPTiC" resp. Amerivan gangster 720p (.mkv). Vilken spelare kör du? Måste du stänga av alla program när du skall köra en film?

Edit: Kortare klipp verkar funka. Det är så fort det blir längre filmer som det börjar hacka.

Permalänk
Medlem

jag kör enbart med mpc + ffdshow, allt flyter på bra, iaf i 720p

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

testade samma kombination senast igår (mpc + ffdshow; 720p), laggade helt outhärdligt. processorn verkar inte ticka i mer än 40% trots detta. sjukt konstigt

Edit 2: Fick det att funka tillfälligt. Sen helt plötsligt blev processorn överbelastad och åker jojjo mellan 10 och 100%. stängde av mpc och startade om men då gick det inte att kolla alls. i skrivande stund laggar hela windows och det går knappt att skriva. tangenttryckningarna är tom fördröjda. fortfarande pendlar processorn mellan ca 10 och 100% (trots att inget krävande program är igång). ännu konstigare.

Permalänk
Medlem

du har väl avinstallerat dina tidigare installerade codecs ? eller så kan du testa med VLC player, vilket har inbyggda codecs.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

verkar fungera lite av och till... får ge det ett tag å se om man kan se nåt mönster i det hela. tack för tipsen btw!

finns dock en annan sak som förbryllat mig; hur matar jag ljudet via hdmi? har kryssat i hdmi som standard men det är bara tyst. "testet" som bara piper till i högtalarna fungerar dock. nån inställning i spalren eller?

Permalänk
Medlem

Vad har du kopplat HDMI-sladden till? Alla TV-apparater stöder inte ljud via HDMI utan du måste koppla sladden till en förstärkare med HDMI-stöd.

Permalänk
Medlem

kör den till min samsung m87:a. som sagt kommer ju "test-ljudet" ut genom högtalarna, lika så ljuden från både ps3an å dvdn (också hdmi) så det är nog inte felet. verkar ju inte finnas nåt annat vettigt sätt att få ut ljudet ur xps:en då optisk utgång saknas helt (?).

förstärkare med hdmi är gjutet men ekonomin tillåter för tillfället inte en som kan konkurrera ut min två-kanalare.

Permalänk
Medlem

venne om det här hjälper men, om jag har på till ex. mpc när jag sätter in hdmi kabeln o väljer "HDMI audio" som standard så hör man inte ljudet från mpc, måste då starta om progget för att den ska funka med "hdmi audio".

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

vad brukar ni ligga på för temperaturer på era processor kärnor på eran 1330?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
nu? har du fixat det på ngt vis?

Om jag kör datorn på energisparläge låter det inget. När adaptern dessutom är i är den toktyst oavsett energischema.

Permalänk
Medlem

15% studentrabatt på utvalda system

Kampanjen gäller på systemen: XPS 420, XPS 1330, 1530, 1730, 2010, XPS 1710 och Inspiron 1720

Gäller t.o.m. 2008-03-02

Rabattkod: NFLK?R11FJ37LW

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

w0lla: najs, jag hade nästan slagit till om det inte vore för att jag vill vänta tills de knökar in penryn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
15% studentrabatt på utvalda system

Kampanjen gäller på systemen: XPS 420, XPS 1330, 1530, 1730, 2010, XPS 1710 och Inspiron 1720

Gäller t.o.m. 2008-03-02

Rabattkod: NFLK?R11FJ37LW

Vilken ondska. Antar att de kör den här kampanjen just för att rensa lite på lagret inför penryndatorerna? Jaja, blir nog att vänta iaf, prioriterar batteritid väligt högt, och förhoppningsvis kommer det bli märkbar skillnad. Någon som vet hur company of heroes flyter på dessa laptops? Känns inte helt omöjligt att det skall gå att köra på snälla inställningar.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag åste säga att denna skapelse verkligen faller mig i smaken, när tror di penrynburkarna kommer börja dyka upp ?

Permalänk
Medlem

Jag väntade också på penryn men när det kom ytterligare 15% rabatt på bla. xps 1730 kände jag att en penryn inte längre var värd att vänta på (det blev strax under 4000kr i rabatt). 15% är iofs. inte lika mycket på en xps m1330 men det blir väl nästan 2000kr?