Permalänk

Ljudprogram

Finns det något bra program att separera ljudspår med. Hittade ett par gamla ljudfiler, och det är bl.a. "dubbelinspelat" på ett av dem och skulle nu vilja separera ljuden från dem inspelningarna, framhäva dem så att det går att höra vad som sägs.

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem

Errr... det är en aning svårt att separera ljudspår, CSIs metoder funkar ju inte på riktigt eller jo... det går, men det är inte riktigt så lätt som det ser ut där. Fast det visste du nog redan.

Vad du däremot kan göra är att tanka hem audacity och börja skära bort de frekvenser du inte vill ha med en EQ. Kan bli rätt knivigt om det t ex är gitarrer som ska bort men du vill behålla sången, eller tvärtom. Det är lättare när det rör sig om instrument som kontrabas och piccoloflöjt.

Om det istället är tal du vill få ut och särskilja från bakgrundsljud (annat tal, generellt brus) kan du använda en noise gate och en compressor (egentligen samma sak fast de är inverterade typ )

Om det är som så att det är två separata kanaler, så att det ena talet ligger i vänster och det andra i höger så är det däremot en bit av en kaka. Importera i valfritt ljudredigeringsprogram (audacity är gratis, soundforge är mer min smak men kostar, osv osv) som ett separerat stereospår och ta bort den ena kanalen, alternativt kopiera bara den ena och spara som en ny fil.

Med tanke på din inte så jättebeskrivande beskrivning(?) av problemet så tror jag att jag har täckt de olika alternativen.