Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
2.8 är samma som 2.08
2.1 är samma som 2.01
2,8 är samma som 2,80
2,1 är samma som 2,10
2.10 är "större än"/nyare än 2.8

vissa program kan ha flera nollor som utfyllnad, 2.0001, 2.0002, 2.0003 etc.

nej. Du behöver läsa om mellanstadiematten.

2.1 är samma som 2.1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

2.8 är samma som 2.80000000000000000000
2.1 är mer än 2.00000000000000004683906893806

Permalänk
Medlem

Men jävlar va kul samtalämne som även hör till tråden?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Men jävlar va kul samtalämne som även hör till tråden?

Inte mitt fel att folk har svårt att fatta

Permalänk

Loxus m fl, antingen är ni forumtroll eller(/och) så har ni missuppfattat hur versionsnummer oftast är uppbyggda. Hur förklarar ni t ex versionen "2.4.13" med mellanstadiematte?

Versioner KAN vara, men är sällan, flyttal utan är oftast en serie heltal (och ibland bokstäver) som identifierar en version, t ex enligt "major.minor[.build[.revision]]". Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Software_versioning.

Jag föreslår att vi lägger ner denna helt felplacerade diskussion.
Edit: rättade länk + formulering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla
Det blev €373 + €50 i frakt, summa 3962,68 kr. Den luringen skrev att det var en gåva, värd $90, så det blev bara 132 kr i moms och så var den hemma!

Får man se bilder på den? vet lite mera om den är bra? och hur det är med inte svenskt tangentbord? går det att skriva åäö?
jag fundera nämligen på att beställa en jag med. om det är värt det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rednammoc
Loxus m fl, antingen är ni forumtroll eller(/och) så har ni missuppfattat hur versionsnummer oftast är uppbyggda. Hur förklarar ni t ex versionen "2.4.13" med mellanstadiematte?

Versioner KAN vara, men är sällan, flyttal utan är oftast en serie heltal (och ibland bokstäver) som identifierar en version, t ex enligt "major.minor[.build[.revision]]". Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Software_versioning.

Jag föreslår att vi lägger ner denna helt felplacerade diskussion.
Edit: rättade länk + formulering.

det är en annan sak när man har flera siffror.

2.10.1 är inte samma som 2.1.1

Men det är en jävla skillnad

Permalänk
Medlem

om jag har förstått det här rätt så kommer eee pc 700 serien att släppas i sverige i början av juni. 900 serien lär dock dröja innan den kommer till sverige (någon som vet datum?) ?

en 700 från sverige (med svenskt tangentbord och enklare support/garanti och liknande) kommer kosta ca 3000 kr. en 900 från usa/hk eller liknande kostar ca 4000 kr med engelskt eller liknande tangentbord.

oooh, så svårt.... vilken ska man välja? är det stor skillnad mellan skärmarna? är det jobbigt att använda den lilla jämfört med den stora? är ju rätt lockande att köpa svenskt. kan köpa genom jobbet då med så då blir det mycket billigare än att importera en 900.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt från användaren "371fcs" på tradera.com? Han säljer ett antal eee 900 för 4490. Vill veta om snubben är säker eller en rip-off eller whatever...:)

Permalänk
Medlem

Sådärja. Nu är Universums ordning återställd. Jag har raderat det där besvärliga kinesiska Linuxet och lagt in XP istället.

Svenska tecken som ni ser, tyvärr är tangentbordet fortfarande engelsk-kinesiskt, så det är lite besvär att hitta skiljetecken, stjärna och sånt.

Jag försökte hitta ett program som lät mig behålla det engelska tb och bara lägga in åäö, men icke. Tacksam för tips.

Jag rekommenderar alla att köpa en 900, ej 700, med engelskt tb.

Fördelar:
- Större skärm
- Snabbare processor
- Större minne
- Större pekplatta

Nackdel:
- Osvenskt tb. Men det går att fixa med klisterlappar. Säkert kommer någon att tillverka rätta knappar också.

Batteriet verkar räcka i 3-3,5 timmar.

Med eeectl kan man ställa processorfrekvensen och fläkthastigheten samt till och med öka ljusstyrkan över standard.

Det här är en liten fin maskin!

Permalänk
Medlem

Ja och med en 900 så kan man ställa in 900MHz eller 630MHz i bios.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag ute i gräset med solsken och fåglalåt. Ljusstyrkan står på max och det går faktiskt att se vad som står på skärmen. Det är precis vad jag hoppades när jag köpte datorn och jag är totalt nöjd. Kanske delvis beroende på det tomma vinglaset här bredvid?

Permalänk
Medlem

Personligen är jag beroende av hands-on-test innan beslut.

Därför ska det bli kul att få prova en eee 701 den 2a Juni då butiker som Siba och OnOff får in den.
Därefter kanske man kan göra ett beslut om den räcker, är för liten och om 900 (engelskt tangentbord) är något att ha istället.

//M

Permalänk
Medlem

Självklart är de ju 900 modellen som gäller tycker jag om vi har tur hamnar väl 700:an på något över 3000:- och 900:an på 3800 till 4100:-

Anledningen till 900:ans favör tycker jag är de fördelar som Cykla nämnde ovanför
Och den klart största är väl de att skärmen är c:a 2" större. Har jobbat mycket både med 14" respektive 12" laptops o tycker skillnaden är rätt så stor mellan dom! Då bör väl den upplevda skillnaden mellan 7 och 9" vara minst lika stor förhoppningsvis! beror ju också på skillnader i native upplösningen!
700 har väl 800*400? och 900:an 1024*600 ??!!

ja tycker personligen det är värt att vänta! alternativt om man har mycke $$$ över, köpa en 700:a nu hoppa över 900:an o till hösten köpa någon fet Eee PC eller annan UMPC baserad på Intel Atom!

Visa signatur

Antec Solo | Corsair VX450 | P35c DS3r | E2180@3ghz (M0) 1.328v | FSB 333 | Schythe Ninja B. /w AS5 | Corsair @832 5-5-5-18 1,9v 5:6 | HD3870 @ 875/1366+AC S1-passive | Spinpoint T166 500gb + Deskstar 160gb (gummi upphängda) | Samsung S192a DVD-rw | utblås Nexus120@7volt | insug Nexus 92@8v | Samsung 223BW 21,6" | 1*Fanmate | Cambridge 2.1 högtalare|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bierd
700 har väl 800*400?

800x480 om man får be.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bierd
ja tycker personligen det är värt att vänta! alternativt om man har mycke $$$ över, köpa en 700:a nu hoppa över 900:an o till hösten köpa någon fet Eee PC eller annan UMPC baserad på Intel Atom!

Det där var mycket vist sagt så får det nog fan blir. 900an är fortfarande den "första generationen" minidator från asus. då är det lika bra å köpa den billiga och svenska. för mig hade det blivit minst 1500kr dyrare att köpa en 900 istället för en 700. de 1500 får bli ett bidrag till en andra eee istället och 1gb minne som passar har jag ändå liggande hemma. ett sdhc-kort är inte så dyrt heller. får nog bli som du sa. flickvännen vill ändå ha en eee hon med så det får nog bli en 700 till oss båda nu och en atom-baserad 900 liknande senare.

Permalänk
Medlem

Ngn som har tips på var man kan få tag i nödvändiga drivrutiner?
Ska få min eee om några dagar och vill då vara helt förberedd.

Har gjort ett usbminne till en win xp pro bootdisk och undrar alltså ifall jag behöver några som helst drivrutiner för att det skall funka som det ska?

Även det här med upplösningen, har läst på både här o på andra ställen att man kan få till ex 1024 * 768. Någon som har en tillförlitlig guide som man vet fungerar?

Permalänk
Medlem

Har väntat 4 dagar nu, fortfarande inget shipping nr från inetbros på e-bay..., de verkar vara sjukt legit ändå så det är lite konstigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Ngn som har tips på var man kan få tag i nödvändiga drivrutiner?
Ska få min eee om några dagar och vill då vara helt förberedd.

Har gjort ett usbminne till en win xp pro bootdisk och undrar alltså ifall jag behöver några som helst drivrutiner för att det skall funka som det ska?

Även det här med upplösningen, har läst på både här o på andra ställen att man kan få till ex 1024 * 768. Någon som har en tillförlitlig guide som man vet fungerar?

Du använder Astray+.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykla

Jag försökte hitta ett program som lät mig behålla det engelska tb och bara lägga in åäö, men icke. Tacksam för tips.

Givetvis!
http://jaomi.se/SWEDiSH.KEYBOARD.LAYOUT-Ec.rar

EDIT : Missuppfattade visst, men här är iaf ett svensk layout på eeen, använder den själv!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Givetvis!
http://jaomi.se/SWEDiSH.KEYBOARD.LAYOUT-Ec.rar

EDIT : Missuppfattade visst, men här är iaf ett svensk layout på eeen, använder den själv!

Varför behövs detta program?
Jag bytte till Svensk teckentabell i kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem

Har gått igenom hela forumtråden nu (tog bara några timmar ) och fann detta skrivet:
"Jag har kört in daemon tools nu och mountat asus driver cd´n och installerar alla drivrutiner."

Så som jag förstått det så får man med en cd med alla drivrutiner till EEE;n. Jag har redan förberett en 1gb usbsticka med en xp pro installation som jag tänkte byta till nästan direkt. Jag har även köpt ett 16gb sdhc kort samt en 4gb usbsticka för att föra över installationsfiler till de program jag vill använda mig av, såsom daemontools etc.

Denna cdn med drivrutiner, då jag inte har en cdläsare till eee;n undrar jag om det är så enkelt att jag kopierar alla filer över från cdn till mitt usbminne och efter att jag installerat windows, installerar dem därifrån? För det är väl samma drivrutiner oberoende operativsystem?

Annars har jag funnit denna sidan, vet ngn om det är samma (alternativt bättre) drivrutiner?
http://www.eeeguides.com/2008/03/as...windows-xp.html

Sedan tänkte jag höra ifall ngn som testat eectl programmet kan ge några tips/invändningar till programmet?
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=8808&p=1

En sista sak, Astray+ ska som jag förstår det skapa en virtuell återskapning av högre upplösning än vad datorn klarar av, och detta skall medföra att man kan spela spel som kräver vissa upplösningar etc. De som testat detta kanske kan förklara lite? Har hört lite rykten om att det kan förstöra systemet..
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=18260

I torsdags så var min försändelse i Zielland, så den borde faktiskt komma på måndagen

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tror inte att man kan kopiera över filerna, du får nog göra en ISO. fil av den och mounta den i daemontools, då blir det en helt vanlig installation. Så gjorde jag, det var bara att klicka typ "full installation" så gjorde den _allt_. Den startade till och med om sig efter vissa drivrutiner, det var helt automatiskt.

Astray+ är helt säkert, iaf de senare versionerna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

hej, jag har inte läst alla svar på denna tråd.... men jag såg att någon i början frågade om man kan koppla in en vanlig mus med dubbelknappar...
svaret på den frågan är ja, det kan man....

sen undrar jag inte varför ni inte väntar och köper den nya modellen??

http://flickr.com/photos/andrewchan/2441309082/

här är bilder på asus eee 701

http://flickr.com/search/?q=Asus+Eee+

jag måste verkligen säga att jag hatar windows, och jag tyckte det var skitbra att dom körde med linux som förinstallerad.... jag blir så förbannad att dom nu ingått ett sammarbete met f******* microsoft som gör att man kan få den med XP på---......

Permalänk
Medlem

Tja när jag köpte min 701 så var 900:an enbart en "myt".

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Tja när jag köpte min 701 så var 900:an enbart en "myt".

ja, jag har bara sett bilder , och är inte så insatt... så jag trodde 900:an var på väg till europa redan.... för i Japan har ju sånna här billiga miniPC's varit kända skitlänge...finns massa och välja bland :P.... störigt att europa ligger efter..

Permalänk
Moderator
Moderator

Senaste platserna att köpa EEE 900 från enligt EEE community forumen,

http://forum.eeeuser.com/viewforum.php?id=50

Själv var jag precis på väg att trycka på 'köp' när jag såg vissa konkurrenters insteg i ultraportabel segmentet. Svårt att ignorera löften om 7h drifttid.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Senaste platsen att köpa EEE 900 från enligt EEE community forumen,

http://www.misco.co.uk/applications/SearchTools/item-details....

Själv var jag precis på väg att trycka på 'köp' när jag såg vissa konkurrenters insteg i ultraportabel segmentet. Svårt att ignorera löften om 7h drifttid.

Nice, får man "direkt" eller är det bara förbokning?:O

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Moderator
Moderator

Ingen aning, har inte köpt där själv. Gå till

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=28195

En användare där köpte sin på fredagen och fick den levererad idag.

Ops, verkar inte som om min länk är bra - ser ut som om enbart British Commonwealth kan köpa via den, inte hela EU.

Sorry.

Telefonkontakt med Misco.se, det finns en företagspolicy om garantier och dylikt som göra att den bara säljs inom UK. Svenska Misco lovar att ta in EEE så fort den görs med svenskt tagentbord etc för svensk marknad. I dagsläget kan de inte köpa via sitt systerbolad i UK.

Natas. Jag stryker länken ovanför.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag har skummat igenom första 15-20 sidorna av tråden efter jag såg annonsen på datorbutiken (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEEE701 & http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEEEPCBL) där de nu har förhandsbokning för release preliminärt 2 juni.

Tänkte kolla om någon har pejling på om det går att köra CS 1.6 i 640x480? Enligt eeeuser.com (http://wiki.eeeuser.com/list:games?s=games) så fungerar det hjälpligt i 800x600 men står inget om lägre (eller högre) upplösningar.

För övrigt, vad säger ni som använt eran Eee nu i ett halvår.. är ni fortfarande lika nöjda? Vad har ni hittat för nackdelar på maskinen? Det är ju alltid saker man upptäcker efter en längre tids användande som man stör sig på.

Något som jag ser som positivt är att det går att skala upp/ner upplösningen. Både med AsTray och med fulhackade gfx-drivare.

Kort och gott, är den värd 2990:- exkl. frakt? Jag ska framförallt använda den som trådlös surfdator och ha med mig på resor (flyg/tåg) men kanske även några enkla och äldre spel.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Perfekt, nu kommer denna datorn till anvädning drar till turkiet i morrn o då ska jag ha med mig denna o min externa hdd med all musik på, perfekt för förfesten på hotellet =D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|