Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Någon som vet hur man sätter Eeepcn 900 på highperformance mode ?

Bara göra i BIOS..? Min stod på det från standard.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min 900 från laptopsdirect.co.uk funkade smärtfritt. Intressant det där med att brittiska datorerna har det svagare batteriet, får kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

när den svenska EEE släpps, visst måste man kunna beställa ett svenskt tangentbord då och byta?

MVH JOhnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk

Jag har en fråga angående tagenterna. Skulle någon vänlig själ kunna tala om, om det går att få in åäö på asus 900 om man skulle få för sig att beställa den utomlands innan lanseringen i Sverige=)

Mycket tacksam för svar

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
när den svenska EEE släpps, visst måste man kunna beställa ett svenskt tangentbord då och byta?

MVH JOhnny

Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelaptopman
Jag har en fråga angående tagenterna. Skulle någon vänlig själ kunna tala om, om det går att få in åäö på asus 900 om man skulle få för sig att beställa den utomlands innan lanseringen i Sverige=)

Ja, det går fint. Jag har engelskt-kinesiskt tb, engelskt XP och skriver öäå. Har ritat med blyerts på tangenterna så jag vet var specialtecknen ligger. Det enda jag inte hittar är vänster och höger pil, som finns nere till vänster på ett normalt tb. Den tangenten saknas på Eee. Lite tråkigt eftersom jag har en webmail med pil i lösenordet.

Tillägg: Nu kan jag skriva pilar. Funktionstangenten ger tillgång till det numeriska tb och Fn + Alt + 62 ger >.

Permalänk

ok, tack så väldigt mycket för svar=), men jag måste dock fråga i egenskap av inte alltför avancerad/kunnig användare vad gäller sådant här. Om tagenterna är förinprogramerade specialtagenter som går att använda direkt, eller om det är någon typ av inställning jag måste göra i opprativsystemet för att kunna skriva åäö?

varför jag undrar detta är för att jag om jag skaffar Eee behöver jag använda word en hel del och är då i behov av att kunna skriva åä.

Återigen mycket tacksam för svar.

Mvh=)

Permalänk
Medlem

Du ställer bara in svenskt tb i XP.

Permalänk

ok återigen stort tack =), om någon råkar vara insatt så undrar jag omdetta funkar i linux versionen också, och/eller man kan installera xp på den linux baserade versionen av asus Eee 900?

Mvh=)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det funkar i Linux. Jag hade en delvis kinesisk, delvis engelsk Linux och den tog jag bort och ersatte med XP. Det kanske går bättre att försvenska en rent engelsk Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har skumläst angående svenskt TB i kombo med Xandros OS:et som den Asus Eee 900 jag besätllt verkar köra på, och enligt de skulle mana bara starta igång kcontrol eller kdecontrol (Kommer ej ihåg riktigt) och därifrån ändra språket på TB:n, så antagligen skall det vara lika lätt som med XP!

...Eller det hoppas jag verkligen!!! Annars blir jag grrr!

Permalänk
Medlem

Asus eee är ju som en dröm! är helt över mina förväntningar! allt flyter bra fast jag inte upgraderat ramminnet ännu. är kär i min nya lilla maskin!

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Angående tb i linux så testade jag att sätta till english/international som finns under Personalization i menyer. Då får man åäö åp vissa specialknappar, typ alt-gr+q, w resp p. Det var lite meckigt att skriva långa texter med det. Jag ska testa att ändra till svensk layout istället, mycket smidigare plus att jag normalt inte tittar så mycket på tangenterna när jag skriver text.

Permalänk
Medlem

/checpoint

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Fasen, de var tydligen här o plingade på 10.17 idag, varför ska man sova så länge

Får vänta till 16.00 och sedan gå ner till postkontoret då de ska ha fått in alla paket som inte lämnats ut.

Permalänk

Är det någon som har ett tips på var man bör köpa sin Eee 900 om man köper den utomlands?

Några företag att rekommendera som är pålitiliga? Gärna där man smidigt kan få tag på Eee 900 xp version.

väldigt tacksam för svar=)

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att hjälpa mig fixa xp på min Eee? Har försökt med alla guider men den använder den inte som boot, har även lagt alla inställningar rätt i bios etc..

Edit: har exakt gjort som denna guide och det funkar inte :/
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6015&page=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Någon som har lust att hjälpa mig fixa xp på min Eee? Har försökt med alla guider men den använder den inte som boot, har även lagt alla inställningar rätt i bios etc..

Edit: har exakt gjort som denna guide och det funkar inte :/
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6015&page=1

plugga in en cdrom istället för att krångla med usb stickor.
då funkar det på en gång.

mvh johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Någon som har lust att hjälpa mig fixa xp på min Eee? Har försökt med alla guider men den använder den inte som boot, har även lagt alla inställningar rätt i bios etc..

Edit: har exakt gjort som denna guide och det funkar inte :/
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6015&page=1

lägg in nån dos startdisk på usb stickan sen lägger du in i386 mappen från xp skivan på usb stickan sen är det bara köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
lägg in nån dos startdisk på usb stickan sen lägger du in i386 mappen från xp skivan på usb stickan sen är det bara köra

Något jag måste skriva för att köra igång? Och skulle du kunna länka direkt till en dos bootdisk?

Edit: Kostar ju skjortan att skaffa en extern cdrom läsare då de inte finns på marknaden längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Något jag måste skriva för att köra igång? Och skulle du kunna länka direkt till en dos bootdisk?

Edit: Kostar ju skjortan att skaffa en extern cdrom läsare då de inte finns på marknaden längre

Sweclockers har ju för fasen en guide på precis hur man gör med ett usb minne!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Något jag måste skriva för att köra igång? Och skulle du kunna länka direkt till en dos bootdisk?

Edit: Kostar ju skjortan att skaffa en extern cdrom läsare då de inte finns på marknaden längre

Kostar runt 4-500 kr, men ja.. det är väl som en billig skjorta.
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v694&o=produkt_pris_inkmoms

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Kostar runt 4-500 kr, men ja.. det är väl som en billig skjorta.
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v694&o=produkt_pris_inkmoms

haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Sweclockers har ju för fasen en guide på precis hur man gör med ett usb minne!!

Om du läser lite längre upp står det att jag har gjort som guiden säger, eller syftar du på något annat nu?

Permalänk
Medlem

Jag har fått min EEE 701 och kommer lägga upp en liten recension senare.

Permalänk
Medlem

Asus har en massa nyss uppdaterade drivrutiner till 900, men dom snålar med bandbredden. Jag får bara 20kByte/s.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Permalänk
Medlem

impera väntar på din recension , kul o läsa ! e grymmt sugen på en men borde vänta på 900an eller nån annan ultraportabel dator med lite större skärm , aja får se hur man gör...

Permalänk
Medlem

Har precis spelat lite gta vc. Är så grymt inponerad utav hur bra det flyter på den lilla maskinen

är helt förälskad i den

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Slog till på en eee 900 nu på ebay. Engelskt tangenbord (utan kinesiska tecken), 5800mah batteriet samt 20gb flash. Gick på 3900 kr inkl frakt. Hoppas på snabb leverans nu... Köpte av användaren cc-electronicshk om någon undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Kostar runt 4-500 kr, men ja.. det är väl som en billig skjorta.
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v694&o=produkt_pris_inkmoms

Om man redan har en CD/DVD-enhet liggandes så skulle det kunna räcka med att köpa en USB-adapter.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Tipsar bara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som även de är svindyra för att vara en kabel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u