Köpa chassi-inte så lätt....

Permalänk
Medlem

Köpa chassi-inte så lätt....

Först tänkte jag köpa Silverstone TJ09 med fönster men det finns bara i en butik: NetSuperstore. Butiken är inte den bästa på marknaden så vågar inte köpa från de....
Sen började jag tänka på Stacker 832 eller Lian li PC-A10.
Vad tycker Ni?
Jag tänker köra med 4-5 hårdiskar, ingen SLI men 8800GTX och överclocka lite.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Yes men de alla är utan window och de ser ut lite tråkigt....annars skulle köpa en på en gång

Permalänk

ser då ut som sido fönster för mig iaf

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
ser då ut som sido fönster för mig iaf

Bara på bilden......
O.K. Jag struntar i Silverstone och nu har bara två att välja:
Stacker 830EVO/832 Lian Li A10. Vilket av de skulle Ni välja?
Och vad är för skilnad mellan 830 och 832? Har läst lit på deras hemsida men det står inte så mycket...Är det bara fronten?
Tack för svaret!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag valde Silverstone TJ09 utan fönster...:)

Att välja mellan Stacker 830 EVO och Lian Li A10 är lite att välja mellan överklockng eller inte överklockng. Stacker 830 EVO är mer eller mindre samma som 832 och som du säger skiljer bara utseendet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Silverstone TJ09 har jag alltid diggat. Lian Li A10 tycker jag påminner väldigt mycket om p180. Att lådan skulle ha dåliga kylningsmöjligheter ser jag inte. Två stycken 120mm (en bak, en uppe). Para ihop det med valfri towerkylare till processorn och man är mer än redo för överklockning.

edit: att lådan sedan har plats för två nätaggregat, ser jag som en nackdel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Stacker 832 blir det! Lika bra kyning som TJ09 men några hundra biligare.
Tack för hjälpen......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chanti
Stacker 832 blir det! Lika bra kyning som TJ09 men några hundra biligare.
Tack för hjälpen......

....men så mycket fulare :/

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

LOL...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ska själv snart köpa ett ny dator och jag funderar, vad är det sist och slutligen för skillnad mellan ett chassi som kostar 200kr eller 2000kr???
är det för att det heter lian-li eller antec eller är det nått som faktiskt är så jätte bra med dom?
Jag menar bara du får en plåt burk som går att öppna och så kanske du får ett par fläktar med och kanske hårddisk upphängning med om du köper ett dyrare chassi men om man köper ett mycket billigt chassi och lägger in hårdisk upphängning, fläktar och kanske till och med nån ljudisolering i chassit så kommer ett budget chassi vara mycket billigare än ett "kvalitéts" chassi!!!

sist och slutligen så ska ju burken bara stå på golvet under bordet...
Är det så att det är bättre planerat för kabeldragning i de dyra chassina eller?,men det spelar ingen roll för mig eftersom dom bygger ihop den åt mig vid butiken!
kan nån berätta för en okunnig (har aldrig byggt en dator förr),Varför skall man köpa en dyr burk.
Är det enda orsaken samma som varför folk köper Audi istället för Skoda när det sist och slutligen är samma bil?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
ska själv snart köpa ett ny dator och jag funderar, vad är det sist och slutligen för skillnad mellan ett chassi som kostar 200kr eller 2000kr???
är det för att det heter lian-li eller antec eller är det nått som faktiskt är så jätte bra med dom?
Jag menar bara du får en plåt burk som går att öppna och så kanske du får ett par fläktar med och kanske hårddisk upphängning med om du köper ett dyrare chassi men om man köper ett mycket billigt chassi och lägger in hårdisk upphängning, fläktar och kanske till och med nån ljudisolering i chassit så kommer ett budget chassi vara mycket billigare än ett "kvalitéts" chassi!!!

sist och slutligen så ska ju burken bara stå på golvet under bordet...
Är det så att det är bättre planerat för kabeldragning i de dyra chassina eller?,men det spelar ingen roll för mig eftersom dom bygger ihop den åt mig vid butiken!
kan nån berätta för en okunnig (har aldrig byggt en dator förr),Varför skall man köpa en dyr burk.
Är det enda orsaken samma som varför folk köper Audi istället för Skoda när det sist och slutligen är samma bil?

När du frågar som du gör så ska du använda billiga chassien och inget annat.

Kvalité kan aldrig byggas in i efterhand.

Att du ens jämför Audi och Skoda bara för att de tillhör samma koncern visar detta ännu tydligare. Inget ont om Skoda alls, de gör klart bra bilar efter att ha blivit uppköpta.

Lycka till med dina inköp!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

vill bara ha ett svar, varför man skall köpa dyra chassin.
vad är det som är så mycket bättre med ett dyrt chassi?

citerar multiman:
Kvalité kan aldrig byggas in i efterhand.

så sant men det går ju att bättre på!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en stor dyr låda för att den har bra lösningar och gör allt så mycket enklare och roligare att bygga och mecka med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ok...tack...så sist och slutligen får du bara en läda som har mer möjligheter än vad kanske en billig låda har men det spelar ju ingen större roll eftersom min dator kommer att vara ganska "basic"
men hur mycket skijer det mellan lådor och decibel nivåer...går dyrt å billigt hand i hand med hur mycket ljud det blir, tycker jag isåfall låter lite konsigt eftersom det trots allt bara är lite plåt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
ok...tack...så sist och slutligen får du bara en läda som har mer möjligheter än vad kanske en billig låda har men det spelar ju ingen större roll eftersom min dator kommer att vara ganska "basic"
men hur mycket skijer det mellan lådor och decibel nivåer...går dyrt å billigt hand i hand med hur mycket ljud det blir, tycker jag isåfall låter lite konsigt eftersom det trots allt bara är lite plåt!

Om du t.ex. tittar på Antec P182, så har de en sandwichkonstruktion som består av ihoplimmade tunna lager av plåt och plast istället för vanlig plåt. Detta för attt chassit skall vara så stumt som möjligt och därmed inte fortplanta vibrationer.
Dessutom är chassit zonindelat, för att minska komponenternas uppvärming av varandra. Det har fläktar som är ställbara för tre olika hastigheter, beroende på hur mycket luftflöde du vill ha alt. hur tyst du vill ha burken.
Samtliga hårddiskplatser är gummidämpade för att inte vibrationer från hårddisken skall spridas till chassit.
Chassit håller dessutom hög byggkvalitet och alla hörn och plåtar är rundslipade så att man inte skall skära sig när man monterar prylarna.
De har förberett med slangigenomförningar för de som vill vattenkyla sina komponenter.
Tvättbara filter för luftintagen, så att damm inte kommer in i datorn så lätt.
Kabeldragning kan ske på baksidan av moderkortet, vilket leder till minsta möjliga inverkan på luftflödet i chassit.

Om du sedan tittar på ett 200kr chassi, så är det ofta gjort av tunn plåt (fortplantar vibrationer lätt och bucklas lätt)
Hörn och plåtsidor är inte rundslipade (lätt att skära sig under bygget)
Det finns ingen dämpande hårddiskupphängning.
Få förinstallerade fläktar (och de som finns är högljudda) och inga filter.
Dålig byggkvalitet (leder till skrammel och missljud när plåtytor skallrar mot varandra)
Ofta dåligt genomtänkta ventilationsvägar och monteringsmöjligheter för hårdvara.

Visa signatur

~Pelle~