GFX-kort val för extrermupplösning.

Permalänk
Hjälpsam

GFX-kort val för extrermupplösning.

Har letat runt en del men inte hittat riktigt något bra svar.

Sitter och planerar ny burk som skall komma till vintern, och det som är oklart är valet av gfxkort.

Ena alternativet är 1x 8800 Ultra, andra är 2x 8800GTS i SLI. Båda alternativen ligger inom samma prisgrupp ungefär.

Upplösningen som är aktuell är 3840x1024 (dvs ca dubbelt så många pixlar som 1600x1200).

Det är ju ett känt faktum att SLI skiljer sig mer och mer ju större upplösningar det gäller (och ju högre AA/AF), frågan är vad som skulle ge bäst prestanda i detta fallet.

Primära spelet kommer vara War, men lite annat kommer rulla på den dessutom.

Övriga specs kommer antagligen vara;
lämplig C2Q (beroende på steppings, pris etc som finns tillgängligt då)
4gig ddr2
asus striker extreme
eventuellt vattenkylt
eventuellt phys-kort

Någon som har några ideér, gärna länkar till test etc?

PS, ATI är inget alternativ då den inte hanterar de upplösningar jag kör på så endast nVidia lösningar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nya GTS/X 9800 kommer ju ut till vintern, om du har råd med en ultra nu - så kan du lika gärna vänta och köpa en GTX 9800? (november månad har jag för mig)

Permalänk

Jag tycker definitivt du ska köra med ett Ultra.

För ett ultra ger bättre prestanda än två GTS i pretty much allting dessutom, även om du kör med 640mb versionerna av GTS korten så kommer du ändå bara få 640mb trots att det är SLI och ett ultra har ju 768mb så med ett ultra så får du bättre prestanda och mer minne.

Såg nyss att du ska köpa datorn på vintern och tills dess så har ju nvidias G92 kort kommit ut och då hade jag kört på ett sånt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kan utnyttja mer minne med ett ULTRA så bör väll det vara ett bättre val? du kan ju dessutom uppgradera när det börjar bli trögt, då.
EDIT: RealMadrid hann före

Permalänk

Ska du spela? Spela allround eller något speciellt spel som du är ute efter?

Jag tror att du blir besviken oavsett vilket grafikkort du köper idag, såvida du inte ska spela ett spel som inte kräver så extremt. 3840*1024 är en väldigt hög upplösning, eller bred upplösning. Jag antar att du kommer sitta med två eller flera skärmar right?

Det står att datorn ska komma till vintern. Vänta då med GFX köp till Nvidia har lanserat G92 som enligt rykten kommer att lanseras i Nov. På papper så ser 9800GTX riktig bra ut faktiskt.

Kolla närmare här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

EDIT: Hehe, man ska låta bli att lira Bitefight som man håller på att skriva i en tråd. Nu han ju alla före.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Hmm 9800/G92 serien kan vara värt att kika efter så ja, har varit borta från "kommande leksaker" scenen i ett halvår nu... Då kommer iofs de andra korten att rasa, och ett eventuellt SLI med 8800 U/GTX kan eventuellt komma på tal.

Någon som sett singel/SLI presetandavinst tester på upplösningar på över 3miljoner pixlar (jag kör med 4mil pixlar som sagt)?

EDIT;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ska du spela? Spela allround eller något speciellt spel som du är ute efter?

Jag tror att du blir besviken oavsett vilket grafikkort du köper idag, såvida du inte ska spela ett spel som inte kräver så extremt. 3840*1024 är en väldigt hög upplösning, eller bred upplösning. Jag antar att du kommer sitta med två eller flera skärmar right?

Det står att datorn ska komma till vintern. Vänta då med GFX köp till Nvidia har lanserat G92 som enligt rykten kommer att lanseras i Nov. På papper så ser 9800GTX riktig bra ut faktiskt.

Kolla närmare här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

EDIT: Hehe, man ska låta bli att lira Bitefight som man håller på att skriva i en tråd. Nu han ju alla före.

Som sagt skall mest bli War (Warhammer Online: Age of Reconing), samt lite allaround test/lek med andra spel.

Kör redan med 3840x1024 i dag från en 7900GT. Och då är det mest WoW för tilfället, det flyter på fint. HL2 på medium settings unkade fint med på nuvarande rigg. Hade tidigare en 6800Ultra, och med den blev WoW lite småsegt men spelbart (som jämförelse hur mycket som upplösningen kräver av gfxkort)

Det är över 3x19" skärmar i bredd. Mycket trevlig lösning. Surroundgaming 4tw!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI