Permalänk
Medlem

Idioter i trafiken?

Vad är det mest idiotiska ni sett i trafiken?

Det mest idiotiska jag sett var nog idag.. mötte en bil.. ser att föraren är en tjej gissningsvis (18-25) .. Samtidigt som hon kör så håller hon på att fixa håret och spruta hårspray i håret och måste naturligtvis blunda för att inte få det i ögonen :S .. Hur Jävla dum får man bli?

Sen en annan idiotisk grej av en kille/man/gubbe

Var på väg till jobbet.. ser att det är kö vid rödljuset och blir just grönt.. lägger mig i vänsterfilen för att glida om dom..När jag passerat så lägger jag mig till höger igen framför en Hyundai Santa Fé.

Varav föraren blir ursinnig för att jag gör omkörning och börjar blinka med helljusen och gör en omkörning ÖVER spärrlinje och BREDVID en refug som delar vägbanan, så han prejade mig nästan. Samtidigt som han passerar så blåstirrar gubbj*veln på mig ? ..

Blir så förbannade bara jag tänker på det

Ös på med era historier!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Farsan ser dagligen folk som gör följande

drickerkaffe
ser på tv
läser tidningar
rotar i handfack mm
sitter med fötter uppe på instrumentbrädan.

sen finns det ju lite rötägg som har aggresivkörstil men läser man tidningen när man kör så är det et tbevis att man inte ska köra bil;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
lägger mig i vänsterfilen för att glida om dom..

Var det så att du lade dig i motsatt körfält eller var det dubbla körfält i din rikting?
Det är vad jag vet ej tillåtet att köra om vid ett rödljus.

Det mest idiotiska jag varit med om att få syn på får jag återkomma med. Har varit med om för mycket känns det som.
Blev för övrigt påkörd för ca 2 veckor sedan.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Farsan ser dagligen folk som gör följande

drickerkaffe
ser på tv
läser tidningar
rotar i handfack mm
sitter med fötter uppe på instrumentbrädan.

sen finns det ju lite rötägg som har aggresivkörstil men läser man tidningen när man kör så är det et tbevis att man inte ska köra bil;)

Att dricka kaffe kan ju inte ses som idiotiskt. Det tycker inte jag iaf. Visst det kanske är lite osmidigt att samtidigt ligga och pressa 5 meter bakom någon men har man bra avstånd och har uppsikt på vägen så kan man gott dricka tycker iaf jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha haft körkort i runt 34 timmar så har jag inget nämnvärt att säga om hur andra bilister beteer sig. Dock så var det lite spännande att köra i Stockholm. Min första tur som nybliven körkortsinnehavare blev mitt i Sthlm vid rusningstid. Lite skillnad när man kommer från Öland där man får leta efter andra bilar

Permalänk
Medlem

Körde min första rondell idag och la mig lite snyggt med bilen över båda filer (halva på vänsterfilen å halva på högerfilen). Han som låg bakom i vänsterfilen å skulle svänga vänster blev nog lite sur.. Men står det övningskör på bilen så gör det

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Det dummaste jag vet är idioterna som inte ligger till höger utan kör i mittfil när det finns tre filer! Så jävla dumt att jag inte ens orkar förklara varför. Alla som har körkort förstår och de som ändå inte gör det borde kanske inte ha kvar kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det dummaste jag vet är idioterna som inte ligger till höger utan kör i mittfil när det finns tre filer! Så jävla dumt att jag inte ens orkar förklara varför. Alla som har körkort förstår och de som ändå inte gör det borde kanske inte ha kvar kortet.

Tror nog du får förklara ändå. För vad har man mittfilen om inte folk ska köra i den? Längst ut till höger -> långsammast(men iaf hastighetsbegräsning), mittenfil -> snabbare än högerfil, vänsterfil -> fort som fan.

Permalänk
Medlem

Själv såg jag en lite äldre herre backa på motorvägen mellan Valbo och Gävle då han tydligen hade missat en påfart...
Nog för att det var mitt i natten men vem fasen är så dum att göra detta vare sig det finns bilar eller inte på motorvägen?
Jag som inte ens har körkort och aldrig har övningskört skulle inte ens fundera på det.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Folk som inte kan hålla hastigheten, eller tar ett halvt sekel på sig att accelerera. Detta är speciellt irriterande på E22an mellan Malmö och Karlskrona.
Den skiftar mellan enkel- och dubbelfiligt. Om inte alltid så ofta ligger folk och sölar i 90 där det är enkelfiligt (även om det är 110). Sen när det kommer en dubbelfilig sträcka och man ska köra om, ja då gasar dom upp i 110... VARFÖR?

Ett annat riktigt irriterande exempel är om man ligger i en kö bakom en lastbil/husvagn (samma väg), och när det blir dubbelfiligt så ska ju såklart alla köra om. Bara det att den första bilen absoluuuut inte kan köra för fort, så han gör omkörningen 1km/h snabbare än den bilen som ska köras om. Detta resulterar i att på 1,5km hinner kanske 2 bilar köra om sen är det enkel igen

Förutom detta så stör jag mig något otroligt på merparten lastbilschaufförer. Visst, de är yrkesförare och det har jag respekt för. Men dom äger inte vägarna, och de får betänka att vid en eventuell krock så sitter dom jävligt säkert jämfört med en bilist. Det senaste som hände var att jag körde i rusningstid från Lund -> Malmö. Ligger i högerfilen i ~120, dvs tempot är rätt högt. I vänsterfilen kör säkert folk 130-140 och det är ganska tight.
Framför mig är det en ganska stor sträcka utan bilar, men bakom är det massor.
Långt fram ser jag en lastbil vid vägkanten, som helt plötsligt börjar blinka ut.
Jag är kanske 3-400m ifrån den och kör som sagt ganska fort. Då börjar den jäveln helt sonika köra ut i min vägbana och accelerera (sakta). Jag har inte en chans att hinna stanna, så instinktivt slänger jag ett öga i backspegeln, tvärbromsar och svänger ut i vänster körbana för att undvika att bränna in i röven på lastbilen i 70km/h.

Såhär i efterhand inser jag att jag hade sjuk tur. Bara handlade utan att egentligen hinna tänka, och det gick bra. Hade likaväl kunnat vara en annan bil till vänster.

Andra exempel är lastbilar som ska köra om varandra på vanliga vägar, och förväntar sig att man ska ligga med halva bilen utanför vägen för att släppa förbi dom. Jag har inget emot att underlätta för andra vid omkörningar, men om det tex är på kvällen vill man inte gärna ligga så långt ut med tanke på att någon kan gå där.. vad ska man göra då? Stanna?

Permalänk

JAG HATAR FOLK SOM INTE KAN KÖRA BIL

Speciellt kan folk INTE köra i rondeller, de flesta tror att dom gör så jävla rätt men så byter dem fil och hej hoppar vilt för att det "känns" rätt. MAN FÅR INTE BYTE FIL INNE I RONDELL! man ska dock byta fil precis innan man gör sin högersväng ut och INTE bara snedda rakt ur rondellen. ALLA gör så! jag hatar dom!

Sen hatar jag när folk inte kan hålla hastigheten åtminstonde, speciellt gubbjävlar som ligger i 40km/h på tex 50 väg, då blir jag tokig. Hatar också folk som inte kan köra om ordentligt utan ska smyga om. Det är FÖRENAT med LIVSFARA att köra om SAKTA ... detta vill jag skrika och trycka in i ansiktet på dem.

Tack nu har fått avaggra mig !

puss

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Såg nåt stolpskott som vände på en motorvägspåfart och körde ut igen mot trafiken, tur att det inte kom nån bil som skulle ner där medan han var på väg tillbaks hehe

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Typ samma här, någon vecka sedan var det en mupp som missad avfarten från motorvägen .. han stannde och backade, fyfan

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Alla ni som gnäller över skitsaker som att gubbar håller 40km/h på 50-vägar: Var glada över att de håller nere hastigheten istället för att smälla till höger och vänster! Jag kör väl runt 4000mil om året i tjänsten och ser mycket dumjävlar i trafiken, men vet ni vad? Jag andas lite lugnare bara, ligger i högerfil och upptäcker att jag förlorar fem minuter på att bara ligga och softa med svenska favoriter på stereon än att ligga och pressa med bandit eller vad det nu kan vara.

Det jag vill få fram är helt enkelt att alla är så stressade i trafiken! Jag följer helt sonika tempot, och ändå är jag uppväxt i stockholmstrafiken, och kör fortfarande i densamma! Det går bra! Andas, bara andas...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Efter att ha haft körkort i runt 34 timmar

Grattis

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Tror nog du får förklara ändå. För vad har man mittfilen om inte folk ska köra i den? Längst ut till höger -> långsammast(men iaf hastighetsbegräsning), mittenfil -> snabbare än högerfil, vänsterfil -> fort som fan.

... inte direkt.

Vänsterfil - Vänstersväng / omkörning
Mittfil - Rakt fram
Höger - Rakt fram / högersväng

Om man bara ska rakt fram så är korrekt betéende i trafiken att ligga i högerfilen såvida man inte ska köra om eller om det av någon anledning inte går att fortsätta i den filen.

Fast lita inte på mig allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
... inte direkt.

Vänsterfil - Vänstersväng / omkörning
Mittfil - Rakt fram
Höger - Rakt fram / högersväng

Om man bara ska rakt fram så är korrekt betéende i trafiken att ligga i högerfilen såvida man inte ska köra om eller om det av någon anledning inte går att fortsätta i den filen.

Fast lita inte på mig allt för mycket.

Ja men nu snackar jag inte om vad nyblivna körkortsinnehavare lär sig i deras söta lilla bok. Nu snackar jag om hur det ska funka i trafiken på en motorväg(där det inte finns några vanliga "svängar". Fast du kanske är en sån där som tycker det är dumt att ligga över hastighetsbegränsningen och blir alldeles till dig så fort någon kör för fort? Och att alla ska ligga i bredd med samma hastighet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja men nu snackar jag inte om vad nyblivna körkortsinnehavare lär sig i deras söta lilla bok. Nu snackar jag om hur det ska funka i trafiken på en motorväg(där det inte finns några vanliga "svängar". Fast du kanske är en sån där som tycker det är dumt att ligga över hastighetsbegränsningen och blir alldeles till dig så fort någon kör för fort? Och att alla ska ligga i bredd med samma hastighet?

Näe jag sa bara som det är.
Så vitt jag vet så är 3-filiga motorvägar inte helt vanligt i sverige heller.
Men grejjen är ju faktiskt det att korrekt betéende är att ligga i högerfilen såvida man inte ska köra om på motorväg.
Sen det om hastigheten... ja... det är ju upp till alla (hrrm...) hur snabbt dom vill köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Näe jag sa bara som det är.
Så vitt jag vet så är 3-filiga motorvägar inte helt vanligt i sverige heller.
Men grejjen är ju faktiskt det att korrekt betéende är att ligga i högerfilen såvida man inte ska köra om på motorväg.
Sen det om hastigheten... ja... det är ju upp till alla (hrrm...) hur snabbt dom vill köra.

Ja... Och om du tänker lite... om de som kör längst in till höger kör långsammast, och de som kör i mittenfilen kör lite snabbare, vad gör då de i mittenfilen? De kör om. Och om nu de i vänsterfilen kör ännu snabbare än de i mittenfilen, vad gör då de i vänsterfilen? De kör om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Efter att ha haft körkort i runt 34 timmar så har jag inget nämnvärt att säga om hur andra bilister beteer sig. Dock så var det lite spännande att köra i Stockholm. Min första tur som nybliven körkortsinnehavare blev mitt i Sthlm vid rusningstid. Lite skillnad när man kommer från Öland där man får leta efter andra bilar

Måste bara få gratulera.

Det mest idiotiska var när jag körde på huvudled på 50-väg. Ligger i 50, kommer fram till en korsning (jag ska rakt igenom) så ser jag en bil till vänster. Han börjar rulla ut lite i korsningen, men stannar. Jag tänker "vafan?" å saktar ner. Fortsätter dock köra, lagom när min bil är framför hans så börjar han köra, han kör in i min bakskärm på förarsidan. Jag snurrar runt till andra filen, typ handbromsvändning fast ändå inte.

Han rymmer. ^^

Permalänk
Medlem

3-filigt är inte helt sällsynt. Dock vanligare med 2 filer så vitt jag vet.
Håll er till höger om inget annat krävs av situationen, så blir det lättare för oss alla!

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Det mest idiotiska var när jag körde på huvudled på 50-väg. Ligger i 50, kommer fram till en korsning (jag ska rakt igenom) så ser jag en bil till vänster. Han börjar rulla ut lite i korsningen, men stannar. Jag tänker "vafan?" å saktar ner. Fortsätter dock köra, lagom när min bil är framför hans så börjar han köra, han kör in i min bakskärm på förarsidan. Jag snurrar runt till andra filen, typ handbromsvändning fast ändå inte.

Han rymmer. ^^

vafan? det måste ju ha varit med flit. passa dig, någon är ute efter dig...

det mest idiotiska jag varit med om i trafiken stod jag för själv. brände rakt in i baken på en bil som stod still vid ett rödljus. fråga mig inte hur jag lyckades förbise både det faktum att det var rött samt att det stod en annan bil still på vägen. hur som helst, det blev inga personskador men båda bilarna såg ut som dragspel. ganska pinsamt att försöka förklara vad som hänt för polisen.

bortsett från den incidenten måste jag nog anse att jag har gott omdöme i trafiken. som sagt, jag vettefan vad som hände.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Tror nog du får förklara ändå. För vad har man mittfilen om inte folk ska köra i den? Längst ut till höger -> långsammast(men iaf hastighetsbegräsning), mittenfil -> snabbare än högerfil, vänsterfil -> fort som fan.

Det är faktiskt betydligt enklare än så. I Sverige har vi högertrafik, vilket innebär att man, så länge det är samma destination på alla filerna, ska ligga längst till höger om man inte kör om någon. Att man kör om någon betyder alltså att man har en annan bil på sin högra sida som kör långsammare än man själv gör. Det idiotiska som oroväckande många svenska bilister gör är att de kör i mittfilen hela tiden även när det är tomt till höger om dem. Eftersom omkörning på höger sida är förbjuden på vägar med en hastighetsgräns över 70km/h, förvandlar man alltså en trefilig väg till tvåfilig på nolltid. Och trefiliga vägar (som f.ö. är ganska lätta att hitta i stockholmsområdet) är trefiliga av en anledning. Håll dig till höger, Svensson!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det är faktiskt betydligt enklare än så. I Sverige har vi högertrafik, vilket innebär att man, så länge det är samma destination på alla filerna, ska ligga längst till höger om man inte kör om någon. Att man kör om någon betyder alltså att man har en annan bil på sin högra sida som kör långsammare än man själv gör. Det idiotiska som oroväckande många svenska bilister gör är att de kör i mittfilen hela tiden även när det är tomt till höger om dem. Eftersom omkörning på höger sida är förbjuden på vägar med en hastighetsgräns över 70km/h, förvandlar man alltså en trefilig väg till tvåfilig på nolltid. Och trefiliga vägar (som f.ö. är ganska lätta att hitta i stockholmsområdet) är trefiliga av en anledning. Håll dig till höger, Svensson!

Ja, man ska hålla till höger, men mittfilen ska ändå användas till att köra om de till höger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
vafan? det måste ju ha varit med flit. passa dig, någon är ute efter dig...

det mest idiotiska jag varit med om i trafiken stod jag för själv. brände rakt in i baken på en bil som stod still vid ett rödljus. fråga mig inte hur jag lyckades förbise både det faktum att det var rött samt att det stod en annan bil still på vägen. hur som helst, det blev inga personskador men båda bilarna såg ut som dragspel. ganska pinsamt att försöka förklara vad som hänt för polisen.

bortsett från den incidenten måste jag nog anse att jag har gott omdöme i trafiken. som sagt, jag vettefan vad som hände.

Han var berusad. Jag gick ur och ringde polisen direkt å anmälde att jag blivit påkörd och att den andre föraren rymt. De skapade polisanmälan. 2 timmar senare ringer den andre föraren in å polisanmäler samma sak, fast att jag körde på honom och att jag rymde. Jag fick bilreparationer på nästan 30k helt gratis å han fick förlorat körkort å böter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
...sitter med fötter uppe på instrumentbrädan.

Jo, finns två unga killar på Farsans jobb som när dem kör sina lastbilar sitter med fötterna på instrumentbrädan (inte på, mera mot) och sen sitter i telefonen och pratar och styr med armbågen samtidigt som dem lutar frammåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
JAG HATAR FOLK SOM INTE KAN KÖRA BIL

Speciellt kan folk INTE köra i rondeller, de flesta tror att dom gör så jävla rätt men så byter dem fil och hej hoppar vilt för att det "känns" rätt. MAN FÅR INTE BYTE FIL INNE I RONDELL! man ska dock byta fil precis innan man gör sin högersväng ut och INTE bara snedda rakt ur rondellen. ALLA gör så! jag hatar dom!


puss

Jajaja. Ta du och läs på lite om kärning i cirkulationsplats innan du yttrar dig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det dummaste jag vet är idioterna som inte ligger till höger utan kör i mittfil när det finns tre filer! Så jävla dumt att jag inte ens orkar förklara varför. Alla som har körkort förstår och de som ändå inte gör det borde kanske inte ha kvar kortet.

Det är väl alla gånger bättre för folk som skall rakt fram, att ligga i mittfilen. På det sättet så är ju högerfilen fri för av/påfart. Inga livsfarliga situationer, när folk skall pressa sig in mellan två bilar på påfarten.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA

Det är väl alla gånger bättre för folk som skall rakt fram, att ligga i mittfilen. På det sättet så är ju högerfilen fri för av/påfart. Inga livsfarliga situationer, när folk skall pressa sig in mellan två bilar på påfarten.

Så länge som folk inte kör som idioter så uppstår inga livsfarliga situationer heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Så länge som folk inte kör som idioter så uppstår inga livsfarliga situationer heller.

Men folk kommer alltid att köra som idioter. Och då är det väl bäst att undvika att köra som en idiot, precis när någon försöker komma in på vägen?

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Vänsterfil - Vänstersväng / omkörning
Mittfil - Rakt fram
Höger - Rakt fram / högersväng

Och hur vanligt är det med trefiliga (eller sexfiliga kanske man säger. trefiliga åt vardera riktning syftar jag på) vägar som inte är motorvägar....? Eftersom det inte finns några vänstersvängar då, menar jag.