Permalänk
Medlem

Gick över en väldigt kort enfilsväg för en två veckor sen med hunden. En bil rullar sakta ner för vägen. Bestämmer mig för att gå över eftersom den var så långt bort. När jag går över vägen så gasar gubbjäveln på som fan och kär nästan på hunden och mig. Vinkar mot gubbfan så han ska stanna. Han vevar ner rutan och säger att fotgängare inte har nåt i trafik att göra och att det inte var något övergångs ställe.

Vad kan man säga? Bittra, dementa surfittor har inget i trafiken att göra.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakedad
Gick över en väldigt kort enfilsväg för en två veckor sen med hunden. En bil rullar sakta ner för vägen. Bestämmer mig för att gå över eftersom den var så långt bort. När jag går över vägen så gasar gubbjäveln på som fan och kär nästan på hunden och mig. Vinkar mot gubbfan så han ska stanna. Han vevar ner rutan och säger att fotgängare inte har nåt i trafik att göra och att det inte var något övergångs ställe.

Vad kan man säga? Bittra, dementa surfittor har inget i trafiken att göra.

Det där är ren idioti, sådana människor borde inte bara bli fråntagna körkortet, borde även spärras in. Regeln är att fotgängare och cyklister har ALLTID företräde, man tvärnitar på motorvägen och skapar seriekrock om det betyder att man missar att köra på nån tonåring som springer över vägen. Sen att jag anser den ungen vara stendum som har på motorvägen att göra spelar mindre roll.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Du ska väl inte sitta här och snacka om att visa hänsyn och respekt när du precis gjort klart att du gjort det till en vana att hänga på tutan och skrika och gapa åt folk som inte gör precis som du vill. Visst kan det vara lite jobbigt om någon står jättelänge och väntar ut en parkeringsplats, men hur bråttom har man egentligen om man har tid att gå och leta upp personen efteråt och ge honom en utskällning?

Du är en sorjlig person
Jag har all rätt att säga vad jag tycker om en person öga mot öga, fler folk borde göra det för att lära folk vett, men de flesta här i sverige är tyvärr töntar som inte vågar ta en konflikt öga mot öga med personer. Resultatet är att folk som du dräller omkring hänsysnlöst.
Det handlar inte om tid, utan visa hänsyn till andra, och du menar att det är respektlöst att inte visa respekt åt dessa människor?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Att köra under skyltad hastighet står inte med på polisens böteslista iaf, är ni som gnäller som mest om detta säkra på att det är olagligt?

http://www.police.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Fullt tillåtet att köra 40 på motorväg.

http://www.xn--trafikskerhet-hfb.se/Trafikregler_motorvag.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Att köra under skyltad hastighet står inte med på polisens böteslista iaf, är ni som gnäller som mest om detta säkra på att det är olagligt?

http://www.police.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Fullt tillåtet att köra 40 på motorväg.

http://www.xn--trafikskerhet-hfb.se/Trafikregler_motorvag.htm

Tillåtet ja om det krävs. Men kör du långsamt utan anledning(att vara en sopig förare är inte en bra anledning) så hindrar du trafiken. Skulle bli mycket förvånad om du inte blev stoppad av polisen om du körde i 40 utan anledning på en motorväg. Har dock svårt att se att polisen skulle stoppa någon som kör 10 km/h under begränsningen utan anledning. De kör nog bara om då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Att köra under skyltad hastighet står inte med på polisens böteslista iaf, är ni som gnäller som mest om detta säkra på att det är olagligt?

http://www.police.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Kapitel 3, paragraf 16 i Trafikförordningen säger:

Citat:

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Att det inte finns en straffskala/bötesbelopp satt för det betyder inte att det inte är olagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Att det inte finns en straffskala/bötesbelopp satt för det betyder inte att det inte är olagligt.

Helt fel, finns det inget straff är det inget brott.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Helt fel, finns det inget straff är det inget brott.

Haha, va? Om du bryter mot det som står i trafikförordningen så gör du per definition någonting olagligt, för det som står i trafikförordningen är liksom lagen!

Det är skillnad på att det inte finns en fördefinierad straffskala eller bötesskala (som för t.ex. fortkörning) och att det inte finns något straff alls. Det är olagligt att hindra annan trafik.

Permalänk
Medlem

Körde en hel del i sommras mellan Märsta och Ekerö (jobbade). Då såg man ju ett gäng super bilar varje dag. Kan säga att de körde lugnare än majoriteten andra trafikanter.

De höll oftast bra avstånd, använde blinkers, släppte förbi fotgängare och var allmänt lugna. Ungefär som om de visade upp sig.

De som däremot körde som svin var de med Volvo v70/s60/s80, Audi A4/A6/A8/A3, Saab 9-5/9-3, Passat av nyare modell m.m

Dessa kördes oftast av folk i 30-45års åldern, män som kvinnor.
De kom oftast upp i röven på en och tryckte, fast hela den sträckan var 50väg med fartkameror!

Sen de som lämmnar ungarna vid skolan....fan vad de kör, höll på att smälla när en v70 tvärnitar för att sedan slänga ut ungarna och rivstarta iväg, och då låg jag på lagom avstånd!

Många anklagar ungdommar för att köra vårdslöst, visst vi är inte guds snällaste barn vi heller. Men vi kör oftast inte lika aggresivt som dessa 30-45åriga fartmongon.

Jag kör aggresivt till sättet, men jag behandlar inte folk aggresivt. Om någon segar iväg ifrån ett rödljus så ligger jag en bit bakom, många andra pressar som om de bran i röven på dem.

Lite offtopic, men det är min erfarenhet at trafik väsendet.

Så, ut och sladda med er nu

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Haha, va? Om du bryter mot det som står i trafikförordningen så gör du per definition någonting olagligt, för det som står i trafikförordningen är liksom lagen!

Det är skillnad på att det inte finns en fördefinierad straffskala eller bötesskala (som för t.ex. fortkörning) och att det inte finns något straff alls. Det är olagligt att hindra annan trafik.

Men juridiskt sett har du inte begått något olagligt om det inte finns ett straff. För att någonting ska ses som ett brott måste det finnas ett straff och uppsåt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ryo: det är rätt lustigt att de som ska lämna/hämta barn vid skolor och dagis är de som är sämst på att hålla hastighetsbegränsningarna där. Man tycker ju att de om några borde tänka på riskerna och inte köra fortare än 30, men jag antar att så länge det inte är ens egna barn så är det inte viktigt

P-NILZ:
ok, då formulerar vi det så du förstår också:

Om du kör onödigt långsamt eller på annat sätt hindrar annan trafik så får polisen stoppa dig och skriva en böteslapp. Slut, frågor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men juridiskt sett har du inte begått något olagligt om det inte finns ett straff. För att någonting ska ses som ett brott måste det finnas ett straff och uppsåt.

Att det inte finns fördefinierade straff betyder inte att du inte kan bli straffad för det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ehrm. Trafikförordningens 14 kap. 3 §:

Citat:

Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot [...] bestämmelserna i [3 kap. 16 §]...

Edit: Derox, nulla poena sine lege, RF 2:10, Europakonventionen artikel 7, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna artikel 11 (2), du har fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Helt fel, finns det inget straff är det inget brott.

bra försök till trollning, u fail

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
bra försök till trollning, u fail

gb2school och läs juridik.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Du är en sorjlig person
Jag har all rätt att säga vad jag tycker om en person öga mot öga, fler folk borde göra det för att lära folk vett, men de flesta här i sverige är tyvärr töntar som inte vågar ta en konflikt öga mot öga med personer. Resultatet är att folk som du dräller omkring hänsysnlöst.
Det handlar inte om tid, utan visa hänsyn till andra, och du menar att det är respektlöst att inte visa respekt åt dessa människor?

Om jag menar att det är respektlöst att inte visa respekt? Ja det menar jag, konstigt nog.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det inte är eller är brottsligt för att man kör för sakta så är det definitivt livsfarligt!
Senast jag körde ner till Skellefteå höll jag på att vara med om en seriekrock på grund av att någon tyckte det var kul och köra 70km/h på 110 väg och 50km/h på 70-90 väg.
Det bildades en riktigt lång kö längs E4:an och vid två tillfällen höll det på att sluta riktigt illa på grund av folk tvärbromsa och gjorde idiotiska omkörningar i tron om att köra om ca 20-40 bilar...

Tog förövrigt 20 minuter extra och köra från Töre till Luleå, sträcka på ca 5 mil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

En rondel skall betraktas som en enkelriktad väg har jag lärt mig och vitt jag vet blinkar man inte ått nått håll när man åker på en enkelriktad väg.

Dock blinkar man när man gör ett filbyte, och då vi har högertrafik rondeller så blir det HÖGER blinker som skall slås på direkt efter man passerat föregående utfart.

det absolut värsta är förare som blinkar vänster (liksom wtf ska du upp på refugen eller?) för att sedan slå av blinkern och åker ut ur rondellen.

Sedan stör jag mig på folk som inte lär sig att det inte går att köra permanent högre än 90 på 2+1 vägar dagtid då det i princip är garanterat lastbilar ute på vägarna.
Kanske fanns en anledning till att jag inte blåste på i 100 utan höll 90 även fast jag inte hade nån dirket framför mig (hade då naturligtvis noterat lastbilen längre fram som jag inte kommer hinna köra om).

På min dagliga pendling till jobbet på ca 4.5 mil ser man mycket skumt. Håller mig därför lugn och håller lagstadgad fart, tappar för övrigt ca 5min på att åka 110 på 90-väg och som en bonus har jag mycket bättre bränsleekomomi.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Varför ska man inte blinka ordentligt i rondeller för? Du blinkar inte för att visa vilken väg du tar i rondellen, du blinkar för att visa vart du ska svänga i korsningen.

Ska jag åka vänster efter rondellen så blinkar jag vänster innan, och byter till att blinka höger när jag ska ut. Ska jag höger direkt så blinkar jag höger redan innan jag går in i rondellen. Ska jag rakt över så blinkar jag inte alls i ingången och blinkar höger när jag ska ut.

Det underlättar så jävla mycket för omgivningen och undviker situationer som "åh helvete skulle han vidare i rondellen!" eller folk som tvärnitar framför en för att den där bilen visst inte skulle svänga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Varför ska man inte blinka ordentligt i rondeller för? Du blinkar inte för att visa vilken väg du tar i rondellen, du blinkar för att visa vart du ska svänga i korsningen.

Ska jag åka vänster efter rondellen så blinkar jag vänster innan, och byter till att blinka höger när jag ska ut. Ska jag höger direkt så blinkar jag höger redan innan jag går in i rondellen. Ska jag rakt över så blinkar jag inte alls i ingången och blinkar höger när jag ska ut.

Det underlättar så jävla mycket för omgivningen och undviker situationer som "åh helvete skulle han vidare i rondellen!" eller folk som tvärnitar framför en för att den där bilen visst inte skulle svänga.

Håller fullständigt med!

Ser rondeller som en 4 vägs korsning, ska jag vänster, blinkar jag vänster sen höger för att visa att jag ska ut.
Blinkersen är inte tillför dig själv utan för att andra ska se vart man ska och underlätta trafiken.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Alltså blinkar man inte i rondeller har man fan inget i trafiken att göra. Enda anledning att inte blinka är om man ska rakt fram i rondellen men ska man någon annanstans så bör man blinka.

Och har man inte fattat det har man antingen inte kört någonting alls i rondeller eller så är man helt handikappad i trafiken. En av de mest irriterande sakerna är ju som sagt när folk inte blinkar och man tror att man kan köra ut men helt plötsligt ska de runt i rondellen och alla måste stå på bromsen.

Permalänk
Medlem

tja vi kan ju tolka lite hur vi vill trafiken blir ju så mycket säkrare om vi alla har våra egna bedömingar om när vänster spak på ratten skall användas. Hade ju varit på tok för dumt att följa trafikreglerna så ALLA gör samma sak.

kanske ska köra med varningsblinker inne i rondellen och tuta lite när man åker ut <-gnutta ironi

om man fiskar lite på VV så kan man se sist jag läste att en rondel räknas som enkelriktad väg och man blinkar inte åt NÅTT håll när man åker rakt fram, dock blinkar man höger om man svänger ut åt höger på en enkelriktad väg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Alltså blinkar man inte i rondeller har man fan inget i trafiken att göra. Enda anledning att inte blinka är om man ska rakt fram i rondellen men ska man någon annanstans så bör man blinka.

nu fördummar du ju dig själv, du säger alltså att om man inte blinkar är man trafikgalen men endå inte. Eller menar du när man kör runt i rondellen som rakt? alltså inte skär igenom rondelllen för att åka ut ur närmaste utfart?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
tja vi kan ju tolka lite hur vi vill trafiken blir ju så mycket säkrare om vi alla har våra egna bedömingar om när vänster spak på ratten skall användas. Hade ju varit på tok för dumt att följa trafikreglerna så ALLA gör samma sak.

kanske ska köra med varningsblinker inne i rondellen och tuta lite när man åker ut <-gnutta ironi

om man fiskar lite på VV så kan man se sist jag läste att en rondel räknas som enkelriktad väg och man blinkar inte åt NÅTT håll när man åker rakt fram, dock blinkar man höger om man svänger ut åt höger på en enkelriktad väg.

nu fördummar du ju dig själv, du säger alltså att om man inte blinkar är man trafikgalen men endå inte. Eller menar du när man kör runt i rondellen som rakt? alltså inte skär igenom rondelllen för att åka ut ur närmaste utfart?

Nej snarare du som verkar ha väldigt svårt att förstå hur man bör köra i rondeller. Sätt dig inuti i en rondell(i en hyfsad stor stad typ Stockholm) en dag så bör du fatta hur man kör i en rondell. Ska man rakt fram i rondell kan man skippa blinkers. Även om det underlättar att använda blinkers. Men eftersom man inte blinkar drar andra trafikanter slutsatsen att man inte ska svänga utan ska rakt fram i rondellen.

Att köra runt i rondellen är ju självklart inte rakt. Rakt fram i en rondell betyder att om du färdas i riktning X så åker du ut i riktning X.

Alla är mycket väl medvetna om att lagen inte säger att man måste blinka i en rondell om man inte byter fil. Men om alla skulle köra som dig skulle köerna till alla rondeller öka, och trafiken gå mycket långsammare.

Men du verkar ju verkligen ha noll koll på hur man beter sig i trafiken. Nytaget körkort gissar jag på eller extremt liten erfarenhet.

Och att du inte fattar vad folk menar när de blinkar vänster inför en rondell... Ja skrattretande. Du tycker alltså att om du står på andra sidan rondellen att det är bättre att folk istället för att blinka vänster kör utan blinkers och kör runt i rondellen och du får gissa om de ska svänga vänster eller om de ska höger/rakt fram vilket i slutändan leder till att du får vänta.

Det handlar alltså inte om att kör man rakt fram i rondellen utan att blinka så behöver man inte vara "trafikgalen" som du uttrycker det. Man kan blinka i rondeller om man ska svänga och inte blinka när man kör rakt fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog

om man fiskar lite på VV så kan man se sist jag läste att en rondel räknas som enkelriktad väg och man blinkar inte åt NÅTT håll när man åker rakt fram, dock blinkar man höger om man svänger ut åt höger på en enkelriktad väg.

Det finns inget krav på att blinka vänster/höger i ingången på en rondell, men det är ett enkelt sätt att erbjuda extra information till omgivande trafikanter och underlättar enormt mycket för att trafiken ska flyta på. Det är inte förbjudet att ge sådana signaler, det kostar inte dig som förare någonting, så varför inte göra det?

Permalänk
Medlem

hur kan ett övertydlig blinkning innan man svänger ut vara svårtolkad som nått annat än "jag skall köra ut"

Har bott och levat "i en hyfsad stor stad typ Stockholm" och det går aldeles utmärkt att tillämpa regelboken utan massa "lokala" trafikregler uppdikterade av folk som inte kan trafikreglerna.

så om man skall rakt igenom en fyrvägs rondell så behöver man alltså inte blinka höger på den andra avfarten (den som är "rakt fram") utan det skall jag som komer in från första avfarten från höger bara veta. I en 2-filig rondell -jo jag har åkt i en sån så hoppas jag du åker i yttersta körfält när du så fint kör igenom rondellen annars så blir det en välidgt fin tolkningsfråga för mig at veta att du kommer åka in i mitt köfält å sen ut ur rondellen.

å jag har har körkort sedan länge började tom med mc där ens enda livförsäkring är att se till att man är extremt tydlig om vart man åker.

Sedan vet jag inte vad lite erfarenhet är men konstant pendling till jobbet 9 mil t.o.r varje dag i ett par år är kanske det. Min bilfösäkring är satt på 3000mil per år. Kanske är lite lite, får väll ta lite turer till tyskland å köpa sprit igen då så man bättrar på min ev dåliga trafikvana

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Alla är mycket väl medvetna om att lagen inte säger att man måste blinka i en rondell om man inte byter fil. Men om alla skulle köra som dig skulle köerna till alla rondeller öka, och trafiken gå mycket långsammare.

DET har folk inte klart för sig, annars skulle vi inte ha den här diskutionen

P.S skriv inte dubbla negativ i en menig, gör en text klart svårbegriplig

Citat:

[b]
Det finns inget krav på att blinka vänster/höger i ingången på en rondell, men det är ett enkelt sätt att erbjuda extra information till omgivande trafikanter och underlättar enormt mycket för att trafiken ska flyta på. Det är inte förbjudet att ge sådana signaler, det kostar inte dig som förare någonting, så varför inte göra det?

[/b]

om rondellen är 2-filig vilket den ofta är "i en hyfsad stor stad typ Stockholm" är det smart att blinka vänster då (man får ju åka runt i en rondell i ytterfilen)

och sist då: vad är det för små rondeller med hastighet av 90 ni pratar om? jag brukar hinna ut i rondellen och nästan svänga ut om jag skall "rakt fram" innan bilen som gud förbjude inte blinkade vänster i rondellen kommer fram till där jag stod. Desutom är billen så pass nära att den kan köra in i mig om jag kör ut vad spelar det då för roll om den blinkar vänster eller ej?

Framförhålning är en mycket fin grej man kan testa, alltså läsa av trafiken se vart bilar är positionerade på vägen och ev även lyfta upp blicken mer än till arslet på bilen framför en.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kommer du själv köra?
- Ja det kommer jag att göra. Problemet i mitt individuella fall är att jag har en manuellt växlad bil och min särbo har bara körkort för automatlåda, säger Jan Sandberg.

mmm vad NTF är bra... liksom inte allts gåt ner i nått träsk sen de körde televinkens trafikskola

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
om rondellen är 2-filig vilket den ofta är "i en hyfsad stor stad typ Stockholm" är det smart att blinka vänster då (man får ju åka runt i en rondell i ytterfilen)

Man ska välja innerfilen om man ska vänster ut ur rondellen (dvs. 3/4 av vägen runt), du som är expert på rondellkörning borde väl ha uppsnappat den lilla rekommendationen från Vägverket?

Citat:

och sist då: vad är det för små rondeller med hastighet av 90 ni pratar om? jag brukar hinna ut i rondellen och nästan svänga ut om jag skall "rakt fram" innan bilen som gud förbjude inte blinkade vänster i rondellen kommer fram till där jag stod. Desutom är billen så pass nära att den kan köra in i mig om jag kör ut vad spelar det då för roll om den blinkar vänster eller ej?

Framförhålning är en mycket fin grej man kan testa, alltså läsa av trafiken se vart bilar är positionerade på vägen och ev även lyfta upp blicken mer än till arslet på bilen framför en.

Om folk använder blinkers, framförallt blinkar höger om dom ska direkt ut ur rondellen, så innebär det skillnaden mellan att behöva stanna och kunna rulla på låg växel fram till rondellen och sedan fortsätta köra. För en personbil så är väl skillnaden inte jättestor, men när det handlar om fordon modell större á la lastbil så gör det en stor miljömässig och ekonomisk skillnad i det långa loppet om man kan underlätta så pass för dom att dom inte behöver stanna. När trafiktrycket på rondellen är högt så avhjälper det dessutom köbildning, eftersom bilar som sagt kan fortsätta rulla istället för att behöva stanna och se vart fordonet i fråga tar vägen.

Förstår inte varför du är en sån jävla motståndare till att blinka innan man kör in i en rondell? Det är fullkomligt solkart vad som menas med blinkningen, det är inte förbjudet på något sätt, det kostar dig ingen tid, energi eller pengar och det underlättar för alla andra. Var en surfitta om du vill men det känns jävligt korkat att inte slå på en jävla blinkers för att hjälpa andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ska man rakt fram i rondell kan man skippa blinkers

Öh, hur ska man då veta om du ska köra ur rondellen eller köra runt om man är den som står och väntar på att få köra in?

Edit:
Bara för att klargöra varför ditt resonemang är helt orimligt så kan du ju ta en titt på den här bilden. Tänk dig att du kommer från Stockholm och ska mot Vällingby, då behöver du alltså inte blinka när du kör ut ur rondellen eftersom den avfarten är rakt fram? Då kan man ju fråga sig hur de som står på andra sidan när du kommer dit ska kunna ha koll på vilket håll du kom ifrån? För det måste de ju veta om de ska kunna vara säkra på om du ska ut eller köra vidare om du nu kommer utan att blinka.

Nä, man blinkar höger vid den avfarten där man ska ut och det är enda gången man blinkar i en rondell. Om alla höll sig till det så skulle det sällan bli några missförstånd iom att man då kan ta för givet att den som blinkar ska ut, och den som inte blinkar ska köra förbi.

Undantaget kan vara mycket små enfilsrondeller där man med enkelhet ser över till andra sidan och där det kan bli svårt att hinna med om du svänger runt utan förvarning, får anta att det är sådana rondeller du brukar köra i..

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.