då var bioshock knäckt.

Permalänk

vet inte om det är alla de som är "pirater" man ska jaga mer vore väl de som läcker ut spelet till och börja med men det är bara vad jag tror.

för läcker ingen ut spel så mnskar ju "piratandet" avsevärt eller är jeg helt fel nu?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag skulle vilja se globala siffror på hur många som avstod att köpa spelet på grund av dess idiotiska DRM respektive hur många som köpte spelet på grund av DRM.

Jag är beredd att sätta en stor penning på att den första kategorin är mycket större.

Det tro jag verkligen inte! Hur måånga gamers tror du har så stor koll på om spelet har drmskydd eller inte och har en aning om att det gör nåt?. jag visste inte om att det hade drm-skydd när jag köpte det. Har inte heller några problem med datorn sen jag installerade och bryr mig inte speciellt att det ligger där och gömmer sig. Installerar om datorn var 4 månad ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
jag hoppas innerligt att flera spel använder samma teknik fast vidareutvecklar den så kan den illegala nedladdningen förhalas. Sedan argumentet att om ett spel är så fruktansvärt bra så köper det spelet är bara skitsnack. Ju bättre ett spel är ju fler tankar hem det. Har hört och läst massvis med folk som ville spela bioshock men var för dumma i huvudet att betala utan invänta en illegal kopia...blir så trött på folk..

det bästa vore om man lade upp hela spelet på nätet och man var tvungen att vara ansluten till en server. det skulle verkligen stänga ute alla snyltar...

1. Please, pay some bloody attention! Det är så Bioshock fungerar! Vad har det resulterat i?
Två saker: a) När företagets servrar är nere så är ens spel helt värdelöst, samt b) När företaget går i konkurs eller blir uppköpt eller nåt så blir spelet helt värdelöst, slutar fungera!
Det är två problem som ENDAST drabbar legitima kunder! De som vill cracka det kan göra det snabbt och enkelt och slippa alla problem med kopieringsskyddet!

2. Återigen riktar jag uppmärksamheten till Blizzard.
Warcraft III har sålt jävligt bra, trots den totala avsaknaden av några avancerade DRM-fasoner. Diablo 2 likaså.
Eller Westwood kanske? C&C-serien har sålt jävligt bra genom tiderna, utan en gnutta DRM.
Börjar du se trenden? Kan du tänka dig möjlighten att det är skit samma hur avancerat DRM-skit spelet har?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
[B]1. Please, pay some bloody attention! Det är så Bioshock fungerar! Vad har det resulterat i?
Två saker: a) När företagets servrar är nere så är ens spel helt värdelöst, samt b) När företaget går i konkurs eller blir uppköpt eller nåt så blir spelet helt värdelöst, slutar fungera!
Det är två problem som ENDAST drabbar legitima kunder! De som vill cracka det kan göra det snabbt och enkelt och slippa alla problem med kopieringsskyddet!

Det är verkligen inte så bioshock fungerar, bioshock authar en gång, sedan behöver du inte internet, det han föreslog var en modell där spelet mer eller mindre strömmas från en server medans du spelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Är det bara jag som undrar vad som gömmer sig bakom "masken" på bigdaddy?

En liten galen gnome från WoW som sitter o sliter i ett par spakar o skrattar galet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
1. Please, pay some bloody attention! Det är så Bioshock fungerar! Vad har det resulterat i?
Två saker: a) När företagets servrar är nere så är ens spel helt värdelöst, samt b) När företaget går i konkurs eller blir uppköpt eller nåt så blir spelet helt värdelöst, slutar fungera!
Det är två problem som ENDAST drabbar legitima kunder! De som vill cracka det kan göra det snabbt och enkelt och slippa alla problem med kopieringsskyddet!

Bioshock fungerar inte så men det har någon redan sagt.
Jag tror inte att man behöver oroa sig för att spelen skall sluta fungera när företagen går i konkurs. Läste att valve hade lovat att ifall dom gick i konkurs eller att steam skulle tas bort så skulle dom fixa att alla steam spel blev upplåsta så man kunde spela sina spel ändå. Jag tror att fler företag gör så ifall en konkurs skulle vara aktuell.

Men jag håller med om att kopieringskydd främst drabbar dom som köper spelen och inte piraterna och det är inte så bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vet inte om det är alla de som är "pirater" man ska jaga mer vore väl de som läcker ut spelet till och börja med men det är bara vad jag tror.

för läcker ingen ut spel så mnskar ju "piratandet" avsevärt eller är jeg helt fel nu?

De som oftast "läcker ut" spelen från början vill inte att du och P2P ska få tag på det. Just i detta fall kom cracket från P2P först. Men det är väldigt sällan som avancerade crack kommer från P2P. Lite dåligt formulerat men jag hoppas att du förstår.

Permalänk
Medlem

eh.. allt snack om bioschocks kopieringsskydd.. vet ni ens vad ni pratar om?
jag menar du har 5 aktiveringar till ditt förfogande, och dessa kan du återkalla när du avinstallerar spelet. så om du installerar spelet 5 gånger på raken utan att avinstallera innan, ja då får man faktiskt skylla sig själv.

faktiskt ett av de bästa altenativen jag sött på.

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nait
eh.. allt snack om bioschocks kopieringsskydd.. vet ni ens vad ni pratar om?
jag menar du har 5 aktiveringar till ditt förfogande, och dessa kan du återkalla när du avinstallerar spelet. så om du installerar spelet 5 gånger på raken utan att avinstallera innan, ja då får man faktiskt skylla sig själv.

faktiskt ett av de bästa altenativen jag sött på.

Är du säker på det? Jag tror det är en lögn faktiskt. Att avinstallera frigör ingen key annars skulle dom inte jobba på ett verktyg som just gör detta. Att det skulle frigöra keys gick dom ut med innan dom skrev cult of rapture sidan, men det är ju möjligt det bara är till för dom som installerat och aldrig avinstallerat också.

"Also, we have in the works a revoke tool which you will be able to run on your machine if you want to free up that key and move it to to another computer (this works very much like Steam or iTunes system)."

http://www.2kgames.com/cultofrapture/home.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nait
eh.. allt snack om bioschocks kopieringsskydd.. vet ni ens vad ni pratar om?
jag menar du har 5 aktiveringar till ditt förfogande, och dessa kan du återkalla när du avinstallerar spelet. så om du installerar spelet 5 gånger på raken utan att avinstallera innan, ja då får man faktiskt skylla sig själv.

faktiskt ett av de bästa altenativen jag sött på.

Och det där visade sig vara en lögn, som sagt.
Om man avinstallerar och installerar spelet fem gånger så har man använt upp alla sina nycklar. De SÄGER att det ska fungera som du hävdar, men i praktiken gör det inte det.

Fast vad kan man vänta sig, detta är ifrån företaget som hävdade att demot inte innehöll secuROM, vilket visade sig vara en ren lögn det också.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
Att skylla på höga priset är bara löjligt när det gäller PC spelen, 399:- för nya spel är fasiken inte för mycket, på konsol är det dock i högsta laget.

First of all, 399:- är alldeles för mycket för en som endast har studiebidraget som inkomst, så tycker du kan lägga det argumentet åt sidan, och varför skulle det vara någon skillnad på priset mellan PC och konsol?

OT: Finally...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
First of all, 399:- är alldeles för mycket för en som endast har studiebidraget som inkomst, så tycker du kan lägga det argumentet åt sidan, och varför skulle det vara någon skillnad på priset mellan PC och konsol?

OT: Finally...

För att dom måste casha upp till ms ellr sony för att få sälja det på deras konsoll?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
För att dom måste casha upp till ms ellr sony för att få sälja det på deras konsoll?

Microsoft, Nintendo och Sony ska enligt mig vara glada att det finns företag som vill släppa spel på deras konsoler, för utan speltillverkarna, vad skulle deras konsoler ha för nytta då?
Kan inte göra annat än att hoppas att speltillverkarna slutar vara jättarnas bitches så man få se billigare spel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
Microsoft, Nintendo och Sony ska enligt mig vara glada att det finns företag som vill släppa spel på deras konsoler, för utan speltillverkarna, vad skulle deras konsoler ha för nytta då?
Kan inte göra annat än att hoppas att speltillverkarna slutar vara jättarnas bitches så man få se billigare spel...

då kommer vi till problemet att dom slutar käna pengar på deras konsoller vilket gör att det nte är lönt. (ellr nintendo känar ju iförsig på varje såld)

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Är du säker på det? Jag tror det är en lögn faktiskt. Att avinstallera frigör ingen key annars skulle dom inte jobba på ett verktyg som just gör detta. Att det skulle frigöra keys gick dom ut med innan dom skrev cult of rapture sidan, men det är ju möjligt det bara är till för dom som installerat och aldrig avinstallerat också.

"Also, we have in the works a revoke tool which you will be able to run on your machine if you want to free up that key and move it to to another computer (this works very much like Steam or iTunes system)."

http://www.2kgames.com/cultofrapture/home.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Och det där visade sig vara en lögn, som sagt.
Om man avinstallerar och installerar spelet fem gånger så har man använt upp alla sina nycklar. De SÄGER att det ska fungera som du hävdar, men i praktiken gör det inte det.

Fast vad kan man vänta sig, detta är ifrån företaget som hävdade att demot inte innehöll secuROM, vilket visade sig vara en ren lögn det också.

naturligtvis menar jag att man skall använda revoke-toolen när man avinstallerar. får man för sig att använda alla aktiveringar nu är det inte heller något problem.. http://www.2kgames.com/cultofrapture/pc_faq.html

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nait
naturligtvis menar jag att man skall använda revoke-toolen när man avinstallerar. får man för sig att använda alla aktiveringar nu är det inte heller något problem.. http://www.2kgames.com/cultofrapture/pc_faq.html

Oh yes, det program som de "planerar" att göra, vilket betyder att de inte börjat än.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
Microsoft, Nintendo och Sony ska enligt mig vara glada att det finns företag som vill släppa spel på deras konsoler, för utan speltillverkarna, vad skulle deras konsoler ha för nytta då?
Kan inte göra annat än att hoppas att speltillverkarna slutar vara jättarnas bitches så man få se billigare spel...

Se det så här, hade det inte varit för att konsoltillverkarna kan ta betalt av dom som utvecklar spel så hade också garanterat kostnaden för en konsol varit mer lik pc ;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag pratade om Bioshocks kopieringsskydd med en kille jag känner på Ubisoft Montreal, och han sa att generellt vill utvecklarna inte ha kopieringsskydd, det är utgivaren som tvingar på det.
Han har även varit med om att utgivaren lagt till kopieringsskydd utan att dom vetat om det.

Även min chef som länge jobbade i spelbranchen har väldigt dåliga erfarenheter av utgivare.
Men det är ju dom som har pengarna så det är väl svårt för utvecklarna att göra annat.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk

Av de 399kr hur mycket går till utvecklaren?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är omoraliskt att ladda ner musik från kända artister, de tjänar på att deras musik "delas ut" i längden.

Däremot tycker jag synd om speltillverkarna. Jag är väldigt sugen på att köpa BioShock men efter allt man hör om kopieringsskydd och Securom m.m så blir man lite osäker. Själva tanken med nedladdade spel är bra, inga cd/dvd-skivor, inga kopieringsskydd!

Jag skulle ABSOLUT kunna betala typ 200 kr DIREKT till spelutvecklarna via donation el liknande om jag laddade ner spelet illegalt. Det har jag INGA som helst problem med. Däremot känns det motigt att betala 400 om man bara får en massa strul och kopieringsskydd.

Om det stämmer som någon sa att spelutvecklarn får 25% av vinsten men inte ens får bestämma om det ska vara kopieringsskydd själv, då skulle jag gärna kunna dubbla de där procenten och ge direkt till spelutvecklarna.

Åt h***** med utgivarna:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
jag hoppas innerligt att flera spel använder samma teknik fast vidareutvecklar den så kan den illegala nedladdningen förhalas. Sedan argumentet att om ett spel är så fruktansvärt bra så köper det spelet är bara skitsnack. Ju bättre ett spel är ju fler tankar hem det. Har hört och läst massvis med folk som ville spela bioshock men var för dumma i huvudet att betala utan invänta en illegal kopia...blir så trött på folk..

det bästa vore om man lade upp hela spelet på nätet och man var tvungen att vara ansluten till en server. det skulle verkligen stänga ute alla snyltar...

Det drabbar å andra sidan bara de som faktiskt köpt spelet, då piraterna bypassar det.

Mins ni inte HL2?

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
First of all, 399:- är alldeles för mycket för en som endast har studiebidraget som inkomst, så tycker du kan lägga det argumentet åt sidan, och varför skulle det vara någon skillnad på priset mellan PC och konsol?

OT: Finally...

Och folk som bara har studiebidrag som "inkomst" har svårt att köpa nya bilar, jordenruntresor osv. Att ha råd att köpa allt man vill ha är ingen mänsklig rättighet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7

Det är INTE tillåtet att diskutera piratkopiering eller hur man kringgår kopieringsskydd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kopieringsskyddet har inte stört mig nåt nämnvärt. Det verkar som om jag slapp rootkitet (hal.exe) iom att jag köpte spelet "fysiskt" från webhallen och inte via steam.
Det störde mig mer att EAX var helt oanvändbart i vista med audigy i bioshock.

Men jag kommer nog ha en crackad skiva i fodralet för när man känner för att spela igen i framtiden och slipper securerom skiten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
First of all, 399:- är alldeles för mycket för en som endast har studiebidraget som inkomst, så tycker du kan lägga det argumentet åt sidan, och varför skulle det vara någon skillnad på priset mellan PC och konsol?

OT: Finally...

Get a fucking job :D:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Get a fucking job :D:rolleyes:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Publicerat/Artiklar/2006/Ungdom...

jag ger upp, url-skiten på den här sidan funkar ju inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tombee
http://www.ekonomifakta.se/sv/Publicerat/Artiklar/2006/Ungdom...

jag ger upp, url-skiten på den här sidan funkar ju inte

Så här menar du? http://www.ekonomifakta.se/sv/Publicerat/Artiklar/2006/Ungdom...

EDIT - men jäkla brytning pga av bredden

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Så här menar du? http://www.ekonomifakta.se/sv/Publicerat/Artiklar/2006/Ungdom...

EDIT - men jäkla brytning pga av bredden

Haha dåligt kodat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
First of all, 399:- är alldeles för mycket för en som endast har studiebidraget som inkomst, så tycker du kan lägga det argumentet åt sidan, och varför skulle det vara någon skillnad på priset mellan PC och konsol?

OT: Finally...

Tja, då köper du inte spelet helt enkelt. Gäller att prioritera, måste du ha spelet så sparar du. Har du inte råd så köper du det inte. Är ingen rättighet eller ett måste att äga ett spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Och folk som bara har studiebidrag som "inkomst" har svårt att köpa nya bilar, jordenruntresor osv. Att ha råd att köpa allt man vill ha är ingen mänsklig rättighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tja, då köper du inte spelet helt enkelt. Gäller att prioritera, måste du ha spelet så sparar du. Har du inte råd så köper du det inte. Är ingen rättighet eller ett måste att äga ett spel.

Öh? Jo men 399kr är fortfarande dyrt.