då var bioshock knäckt.

Permalänk
Medlem

då var bioshock knäckt.

jaha då var bioshock knäkt, vilken tid det tog. vilket svårt antipiratkopierings system dom verkar haft, undrar hur detta kommer påverka kunder som måste trilskas med kopierings skyddet nu och pirater får det enklare. lite synd för betalande kunder, kanske borde 2K släppa en patch som tar bort kopierings skyddet för betalande kunder nu när spelet ändå är knäkt så dom slipper trilskas? vad tycker ni?

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Sötast

Så..... att anti-pirat skydd inte fungerar är en nyhet sen...... idag?

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom ska skippa alla utvecklingskostnader av kopieringsskydden och banta prisen på spelen... då kanske jag skulle handla oftare (spelar inte mycket i dagsläget)
Dessutom som finns det ju kopieringsskydd som kan få hela datorn att få frispel...

Permalänk
Medlem

Allexz bioshock har ett väldigt omtalat kopierings skydd som ända tills idag har varit oknäckt för pc men samtidigt skapat massa krångel för användarna.
det var ett bra tag sedan biosock kom ut dessutom.

jag tror att detta kopierings skydd vore bra ifall företagen använde dom för att försvåra knäckningen av spel och få fler spel sålda då folk inte vill vänta på pirat spelen. sedan när piratskyddet så småning om knäcks så tycker jag att företagen borde ta bort skyddet helt för att underlätta för dom betalande kunderna, så att det inte blir lättare att använda ett piratkopierat spel än ett orginal.

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321
Allexz bioshock har ett väldigt omtalat kopierings skydd som ända tills idag har varit oknäckt för pc men samtidigt skapat massa krångel för användarna.
det var ett bra tag sedan biosock kom ut dessutom.

jag tror att detta kopierings skydd vore bra ifall företagen använde dom för att försvåra knäckningen av spel och få fler spel sålda då folk inte vill vänta på pirat spelen. sedan när piratskyddet så småning om knäcks så tycker jag att företagen borde ta bort skyddet helt för att underlätta för dom betalande kunderna, så att det inte blir lättare att använda ett piratkopierat spel än ett orginal.

Allt knäcks ändå så jag fattar inte varför de ska ha skydd överhuvudtaget. Det enda de drabbar är de som köpt spelet och får krångla. Det är precis samma sak med kopieringsskydd på skivor. Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Skydden kommer alltid att knäckas till slut, och det kommer alltid vara folk som är berädda att vänta på dom.

Permalänk
Medlem

om spelet hade knäckts dagen det släpptes hade inte lika många gått och köpt spelet, många som suttit och väntat på att det skulle knäckas gick och köpte spelet då dom inte längre orkade vänta. alltså har dom tjänat mer pengar pga att det tog lång tid att knäcka spelet, dock så har dom fått sämmre rykte så det skyddet orsakat problem för användarna.

men ifall dom skulle köra med ett hårt skydd som försenar pirat version så skulle dom tjäna mera pengar och sedan när spelet knäcks så släpper dom en patch som tar bort skyddet iaf delarna som fårsvårar för användarna så att det blir lika enkelt att använda orginalet som en pirat version.

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321
Allexz bioshock har ett väldigt omtalat kopierings skydd som ända tills idag har varit oknäckt för pc men samtidigt skapat massa krångel för användarna.
det var ett bra tag sedan biosock kom ut dessutom.

jag tror att detta kopierings skydd vore bra ifall företagen använde dom för att försvåra knäckningen av spel och få fler spel sålda då folk inte vill vänta på pirat spelen. sedan när piratskyddet så småning om knäcks så tycker jag att företagen borde ta bort skyddet helt för att underlätta för dom betalande kunderna, så att det inte blir lättare att använda ett piratkopierat spel än ett orginal.

Bra tag sedan? Spelet släpptes väl förra veckan i Sverige och några dagar tidigare i Staterna.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

*

Permalänk
Medlem

Det roligaste är ju alla bittra kommentarer på diverse forum, där folk beklagar sig att de redan köpt spelet, då de inte orkade vänta på en crackad version...

Detta tycks ju ändå tyda på att många köpte spelet istället???

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se globala siffror på hur många som avstod att köpa spelet på grund av dess idiotiska DRM respektive hur många som köpte spelet på grund av DRM.

Jag är beredd att sätta en stor penning på att den första kategorin är mycket större.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

blir så trött, förbannad personer som sitter och klagar på att de köpt spelet då det nu finns en crackad variant. Vet de inte att företagen måste ha in pengar för att göra nya. Att dessutom göra ett SP spel idag är MYCKET sällsynt vilket är fruktansvärt tråkigt. Jag är glad att bioshock håll så länge som det gjort hoppas detta skydd vidareutvecklas och används på flera titlar så det kanske kan produceras fler SP spel och mer orginella spel då utvecklare och utgivare vågar då fler tvingas köpa.

Att skylla på höga priset är bara löjligt när det gäller PC spelen, 399:- för nya spel är fasiken inte för mycket, på konsol är det dock i högsta laget.

*EDIT*

Citat:
Jag skulle vilja se globala siffror på hur många som avstod att köpa spelet på grund av dess idiotiska DRM respektive hur många som köpte spelet på grund av DRM.

Jag är beredd att sätta en stor penning på att den första kategorin är mycket större.

SVAR: majoriteten är inte nördar på swe eller dylik utan vanliga "svenssons" och dessa bryr sig inte så mycket. så jag vågar satsa en stor penning på att de flesta köpte för att de inte fick tag på en illegal variant eller att de inte visste om drm: et.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk

Bara för att göra det långa kort:

Kan man klättra upp så kan man klättra ner.

Kom igen boys, snorungar på 13-16 år hackar Nasa på mindre än två veckor. Ett spel för 400 kr kommer inte stoppa någon oavsett vad skyddet har kostat att utveckla.

Vi får väl se hur lång tid det tar innan man kommer på ett annat sätt att tjäna pengar. Jag och min chef som är entreprenör sedan 20 år tillbaka har redan massor med ideér... dom fungerar också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är ju intressant att filmer med skyhög budget för effekter och stjärnskådisar kostar mindre att köpa än spel...

...kostar ett par nördar och deras datorer verkligen så mycket mer? Tar man priserna och jämför så måste de uppenbarligen kosta 100-300% MER än världens blockbuster film. Oooo fan.

*host*bullshit*host*

EDIT - Och kolla på konsoll-spel som inte är crackade av så många: de är ännu dyrare just pga det! 350-450 för PC spel medan konsollspel kost som värst 799! Varför? För att det är 12-åringar vars föräldrar köper spel till dom!

EDIT 2 - Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321

det var ett bra tag sedan biosock kom ut dessutom.

Vafan, lever du hundår?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Det är ju intressant att filmer med skyhög budget för effekter och stjärnskådisar kostar mindre att köpa än spel...

...kostar ett par nördar och deras datorer verkligen så mycket mer? Tar man priserna och jämför så måste de uppenbarligen kosta 100-300% MER än världens blockbuster film. Oooo fan.

*host*bullshit*host*

EDIT - Och kolla på konsoll-spel som inte är crackade av så många: de är ännu dyrare just pga det! 350-450 för PC spel medan konsollspel kost som värst 799! Varför? För att det är 12-åringar vars föräldrar köper spel till dom!

det innebär att det är okej att snylta hem?

för det andra, det finns gott om grupper som crackar sönder alla konsol spel så det argumentet håller inte.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Det är ju intressant att filmer med skyhög budget för effekter och stjärnskådisar kostar mindre att köpa än spel...

...kostar ett par nördar och deras datorer verkligen så mycket mer? Tar man priserna och jämför så måste de uppenbarligen kosta 100-300% MER än världens blockbuster film. Oooo fan.

*host*bullshit*host*

EDIT - Och kolla på konsoll-spel som inte är crackade av så många: de är ännu dyrare just pga det! 350-450 för PC spel medan konsollspel kost som värst 799! Varför? För att det är 12-åringar vars föräldrar köper spel till dom!

EDIT 2 - Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Men de stora filmerna går ju typ med vinst efter första helgen när hela världen går och ser dom på biograferna, spelbranchen har ju inget motsvarande biografer vilket kan påverka priset mycket.

Samtidigt drar ju vissa spel in enormt mycket pengar.
Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar WoW har omsatt samt dragit in. O.o

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

En vild gissning är väl att ett kopieringsskydd som funkar i en vecka genererar tillräckligt med inkomster för att det ska vara värt för utvecklaren att ha med det.

Endera det, eller så vet diverse fanbois på teh intarwebs bättre än utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Det är ju intressant att filmer med skyhög budget för effekter och stjärnskådisar kostar mindre att köpa än spel...

...kostar ett par nördar och deras datorer verkligen så mycket mer? Tar man priserna och jämför så måste de uppenbarligen kosta 100-300% MER än världens blockbuster film. Oooo fan.

*host*bullshit*host*

EDIT - Och kolla på konsoll-spel som inte är crackade av så många: de är ännu dyrare just pga det! 350-450 för PC spel medan konsollspel kost som värst 799! Varför? För att det är 12-åringar vars föräldrar köper spel till dom!

EDIT 2 - Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Om en blockbusterfilm skulle sälja lika få ex som de flesta spel gör så skulle nog prisbilden på biofilmer se ganska annorlunda ut.

Spel kostar mer pga att de säljer färre ex+att företag vill gå med vinst och faktumet att folk accepterar den nuvarande prisnivån får man inte heller glömma.

Permalänk
Medlem

Känner många som inte har orkat vänta på crack och har köpt spelet istället.. crackning brukar ju normalt sätt ta 1-2dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Så..... att anti-pirat skydd inte fungerar är en nyhet sen...... idag?

Hahahaha

Att inte företagen gör spelen så stora att det tar flera dvd-skivor för att få plats med dom. Kostar dom nästan ingenting och låt oss säga 16Gb att ladda ned är inte kul.
Vi kommer ju ihåg när vi var tvunga att ha flera cd-skivor att byta mellan på spelen. Varför inte ha det lika dant nu?
Ja, det systemet suger för oss användare, men det är inte oss vi pratar om nu, eller hur?

Om dom tänkte efter lite så skulle dom gjort ett eget format för media dvs spel, film och musik som krävde en speciell läsare, DVDX kan vi kalla det.
Släppte dom sen ingen DVDX-brännare så var vi ju tvungna att ha all den stora informationen på datorn hela tiden. Dvs det krävs dator till dator för att föra det vidare då det inte går att bränna. Det funkade ju ett tag för playstaion 1.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Känner många som inte har orkat vänta på crack och har köpt spelet istället.. crackning brukar ju normalt sätt ta 1-2dagar

Fast frågan är om inte dom förlorade lika många kunder som tyckte drm skyddet var ett intrång i datorn och bojkottade spelet.
Hittade ett roligt citat någon gjort baserat på det inledande talet om vad rapture är för plats fast med piratvinkel istället

"Is man not entitled to the game he buys?
NO, says the man at Securom. It belongs to 2K.
NO, says the man at 2K. It belongs to us.
NO, says the man at Microsoft. It belongs to our license purchasers.
I rejected those answers.
Instead, I chose something different. I chose the impossible. I chose...piracy!
Where the gamer would not be censored, where the PC owner would not be bound by petty encryption,
where the buyer would not be constrained by corporate greed.
And with the downloading of your torrents, piracy could become your salvation"

Jag hoppas bara tillräckligt många köper spelet för det är ett bra spel och det vore kul om det blev en finansiell succe så vi får se lite fler liknande spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Vafan, lever du hundår?

många spel kommer ut på piratsidor långt innan dom ligger i spelbutikens hyllor så en lite mer än en vecka känns länge

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att Bioshock kommer att sälja extremt bra

1a i Storbritannien.
http://kotaku.com/gaming/enough/british-sales-charts-294494.p...

Det enda spelet som sålt mer den första veckan är Gears of War, tror nog de ska räcka för en rejäl vinst

Jag tror att skyddet var både negativ och positivt när de gäller sålda spel. Men i slutändan tror jag de tjänade på det och de tycker jag är bra
Mest pga att jag köpte 1000 aktier i 2k strax innan Bio släpptes. Det ser ljust ut kan jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Är rätt säker på att Bioshock kommer att sälja extremt bra

1a i Storbritannien.
http://kotaku.com/gaming/enough/british-sales-charts-294494.p...

Det enda spelet som sålt mer den första veckan är Gears of War, tror nog de ska räcka för en rejäl vinst

Jag tror att skyddet var både negativ och positivt när de gäller sålda spel. Men i slutändan tror jag de tjänade på det och de tycker jag är bra
Mest pga att jag köpte 1000 aktier i 2k strax innan Bio släpptes. Det ser ljust ut kan jag säga

Tyvärr kommer 2K Games skryta och säga "Se där, hur bra vi sålde tack vare det bra kopieringsskyddet", trots att det bara är skitsnack. Det spelet säljer bra på grund av det fantastiska jobb som utvecklarna gjorde (de som inte hade ett jota med secuROM att göra), och det är tragiskt att DRM-tillverkarna ska få äran när de inte gjort någon nytta alls.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Tyvärr kommer 2K Games skryta och säga "Se där, hur bra vi sålde tack vare det bra kopieringsskyddet", trots att det bara är skitsnack. Det spelet säljer bra på grund av det fantastiska jobb som utvecklarna gjorde (de som inte hade ett jota med secuROM att göra), och det är tragiskt att DRM-tillverkarna ska få äran när de inte gjort någon nytta alls.

Hmm jag tror du missförstod mig lite om du påstår att jag påstod att skyddet pushade på försäljningen rejält. Det tror jag inte, till en viss del, kanske några procent. Spelet säljer bra för att det är ett bra spel och det finns inget annat spel som kan konkurrera med det just nu. Detta plus att spelmarknaden har varit relativt död i många veckor före Bioshock släpptes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann

EDIT 2 - Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Hmmm dom tjänar grymt mycket på biograferna, tex nya "The Bourne Ultimatum" drog in 70.2 miljoner dollar första helgen i USA och nu är upp i 185 M dollar och detta är bara i USA.
Så tills alla som faktiskt eller iaf mer än 40% av dom som spelar spelen faktiskt betalar för de kommer vi nog aldrig få några större prissänkningar

Mangler skrev ju även att vi har nöjt oss med prisnivån.. Yeah right det finns inte många som faktiskt vill betala 400-500 kr för varje spel, de gnälls ju på dom flesta forum osv. Men jag skulle tro att dom måste ta så mycket betalt. De är inte precis några stora marginaler dom lever på skulle jag tro. Varje år blir spelen dyrare att göra samtidigt säljs och laddas det ner mer och mer piratkopior av spelen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag känner en som är så pass naiv som du säger, att han går o köper spel för att han inte kan vänta på att folk ska ladda ner det till han (Han har bara konsoler, för jäkla dum för att operera en PC).

Frågade mig om Mortal Kombat: Deadly Alliance. Sen 3 dar senare när jag hör av mig så har han redan köpt det....."Jag orkade inte vänta" sa tjockhuvet. "Jaja kan man inte vänta så...."

Nä, folk som inte kan vänta på att kopieringsskydden knäcks är barnsliga i mina ögon.

Och jag hoppas verkligen att det säljer guld på PC och inte ett jäkla dugg på konsolerna (barnmaskiner).

Och spelutvecklare tjänar nästan ingenting även om de får ett bra avtal (typ 25% av vinsten). Var nån artikel på gamasutra där de sa att enda sättet för utvecklare att tjäna pengar blir på uppföljare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Den viktiga poängen som kanske inte framkommer så tydligt i tråden är att de som inte betalar för spelet får mer (rättare sagt, mindre av det dåliga) än de som betalar för det.

Det blir lite överdrivet som att välja mellan att betala för Windows Vista premium eller få Windows Vista ultimate gratis.

Nu har jag aldrig fått negativa upplevelser utöver att man måste ha skivorna tillgängliga av securom som verkar vara benignare än starforce, som jag inte heller fick dåliga upplevelser av utöver känslan att ha skräp på datorn som jag ändå formaterar ofta. (krånglig mening)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jo precis. De som betalar borde få mer för pengarna. T.ex en poster, teknologiträd (i RTS), bonusgrejer överhuvudtaget.

Alternativet som jag är rätt säker kommer ske är total DRM där allting är övervakat och styrt av staten och företag där piratkopiering blir totalt omöjligt. Som det där med "ett fritt internet" och "ett Palladium".

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]