då var bioshock knäckt.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt glad att det tog så lång tid att cracka spelet, måste vara många miljoner dom har tjänat på att folk inte lyckats cracka det strax efter det släppts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321
Allexz bioshock har ett väldigt omtalat kopierings skydd som ända tills idag har varit oknäckt för pc men samtidigt skapat massa krångel för användarna.

Har nog varit mer snack än krångel. Är nog fler som gnäller på att man bara kan installera det 5 gånger (om man inte avinstallerar spelet på normalt sätt dvs) än folk som verkligen har problem just med det.

Har inte haft något som helst problem med mitt bioshock, varken spelet eller kopieringsskyddet. Och så länge jag inte installerar bioshock och sen formaterar disken fem gånger om och sen inte kan ta kontakt med support så.. kommer jag inte att ha nå problem

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

"When are developers going to learn that copy protection methods such as the current SecuROM hurts only legitimate purchasers like many of us here. What we get in rootkits that won't install and DRM software installed without adequate notification. We get the limit of 5 installs then having to call and ask can we please install it again.

The Pirates, what do they get? They get a working copy of an original, free of DRM software, no rootkit installed on their PC, and can install it as many times as they want."

Bioshock sålde väl kring 3-400.000 exemplar...det är inte "flera miljoner"..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min gissning är att om ett par månader har dom höjt gränsen på ominstallationer rejält, för hur många samtal vill dom ha till sin support om den där grejen med 5 installs. Dom har antagligen höjt den till en gigantiskt antal ominstallationer eller tagit bort den helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Tyvärr kommer 2K Games skryta och säga "Se där, hur bra vi sålde tack vare det bra kopieringsskyddet", trots att det bara är skitsnack. Det spelet säljer bra på grund av det fantastiska jobb som utvecklarna gjorde (de som inte hade ett jota med secuROM att göra), och det är tragiskt att DRM-tillverkarna ska få äran när de inte gjort någon nytta alls.

Är det bara jag som uppfattade att 1:a platsen i england berodde på försäljningsiffrorna från 360 versionen, en plattform som inte har överdrivet mycket piratkopiering.

88% av försäljningen var 360-versionen.

Permalänk

Jag stör mig som sjutton på den här typen av kopieringsskydd som drabbar dom som ärligt köper produkten. Det kommer aldrig någonsin drabba dom som laddar ner och så enkelt är det. Genom dessa skydd biter företagen den hand som föder dom. Jag köpte Half Life 2 innan jag kände till om Steam och hade jag gjort det hade jag ALDRIG köpt spelet eftersom jag anser det vara kränkande att jag som köpt en produkt ska bli ifrågasatt. Nej det är fan på tiden att dom ger oss som köper spel och annat lagligt något mervärde för annars kommer nog fler och fler övergå till att ladda ner eftersom dessa versioner saknar dom satans kopieringsskydden. Håller med som någon/några redan skrivit, utvecklarna borde ta bort sina begränsningar när spelen ändå blivit knäckta så att vi som köpt spelet kan använda vår produkt som vi själva vill.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Jag stör mig som sjutton på den här typen av kopieringsskydd som drabbar dom som ärligt köper produkten. Det kommer aldrig någonsin drabba dom som laddar ner och så enkelt är det. Genom dessa skydd biter företagen den hand som föder dom. Jag köpte Half Life 2 innan jag kände till om Steam och hade jag gjort det hade jag ALDRIG köpt spelet eftersom jag anser det vara kränkande att jag som köpt en produkt ska bli ifrågasatt. Nej det är fan på tiden att dom ger oss som köper spel och annat lagligt något mervärde för annars kommer nog fler och fler övergå till att ladda ner eftersom dessa versioner saknar dom satans kopieringsskydden. Håller med som någon/några redan skrivit, utvecklarna borde ta bort sina begränsningar när spelen ändå blivit knäckta så att vi som köpt spelet kan använda vår produkt som vi själva vill.

Japp, mycket riktigt. Om någon har laddat ner det olagligt och crackat det så har denne inga som helst begränsningar, till på köpet slipper man SecuROM helt och hållet.
Jag har läst flertalet inlägg från personer som köpt spelet men ändå ska cracka det för att slippa restriktionerna.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Med filmer kan man tjäna pengar på så många olika sätt, dom får in mer pengar på uthyrning och försäljning av DVD:er än vad dom drar in på bioförsäljningen. Utöver det kan man göra spel, handdukar, Happy Meal, leksaker och jag vet inte vad som bygger på filmen och dra in mängder av pengar på det.

Spel har i princip bara en enda inkomstkälla och det är försäljningen av spelet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Min gissning är att om ett par månader har dom höjt gränsen på ominstallationer rejält, för hur många samtal vill dom ha till sin support om den där grejen med 5 installs. Dom har antagligen höjt den till en gigantiskt antal ominstallationer eller tagit bort den helt.

Vem håller på och installerar ett spel fem gånger? Okej om man formaterar ibland, men vill man verkligen köra det här spelet varje vecka i flera år?
Om man lånar ut det till ett par kompisar så kan man lätt komma upp i fem installationer, men det är väl inte meningen att man man ska göra det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Det är ju intressant att filmer med skyhög budget för effekter och stjärnskådisar kostar mindre att köpa än spel...

...kostar ett par nördar och deras datorer verkligen så mycket mer? Tar man priserna och jämför så måste de uppenbarligen kosta 100-300% MER än världens blockbuster film. Oooo fan.

*host*bullshit*host*

EDIT - Och kolla på konsoll-spel som inte är crackade av så många: de är ännu dyrare just pga det! 350-450 för PC spel medan konsollspel kost som värst 799! Varför? För att det är 12-åringar vars föräldrar köper spel till dom!

EDIT 2 - Jag har sökt på google. Spel kan kosta UPP till 40 miljoner dollar, i snitt 20. Då är det typen av spel som säljer som smör. Jisses: det är långt ifrån vad en storfilm kostar. Men lik förbannat kostar en film mycket mindre att köpa. Ja ja ja det finns bio intäkter också. Och? Spel kostar mycket mindre att producera, fortfarande ingen förklaring som gör att 500kr lappen verkar rimlig.

Fast spelen säljer ju i mycket mindre upplagor...
Tror det är avsevärda skillnader där.

The Darkness kostade ungefär 100 miljoner att utveckla och hade en utvecklingstid på 2½ år tror jag. Det var Starbreeze dyraste spel so far. Knappast många spel som kostar 280 mille.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Med filmer kan man tjäna pengar på så många olika sätt, dom får in mer pengar på uthyrning och försäljning av DVD:er än vad dom drar in på bioförsäljningen. Utöver det kan man göra spel, handdukar, Happy Meal, leksaker och jag vet inte vad som bygger på filmen och dra in mängder av pengar på det.

Spel har i princip bara en enda inkomstkälla och det är försäljningen av spelet.

Notera dock att i Bioshock Collectors Edition så får man med en "Big Daddy"-figur (leksak), samt en DVD om hur de gjorde spelet + en skiva med några låtar från spelet... hm... känns som att de tjänar några slantar där med?

Förövrigt så är jag ganska imponerad utav att de tog en sådan tid att knäcka spelet, jag trodde de skulle vara knäckt efter ca 3-4 dagar iaf.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Notera dock att i Bioshock Collectors Edition så får man med en "Big Daddy"-figur (leksak), samt en DVD om hur de gjorde spelet + en skiva med några låtar från spelet... hm... känns som att de tjänar några slantar där med?

Förövrigt så är jag ganska imponerad utav att de tog en sådan tid att knäcka spelet, jag trodde de skulle vara knäckt efter ca 3-4 dagar iaf.

//Gorian

bigg daddy figuren lär skojj kan du lägga upp någon bild? vill se

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321
bigg daddy figuren lär skojj kan du lägga upp någon bild? vill se

Har ingen själv, men www.google.se har

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

bästa vore väl om man bäddade in ett grymt multiplayerstöd så man bara e tvungen att köpa spelet pga av en giltig cd-key;)

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Slutgiltiga versionen av Big Daddy-statyn:

Den är faktiskt relativt tung också, något som förvånade mig :), den känns mycket stabil och robust vilket är mycket positivt!

Visa signatur

After a year in therapy, my psychiatrist said to me, 'Maybe life isn't for everyone.'

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Notera dock att i Bioshock Collectors Edition så får man med en "Big Daddy"-figur (leksak), samt en DVD om hur de gjorde spelet + en skiva med några låtar från spelet... hm... känns som att de tjänar några slantar där med?

Dom säljs ju inte löst så det är inte riktigt samma grej och filmer har ju också collectors/special edition

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad som gömmer sig bakom "masken" på bigdaddy?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Är det bara jag som undrar vad som gömmer sig bakom "masken" på bigdaddy?

En människa såklart. Förvisso en genetiskt modifierad människa men i slutändan bara en människa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
En människa såklart. Förvisso en genetiskt modifierad människa men i slutändan bara en människa.

Fast om man tänker på tyngden så låter han ju mer som en maskin, ganska kraftiga steg och läten, mer som ett djur blandat med en maskin!

Frågan är ju vad Bigdaddy hade för roll där innan allting började, ser ju ut som en såndär dåtida dykdräkt fast modell extra large..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Fast om man tänker på tyngden så låter han ju mer som en maskin, ganska kraftiga steg och läten, mer som ett djur blandat med en maskin!

Frågan är ju vad Bigdaddy hade för roll där innan allting började, ser ju ut som en såndär dåtida dykdräkt fast modell extra large..

Vissa av dom frågorna blir besvarade i spelet så dom vill jag inte riktigt svara på här.

Du kan nog vara närmare pudelns kärna än du tror. Det är en stad under vatten på 50-talet. Känns inte helt ologiskt med armerade dykardräkter då.

Permalänk

det ska kommma en patch som tar bort det där med 2 aktiverings grejjen mm

kommer inte ihåg var jag läste men 2K kallade det fö 5step nånting

en kille på Game i Hudiksvall berättade om patchen så det blir inte så farligt ändå jag har CER av detta spel men har inte installerat det ännu väntar på patchen och ser vad den gör för nytta/fanska/rackartyg osv.

men det finns alltid folksom har det som hobby att knåcka kopieringsskydd det bästa vore ju att kryptera alla filer på skivan sedan när mna ska installera det så kopplar den upp sig mot en site som gör att du kan de-kryptera och installera smat nån funktion för de som inte har nån uppkopling

ja inte vet jag känns som att oavsett kopieringsskydd så knäcks den förr eller seanre så länge datorer finns så finns det medel för att knäcka program/spel tror et är den bittra sanningen

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jag köper PC spel som är värda, tycker de har ett bra pris också. Däremot är konsol spel tok för dyra, men det har antagligen sina anledningar också.

Permalänk

Ja fan konsoll spelen har alldeles för höga priser

därför köpte jag BIO CE för PC istället för 360 då det skiljer sig rediga 200kr i pris

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Jag tror inte att framtiden handlar om att göra det svårare att knäcka spelet, utan att försätta spelaren i en situation där det inte går att fejka. Om du tar WoW så är det ingen som sitter och laddar ner spelet, skapar en karaktärer, och spelar gratis. Det handlar inte om att det är ett väldigt bra kopieringsskydd, utan att man spelar över internet, och dels för att det finns en kostnad.

Tar man ett spel som Trackmania United så är det knäckt, men då bara som singleplayerspel. För att dela med sig av sina tider, repriser, och banor så måste man skaffa sig ett giltigt account/cd-key och sedan verifiera den över internet.

Det borde finnas ett sätt att göra så att man tvingar användaren att registera sig på spelets hemsida/server, med ett användarnamn, mail och cd-key. Bäst vore att både registera sig med en cd-key och en registeringsnyckel som man får på något sätt.

Man måste se runt det nuvarande problemet, för att skapa mer problem för den som vill ladda ner spelet. Skapar man ett kopieringsskydd så kommer det troligtvis att knäckas. Att spela ett spel utan en anslutning mot internet säger bara "Välkommen in och spela". Jag tror att verifiering över internet är en möjlighet för att försvåra den illegala nerladdningen.

Problemet här är att det finns personer som vill spela utan att vara just ansluten mot internet, men det är en annan fråga.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Problemet börjar rikta sig åt fel håll tycker jag.

Man vill att färre ska ladda ner så man skapar ett helt galet skydd som gör att folk inte vill köpa det utan vill ladda ner för att slippa....lite fel väg att gå kanske..som ni andra också sagt...

Ähh vi tar bort hela internet skippar alla spel och datorer och gör turneringar i Fia med knuff istället!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu Taito
Jag tror inte att framtiden handlar om att göra det svårare att knäcka spelet, utan att försätta spelaren i en situation där det inte går att fejka. Om du tar WoW så är det ingen som sitter och laddar ner spelet, skapar en karaktärer, och spelar gratis. Det handlar inte om att det är ett väldigt bra kopieringsskydd, utan att man spelar över internet, och dels för att det finns en kostnad.

Tar man ett spel som Trackmania United så är det knäckt, men då bara som singleplayerspel. För att dela med sig av sina tider, repriser, och banor så måste man skaffa sig ett giltigt account/cd-key och sedan verifiera den över internet.

Det borde finnas ett sätt att göra så att man tvingar användaren att registera sig på spelets hemsida/server, med ett användarnamn, mail och cd-key. Bäst vore att både registera sig med en cd-key och en registeringsnyckel som man får på något sätt.

Man måste se runt det nuvarande problemet, för att skapa mer problem för den som vill ladda ner spelet. Skapar man ett kopieringsskydd så kommer det troligtvis att knäckas. Att spela ett spel utan en anslutning mot internet säger bara "Välkommen in och spela". Jag tror att verifiering över internet är en möjlighet för att försvåra den illegala nerladdningen.

Problemet här är att det finns personer som vill spela utan att vara just ansluten mot internet, men det är en annan fråga.

Och det är precis det som det visat sig inte fungerar. Bioshock fungerar exakt så, och det har ändå blivit crackat.
Detta medför inte några som helst problem för de som vill spela olagligt, men de som vill spela lagligt får ett flertal problem, bland annat att de inte kan spela om företagets servrar inte fungerar eller om företaget går i konkurs så kommer man aldrig mer kunna spela spelet, båda av de problemen har tagits upp gång på gång gällande Bioshock!
Nyckeln till att sälja väl är INTE att jävlas med kunderna genom kopieringsskydd, utan att helt enkelt göra ett spel som är så bra att folk köper det.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Det är bra att dom försöker iaf, Bioshock är värt sitt pris, PC spel är ju inte så dyra heller. Jag vet inte om det var standard men jag fick mitt Bioshock i en plåtförpackning vilket var en väldigt glad överraskning eftersom det var den vanliga versionen och inte collectors edition.

Permalänk

De kan ju börja med att ha spelsläpp samma dag som USA. Alltså tisdag. I sverige har de släpp på fredagar då man har annat att göra. Sen om posten missar en dag så är det ju kört. Man får vänta tills måndag. Det ger också crackers några dagars försprång innan spelet är släppt i Europa.

Och vad gör en adrenaldinstinning gamer med abstinens på tisdag när han vet att andra redan har spelet i sin ägo över atlanten? Han tankar såklart. Han tankar nog också om han inte fick spelet med posten på fredag.

Är det någon som vet varför vi har släpp på fredagar?

Permalänk
Medlem

Att en utvecklare vill skydda sin produkt så att de får ut pengar för det jobb de lagt ner är inget konstigt, det är business inte välgörenhet. Dock blir jag irriterad på att det kommer med ett j*vla rootkitliknande program i form av securomprogrammet som inte avinstalleras om du tar bort spelet (jag har provat).

Det är INTE ok att lägga in dolda program på någons dator. Även om det inte bevisats att programmet ställer till med något så är det ändå fel. Att de inte lärt sig något sen den senaste skandalen med sony-rootkit är för mig ett mysterium.

Nu finns det visserligen en möjlighet att ta bort skiten manuellt ur registret men det är inget som "genomsnittsspelaren" vet hur man gör. Programmet är t.o.m. spärrat för "vanlig" borttagning och kräver att flera olika program samkörs för att få bort skräpet.

Permalänk

Göra spelet sämre måste väl vara det bästa piratskyddet? Gör de spelet riktigt dåligt så kommer inte många piratkopiera det

Annars så tror jag på det som sagt:
Släppa samma dag som i Usa.
Mer onlinesaker som kräver en äkta cdkey.
Större, då det för den stora skaran gör jobbigare att dra hem.
Mer reklam i spel, så pengar ändå kommer in fast det piratkopieras. (antalet piratade får då uppskattas) Visst många gillar inte reklam, men när så många inte gillar att betala för spel så är det en väg att gå.

Göra det svårare för dem som har köpt spelet tror jag inte så mycket på, men visst ett skydd måste finnas så folk behöver dra hem något crack där kanske en rolig filur skickar med en trojan. Likaså det ställer till problem med uppdateringar, allt för att försvåra för den stora skaran.

Att alla piratskydd knäcks, ja både viasat, boxer och canal + är inte knäkta. Likaså kan man inte köra homebrew på xbox360..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

jag hoppas innerligt att flera spel använder samma teknik fast vidareutvecklar den så kan den illegala nedladdningen förhalas. Sedan argumentet att om ett spel är så fruktansvärt bra så köper det spelet är bara skitsnack. Ju bättre ett spel är ju fler tankar hem det. Har hört och läst massvis med folk som ville spela bioshock men var för dumma i huvudet att betala utan invänta en illegal kopia...blir så trött på folk..

det bästa vore om man lade upp hela spelet på nätet och man var tvungen att vara ansluten till en server. det skulle verkligen stänga ute alla snyltar...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11