Högblank skärm på bärbar - stör man sig om man aldrig haft så innan?

Permalänk

Högblank skärm på bärbar - stör man sig om man aldrig haft så innan?

Finns det bara bärbara datorer med högblank skärm nu för tiden (tänker på HP:s datorer)? Vad är bra med det? Och kommer man att bli irriterad på det om man aldrig haft en sån innan?

Jag har en bärbar Dell Ispiron 8600 som inte har högblank skärm. Jag trivs med den typen - eftersom jag aldrig testat de nya datorerna med högblank skärm.

Nu kommer jag inte att sitta o se film på datorn, kanske händer någon enstaka gång - men kanske jag kommer att spela spel.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Nej, inte alls.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på högblank.. Jag hade en Kass dell 9300 innan med en dålig matt skärm..

SEn hade jag en zepto 6214w med högblank.. är störande eftersom jag sitter med ryggen mot fönstret och det blir som en spegel =/

Men nu har jag en 6224 och med en BRA matt skärm .. Grymt skönt kan jag säga

Matt ftw!!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har själv högblank skärm på min bärbara och tycker det är en enorm skillnad när det gäller färgåtergivning och kontrast. Enda nackdelen är väl att skärmen reflekterar ljus rätt friskt.

Permalänk

Finns det inga HP med matt skärm?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra om du vill bilda dig en bättre uppfattning är att besöka någon datorbutik och jämföra skärmarna lite lätt.

Permalänk
Inaktiv

Har en XPS1330, kan säga at jag inte er några reflektioner alls, såvida jag inte sätter ner ljusstyrkan till jättemörk. Då sitter jag vid mitt fönster hela dagarna med datorn med eller i fötöljen med skärmen riktad mot fönstret.

Hade matt innan, måste säga att bland är såååååå mycket skönare och såååå mycket snyggare :). Men det är smaksak ;). Sen beror det nog på med, man får jämföra en ny Matt med ny blank. inte gammal blank med ny matt eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Har en XPS1330, kan säga at jag inte er några reflektioner alls, såvida jag inte sätter ner ljusstyrkan till jättemörk. Då sitter jag vid mitt fönster hela dagarna med datorn med eller i fötöljen med skärmen riktad mot fönstret.

Hade matt innan, måste säga att bland är såååååå mycket skönare och såååå mycket snyggare . Men det är smaksak . Sen beror det nog på med, man får jämföra en ny Matt med ny blank. inte gammal blank med ny matt eller tvärtom.

Om du har skärmen riktad mot fönstret, så blir det ju inga större reflektioner.
Men jag håller med om den förbättrade bildkvalitén.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
Om du har skärmen riktad mot fönstret, så blir det ju inga större reflektioner.
Men jag håller med om den förbättrade bildkvalitén.

Om skärmytan är riktad mot en ljus källa (fönster) blir det mest reflektioner jo. Som att ha solen ståendes rakt mot skärmen så reflekterar det säkert (har ej testat med denna) rätt bra. Men å andra sidan blir det oläsligt ändå med matt skärm (vilket jag har testat).

Permalänk

Varför ska man ha skärmen riktad rakt mot ljuskällan??
Hur är det annars med ljuskällan ovan ifrån såsom lysrör eller taklampa - reflekteras det något då?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Har också en xps1330, klart att det syns lite reflektioner, men av någon anledning stör jag mig faktiskt inte på det.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem

Stör mig inte alls på min, var lite nervös för det innan köp...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Avstängd

Jag stör mig inte det minsta, nu har jag inte testat den ute eller vänd med ryggen emot fönstret men här där den står så är det inga om helst bekymmer.

Jag har dock ingen aning om jag skulle störa mig på en matt variant eller inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag har haft alla de modeller och säger följande

Bättre en dålig blank än en dålig matt

Bättre än Bra matt än en bra blank

Ok ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Tog en bild nu, så som jag sitter just nu och inget konstigt, utan blixt. Tänkte säga att där inte var några refkeltioner... men jag ser på bilden att man ser mitt fönster märker jag inte när ajg sitter här nu.

http://dannejaha.kicks-ass.net/gallery/main.php?g2_itemId=286

edit:
kom på varför jag inte ser fönstret annars, det är för fotot är taget närmare skärmen. Där jag sitter syns inget

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverfisken
Varför ska man ha skärmen riktad rakt mot ljuskällan??
Hur är det annars med ljuskällan ovan ifrån såsom lysrör eller taklampa - reflekteras det något då?

Beror väl på om du sitter en bra bit nedanför skärmen, om du inte gör det lär det ju vara svårt för den att kunna reflekteras emot ögonen. Håll upp en spegel som du tror att du kommer ha skärmen så ser du väl inte takbelysningen i den? ..

Permalänk
Avstängd

Både Dell & Mac har Matta skärmar..........är nog de enda företagen med den val-möjligheten, (dom har såklart även True life/Blanka).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Har du tänkt sitta ute nån gång så är glossy bara att glömma jag provade sitta ute med min Fujitsu M3438g (Glossy) .. Inte lätt alltså

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Har du tänkt sitta ute nån gång så är glossy bara att glömma jag provade sitta ute med min Fujitsu M3438g (Glossy) .. Inte lätt alltså

Fungera bättre med min fars glossy än min egna matta iaf ;). Inte för att det var jätteroligt nått av det