Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Det finns en en del som får ett rent helvete med stora problem efter en operation, så det kan definitivt hända.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

@eas@tetris: Väldigt intressant historia för mig personligen då vi är i samma ålder och har ungefär samma synfel som utgångspunkt. Min familj har pushat lite för detta med LASIK/liknande mer än vad jag väl egentligen har varit intresserad av det. Min största oro har varit att vara tvungen att gå tillbaks till glasögon något år senare eller till och med direkt för att synen inte blir helt bra när utgångsläget är så pass dåligt.

Om någon är intresserad filmade Youtubern The Action Lab sin LASIK-operation och lade upp den här: https://www.youtube.com/watch?v=wY_D5pMbEf0 Inget för de som är äckelmagade men han förklarar ingående vad som händer under de olika stegen av just den här proceduren.

Permalänk
Medlem

Hej
Kan väl bistå med mina erfarenheter då. Har inte gjort lasik då mitt synfel var för stort, däremot genomförde jag en ICL för två år sedan. I praktiken innebär det att man stoppar in en ny lins i ögat. Skillnaden mot lasik är att läkeprocessen är på några minuter och det som tar längst tid är effekten av alla droppar som hälls i ögonen ska försvinna. Jag gjorde min operation kl8 på morgonen och var på jobbet efter lunch. Livrädd innan operationen men operationen i sig tog mindre än en minut per öga och var helt bekymmersfri. Tycker absolut att jag kan rekommendera ICL som ett alternativ till lasik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror folk att jag kan vara en kandidat för detta? Jag har -10.5 och -10 , axel 180 med cyl -0.75 och -1.25. Eller ser jag för dåligt? Förstår att folk här inte jobbar med dessa grejerna men kanske har någon liknande synfel och gjort operation ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag är nu inne på mitt 13 år efter min LASIK-operation.

Ser fortfarande riktigt bra. Det enda som jag märkt är att jag har lite sämre mörkerseende än innan operationen. Dock kan det bero på ålder också... Man är ju inte purung längre.

Så jag står fast vid att det är det bästa jag gjort. Tror det gick på 22000kr för båda ögonen för min del på Globen Eye-Clinic och visst, är ganska mycket pengar men delat i 13 (och framåt) så är det inte så farligt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag gissar att dom erbjuder dig att göra en ICL operation. För min del )-8.00 -8.75 plus brytningsfel så var laseroperation inte ett option. Det här var för 4 år sedan. Men det kan säkert vara så att tekniken har gått framåt och du kan genomföra laseroperation.

Skrivet av Dakkie:

Tror folk att jag kan vara en kandidat för detta? Jag har -10.5 och -10 , axel 180 med cyl -0.75 och -1.25. Eller ser jag för dåligt? Förstår att folk här inte jobbar med dessa grejerna men kanske har någon liknande synfel och gjort operation ?

Permalänk
Medlem

@SunQ: Mörkerseendet borde inte påverkas av annat än åldern. Men Lentis Hydrosmart från Oculentis mellan 2006 och 2011 har ju blivit återkallade för att de blev grumliga så har du dessa kan det vara på plats med en kontroll.

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/medicin...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Airwolf: Superbra tråd! Inte sett den innan!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Jag läste inte igenom hela, men det låter som att vi gjort ett väldigt likt ingrepp. Jag är mycket nöjd med resultatet nu ca 10 år senare. Jag gick från att ha lite halvdålig syn (en bit sämre än gränsen för att behöva glasögon vid bilkörning) till att ligga kring 1.5 tror jag det kallas. Alltså att jag kan läsa som en normalperson på syntavlan fast upp till 50 % längre bort. Alternativt att jag sitter på vanliga avståndet och kan läsa några rader extra med mindre och mindre tecken. Synen har blivit lite sämre, men från ca 1.6 ner till ca 1.3 under de här tio åren. Vet inte varför.

Jag hade en del problem med torra ögon och det tog ett helt år innan de var normala i det avseendet. Jag fick även mörkare ringar under ögonen än tidigare efteråt, så det bör ha berott på ingreppet tänker jag.

Totalt sett är jag väldigt nöjd. En kompis hade inte lite tur där synen från början var bra men bara efter ett par år gick ner till gränsen för att behöva glasögon vid bilkörning. Han är nöjd ändå och ångrar det inte, för nu kan han klara sig utan glasögon till det mesta och får inte längre huvudvärk om han skippar linser/glasögon. Så han använder dem mest bara vid bilkörning.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@SunQ: Mörkerseendet borde inte påverkas av annat än åldern. Men Lentis Hydrosmart från Oculentis mellan 2006 och 2011 har ju blivit återkallade för att de blev grumliga så har du dessa kan det vara på plats med en kontroll.

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/medicin...

Jag gjorde en LASIK operation för ca ca 10 år sedan och fick då veta att jag tydligen har väldigt stora pupiller vilket kan leda till "Halo"-effekt när jag ser på ljuskällor i mörker då pupillen kan bli större än den korrigerade ytan på ögat vid mörker. Detta fungerar i regel bra men jag kan se en viss spridning av ljus vid t.ex. mörkerkörning. I övrigt är det sjukt skönt att slippa glasögon, och bara köra solglasögon istället!

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Linser kostar ju dock cirka 800 kronor per år + undersökning var 2-3 år.

https://m.prisjakt.nu/product/236843

Vettefan vad du får 4000 från 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv gjorde jag en operation på Cityakuten på Östermalm i Stockholm för en ca 8-9 år sedan (dock har Cityakuten lagt ner ögonoperationer nu ser jag).

Metoden jag använde för att operera ögonen hos Cityakuten var en så kallad NoCut metod, iallafall om man läser beskrivningen härifrån:
https://www.varda.se/behandlingar/nocut/

Typ samma förfarande som LASEK-metoden, men istället för att läkaren ska hälla en alkohollösning i ögonen på dig och manuellt skrapa bort yttersta cellagret, så använde denna metod en laser istället som tog bort yttersta cellagret, och sedan formade hornhinnan. En mycket mer säkrare metod anser jag, så länge maskinen är programmerad rätt. Man slipper helt enkelt en läkares darriga händer i ögonen, lasern sköter allt.

Operationen gick förvånansvärt snabbt och helt automatiskt. Läketiden tog ca 4 veckor, men jag märkte redan direkt efter att jag såg bättre. För varje dag som gick blev min syn skarpare. I början var jag rätt ljuskänslig och använde speciella solglasögon, samt använde jag ögondropp som både var bedövande och innehöll antibiotika om jag minns rätt. Hade svag smärta de första dagarna, sen blev det mycket bättre.

LASIK-metoden avfärdade jag efter en del forskning från min egen sida, då jag läst att det fanns risk för ärrbildning från locket som skurits på ögat (antingen manuellt eller via laser). Oavsett om man använde Intralase eller LASIK, så krävdes det en läkares ingripande att vika över locket.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tror folk att jag kan vara en kandidat för detta? Jag har -10.5 och -10 , axel 180 med cyl -0.75 och -1.25. Eller ser jag för dåligt? Förstår att folk här inte jobbar med dessa grejerna men kanske har någon liknande synfel och gjort operation ?

Du kan nog inte göra Lasik men istället ICL. Jag hade -11,75 samt ytterligare -1,25 i brytningsfel på båda ögonen och i mitt fall var hornhinnorna för tunna i kombination med att ögat var för djupt.

Permalänk
Medlem

På måndag ska jag till ögonläkare. Hoppas att dom kan fixa mina ögon som börjar bli riktigt dåliga.
Ögat jag ser sämst på är betydligt torrare än det andra enligt optikern
Skulle ta 1-2 timmar enligt sjukhuset. När jag ser gatlampor, cykellysen m.m. så ser det ut som en nästan sluten cirkel men ljus. Dagtid ser jag mycket sämre än på kvällen/natten, Ser bara Londondimma nästan. Livsfarligt att korsa gatan om bilarna är vita

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Lycka till!
Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Inaktiv

Har för dålig syn för att våga prova, kör med linser till vardags och glasögon hemma, tycker de funkar bra, haft glasögon sedan jag föddes i princip och linser tycker jag funkar perfekt, skulle de vara billigare så kanske jag skulle göra de men de är på tok för dyrt.

Har +8.40 och +9.50 på mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AMD-FX: Lycka till!
Återkom gärna med resultat.

Ska jag göra. Blir det inte bättre så skiter jag i jobb och allt annat också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Blev bara prover på sjukhuset idag. Tre månaders väntan till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Tycker det låter som någon form av starr. Gråstarr är ju rätt vanligt och "enkelt" åtgärdat.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en Lasik operation på Sophiahemmet för drygt 20 år sen och kan väl säga att jag är mer än nöjd. Har för mig att jag betalade ca 25 000k för båda ögonen och första dagen så gjorde det skitont men efter en värktablett och lite droppar så mådde man bra och somnade i soffan. Dagen efter såg jag som en örn och har inte haft några problem efter detta.

Har inte gjort någon syntest efter detta men då jag är drygt 45 år nu så börjar man märka av att små saker kan flyta ihop som exempelvis när man tittar på millimeterskalan på tumstocken eller liknande. Har inga problem att läsa eller sitta vid datorn längre stunder. Men som sagt så var det över 20 år sen operationen genomfördes och synen förändras givetvis när man blir äldre. Använder inte läsglasögon och känner inte heller att jag behöver det än så länge.

Det enda negativa är väl att man får sämre mörkerseende men inget som stör nämnvärt. Fortfarande anser jag att operationen var värd sitt pris och väldigt skönt att slippa både glasögon och linser.

Räknar man på kostnad än så länge så ca 1200 kr/år och jag lovar att glasögon och linser kostade mer än så per år plus smidigheten att slippa det. Värt varenda krona.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dom pratade om risker som man tar, men det kanske är värt det. Jag har inte läst att det har hänt nåt allvarligt i tidningar. Jag hade gråstarr i alla fall av det jag hörde. Tråkigt att man ska behöva se suddigt i tre hela månader till. Jag skulle faktiskt behöva solglasögon på dagarna då man nästan blir bländad på dagtid.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Vad är det exakt för diagnos du har fått?

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Det är ju ett kirurgiskt ingrepp så det är klart att det finns risker, och det är ingen annan än du som kan säga vilken nivå av risk som är acceptabel. Men att byta ut linsen mot en syntetisk lins är en standardoperation idag. Risken att något går riktigt fel är rätt liten.

Jag känner tre personer som gjort den operationen, en av dem pga gråstarr. Två är jättenöjda. Den tredje fick inte fullt så bra syn som hon hoppats på och gjorde det för att slippa glasögon, så hon tyckte inte det var värt det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@AMD-FX: Det är ju ett kirurgiskt ingrepp så det är klart att det finns risker, och det är ingen annan än du som kan säga vilken nivå av risk som är acceptabel. Men att byta ut linsen mot en syntetisk lins är en standardoperation idag. Risken att något går riktigt fel är rätt liten.

Jag känner tre personer som gjort den operationen, en av dem pga gråstarr. Två är jättenöjda. Den tredje fick inte fullt så bra syn som hon hoppats på och gjorde det för att slippa glasögon, så hon tyckte inte det var värt det.

Låter bra det. Just nu kan jag inte göra mycket. Blir mest att sova

Skrivet av MsSmith:

@AMD-FX: Vad är det exakt för diagnos du har fått?

Gråstarr och att det kommer att ta tre månader att få tid till en operation. Har lite ont i ögonen just nu då dom spröt in nån vätska i ögonen för att förstora pupillerna. Allt var så starkt ljus utanför när jag skulle hem sedan. Höll på att snubbla över en grind då jag inte såg den, hade varit en syn mitt i stan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Tre månader går fort, tycker absolut du ska göra operationen. Kan lova att jag inte var kaxig när jag skulle göra min operation men det gick fort och för mig var det helt smärtfritt (en annan typ av operation förvisso). Dock hade jag samma skojiga droppar som du fick, fick totalt 11 eller 15 droppar innan operationen. För att vidga pupillen, för att dra ihop pupillen och några muskelavslappnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AMD-FX: Tre månader går fort, tycker absolut du ska göra operationen. Kan lova att jag inte var kaxig när jag skulle göra min operation men det gick fort och för mig var det helt smärtfritt (en annan typ av operation förvisso). Dock hade jag samma skojiga droppar som du fick, fick totalt 11 eller 15 droppar innan operationen. För att vidga pupillen, för att dra ihop pupillen och några muskelavslappnande.

Det jobbiga är väl att man inte får blinka väl? eller blir man nedsövd?
En annan sak är ju att jobba i tre månader med dålig syn. Man ser ju inte när man ska göra nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det jobbiga är väl att man inte får blinka väl? eller blir man nedsövd?
En annan sak är ju att jobba i tre månader med dålig syn. Man ser ju inte när man ska göra nåt

I mitt fall använde dom en anordning som höll upp ögonlocket. Det var ju inte så behagligt precis, men ingreppet gick ju så fort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det jobbiga är väl att man inte får blinka väl? eller blir man nedsövd?
En annan sak är ju att jobba i tre månader med dålig syn. Man ser ju inte när man ska göra nåt

Sant men å andra sidan har du inte sett ordentligt de senaste tre månaderna heller.
Nej man blir inte nedsövd, detta var något jag gruvade mig över också, men fick förklarat för mig att blinkningar med ögat inte är nödvändigt för att tårkanalen ska aktiveras - det är bara så det är för att vi är vana vid det. I mitt fall fick jag en ansiktsmask med typ tejp som höll ögat öppet (och slapp CIA modellen med stålpinnar när de ska hjärntvätta folk på film). I och med muskelavslappningstabletter och ögondroppar så var det absolut noll problem, snarare tvärtom. Dessutom har läkaren en stark lampa riktat rakt mot ögonen så man ser liksom inget ändå men som också gör att ögat fuktar sig själv.

tror jag nämnde det tidigare men jag gjorde en så kallad ICL vilket går både betydligt fortare (tog under tre minuter och var väldigt lugnt) och dessutom full syn direkt efteråt till skillnad från en vanlig lasik. Men så här med facit i hand - det är betydligt värre att gå till tandläkaren för en rutinkontroll.

Permalänk
Avstängd

Alla typer av narkos är inte heller ofarligt så därför försöker man göra så mycket som möjligt med lokalbedövning. Detta gäller alla typer av operationer och jag skulle säga att chansen att något går fel vid en lasik op är mikroskopiskt liten men en operation är en operation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

För de som inte tror på operation om man har dålig syn då vill jag säga jag såg inte hastighetsskyltar förrän jag var dryga 10 meter ifrån. Ålder 20-22 då. Metoden var lasek (man öppnar med en klämma, ej laser-cut det är lasik som då var mycket dyrare). Är nu 34 och ser fortfarande bra så vitt jag kan märka. Ser skyltar på långt håll samt regskyltar.

Skulle jag få sämre syn nu skulle jag inte tveka att göra om det fast då med någon annan metod än lasek. Priset då var 28k total. 36k för lasik om jag minns rätt.

Anledningen jag gjorde det var överkänslighet mot både linser och glasögonbågar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"