CRT verkar vara helt överlägset tft

Permalänk
Medlem

Sitter nu på en DELL 19" CRT med platt bildrör.

Funderar på att införskaffa en 22" tft eller lcd (skillnad?) att se film och surfa på. men lär behålla min 19" crt att spela på.

En sak jag upplever med tft är att när man skrollar fort så flyter texten ihop så man börjar må illa efter man har suttit i några timmar.

Och fick nyss tag på 3st CRT skärmar för 100kr ifall den jag har nu skulle kollapsa.

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag min fina Apple Studio Display 21 för 360Kr och fick den hemkörd o allt Den är grymt snygg och allmänt bäst på allt

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

CRT är överlägset bäst för spel, men det är skönt att ha en S-IPS-panel att använda till allt annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Jag verkar inte ha några problem att få ut mina 2048*1536:
http://aycu05.webshots.com/image/27324/2004800004680989485_rs...

Problemet är att bilden inte visas med så många pixlar som den borde. Din bild säger inget om detta.

Enlig denna
http://www.behardware.com/articles/613-4/the-last-crt-survey....
så har skärmen en dot-pitch mellan 0.25mm och 0.35mm. Detta ger en faktiskt upplösning på 1161x871 (för 0.35 mm dotpitch) upp till 1626x1219 (för 0.25mm dotpitch) (jag räknade på 20" synlig storlek och 4:3 förhållande).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Den fördelen jag upplevde med att gå över till TFT var att ögonen kändes mindre ansträngda. Så jag kan sitta längre utan att bli trött typ, vilket givetvis är bra. CRT känns lite som att sitta vid en röntgenmaskin typ. Bortsett från det och brontosizen så är CRT överlägset.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Re: Re: CRT verkar vara helt överlägset tft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
http://bf2tracker.com/bf2_userprofile.php?bf2id=38697826&bfmo...

Du måste ha haft det väldigt svårt innan du skaffade CRT om det är det här kontot du använt.

He he hejsan!

Läs och försök förstå ,om du tycker jag är en lousy bf2 player hör inte hit, det är faktiskt min upplevelse jag försökte beskriva, inte din.
Hoppas du greppar nu, men det var tydligen intressant nog för dig ,så att du gjorde efterforskning, bra man ska alltid kolla källan och vara relevant, synd att du sladdade på slutet.
OBS för min del är det en avgörande skillnad på min spelupplevelse nu med crt än innan, om det nu beror på att min tft skärm är dålig (vilket jag inte tycker i övrigt) så är det så för mig och det kanske känns tufft för de som plöjt ned tusentals kronor i tft skärmar som kallas för gamerskärmar men som i själva verket har denna "inputlagg".
Ni som skriver om reaktionstid verkar vara ute för att bekräfta ert eget köp och reagerar därefter.
Som sagt spela och ha kul vare sig det är på tft eller crt.
Det är väl kul att det finns entusiaster för både crt och tft eller ????

Så de så
Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippo
Den fördelen jag upplevde med att gå över till TFT var att ögonen kändes mindre ansträngda. Så jag kan sitta längre utan att bli trött typ, vilket givetvis är bra. CRT känns lite som att sitta vid en röntgenmaskin typ. Bortsett från det och brontosizen så är CRT överlägset.

Vad använde du för hertz då... desto högre hertz desto bekvämare för ögonen och därför använder jag 100Hz i både spel och i windows läge.

Tyckter t.o.m 85Hz flimrar litegrann när jag är i windows läge idag. Kör jag 100Hz är det inga problem dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Se det såhär, om ni spelar sämre med TFT skärmar är det för NI är dåliga och bör sluta med spelet. Skyll inte på skärmen. Själv bytte jag till TFT för 4 år sedan (en fin med 25 ms ungefär). Lirade då CS hyffsat mycket och hyffsat seriöst. Påverkade inte mitt spel det minsta. Bästa någonsin, slippa få ont i huvudet av strålningen osv, samt bättre bildkvalité.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
WORD.

Saken är enkel. Ni grabbar vet inte vad ni ska titta på och därför märker ni ingen skillnad. Det är väl dumt att skriva att ni har inkompetenta ögon för det blir ju fel men hade ni vetat vad ni ska titta på så hade ni stört er på att sitta vid en LCD monitor idag och påstå att man är dålig för att man vill sitta på en CRT, vilket BS.

Jag struntar i om jag spelar lite bättre på en CRT eller LCD, hade inte bytat till LCD idag för det. Ända nackdelen med LCD som jag ser det just nu är helt enkelt responsen. LCD hänger inte med och ni andra som tycker något annat vet ej vad ni ska titta på och det är superb för er. Jag önskade också att jag inte märkte någon skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Visst visst och smakar det så kostar det... men är jävligt störande när jag verkligen skulle vilja ha en men då min budget då jag är student och betalar hyra på sin studentbostad och köper all mat själv osv skulle inte riktigt skulle gilla det men samtidigt hittar man inga andra alternativ heller typ och min nuvarande trinitron skärm har ju redan sett sina bästa år.... arrghh gillar inte min situation alls, varför ska det vara så jävla svårt att få tag på något man verkligen vill ha utan att behöva spendera 5000kr lr mer. 21" CRT lr stora dyra HDTVs helst med 1080P stöd då.

Jo, så är det ju. Då får man spara eller så köper man sig en fin monitor begagnad. Du kan ju titta på under "skänkes" här på sweclockers och kolla även andra annonser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Problemet är att bilden inte visas med så många pixlar som den borde. Din bild säger inget om detta.

Enlig denna
så har skärmen en dot-pitch mellan 0.25mm och 0.35mm. Detta ger en faktiskt upplösning på 1161x871 (för 0.35 mm dotpitch) upp till 1626x1219 (för 0.25mm dotpitch) (jag räknade på 20" synlig storlek och 4:3 förhållande).

Jag förstår lite grann men inte riktigt. Du menar på att jag endast kan visa 1626x1219?

Bilden struntsamma? Okej, jag mätte i alla fall i Photoshop och där stämmer det ganska exakt men det spelar ingen roll eller?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highspeedfreak
Exakt. Det relevanta är inte att man spelar bättre med CRT. Jag gör inte det. Det viktiga för mig är upplevelsen. Jag rent ut sagt skiter i om jag spelar bättre eller sämre. Det är inte poängen.

Jag kör mest bilspel och i jag kör samma tider oavsett om jag har en FPS på 25 eller 100. Höga eller låga grafikinställningar. Men det är roligare med en mer responsiv skärm och mer ögongodis helt enkelt. Största anledningen, dock inte den enda, är färgerna. De är bättre, främför allt för bildredigeringen.

Får man lov att fråga vad för TFT du använt? Har du provat en rätt kalibrerad S-IPS skärm (med färgkalibrator)? Jag kan hålla med om att det är en stor skillnad i färgäkthet och betraktningsvinkel mellan TN-film och CRT, men inte mellan S-IPS och CRT.
De flesta verkar jämföra CRT-modeller från det högre skiktet (som såldes för 4000-10000kr när det begav sig), med billiga TN-Film skärmar. Det känns lite skevt.
Detta sagt, så ger en CRT bättre responstider i spel (även om jag själv klarar mig bra med min MVA TFT även i spel).

Det verkar som om SED kommer i år, åtminstone i TV-apparater och LED-backlight har redan kommit i två (väldigt dyra) skärmar, nu väntar vi bara på riktiga 100Hz LCD-skärmar, sedan kanske man äntligen har en riktigt bra LCD.
Kan bli ett kul skärmår.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

LCD hänger inte med och ni andra som tycker något annat vet ej vad ni ska titta på och det är superb för er. Jag önskade också att jag inte märkte någon skillnad.

Mvh

samma här märkte jag ingen skillnad skulle det bli ny tv och skärm direkt men tyvärr är de stora monstren bäst fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
samma här märkte jag ingen skillnad skulle det bli ny tv och skärm direkt men tyvärr är de stora monstren bäst fortfarande.

Ah alltså jag längar bara tills den dagen en 24" lanseras som hänger med som jag vill. Då klipper jag en direkt oavsett kostnad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilden struntsamma? Okej, jag mätte i alla fall i Photoshop och där stämmer det ganska exakt men det spelar ingen roll eller?

Mvh

Du kanske ska slå upp vad dot pitch betyder, inlägget klarnar nog då.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Får man lov att fråga vad för TFT du använt? Har du provat en rätt kalibrerad S-IPS skärm (med färgkalibrator)? Jag kan hålla med om att det är en stor skillnad i färgäkthet och betraktningsvinkel mellan TN-film och CRT, men inte mellan S-IPS och CRT.
De flesta verkar jämföra CRT-modeller från det högre skiktet (som såldes för 4000-10000kr när det begav sig), med billiga TN-Film skärmar. Det känns lite skevt.
Detta sagt, så ger en CRT bättre responstider i spel (även om jag själv klarar mig bra med min MVA TFT även i spel).

Det verkar som om SED kommer i år, åtminstone i TV-apparater och LED-backlight har redan kommit i två (väldigt dyra) skärmar, nu väntar vi bara på riktiga 100Hz LCD-skärmar, sedan kanske man äntligen har en riktigt bra LCD.
Kan bli ett kul skärmår.

Som jag skrev förut i tråden så är det en Samsung 940B. Det är ju absolut ingen värstingskärm. Jag borde naturligtvis nämnt det, men det gjorde jag inte. Då min budget inte är den bästa så blev det en sån, eftersom den kunde fås billigt i paket med burken. Så min jämförelse är dålig. Min CRT stämmer hyffsat överens med färgerna som de blir efter tryck. Men hur jag än ställer in LCDskärmen blir det inte samma.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Du kanske ska slå upp vad dot pitch betyder, inlägget klarnar nog då.

Aja men då har man lärt sig något nytt. Men varför skriva en upplösning X när man ändå inte får ut mer än Y? Det är väl ungefär som med hårddiskar. Man köper en 120G hårddisk och stoppar i datorn men utnyttjar 114GB kanske. Sedan kan man ju så klart åtgärda detta med hjälp av Partition Magic.

Men med skärmen får man alltså inte ut mer i praktiken? Det spelar i och för sig ingen större roll för mig. 2048*1536 ser bättre ut än 1600*1200.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Jag sitter och funderar över att köpa en tft. Gärna en stor och fin med goda färger. Jag kan ju meddela att jag idag sitter på en Viewsonic p225f, vilket väl betecknas som en proffsskärm. Jag köpte den begagnat men den kostade 12 000 ny enligt kvitto.

Den är fin och stor och så, visst. Men jag stör mig oerhört på att skärpan och färgerna är så pass mycket sämre än på i de flesta tft jag sett. Ett exempel är min ibm x30 laptop(kanske inte färgmässigt men skärpamässigt) och en Benq tft 19" för 3500:- (vet ej vilken panel). Hur mycket jag fipplar med inställningarna kan jag inte få det att bli skönt för ögonen med min så kallade proffsskärm.

Jag vill inte säga det ena eller andra men jag känner mig förvirrad i det resonemang som förs här kring att CRT i högre klasser skulle spöa tft-skärmar i något annat än i spel. I så fall måste ju min skärm vara trasig på något sätt eller drabbats av en tidsmässig degeneration. Enligt de observationer som j a g har gjort så är även mittensegments-lcd-skärmar bättre på färg, skärpa och ljusstyrka än högklassiga CRT-skärmar.

Är det bara jag som upplevt detta? Ska du säga att jag har "ointelligenta" ögon nu An-Doja?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way

Enlig denna

Får man fråga efter uträkningen?

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering. Kollade på Gameplays sändning från Dreamhack nu i år och där hade de bland annat CS-tävlingar där toppspelarna lirade på TFT-skärmar. Det är inte bara där jag har sett toppspelare lira FPS-spel på TFT-skärmar. Hur kommer det sig att dom kan göra det då? Vad är det för superskärmar då?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag tror som sagt inte att man spelar sämre med en TFT-skärm. Jag gör inte det. Gör man det är det nog försumbart. Det är dock endast gissningar från min sida.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Avstängd

Klart det fungerar att lira på tft skärmar, på events har dom alltid 2ms skärmar, dvs värdelös bild men funkar ju bra att lira med.

Det är inte delayen som jag tycker är störig tft kontra CRT, 2-5ms så märker jag inget om det är TN panel.
MEN, varför skulle man köpa en TN skärm ENBART för att spela ska gå bra? När en crt klarar det lika bra/bättre och dessutom visar korrekt antal färger och inte har problem med betraktningsvinklarna.

Blade80: Många klagade som fan när dom började byta till TFT, men som pro spelare har man ju inget val, dom fick anpassa sig till tft och det har ju såklart gått bra, men många föredrar fortfarande gammla goda CRT.

Jag kan spela lika "bra" på en CRT som en TN tft men jag föredrar crt för allt känns mycket mjukare.

Men att spela på en 8ms+ icke tn panel går inte för mig, jag märker delays i fps.

Jag har en 20" tft utan tn mög och har till vardagliga saker + film, underbart.
Men för spel får min crt stå kvar tills den dör, sen blir det riktig 100hz tft eller SED.

Permalänk
Medlem

ja för det är ju viktigt med 100Hz på tft...

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan bli ett kul skärmår.

Källa på att SED kommer i år?
Har hört att det kanske inte kommer alls.
Är nått patent tjafs som gått upp i domstol. Sen så har Toshiba dragit sig ur också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag har en fundering. Kollade på Gameplays sändning från Dreamhack nu i år och där hade de bland annat CS-tävlingar där toppspelarna lirade på TFT-skärmar. Det är inte bara där jag har sett toppspelare lira FPS-spel på TFT-skärmar. Hur kommer det sig att dom kan göra det då? Vad är det för superskärmar då?

Spelarna väljer CRT framför TFT men oftast vill sponsorerna att dom ska ha TFT skärmar så dom har inte så mycket val.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Är nått patent tjafs som gått upp i domstol. Sen så har Toshiba dragit sig ur också.

Läste en artikel om nya skärmtekniker som skrevs i Februari i år och där stod att SED skulle börja introduceras i Q4 2007 (enligt Canon). De har ju visat upp en prototyp rätt länge.
Kollade upp det lite mer efter din post och mycket riktigt så säger Canon att de skjutit upp releasen (står inte tills när) bl.a. pga en stämning som dragit ut på tiden i USA. Suck....synd

Jaja, man får väl hoppas på att fler skärmar med LED-backligt släpps och att de släpper 100Hz TFT-datorskärmar snart.

Edit: OOps ändrade Q7 till Q4, ja, ja var lite trött i skallen när jag skrev.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo CRT är ju helt klart saken för gaming inget snack om saken.. men så var det ju så att man gör massor annat, vilket gör att jag kör med TFT istället för CRT, dock har jag CRT också men den använder jag till en annan dator.

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Citat:

Läste en artikel om nya skärmtekniker som skrevs i Februari i år och där stod att SED skulle börja introduceras i Q7 2007 (enligt Canon). De har ju visat upp en prototyp rätt länge.
Kollade upp det lite mer efter din post och mycket riktigt så säger Canon att de skjutit upp releasen (står inte tills när) bl.a. pga en stämning som dragit ut på tiden i USA. Suck....synd

Jaja, man får väl hoppas på att fler skärmar med LED-backligt släpps och att de släpper 100Hz TFT-datorskärmar snart.

Q7? Sjunde kvartalet under 2007? Hmmm... trodde ett år bara hade 4 kvartal. Syftar du på kvartal 4 eller på kvartal 3 under 2008 (vilket motsvarar q7 2007)

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool

Wikipedia: Also in December of 2006, it was revealed that the delays in SED TV mass production were caused by litigation between Applied Nanotech, a subsidiary of Nano-Proprietary, and Canon. Nano-Proprietary claims that Canon broke an exclusivity agreement by sharing information related to electron emissions from carbon nanotubes with Toshiba. The litigation has been reportedly ongoing since April of 2006.

Canon köpte sedan ur Toshiba för att dom skulle kunna fortsätta utveckla SED

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas så grymt mycket att SED skärmar kommer ut på marknaden och tar över LCD marknaden förr eller senare. För en del personer som har fått testa några säger att de klår typ vilken LCD och CRT med de bästa egenskaperna från båda kombinerat, tänk dig en supersnabb LCD med färger och respons minst lika bra som en gammal highend trinitron CRT skärm eller de dyraste S-IPS skärmarna och skärpa som är åtminstone lika bra som de bästa LCD skärmarna (inte för att det kan bli mycket bättre på den biten hursomhelst) och att i snabba rörelser så är det ingen fördröjning/blur/afterglow osv alls.

Kommer säkert kosta en förmögenhet i början då de antagligen spöar vilken LCD skärm som helst som det ser ut så det ryker om det men själv är jag nog beredd på att betala en del för en skärm utav så hög kvalitét. Hoppas bara att 100Hz skulle bli standard lr nåt men med tanke på hur de fungerar och att vissa källor säger att SED kommer använda 100Hz (lr iaf stöda) är det iaf rätt stor sannolikhet. Eller ja 100Hz i europa och då antingen 60 lr 120Hz i NTSC regionen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Någon _kompetent_ som kan förklara för mig varför Hz spelar någon roll på en TFT?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Vad använde du för hertz då... desto högre hertz desto bekvämare för ögonen och därför använder jag 100Hz i både spel och i windows läge.

Tyckter t.o.m 85Hz flimrar litegrann när jag är i windows läge idag. Kör jag 100Hz är det inga problem dock.

Japp 100hz också. Kommer inte ifrån den känslan dock.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Uppdateringsfrekvensen spelar roll om man vill få en rörelse i snabba spel såsom first person shooters att upplevas som mjukare och för att få responsen kortare från det att man rör på musen tills det att resultatet framträder på skärmen.

Uppdateringsfrekvensen spelar INTE roll hurvida man upplever om en tft-skärm flimmrar. Detta på grund av att i varje enskild cell så sitter en krets där en kondensator bibehåller spänningen över de flytande kristallerna tills nästa uppdateringssvep. Om bildata inte har förändras för den enskilda cellen från föregående uppdatering kommer givetvis samma spänning appliceras på cellen och dess kristaller kommer inte att förändra ljusets polarisation.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!