Rösta fram t-shirt till communityt!

CRT verkar vara helt överlägset tft

Permalänk
Medlem

Spelade mycket FPS-spel för några år sedan. Då var det väldigt viktigt för upplevelsen att uppdateringsfrekvensen och frameraten var hög.

Quake3 upplevdes bäst i 120hz samt 125fps konstant t ex.
CRT är vassare på spel utan tvekan.

Nu spelar mycket mindre men har inga problem att köra på en hyfsat snabb TFT-skärm. Fördelarna vid annan användning för TFT överväger flera gånger om.
Men de brukar kräva lite kalibrering innan färgåtergivningen blir bra. Jag kalibrerar mina skärmar med riktig utrustning och det blir i de flesta fall mycket bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja tur man inte är speltokig.. Mina ögon klarade inte av att sitta bakom en CRT längre stunder heller, dom torkade ut och jag fick ont i huvet osv.. Däremot var min gamla CRT knivskarp och fin.. Bytte till en 22" wide LCD för ett år sen(syncmaster 225BW) och ångrar mig aldrig, underbara färger(märker ingen skillnad från min CRT, efter jag fixade inställningarna, original var det dock inte så vackert)..

Märker inte av någon responslagg som ni nämner heller, men då sitter jag på DSL lina med 30+ms i ping lagg redan..

Jag är helt nöjd med min LCD som sagt, tycker den har bra svärta och helt underbar att se filmer och spela spel på och väldigt skonsam för ögonen som sagt..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Jag har en crt jag är grymt nöjd med, dock inte 22" men den är grymt bra till spel. Vilket jag använder datorn till.

Skärm: ViewSonic G90fB-4 19" CRT https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=VSG90FB-...

Visa signatur

Raas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Ja tur man inte är speltokig.. Mina ögon klarade inte av att sitta bakom en CRT längre stunder heller, dom torkade ut och jag fick ont i huvet osv.. Däremot var min gamla CRT knivskarp och fin.. Bytte till en 22" wide LCD för ett år sen(syncmaster 225BW) och ångrar mig aldrig, underbara färger(märker ingen skillnad från min CRT, efter jag fixade inställningarna, original var det dock inte så vackert)..

Märker inte av någon responslagg som ni nämner heller, men då sitter jag på DSL lina med 30+ms i ping lagg redan..

Jag är helt nöjd med min LCD som sagt, tycker den har bra svärta och helt underbar att se filmer och spela spel på och väldigt skonsam för ögonen som sagt..

Jag har gjort exakt samma erfarenhet, hade en fin CRT Sony G520 Till slut var mina ögon helt slut, fick använda droppar. Sonyn kostade ca9000.-
Nu har jag en Dell 2407-hc, den har mycket bra bild och är behaglig för ögonen. Kostar ca.6000.- jag kör inte default upplösning (1920x1600) eftersom texten blir för liten. Men i alla spel har jag högsta upplösningen. Ingen ghosting, inga döda pixlar.
Jag är väldigt nöjd med den. Tja om man jämför de, som sagt den skarpa CRT bilden suger.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Entusiast

CRT eller TFT... att fråga det är som att hälla bensin på en majbrasa...

Själv kommer jag nog att köra med min 19" CRT tills den dagen den ger upp, eller tills jag vet 100% säkert att den TFT jag köper kan garantera den prestanda jag vill ha och som inte då kostar en smärre förmögenhet.

Jag lirar trots min ålder huvudsakligen CS. För nån månad sen skulle jag åka upp till Sundsvall o lana en helg med en barndomskamrat och valde att ta med frugans 20" TFT istället för min egen CRT. Det ångrade jag ganska fort då jag väl på plats startade CS.

Frugans skärm är absolut ingen budgetskärm utan var varmt rekommenderad enligt många tester. Dock så hängde den inte med.

Samma problem får jag då jag åkt in med styvsönerna på internetcaféet i Gävle. Skärmarna dom har hänger helt enkelt inte med

Den dagen jag vet att gräset är lika grönt eller grönare på andra sidan så kommer jag gladeligen att hoppa över till TFT-sidan, men än så länge så är gräset grönare på CRT-sidan... iaf för mig som huvudsakligen lirar CS.

Tack för ordet
Zpnk/Roger (killen som idag blir man och fyller 30....fy fan)

Permalänk
Medlem

Min gammla IBM Tft (inköpt våren 2003) Har fungerat bra för mig i alla spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Kommer väl antagligen inhandla en TFT den dagen min 21" Sony Multiscan 520GS ger upp, har väl inget val eftersom CRT knappt finns i handeln längre... Fast helst skulle jag vilja ha tag i en fabriksny likadan istället.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?